Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Jacob Rosgaard Petersen
|
Hold
|
2024 sa/y (1y sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Demokrati, Politik og Medier
Forløbet skal give eleverne viden om politik i Danmark i bred forstand, og bygger ovenpå den politiske viden de har været omkring i Grundforløbet (ideologierne).
Således vil eleverne blive introduceret til Partierne og de ideologiske forgreninger, Parti- og vælgeradfærd, Det politiske system i DK, Demokratiteori, Den parlamentariske styringskæde, Forskellige magtbegreber, Interesseorganisationer, græsrodsbevægelser og EU som politisk aktør, Lovgivning og beslutningsprocesser i Danmark (herunder Regering og Folketing), Politisk deltagelse og medborgerskab, rettigheder og pligter i det demokratisk samfund, Danskernes brug af medier i DK, Medialisering og nyhedskriterier, Kampen om den politiske dagsorden samt Politisk deltagelse og debat på sociale medier.
FAGLIGE MÅL:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at - redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og - anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
KERNESTOF:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
MATERIALER:
Brøndum og Hansen, "Luk samfundet op!" (3. udg.), Forlaget Columbus (2018), s 118-124, s 125-154 og s 159-173
SUPPLERENDE MATERIALE:
https://jyllands-posten.dk/debat/kommentar/ECE17404755/trump-eller-harris-derfor-kan-du-ikke-stole-paa-maalinger-fra-usa
https://www.information.dk/indland/2023/10/deprimerende-analyse-danskernes-tillid-politikerne-faldet-markant
Demokrati-indeks: https://worldpopulationreview.com/country-rankings/democracy-index-by-country
https://www.ft.dk/-/media/sites/ft/pdf/folkestyret/valg-og-afstemninger/folkeafstemninger.pdf
”PS: Hvad demokrati er - og ikke er”, Politiken 01. december 2002 (uddrag)
https://danmarkshistorien.lex.dk/Hal_Koch_%22Ordet_eller_Sv%C3%A6rdet%22_1945 (uddrag)
Meningsmåling fra november 2024 fra dr.dk: https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger
Hvilken ideologi har Moderaterne? https://moderaterne.dk/vaerdier/
UNDERVISNINGSFILM fra Folketingets hjemmeside: https://www.ft.dk/da/undervisning/undervisningsfilm
- Politisk påvirkning
- Lovgivningsprocessen
- Fra Idé til lov
- Hvad bestemmer EU?
Om Markedspartiet: Uddrag fra ”Politikbogen” (Columbus 2022)
https://www.dr.dk/nyheder/politik/flere-er-positive-efter-omstridt-samtale-men-en-var-den-det-vaerste-han-har-oplevet
Beslutningsforslag: https://www.ft.dk/da/dokumenter/dokumentlister/beslutningsforslag
Lovforslag: https://www.ft.dk/da/folkestyret/folketinget/lovgivningsprocessen-i-folketinget
https://www.dr.dk/ligetil/folketinget-har-vedtaget-koranloven-hvad-betyder-loven
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-05-30-saadan-paavirker-eu-din-hverdag-fra-morgen-til-aften
https://duf.dk/fileadmin/user_upload/Editor/documents/DUF_materialer/DUF_Analyser/Demokratianalysen_2021.pdf (Udvalgte figurer)
https://uim.dk/arbejdsomraader/statsborgerskab/udenlandske-statsborgere/betingelser/
https://www.dr.dk/skole/samfundsfag/udskoling/bestem-uden-stemme
Indvandrere i Danmark (2024) – Udvalgte figurer om ’politisk deltagelse’ https://www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/GetPubFile.aspx?id=52300&sid=indv2024
Tryghedsmålingen 2024: file:///C:/Users/rajp/Downloads/Tryghedsmaaling-2024_v2%20(1).pdf
https://voresstemmer.mm.dk/?page_id=2245
Medieudviklingen 2024: file:///C:/Users/rajp/Downloads/dr_medieudvikling_2024_ce3243e9.pdf
Afskaffelsen af St. Bededag: https://nyheder.tv2.dk/politik/2023-02-28-regeringens-mest-upopulaere-forslag-er-vedtaget-store-bededag-er-fortid
Kommentar fra Fagbladet 3F: https://fagbladet3f.dk/artikel/derfor-grinte-folketingssalen-af-s-ordfoerer-under-store-bededag-debat
Kommentar fra blogger: https://jyllands-posten.dk/debat/kommentar/ECE14873396/debatten-om-store-bededag-er-blevet-tragikomisk-totalteater/
Voxmeter-måling 10/2-25: https://voxmeter.dk/meningsmalinger/
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej 1ysa
-
Politik, demokrati og medier 1.docx
-
Hvad handler samfundsfag om på c-niveau.pptx
-
Politik, demokrati og medier 2
-
Politik, demokrati og medier 2.docx
-
Politik demokrati og medier 3
-
Modul 3 - demokrati i flere former.docx
-
DAGENS OPLÆG: Selma og Josefine
-
Politik, demokrati og medier 4.docx
-
Politik, demokrati og medier 5
-
Politik, demokrati og medier 5.docx
-
POLITIK, DEMOKRATI OG MEDIER 6
-
Politik, demokrati og medier 6 - Sindelagssamtaler.docx
-
Dette er hjemmearbejde inden timen:Se jeres lectio-forside og tryk ind på "FF-manulen". Vælg herefter FF1 (flerfagligt-forløb-1) og læst teksten på forsiden, så I ved, hvad FF1 går ud på.I modulet skal i sætte jer i nedenstående grupper:
-
Den videnskabelige basismodel - FF1 Biologi Samfundsfag (1).pptx
-
Samfundsfag i FF1
-
FF1 Samfundsfag - Modul 1.docx
-
Link til Sex og Samfund statistikker:
-
SUPPLERENDE MATERIALE TIL FF1:
-
LGBT+ Hvad og hvor mange?
-
Udfordringer og stigma for LGBT.pdf
-
Biologisk metode - Biologi - STX
-
DAGENS OPLÆG: Johanne og Johanne
-
Politik, demokrati og medier 7.docx
-
LÆS s 142-145 i "Luk samfundet op!" (den grønne grundbog) - Kap. 6.7 "Der er flere der har indflydelse på de politiske beslutningsprocesser i Danmark")
-
Politik, demokrati og medier 8.docx
-
Politik, demokrati og medier 9
-
Politik, demokrati og medier 9.docx
-
Sådan påvirker EU din hverdag fra morgen til aften
-
Politik, Demokrati og Medier 10
-
Politik, demokrati og medier 10.docx
-
Politik, Demokrati og Medier 11
-
Politik, demokrati og medier 11.docx
-
FOKUS: Medialiseret kommunikation og danskerne brug af medier
-
Politik demokrati og medier 12.docx
-
FOKUS: Den politiske dagsorden og medierne dagsorden
-
Politik, demokrati og medier 13.docx
-
Medieudviklingen 2024
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
FF1: Kønsidentitet - Sociologi 1
Flerfagligt forløb med fokus på kønsidentitet og kønsroller i samarbejde med biologi. I samfundsfag introduceres til teorier om det senmoderne samfund (Giddens og Ziehe) og senere introduceres til kønsteorierne af Simone de Beauvior og Judith Butler.
Faglige mål:
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene”
MATERIALE:
"Samfundsfag på tværs", Ohnesorge og Nikolajsen, Systime (2021) s 16-35 (Om 'Køn i det senmoderne samfund')
SUPPLERENDE MATERIALE:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/video-vincent-vil-ikke-saettes-i-baas-som-dreng-eller-pige-og-saadan-har-mange-unge#!/
Sex & samfund (både bio og samf)
https://sexogsamfund.dk/
Danmarks statistik
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/demokrati/ligestillingswebsite
Det er min krop (forskellige videoer om fx normer og køn)
https://determinkrop.dk/ungdomsuddannelser/koen/
Hverken dreng eller pige (Vincent som 17 årig)
https://www.dr.dk/nyheder/indland/video-vincent-vil-ikke-saettes-i-baas-som-dreng-eller-pige-og-saadan-har-mange-unge#!/
“Jeg håber jeg kan være det forbillede, jeg selv manglede” (Vincent som 23-årig)
https://amnesty.dk/vores-arbejde/lgbti/human-rights-are-my-pride/jeg-haaber-jeg-kan-vaere-det-forbillede-jeg-selv-manglede/
Artikel i Information om kønsdebatten
https://www.information.dk/kultur/2020/03/hvorfor-vaekker-koensdebatten-saa-staerke-reaktioner-mindst-fire-grunde
Artikel i Jyllandsposten om kønsdebatten
https://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE12222553/koensdebatten-fratager-mennesket-vaerdighed/
Artikel i Jyllandsposten om kønsdebatten https://jyllands-posten.dk/kultur/ECE14605287/en-mand-der-viste-sig-alligevel-ikke-at-hade-kvinder/
Artikel i Jyllandsposten om kønsdebatten https://jyllands-posten.dk/kultur/ECE14856077/louise-kjoelsen-vi-skal-alle-goere-os-umage-for-at-vaere-mere-nuancerede/
Debatindlæg om kønsforskning i Jyllandsposten. https://jyllands-posten.dk/debat/kommentar/ECE14858616/en-helt-ny-slags-videnskab-er-her/
Artikel fra Mandag Morgen (statistikker om køn) https://www.mm.dk/artikel/mogens-jensen-her-er-de-fire-stoerste-benspaend-for-ligestillingen
Artikel fra politiken (Professor Emeritus Ditlev Tamm som er cross-dresser) - Kræver adgang til Infomedia (Uni-login)
https://politiken.dk/navne/art8102998/Professoren-der-er-optaget-af-k%C3%B8n-queer-og-crossdressing
Videnskab.dk artikel om køn (både bio og samf)
https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvor-mange-koen-findes-der
Videnskab.dk artikel om køn (både bio og samf)
https://videnskab.dk/krop-sundhed/dreng-pige-eller-midt-i-mellem-saa-lidt-ved-vi-om-interkoen/
Kønsidentitet
https://www.rigshospitalet.dk/afdelinger-og-klinikker/julianemarie/center-for-koensidentitet/om-centret/Sider/tal-og-statistikker.aspx?fbclid=IwAR2ZNXOxwfpQerJrBAhADaD-G9ABCOuDs-e3Wb2H78Udf5Hj7Wvp2BRrdwI
Ugeskrift for læger - om kønsidentitet
https://ugeskriftet.dk/nyhed/patienterne-strommer-til-nye-centre-konsidentitet
Transkønnede og operationer: udvikling over tid samt forskellige vinkler (læge, mor til transkønnet, formand for LGBTQ mfl.)
https://www.information.dk/moti/2020/04/overlaege-befolkningen-sort-hvid-opfattelse-transkoennede
Kønsskifte og psykiske sydomme:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/psykisk-sygdom-er-udbredt-hos-unge-der-oensker-skifte-koen
Rapport: En kortlægning af homo- og biseksuelles samt transpersoners levevilkår og samfundsdeltagelse.
https://www.vive.dk/media/pure/18049/8565518
STATISTIKKER om Unges opfattelser af Køn, Krop og sexualitet: https://www.vive.dk/da/udgivelser/unges-opfattelser-af-koen-krop-og-seksualitet-0xglo9zk/
https://www.mm.dk/artikel/mogens-jensen-her-er-de-fire-stoerste-benspaend-for-ligestillingen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sociologi 2 - Senmoderne identitet
FAGLIGE MÅL:
-Anvende samfundsfaglig viden og kundskaber til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og diskutere løsninger
-Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at diskutere samfundsmæssige problemer
-Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-Formidle enkle modeller, tabeller, diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
-Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
-Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
KERNESTOF:
- Identitetsdannelse og socialisering
- Sociale og kulturelle forskelle
- Kvalitativ og kvantitativ metode
Brøndum og Hansen, "Luk samfundet op!" (3. udgave, 4. oplag, 2018):
Kapitel 2: Identitet i forandring, side 30-61
Kapitel 3: Samfund og individ, side 67-81
Kapitel 4: Forskellige liv i DK, side 93-104
SUPPLERENDE MATERIALE:
Analyse af sociale grupper i det danske samfund:
- Rockere: (https://faktalink.dk/titelliste/roce )
- Fodboldfans: (roligans vs. Hooligans: https://faktalink.dk/titelliste/hooligans)
- Brune feminister: https://www.zetland.dk/historie/se6XdqpL-aeW04Gvq-0b062
- En Spejdergruppe: https://storaagruppe.dk/formal-vaerdier-og-principper-i-dds
- Et Håndboldhold: https://sport.tv2.dk/haandbold/2023-01-10-en-ting-gaar-igen-naar-ikoner-beskriver-danmarks-vildeste-landsbyklub
- LGBTQ: https://lgbt.dk/
- K-pop fans (BTS-fans) https://www.dr.dk/musik/webfeature/laeratelskekpop
Zygmunt Bauman og Michel Maffesoli om Neostammer og subkulturer (uddrag fra KulturNU, Systime, 2018)
Hvilke værdier definerer Danmark: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-12-12-her-er-den-nye-danmarkskanon-se-de-10-vaerdier-der-definerer-danmark
Identitetsforvirring: https://www.information.dk/debat/2013/11/ved-miste-kulturbalancen
Opråb fra Ghettoen: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/boeger/video-ghettoen-giver-ahmad-kuldegysninger-nu-goer-han-op-med-kulturen
Selfie-kulturen blandt senmoderne unge: https://www.kristeligt-dagblad.dk/familieliv/selfiekulturen-truer-unges-selv
Natur-/menneskeskabte risici: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/13949878/1-august-har-vi-brugt-klodens-ressourcer-for-i-ar?publisherId=8559280&lang=da
Ulighed i uddannelse: https://www.soc.ku.dk/instituttet/nyheder_/2021/boernene-er-igen-laast-fast-i-deres-foraeldres-uddannelsesspor
FN's Verdensmål: https://www.verdensmaalene.dk/fakta/verdensmaalene
Om druk-kulturen i DK: https://faktalink.dk/titelliste/unge-og-alkohol
Er det overhovedet muligt at bryde den sociale arv i DK: https://politiken.dk/debat/art5476639/Kan-man-overhovedet-bryde-den-sociale-arv-i-dette-land
Det danske klassesamfund: https://klassesamfund.dk/
Færre børn af ufaglærte får en ungdomsuddannelse: https://www.ae.dk/analyse/2023-02-faerre-boern-af-ufaglaerte-faar-en-uddannelse-men-saerlige-uddannelsestilbud-vinder
Debat-film om social arv (fra Luk samfundet op! - hjemmesiden): https://luksamfundetop.dk/kapitel-4/debatfilm
om Økonomisk ulighed i DK - GINI-koefficient: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/arbejde-og-indkomst/indkomst-og-loen/indkomstulighed
Indkomstudviklingen for de 40% fattigste halter fortsat efter resten af befolkningen: https://www.ae.dk/publikation/2022-06-afstandene-mellem-danskerne-vokser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økonomi og Velfærd
FORMÅL:
Dette undervisningsforløb introducerer eleverne for kernebegreber inden for økonomi og den danske velfærdsstat. Gennem kendskab til og forståelse for økonomiske styringsinstrumenter, samt deres indvirken på de økonomiske mål, er det muligt at diskutere udfordringer for den universelle velfærdsstat anno 2025, og komme med bud på, hvordan udfordringerne kan imødegås.
Undervisningsforløbet præsenterer eleverne for følgende indhold:
- velfærdstrekanten herunder stat, marked og civilsamfund,
- økonomiske systemer (planøkonomi, blandingsøkonomi, markedsøkonomi)
- udbud og efterspørgsel (kurver og ligevægtspunkt)
- det økonomiske kredsløb
- de samfundsøkonomiske mål
- økonomisk politik/styringsinstrumenter
- økonomisk vækst
- inflation
- betalingsbalance
- grøn økonomi/bæredygtighed
- statsbudget
- arbejdsløshed (herunder forskellige typer af arbejdsløshed)
- markedsligevægt (herunder "den usynlige hånd" af Adam Smith)
- finanspolitik
- pengepolitik
- strukturpolitik
- konjunkturer
- progressivt skattesystem
- velfærdsstatens udfordringer
- globalisering
- konkurrence-staten - en mulig løsning på velfærdstatens udfordringer
FAGLIGE MÅL
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
KERNESTOF
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
MATERIALE:
Brøndum og Hansen, "Luk samfundet op!" (3. udg.) Columbus 2018, s. 177-200 og s.201-220
SUPPLERENDE MATERIALE:
Om Udbud og efterspørgsel: https://www.youtube.com/watch?v=MroJV1rJESU
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=48827
Trumps handelskrig kan gøre din ris a la mande dyrere: kortlink.dk/bt/2shur
Sådan måler man arbejdsløshed og beskæftigelse: https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=50493
https://danskeakasser.dk/viden-analyser/viden-om/saadan-maaler-man-arbejdsloeshed-beskaeftigelse
FILM om Finanspolitik: https://www.youtube.com/watch?v=U1d_G1TQN9w
FILM om Pengepolitik: https://www.youtube.com/watch?v=gZNzkw9nafg
Udsigt til lavere lønstigninger og stabil inflation trods usikre tider: https://www.nationalbanken.dk/da/viden-og-nyheder/publikationer-og-taler/analyse/2025/udsigt-til-lavere-loenstigninger-og-stabil-inflation-trods-usikre-tider
FIGUR: EU-landenes offentlige budgetsaldo 2021: https://www.mm.dk/artikel/danmark-har-de-staerkeste-offentlige-finanser-i-hele-eu
Den offentlige sektors økonomi i DK: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/oekonomi/offentlig-oekonomi/offentlig-sektors-oekonomi
Fremtidens velfærd under pres: https://www.kl.dk/beretning23/fremtidens-velfaerd
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350643091",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350643091",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350643091"
}