Holdet 2024 sa/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Jacob Rosgaard Petersen
Hold 2024 sa/y (1y sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Demokrati, Politik og Medier
Titel 2 FF1: Kønsidentitet - Sociologi 1
Titel 3 Sociologi 2 - Senmoderne identitet
Titel 4 Økonomi og Velfærd

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Demokrati, Politik og Medier

Forløbet skal give eleverne viden om politik i Danmark i bred forstand, og bygger ovenpå den politiske viden de har været omkring i Grundforløbet (ideologierne).
Således vil eleverne blive introduceret til Partierne og de ideologiske forgreninger, Parti- og vælgeradfærd, Det politiske system i DK, Demokratiteori, Den parlamentariske styringskæde, Forskellige magtbegreber, Interesseorganisationer, græsrodsbevægelser og EU som politisk aktør, Lovgivning og beslutningsprocesser i Danmark (herunder Regering og Folketing), Politisk deltagelse og medborgerskab, rettigheder og pligter i det demokratisk samfund, Danskernes brug af medier i DK, Medialisering og nyhedskriterier, Kampen om den politiske dagsorden samt Politisk deltagelse og debat på sociale medier.


FAGLIGE MÅL:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at - redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og - anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge


KERNESTOF:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.


MATERIALER:
Brøndum og Hansen, "Luk samfundet op!" (3. udg.), Forlaget Columbus (2018), s 118-124, s 125-154 og s 159-173

SUPPLERENDE MATERIALE:
https://jyllands-posten.dk/debat/kommentar/ECE17404755/trump-eller-harris-derfor-kan-du-ikke-stole-paa-maalinger-fra-usa
https://www.information.dk/indland/2023/10/deprimerende-analyse-danskernes-tillid-politikerne-faldet-markant
Demokrati-indeks: https://worldpopulationreview.com/country-rankings/democracy-index-by-country
https://www.ft.dk/-/media/sites/ft/pdf/folkestyret/valg-og-afstemninger/folkeafstemninger.pdf
”PS: Hvad demokrati er - og ikke er”, Politiken 01. december 2002 (uddrag)
https://danmarkshistorien.lex.dk/Hal_Koch_%22Ordet_eller_Sv%C3%A6rdet%22_1945  (uddrag)
Meningsmåling fra november 2024 fra dr.dk: https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger
Hvilken ideologi har Moderaterne? https://moderaterne.dk/vaerdier/
UNDERVISNINGSFILM fra Folketingets hjemmeside: https://www.ft.dk/da/undervisning/undervisningsfilm
- Politisk påvirkning
- Lovgivningsprocessen
- Fra Idé til lov
- Hvad bestemmer EU?
Om Markedspartiet: Uddrag fra ”Politikbogen” (Columbus 2022)
https://www.dr.dk/nyheder/politik/flere-er-positive-efter-omstridt-samtale-men-en-var-den-det-vaerste-han-har-oplevet
Beslutningsforslag: https://www.ft.dk/da/dokumenter/dokumentlister/beslutningsforslag
Lovforslag: https://www.ft.dk/da/folkestyret/folketinget/lovgivningsprocessen-i-folketinget  
https://www.dr.dk/ligetil/folketinget-har-vedtaget-koranloven-hvad-betyder-loven
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-05-30-saadan-paavirker-eu-din-hverdag-fra-morgen-til-aften
https://duf.dk/fileadmin/user_upload/Editor/documents/DUF_materialer/DUF_Analyser/Demokratianalysen_2021.pdf (Udvalgte figurer)
https://uim.dk/arbejdsomraader/statsborgerskab/udenlandske-statsborgere/betingelser/
https://www.dr.dk/skole/samfundsfag/udskoling/bestem-uden-stemme
Indvandrere i Danmark (2024) – Udvalgte figurer om ’politisk deltagelse’ https://www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/GetPubFile.aspx?id=52300&sid=indv2024
Tryghedsmålingen 2024: file:///C:/Users/rajp/Downloads/Tryghedsmaaling-2024_v2%20(1).pdf
https://voresstemmer.mm.dk/?page_id=2245
Medieudviklingen 2024: file:///C:/Users/rajp/Downloads/dr_medieudvikling_2024_ce3243e9.pdf
Afskaffelsen af St. Bededag: https://nyheder.tv2.dk/politik/2023-02-28-regeringens-mest-upopulaere-forslag-er-vedtaget-store-bededag-er-fortid
Kommentar fra Fagbladet 3F: https://fagbladet3f.dk/artikel/derfor-grinte-folketingssalen-af-s-ordfoerer-under-store-bededag-debat
Kommentar fra blogger: https://jyllands-posten.dk/debat/kommentar/ECE14873396/debatten-om-store-bededag-er-blevet-tragikomisk-totalteater/
Voxmeter-måling 10/2-25: https://voxmeter.dk/meningsmalinger/


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 FF1: Kønsidentitet - Sociologi 1

Flerfagligt forløb med fokus på kønsidentitet og kønsroller i samarbejde med biologi. I samfundsfag introduceres til teorier om det senmoderne samfund (Giddens og Ziehe) og senere introduceres til kønsteorierne af Simone de Beauvior og Judith Butler.

Faglige mål:
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene”

MATERIALE:
"Samfundsfag på tværs", Ohnesorge og Nikolajsen, Systime (2021) s 16-35 (Om 'Køn i det senmoderne samfund')


SUPPLERENDE MATERIALE:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/video-vincent-vil-ikke-saettes-i-baas-som-dreng-eller-pige-og-saadan-har-mange-unge#!/

Sex & samfund (både bio og samf)
https://sexogsamfund.dk/

Danmarks statistik
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/demokrati/ligestillingswebsite

Det er min krop (forskellige videoer om fx normer og køn)
https://determinkrop.dk/ungdomsuddannelser/koen/

Hverken dreng eller pige (Vincent som 17 årig)
https://www.dr.dk/nyheder/indland/video-vincent-vil-ikke-saettes-i-baas-som-dreng-eller-pige-og-saadan-har-mange-unge#!/

“Jeg håber jeg kan være det forbillede, jeg selv manglede” (Vincent som 23-årig)
https://amnesty.dk/vores-arbejde/lgbti/human-rights-are-my-pride/jeg-haaber-jeg-kan-vaere-det-forbillede-jeg-selv-manglede/

Artikel i Information om kønsdebatten
https://www.information.dk/kultur/2020/03/hvorfor-vaekker-koensdebatten-saa-staerke-reaktioner-mindst-fire-grunde

Artikel i Jyllandsposten om kønsdebatten
https://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE12222553/koensdebatten-fratager-mennesket-vaerdighed/

Artikel i Jyllandsposten om kønsdebatten https://jyllands-posten.dk/kultur/ECE14605287/en-mand-der-viste-sig-alligevel-ikke-at-hade-kvinder/

Artikel i Jyllandsposten om kønsdebatten https://jyllands-posten.dk/kultur/ECE14856077/louise-kjoelsen-vi-skal-alle-goere-os-umage-for-at-vaere-mere-nuancerede/

Debatindlæg om kønsforskning i Jyllandsposten. https://jyllands-posten.dk/debat/kommentar/ECE14858616/en-helt-ny-slags-videnskab-er-her/

Artikel fra Mandag Morgen (statistikker om køn) https://www.mm.dk/artikel/mogens-jensen-her-er-de-fire-stoerste-benspaend-for-ligestillingen

Artikel fra politiken (Professor Emeritus Ditlev Tamm som er cross-dresser) - Kræver adgang til Infomedia (Uni-login)
https://politiken.dk/navne/art8102998/Professoren-der-er-optaget-af-k%C3%B8n-queer-og-crossdressing

Videnskab.dk artikel om køn (både bio og samf)
https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvor-mange-koen-findes-der

Videnskab.dk artikel om køn (både bio og samf)
https://videnskab.dk/krop-sundhed/dreng-pige-eller-midt-i-mellem-saa-lidt-ved-vi-om-interkoen/

Kønsidentitet
https://www.rigshospitalet.dk/afdelinger-og-klinikker/julianemarie/center-for-koensidentitet/om-centret/Sider/tal-og-statistikker.aspx?fbclid=IwAR2ZNXOxwfpQerJrBAhADaD-G9ABCOuDs-e3Wb2H78Udf5Hj7Wvp2BRrdwI

Ugeskrift for læger - om kønsidentitet
https://ugeskriftet.dk/nyhed/patienterne-strommer-til-nye-centre-konsidentitet

Transkønnede og operationer: udvikling over tid samt forskellige vinkler (læge, mor til transkønnet, formand for LGBTQ mfl.)
https://www.information.dk/moti/2020/04/overlaege-befolkningen-sort-hvid-opfattelse-transkoennede

Kønsskifte og psykiske sydomme:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/psykisk-sygdom-er-udbredt-hos-unge-der-oensker-skifte-koen

Rapport: En kortlægning af homo- og biseksuelles samt transpersoners levevilkår og samfundsdeltagelse.
https://www.vive.dk/media/pure/18049/8565518

STATISTIKKER om Unges opfattelser af Køn, Krop og sexualitet: https://www.vive.dk/da/udgivelser/unges-opfattelser-af-koen-krop-og-seksualitet-0xglo9zk/

https://www.mm.dk/artikel/mogens-jensen-her-er-de-fire-stoerste-benspaend-for-ligestillingen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Sociologi 2 - Senmoderne identitet

FAGLIGE MÅL:
-Anvende samfundsfaglig viden og kundskaber til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og diskutere løsninger
-Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at diskutere samfundsmæssige problemer
-Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-Formidle enkle modeller, tabeller, diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
-Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
-Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.


KERNESTOF:
- Identitetsdannelse og socialisering
-       Sociale og kulturelle forskelle
- Kvalitativ og kvantitativ metode

Brøndum og Hansen, "Luk samfundet op!" (3. udgave, 4. oplag, 2018):
             Kapitel 2: Identitet i forandring, side 30-61
             Kapitel 3: Samfund og individ, side 67-81
             Kapitel 4:  Forskellige liv i DK, side 93-104


SUPPLERENDE MATERIALE:

Analyse af sociale grupper i det danske samfund:
-       Rockere: (https://faktalink.dk/titelliste/roce )
- Fodboldfans: (roligans vs. Hooligans: https://faktalink.dk/titelliste/hooligans)
- Brune feminister: https://www.zetland.dk/historie/se6XdqpL-aeW04Gvq-0b062
- En Spejdergruppe: https://storaagruppe.dk/formal-vaerdier-og-principper-i-dds
- Et Håndboldhold: https://sport.tv2.dk/haandbold/2023-01-10-en-ting-gaar-igen-naar-ikoner-beskriver-danmarks-vildeste-landsbyklub
- LGBTQ: https://lgbt.dk/
- K-pop fans (BTS-fans) https://www.dr.dk/musik/webfeature/laeratelskekpop

Zygmunt Bauman og Michel Maffesoli om Neostammer og subkulturer (uddrag fra KulturNU, Systime, 2018)

Hvilke værdier definerer Danmark: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-12-12-her-er-den-nye-danmarkskanon-se-de-10-vaerdier-der-definerer-danmark  

Identitetsforvirring: https://www.information.dk/debat/2013/11/ved-miste-kulturbalancen  

Opråb fra Ghettoen: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/boeger/video-ghettoen-giver-ahmad-kuldegysninger-nu-goer-han-op-med-kulturen

Selfie-kulturen blandt senmoderne unge: https://www.kristeligt-dagblad.dk/familieliv/selfiekulturen-truer-unges-selv

Natur-/menneskeskabte risici: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/13949878/1-august-har-vi-brugt-klodens-ressourcer-for-i-ar?publisherId=8559280&lang=da

Ulighed i uddannelse: https://www.soc.ku.dk/instituttet/nyheder_/2021/boernene-er-igen-laast-fast-i-deres-foraeldres-uddannelsesspor

FN's Verdensmål: https://www.verdensmaalene.dk/fakta/verdensmaalene

Om druk-kulturen i DK: https://faktalink.dk/titelliste/unge-og-alkohol

Er det overhovedet muligt at bryde den sociale arv i DK: https://politiken.dk/debat/art5476639/Kan-man-overhovedet-bryde-den-sociale-arv-i-dette-land

Det danske klassesamfund: https://klassesamfund.dk/

Færre børn af ufaglærte får en ungdomsuddannelse: https://www.ae.dk/analyse/2023-02-faerre-boern-af-ufaglaerte-faar-en-uddannelse-men-saerlige-uddannelsestilbud-vinder

Debat-film om social arv (fra Luk samfundet op! - hjemmesiden): https://luksamfundetop.dk/kapitel-4/debatfilm

om Økonomisk ulighed i DK - GINI-koefficient: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/arbejde-og-indkomst/indkomst-og-loen/indkomstulighed

Indkomstudviklingen for de 40% fattigste halter fortsat efter resten af befolkningen: https://www.ae.dk/publikation/2022-06-afstandene-mellem-danskerne-vokser

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Økonomi og Velfærd

FORMÅL:
Dette undervisningsforløb introducerer eleverne for kernebegreber inden for økonomi og den danske velfærdsstat. Gennem kendskab til og forståelse for økonomiske styringsinstrumenter, samt deres indvirken på de økonomiske mål, er det muligt at diskutere udfordringer for den universelle velfærdsstat anno 2025, og komme med bud på, hvordan udfordringerne kan imødegås.

Undervisningsforløbet præsenterer eleverne for følgende indhold:

- velfærdstrekanten herunder stat, marked og civilsamfund,
- økonomiske systemer (planøkonomi, blandingsøkonomi, markedsøkonomi)
- udbud og efterspørgsel (kurver og ligevægtspunkt)
- det økonomiske kredsløb
- de samfundsøkonomiske mål
- økonomisk politik/styringsinstrumenter
- økonomisk vækst
- inflation
- betalingsbalance
- grøn økonomi/bæredygtighed
- statsbudget
- arbejdsløshed (herunder forskellige typer af arbejdsløshed)
- markedsligevægt (herunder "den usynlige hånd" af Adam Smith)
- finanspolitik
- pengepolitik
- strukturpolitik
- konjunkturer
- progressivt skattesystem
- velfærdsstatens udfordringer
- globalisering
- konkurrence-staten - en mulig løsning på velfærdstatens udfordringer

FAGLIGE MÅL
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag  


KERNESTOF
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter



MATERIALE:
Brøndum og Hansen, "Luk samfundet op!" (3. udg.) Columbus 2018, s. 177-200 og s.201-220


SUPPLERENDE MATERIALE:
Om Udbud og efterspørgsel: https://www.youtube.com/watch?v=MroJV1rJESU
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=48827

Trumps handelskrig kan gøre din ris a la mande dyrere: kortlink.dk/bt/2shur  

Sådan måler man arbejdsløshed og beskæftigelse: https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=50493  
https://danskeakasser.dk/viden-analyser/viden-om/saadan-maaler-man-arbejdsloeshed-beskaeftigelse

FILM om Finanspolitik: https://www.youtube.com/watch?v=U1d_G1TQN9w
FILM om Pengepolitik: https://www.youtube.com/watch?v=gZNzkw9nafg

Udsigt til lavere lønstigninger og stabil inflation trods usikre tider: https://www.nationalbanken.dk/da/viden-og-nyheder/publikationer-og-taler/analyse/2025/udsigt-til-lavere-loenstigninger-og-stabil-inflation-trods-usikre-tider

FIGUR: EU-landenes offentlige budgetsaldo 2021: https://www.mm.dk/artikel/danmark-har-de-staerkeste-offentlige-finanser-i-hele-eu

Den offentlige sektors økonomi i DK: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/oekonomi/offentlig-oekonomi/offentlig-sektors-oekonomi

Fremtidens velfærd under pres: https://www.kl.dk/beretning23/fremtidens-velfaerd


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer