Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Jesper Thomsen Lemke
|
Hold
|
2024 ol/2a (2a ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Forløb 1: Guder og helte (20 s.)
Det første forløb i faget oldtidskundskab bliver et forløb om guder og helte. Her studerer vi helten Odysseus' eventyrlige beretning om rejsen hjem fra Troja. Først ser vi på indledningen af digtet, dernæst gudernes møde om Odysseus' skæbne og endelig Odysseus' egen genfortælling af nogle af de spændende og uhyggelige oplevelser, han har haft på turen.
Kernestof:
- Homer: Odysseen 1. sang vers 1-95 (3 s.)
- Homer: Odysseen 9. sang (17 s.)
Supplerende stof:
- Paideia, s. 10-30
Perspektivering:
- Konstantin Kavafis: Ithaka
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 2: Herodot: Historie (32 s.)
Efter at have arbejdet med epos ser vi på verdenslitteraturens første historieværk, Herodots Historie. Det er et værk i 9 bind, og vi skal læse starten, som tager udgangspunkt i Kong Kroisos og hans krig mod de græske bystater og derefter mod Perserriget. Herodots pointe er, at dette fører frem til perserkigene mellem en række græske bystater på den ene side og Perserriget på den anden. Herefter læser vi om Slaget ved Thermopylæ.
Kernestof:
- Herodot i udvalg, s. 7-27 (21 s.)
- Herodot i udvalg, s. 49-52 (4 s.)
- Herodot i udvalg, s. 59-66 (7 s.)
Supplerende stof:
- Paideia, s. 67-71
Perspektivering:
- Karen Blixen: Livets veje
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 3: Filosofi (32 s.)
Det tredje forløb i oldtidskundskab er et filosofisk forløb. En af de største filosoffer er Platon, der skriver om Sokrates' jagt på forståelse af verden. I dialogen Staten optræder det meget berømte hulebillede, som giver et billede på virkelighedsopfattelsen i Platons værker. I en anden dialog, Menon, diskuterer Sokrates og den unge mand Menon, hvad areté er for noget. På baggrund af disse to dialoger vil vi arbejde med Sokrates' og Platons filosofi.
Som en del af dette forløb vil vi tage udgangspunkt i en aktuel problemstilling. Vi skal lytte til den danske journalist og forfatter Niels Overgaard fortælle om sin egen livskrise, og om hvordan han brugte den stoiske filosofi som inspiration til at finde lykken midt i en vanskelig situation. Dette følger vi op ved at læse et brev af den romerske filosof Seneca.
Kernestof:
- Platon: Staten 514-519: Hulebilledet (5 s.)
- Platon: Menon 70-86 (23 s.)
- Seneca: Moralske breve 47 (4 s.)
Supplerende stof:
- Paideia, s. 148-152
Perspektivering:
- Niels Overgaard: Hvordan lever du lykkeligt i en tid med klimakrise og krig?
https://www.zetland.dk/historie/s851jzPz-a8dQKjjz-4f47d
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 4: Tragedie (88 s.)
Vores andet forløb tager udgangspunkt i Sofokles tragedie Kong Ødipus. Tragedien griber fat i det samme mytologiske sagnstof, som kendetegner den episke genre, med den bruger helte, konger og overnaturlige skabninger til at belyse aktuelle problemstillinger i Athen (i det 5. årh. f.v.t.).
Kernestof:
- Sofokles: Kong Ødipus (s. 11-98)
Supplerende stof:
- Paideia, s. 101-109
Perspektivering:
- Karen Blixen: Livets veje
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 5: Skulptur
Det femte og sidste forløb i oldtidskundskab er det kunstneriske forløb, hvor vi skal studere græsk og romersk skulptur. Vi vil se på et udvalg af skulpturer fra de tre centrale perioder, arkaisk, klassisk og hellenistisk tid, og så vil vi se på, hvordan den antikke skulptur har inspireret senere billedkunstnere.
Kernestof:
- Susan Woodford: Introduktion til græsk og romersk kunst, s. 7-20
Perspektiverende materiale:
- Thorvaldsen: Jason med det gyldne skind
- Arno Breker: Partiet og hæren
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350961367",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350961367",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350961367"
}