Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Jesper Thomsen Lemke
|
Hold
|
2024 ol/2b (2b ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Guder og helte (20 s.)
Det første forløb i faget oldtidskundskab bliver et forløb om guder og helte. Her studerer vi helten Odysseus' eventyrlige beretning om rejsen hjem fra Troja. Først ser vi på indledningen af digtet, dernæst Athens besøg hos Odysseus' søn og endelig Odysseus' egen genfortælling af nogle af de spændende og uhyggelige oplevelser, han har haft på turen.
Kernestof:
- Homer: Odysseen 1. sang (3 s.)
- Homer: Odysseen 9. sang (17 s.)
Supplerende stof:
- Paideia, s. 10-30 (21 s.)
Perspektivering:
- O Brother, Where Art Thou?
- Konstantin Kavafis: Ithaka
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Herodot: Historie (21 s.)
Efter at have arbejdet med epos ser vi på verdenslitteraturens første historieværk, Herodots Historie. Det er et værk i 9 bind, og vi skal læse starten, som tager udgangspunkt i Kong Kroisos og hans krig mod de græske bystater og derefter mod Perserriget. Herodots pointe er, at dette fører frem til perserkigene mellem en række græske bystater på den ene side og Perserriget på den anden. Herefter læser vi om Polykrates' ring og til sidst om Slaget ved Thermopylæ.
Kernestof:
- Herodot i udvalg, s. 7-27 (21 s.)
Supplerende stof:
- Paideia, s. 67-71
Perspektivering:
- Karen Blixen: Livets veje
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Den intellektuelle revolution (132 s.)
Vi har nu set på den episke genre i det 8. årh. og den historiografiske genre i det 5. årh. fvt. Nu skal vi se på den intellektuelle revolution, der indfinder sig i Athen ved afslutningen af det 5. og fortsætter i det 4. årh.
De filosoffer, der kaldes sofisterne, tager samfundets værdier og normer op til debat, og de har stor fokus på retorik. Når man kan finde på at argumentere for og imod alting og desuden er god til det, betyder det, at man kan rokke ved folks verdensbillede, og der indfinder sig da også en decideret værdikrise under og efter den store krig mellem Athen og Sparta. Denne værdikrise kommer til udtryk i litteraturen og kunsten, og vi vil studere den ved at læse en tragedie af Euripides og en filosofisk dialog af Platon.
I tragedien Medea vendes forholdet til kvinder og indvandrere i et mytisk univers; troldkvinden Medea har fulgt helten Jason til den græske bystat Korinth, men nu er han færdig med hende, og hun står pludselig uden beskyttelse og netværk i et fremmed land. I Platons værk Symposion diskuteres begrebet Eros under en fest. Festens deltagere kommer med hvert deres indlæg i aftenens række af taler, og forståelsen af Eros tager udgangspunkt i myten, men bevæger sig over i en logisk-deduktiv forklaring med et religiøst skær.
Kernestof:
- Euripides: Medea (72 s.)
- Platon: Symposion (60 s.)
Supplerende stof:
- Paideia, s. 148-154
Perspektivmateriale:
- Jakob Knudsen: Se nu stiger solen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Fra Hellas til Rom (24 s.)
Det 4. forløb tager udgangspunkt i en aktuel problemstilling. Vi skal lytte til den danske journalist og forfatter Niels Overgaard fortælle om sin egen livskrise, og om hvordan han brugte den stoiske filosofi som inspiration til at finde lykken midt i en vanskelig situation.
Dette følger vi op ved at læse et brev af den romerske filosof og statsmand Marcus Tullius Cicero, som formidler stoisk filosofi i lærebog skrevet til sønnen Marcus.
Kernestof:
- Cicero: Forpligtelser, s. 43-66 (24 s.)
Supplerende stof:
- Paideia, s. 159-163
Perspektivering:
- Niels Overgaard: Hvordan lever du lykkeligt i en tid med klimakrise og krig?
https://www.zetland.dk/historie/s851jzPz-a8dQKjjz-4f47d
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5: Skulptur
Det femte og sidste forløb i oldtidskundskab er det kunstneriske forløb, hvor vi skal studere græsk og romersk skulptur. Vi vil se på et udvalg af skulpturer fra de tre centrale perioder, arkaisk, klassisk og hellenistisk tid, og så vil vi se på, hvordan den antikke skulptur har inspireret senere billedkunstnere.
Kernestof:
- Susan Woodford: Introduktion til græsk og romersk kunst, s. 7-20
Perspektiverende materiale:
- Thorvaldsen: Jason med det gyldne skind
- Arno Breker: Partiet og hæren
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350965715",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350965715",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350965715"
}