Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Jesper Thomsen Lemke
|
Hold
|
2024 ol/2f (2f ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Guder og helte (16 s.)
Godkendte online-hjælpemidler til mundtlig eksamen:
https://ordnet.dk/ddo (og alle undersider/opslag)
https://ordnet.dk/ods (og alle undersider/opslag)
Det første forløb i faget oldtidskundskab bliver et forløb om guder og helte. Vi følger helten Odysseus' eventyrlige beretning om rejsen hjem fra Troja.
Kernestof:
- Homer: Odysseen 1. sang vers 1-95 (3 s.)
- Homer: Odysseen 9. sang (13 s.)
Supplerende stof:
- Paideia, s. 10-30 (21 s.)
Perspektivering:
- Kavafis: Ithaka (1 s.)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Den intellektuelle revolution (36 s.)
Vi har nu set på den episke genre i det 8. årh. fvt. Nu skal vi se på den intellektuelle revolution, der indfinder sig i Athen ved afslutningen af det 5. og fortsætter i det 4. årh.
De filosoffer, der kaldes sofisterne, tager samfundets værdier og normer op til debat, og de har stor fokus på retorik. Når man kan finde på at argumentere for og imod alting og desuden er god til det, betyder det, at man kan rokke ved folks verdensbillede, og der indfinder sig da også en decideret værdikrise under og efter den store krig mellem Athen og Sparta. Denne værdikrise kommer til udtryk i litteraturen og kunsten, og vi vil studere den hos komikeren Aristofanes og filosoffen Platon.
Kernestof:
- Aristofanes. Skyerne (? s.)
- Platon: Sokrates' forsvarstale (36 s.)
Perspektivmateriale:
- Jakob Knudsen: Se nu stiger solen
- The Matrix
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3. Herodot: Historie
Efter at have arbejdet med den intellektuelle revolution ser vi på verdenslitteraturens første historieværk, Herodots Historie. Det er et værk i 9 bind, og vi skal læse starten, som tager udgangspunkt i Kong Kroisos og hans krig mod de græske bystater og derefter mod Perserriget. Herodots pointe er, at dette fører frem til perserkigene mellem en række græske bystater på den ene side og Perserriget på den anden. Herefter læser vi om Polykrates' ring og til sidst om Slaget ved Thermopylæ.
Som perspektivering ser vi filmen 300.
Basistekst:
Herodots Historie (? s.)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Fra Hellas til Rom
Grækernes tanker om menneskets plads i den store verdensorden har givet anledning til frugtbare forestillinger om fysis og nomos, og de første til at bygge videre på deres klassifikationer og teorier er romerne, og derfor vil vi følge det idehistoriske spor fra Hellas til Rom.
Vores første forfatter, Polyb, er græker, men kom til Rom som gidsel efter Det Achaiiske Forbunds rolle i Den Tredje Makedonske Krig mellem Makedonien og Rom. Han beskriver Roms historie, men fokuserer i det uddrag, som vi læser, på Roms forfatning, som han anser for at være årsagen til Roms succes. Han udformer en model på styreformers evolution, kaldet anakyklosis-teorien.
Den næste forfatter er en romersk historieforfatter, som vi læser for at få en fornemmelse af romernes selvopfattelse ud fra deres tidligste (hovedsageligt opdigtede) historie.
Vi slutter af med den romerske filosof og statsmand Seneca, som formidler stoisk filosofi i brevform med det formål at klæde folk bedre på til at leve et godt liv.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5: Skulptur
Det femte og sidste forløb i oldtidskundskab er det kunstneriske forløb, hvor vi skal studere græsk og romersk skulptur. Vi vil se på et udvalg af skulpturer fra de tre centrale perioder, arkaisk, klassisk og hellenistisk tid, og så vil vi se på, hvordan den antikke skulptur har inspireret senere billedkunstnere.
Perspektiverende materiale:
- Canova: Perseus med Medusas hoved
- Thorvaldsen: Jason med det gyldne skind
- Arno Breker: Partiet og hæren
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350967457",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350967457",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350967457"
}