Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
Lene Jørgensen
|
Hold
|
2024 ke/2b (2b ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Atomer, ioner og fældningsreaktioner
Forløbet omhandler atomets opbygning, periodesystemets opbygning, dannelse af ioner og navngivning, både enatomioner og fleratomioner. Der arbejdes med opløselighed i forbindelse med fældningsreaktioner.
Øvelse:
Grundstoffer - detektivøvelse/-opgave
Fældningsreaktioner (mikroskala)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Molekyler, bindingstyper og blandbarhed
Der er arbejdet med de forskellige bindingstyper, polær- og upolære elektronparbindinger, ionbindinger og hydrogenbindinger og i den forbindelse begrebet elektronegativitet. Polaritet og stoffers blandbarhed er undersøgt ved forsøg.
Øvelser:
Pentan, diiod, vand og kobbersulfat
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvor meget stof? Stofmængdeberegninger
Der arbejdes med stofmængdebegrebet og beregninger i forhold til reaktionsskemaer. Simple kemiske eksperimenter udføres i laboratoriet.
Øvelser:
Natriumhydrogencarbonats omdannelse ved opvarmning
Krystalvand - kobber(II)sulfat
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Opløsninger og koncentrationsbegrebet
Der arbejdes med opløsninger, aktuel - og formel koncentration samt fortynding. I laboratoriet udføres fældningstitreringer.
Øvelser:
Fældningstitrering - Hvor er kvinden druknet
Saltindholdet i kiks - design selv vejledning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Syrer og baser
Der er arbejdet med definition af en syre og en base, syrers og basers styrke samt syre-base-reaktioner. Vands selvionisering, pH-begrebet, indikatorer. Titrering til bestemmelse af syreindhold.
Øvelser:
Eddike - bestemmelse af ethansyre/eddikesyre i husholdningseddike
Titrering af appelsin
Sure og basiske opløsninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Redoxreaktioner
Der arbejdes med definitioner af oxidation, reduktion og redoxreaktioner. Flere eksempler fra hverdag og vores omgivelser inddrages. Proceduren der anvendes ved afstemning af redoxreaktioner trænes.
Øvelser:
Spændingsrækken
Mangans oxidationstal
Demo:
Jern (ståluld) i kobber(II)sulfatopløsning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Organisk kemi - alkaner
I forløbet er der arbejdet med carbonatomets bindingsforhold, alkaner som eksempel på carbonhydrider og navngivning af disse. Alkanere fysiske og kemiske egenskaber er belyst og der er lavet øvelse med substitution i heptan.
Materiale fra Basis kemi C s. 122-132
Øvelse:
Substitution i heptan
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350975345",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350975345",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350975345"
}