Holdet 2024 ke/2e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Kemi C
Lærer(e) Martin Hjortshøj
Hold 2024 ke/2e (2e ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ioner, ionforbindelser og fældningsreaktioner
Titel 2 Molekyler og den kovalente binding
Titel 3 Kemiske mængdeberegninger
Titel 4 Grundlæggende organisk kemi
Titel 5 Grundlæggende syre-basekemi
Titel 6 Redoxreaktioner

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ioner, ionforbindelser og fældningsreaktioner

Her arbejdes generelt med ioner, ionforbindelser og fældningsreaktioner. I forløbet behandles nedenstående:

- atomets opbygning og periodesystemet.
- dannelse af ioner.
- navngivning af ioner, simple og sammensatte.
- dannelse af ionforbindelser.
- navngivning og opskrivning af ionforbindelser.
- opskrivning og afstemning af reaktionsskemaer med ionforbindelser.
- ionforbindelses egenskaber, fysiske og kemiske.
- fældningsreaktioner.

Eleverne udfører desuden øvelsen "Fældningsreaktioner".

Faglige mål:
Eleverne arbejder i forløbet med de faglige mål i faget. Her anvendes fagbegreber, modeller og metoder til at beskrive kemiske problemstillinger. Her laves iagttagelser på kvalitativt og kvantitativt niveau ifm. eksperimentelt arbejde. Her laves resultatbehandling, analyse og vurdering på data fra eksperimentelt arbejde. Her arbejdes med både skriftlighed og mundtlighed, inklusivt formuleringer såvel skriftligt som mundtligt. Her anvendes fagets viden og metoder til at sætte kemi-faget i et mere globalt perspektiv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Molekyler og den kovalente binding

Her arbejdes generelt med den kemiske forbindelse "molekylet". I forløbet arbejdes med nedenstående elementer:

- Navngivning af molekyler
- Atomernes elektronsky
- Den kovalente binding og eksempler herpå
- Molekylers egenskaber
- Elektronegativitet
- Polaritet og blandbarhed/opløselighed

Eleverne udfører desuden øvelsen "Tyggegummi og chokolade".

Faglige mål:
Eleverne arbejder i forløbet med de faglige mål i faget. Her anvendes fagbegreber, modeller og metoder til at beskrive kemiske problemstillinger. Her laves iagttagelser på kvalitativt og kvantitativt niveau ifm. eksperimentelt arbejde. Her laves resultatbehandling, analyse og vurdering på data fra eksperimentelt arbejde. Her arbejdes med både skriftlighed og mundtlighed, inklusivt formuleringer såvel skriftligt som mundtligt. Her anvendes fagets viden og metoder til at sætte kemi-faget i et mere globalt perspektiv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kemiske mængdeberegninger

Her arbejdes med kemiske mængdeberegninger på faste stoffer, på opløsninger og i et begrænset omfang på gasser. I forløbet arbejdes med nedenstående elementer:

Masse, atommasse, formelmasse
Volumen og densitet
Molarmasse og stofmængde
Afstemning af reaktionsskemaer
Kemiske mængdeberegninger på reaktionsskemaer

Homogene og heterogene blandinger
Masseprocent og volumenprocent
Stofmængdekoncentration
Aktuel stofmængdekoncentration
Titrering og titreranalyse

Desuden udfører eleverne øvelserne "Krystalvand i kobber(II)sulfat", "Natron" og "Fældningstitrering - hvor er kvinden druknet?".

Faglige mål:
Eleverne arbejder i forløbet med de faglige mål i faget. Her anvendes fagbegreber, modeller og metoder til at beskrive kemiske problemstillinger. Her laves iagttagelser på kvalitativt og kvantitativt niveau ifm. eksperimentelt arbejde. Her laves resultatbehandling, analyse og vurdering på data fra eksperimentelt arbejde. Her arbejdes med både skriftlighed og mundtlighed, inklusivt formuleringer såvel skriftligt som mundtligt. Her anvendes fagets viden og metoder til at sætte kemi-faget i et mere globalt perspektiv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Grundlæggende organisk kemi

Her arbejdes med de grundlæggende elementer af den organiske kemi. Her arbejdes med opbygning, navngivning og egenskaber for stofklasserne alkaner, alkener (og alkyner i mindre grad). I forløbet behandles nedenstående elementer:

- organisk kemi generelt og carbonatomets bindingsforhold
- alkaner, alkaners fremstilling og alkaners egenskaber
- alkener, alkeners fremstilling og alkeners egenskaber
- alkyner (i mindre grad)

Eleverne udfører desuden øvelsen "Substitution af heptan".

Faglige mål:
Eleverne arbejder i forløbet med de faglige mål i faget. Her anvendes fagbegreber, modeller og metoder til at beskrive kemiske problemstillinger. Her laves iagttagelser på kvalitativt og kvantitativt niveau ifm. eksperimentelt arbejde. Her laves resultatbehandling, analyse og vurdering på data fra eksperimentelt arbejde. Her arbejdes med både skriftlighed og mundtlighed, inklusivt formuleringer såvel skriftligt som mundtligt. Her anvendes fagets viden og metoder til at sætte kemi-faget i et mere globalt perspektiv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Grundlæggende syre-basekemi

Her arbejdes med grundlæggende egenskaber for syrer og baser, og ligeledes arbejdes med simple syre-basereaktioner. I forløbet arbejdes med nedenstående elementer:

- Eksempler på simple syre-basereaktioner
- Syrer og syrers egenskaber
- Baser og basers egenskaber
- Syrer og basers styrke
- pH-begrebet
- Syre-basetitrering

Eleverne udfører desuden øvelsen "Eddike - bestemmelse af eddikesyre-indhold i huseddike".

Faglige mål:
Eleverne arbejder i forløbet med de faglige mål i faget. Her anvendes fagbegreber, modeller og metoder til at beskrive kemiske problemstillinger. Her laves iagttagelser på kvalitativt og kvantitativt niveau ifm. eksperimentelt arbejde. Her laves resultatbehandling, analyse og vurdering på data fra eksperimentelt arbejde. Her arbejdes med både skriftlighed og mundtlighed, inklusivt formuleringer såvel skriftligt som mundtligt. Her anvendes fagets viden og metoder til at sætte kemi-faget i et mere globalt perspektiv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Redoxreaktioner

Her arbejdes med redoxreaktion på et basalt niveau. I forløbet arbejdes med følgende elementer:

- Oxidation og reduktion
- Spændingsrækken og brugen af spændingsrækken
- Oxidationstal og tildeling af oxidationstal
- Afstemning af redoxreaktioner (i en meget lille grad, få eksempler på afstemning af disse)

Desuden udfører eleverne øvelsen "Mangans oxidationstal".

Faglige mål:
Eleverne arbejder i forløbet med de faglige mål i faget. Her anvendes fagbegreber, modeller og metoder til at beskrive kemiske problemstillinger. Her laves iagttagelser på kvalitativt og kvantitativt niveau ifm. eksperimentelt arbejde. Her laves resultatbehandling, analyse og vurdering på data fra eksperimentelt arbejde. Her arbejdes med både skriftlighed og mundtlighed, inklusivt formuleringer såvel skriftligt som mundtligt. Her anvendes fagets viden og metoder til at sætte kemi-faget i et mere globalt perspektiv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer