Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Birgitte Yde Kjær
|
Hold
|
2024 re/2e (2e re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religion og faget
Introduktion til faget bl.a. teksttyper, metoder og til religion i det senmoderne samfund, smat kort gennemgang af verdensreligioner (hvem, hvor, hvornår)
Begreber:
Klassifikationer: rent/urent, hellig/profan, kosmos/kaos
Religion i det senmoderne samfund:
sekularisering / afsekularisering (genfortryllelse)
Den religiøse aktør
Pluralisme
Synkretisme
Ikke-institutionaliseret religion
polarisering
maksimalisme / minimalisme
ca. sidetal: 15
Forløbet indgår som baggrund i alle eksamensspørgsmål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
Forløbet i kristendom fokuserer på kristne forestillinger (myter og dogmer) og ritualer set fra både et globalt og et dansk perspektiv (Den danske Folkekirke) og et historisk perspektiv (den formative periode og kirkens udvikling)
I forløbet arbejder vi med baggrund (kristendommens udspring fra jødedom, særligt pagtstanken, Messiasforventning i GT), den formative periode (den historiske / den mytiske Jesus, tolkningen af Jesu død og opstandelse/ Passionshistorien), og central kristen etik (buddet om næstekærlighed)
Vi undersøger også danskernes forhold til Folkekirken, og får besøg af to unge fra KFS.
Undervejs i forløbet anvendes følgende begreber, teorier og modeller til at beskrive religiøse menneskers forestillinger og adfærd:
Indefra / udefra synsvinkel
Ninian Smarts 7 dimensioner af religion (særligt mytisk, dogmatisk og rituel)
Podemann - Sørensens myte - ritualmodel
Kultdrama
Van Genneps model for overgangsritualer (gennemgang af både nadver- og dåbsritual)
4 sociologiske teorier om hvorfor mennesker bliver religiøse
Disse modeller og teorier er alle beskrevet i "Grundbogen til religion C" og på religionsportalen på Systime.
Læste tekster fra GT og NT. Tekstnummer og sidetal i parantes henviser til «Grundbog i religion C».
GT:
1Mos 1, Skabelsesberetning
1Mos 17, 1-11, Pagten mellem Abraham og Jahve (tekst 10, s 40)
NT:
Uddrag fra Matt 1, Mark 1 og Johs 1, Om Jesus (tekst 5, s.57)
Luk 10, 25-37, Den barmhjertige samaritaner (s. 77)
Matt 5, 21-22 og 43-48, Bjergprædiken (uddrag s. 77)
Matt 25,31-46, Verdensdommen (s. 77)
Johs 11, 19-45, Opvækkelsen af Lazerus
Rom 7, 18-20 (tekst 14, s75)
Anvendte hjemmesider:
Biblen.dk
ca. sidetal: 100
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kristeligt Dagblad Tror vi på den samme gud (2010).pdf
-
dr.dk: Præst nægter at vie fraskilte og homoseksuelle: ’Hvor længe kan vores sogne holde til, at præsten skubber folk ud af butikken? ’
-
Madsen Lene m. fl: Grundbogen til religion C, Systime; sider: 25, 40-41, 46, 52-57, 59-61, 67-73, 76-81, 89-109, 246-248, 251-257, 267-268, 270-272
-
Udfyldt EKSEMPLER PÅ DE 7 DIMENSIONER I KRISTENDOMMEN.docx
-
Hvem var Jesus if. NT? Fortolkninger på film
-
gruppearbejde Trosbekendelsen
-
Johannesevangeliet Kapitel 11, vers 19-45
-
Mette Bocks prædiken 16. søndag efter trinitatis
-
Sådan foregår nadveren
-
Dåbsritualet i den danske Folkekirke.docx
-
2e interviewer Hannah og Daniel mandag d.docx
-
Mini projekt kristendom 2e 2024.docx
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam
Første del af forløbet fokuserer på forestillinger (De seks trospunkter og gudsopfattelse) og ritualer i islam (fokus på bøn og valfart), samt den formative periode under profeten Muhammed. Vi ser bbc -dokumentaren Hajj, 2001
Anden del fokuserer på Sharia (kilder, ophav) samt forskellige fortolkninger af sharia og forholdet til vesten. Her anvendes Jan Hjärpes model for indhold, funktion og grad af engagement med de fire "typer": traditionalist, modernist og sekularist, islamist.
Kort gennemgang af kriterier for at blive et anerkendt trossamfund i DK.
Religiøse grundtekster
af Sura 1:
af Sura 2: Om bønnen
Uddrag fra tekstsamlingen: ”Fyrre hadith af Imam an-Nawawi”
ca. sidetal: 80
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
Forløbet er bygget op om den buddhistiske bekendelse og begreberne Buddha, Dharma og Sangha. Særligt de to første. Buddhistiske forestillinger om verden og individet gennemgåes (Siddartha Gautama som oplyst, livshjulet, nirvana, karma, samsara, skanda og jeg'et).
I gennemgangen af den buddhistiske lære hvordan buddhismen er en erfaringsreligion, samt den otte-ledede vej, de fire sandheder og ritualer som meditation og offer.
En kort gennemgang af buddhismens udbredelse, særligt Theravada og Mahayana (boddhisatva)
Der er mest fokus på de filosofiske aspekter af buddhisme, men den mere folkelige buddhisme er blevet berørt, særligt i forhold til forskellene mellem nirvansk, karmisk og apotropæisk buddhisme.
I forløbet sammenlignes forestillinger om gud, verden og mennesket i kristendom, islam og buddhisme. Dvs. vi arbejder med begreber som monoteisme /polyteisme, reinkarnation, og opfattelser af gud (treenighed) og religionsstiftere: Buddha, Jesus og Muhammed.
Læste tekster
Buddhalegenden
Benarestalen
Grundbogen i religion C: Teksterne 1-8 i kapitlet om buddhisme
Meditation ved hjælp af et myggestik et myggestik
Boddhisatvaens eksempel og kollektiv frelse
ca. sideantal 50
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Etik
Forløbet introducerer til sekulær etik (nytteetik fra Bentham, pligtetik fra Kant og K.E.Løgstrups etiske fordring) samt vender tilbage til kristen etik.
Vi ser på de tre dele af et etisk dilemma: Intension, handling og konsekvens, og gennem cases diskuterer I konkrete etiske dilemmaer og oplever hvordan det i den samtale er vigtigt at samle information.
Cases:
Patrick -sagen
Tiggeri
ca. sidetal: 25
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350980271",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350980271",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350980271"
}