Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Poul Eriksen
|
Hold
|
2024 re/2u (2u re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion: Religion i det senmoderne
Hvad er religion? - religionsfaglige begreber - religion i det senmoderne - sekulariseringsprocessen - Nietzsche: Guds død - religionsfaglige begreber i det senmoderne - danskernes tro (religionssociologisk undersøgelse) - civilreligion: Er fodbold blevet den nye Gud? - metoder i religionsfaget: religionsfæmenologi og religionssociologi – religionssociologiske teorier: Hvorfor er man religiøs?
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam - tradition og fornyelse
Hvad er islam? - den muslimske trosbekendelse - islams tilblivelse - islam indefra/udefra - IMAN: de 6 trosartikler - Koranen og hadith: Profeterne, Jesus, dommedag, forudbestemmelsen - ISLAM i PRAKSIS: de fem søjler (projekt) - konversion - Hajj: pilgrimsrejsen til Mekka - hvad er sharia? - moderne fortolkninger i islam - Jan Hjärpes model: traditionalisme, modernismne, sekularisme, fundamentalisme - projekt: debat i nyere tid: Islamisme, tørklædedebat, kvindelige imamer, begrebet djihad, debat om omskæring - Hamas
Feltarbejde: Besøg i tyrkisk Kulturcenter og Moské, Sintrupvej 53, Brabrand
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Islam, Religionsportalen
-
Madsen Lene m. fl: Grundbogen til religion C, Systime; sider: 52, 67-69, 89-102, 108-118, 253-257, 264-267
-
Islam: Koranen er Guds ord - DR
-
Koran-recitation: Surat Al-Fatihah (The Opener) | Mishary Rashid Alafasy | مشاري بن راشد العفاسي | سورة الفاتحة
-
Tekster til IMAN_Koran og hadith_24.docx
-
tekst_Simsek- Regler er ikke så vigtige.pdf - fra Jens Forman: Muslimernes religion, 2009, s.118-119
-
Islam: Islams fem søjler - DR
-
Modeller for omvendelse - Religionsportalen
-
Tekst 24_Fastevejledning og tekst 25_Fastens betydning.pdf - i Jens Forman: Muslimernes religion, 2009, s. 101-104
-
Dokumentar: Hajj - pilgrimsrejse til Mekka, BBC, 9.1.2003 - CFU-login
-
Billedserie: Millioner af pilgrimme indtager Mekka
-
Tekst. Foran Kabaen - i Jens Forman- Muslimernes religion, s. 105-106.pdf
-
Category Archives: Hvordan man lever efter Islam
-
Interview med Sherin Khankan, Deadline, 15.12.2017 DR2 -, CFU-login
-
NADEEM IRANI: Islam og islamistiske ideologi web.pdf - s. 22-33, 40-43
-
Hellig krig_hizb ut tahrir.docx
-
Horisont - om Sherin Khankan.docx
-
tekst_Hamas' charter 2017 (uddrag).docx
-
Asad Kabaen i Mekka _eks.pdf
-
Moskebesøg_feltarbejde_Sintrupvej 53_2u_24.docx
-
Nu er det forbudt at brænde Bibelen - fra Folkekirkens hjemmeside
-
Sådan ser det religiøse Danmark ud
-
Danskernes tro i 2019 - spørgsmål og svar
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Sådan ser det religiøse Danmark ud
-
Danskernes tro i 2019 - spørgsmål og svar
-
Madsen Lene m. fl: Grundbogen til religion C, Systime; sider: 52, 67-79, 82-86, 251-253
-
den kristne trosbekendelse.docx
-
øvelse 1:_grosbøll_24.docx
-
øvelse 2: Ung og kristen i DK_kfs_24.docx
-
At være ung og kristen i Danmark | Religionsportalen
-
Præsten tror ikke på gud - interview med Thorkild Grosbøll i Weekendavisen, 23.5.2003
-
øvelse_skabelsen og syndefaldet_24.doc
-
1. Mosebog kap. 1-3. Verdens skabelse og syndefaldet
-
Google Doc: Grupper: Skabelse og syndefald
-
Op al den ting som Gud har gjort.docx
-
tolkninger af syndefaldsmyten_billeder.docx
-
Dorothee Sölle: Syndefald, arbejde og kærlighed - i Allan Poulsen og Jacob schow-Madsen: Kristendom i nutid, 1996, s. 25-26.docx
-
Syndefaldsberetningen er fuld af paradokser
-
Mytologi - den kristne grundmyte
-
5 skarpe om jødedommen - DR, 4.6.2014
-
5 Skarpe om jødedommen - DR, 4.6.2014
-
2. Mosebog kap 19,1-15 og kap.20,1-21(Moseloven).docx
-
Første Mosebog Kapitel 17 - Biblen online
-
Ingen lektier
-
Romerbrevet kap 5,1-21 - tekst_arbejdsspørgsmål.docx
-
5 skarpe om Jesus
-
Tekster til Jesu etiske forkyndelse.docx
-
Religiøse spiseregler er hverdagskost for os alle
-
Padlet: Jesu bjergprædiken- 2u
-
Markus kap. 2,23 - 3,6
-
Markus kap. 7 vers 1-23
-
Mattæus kap.5 veers 17-48
-
BJERGPRÆDIKENEN_spørgsmål og OPG_2u_25.docx
-
Jesu etiske forkyndelse_25.pptx
-
Undervisningsevaluering i religion
-
Jesu lignelser_tekster.docx
-
Bent Falk om tilgivelse.pdf
-
påsken_billeder_12.ppt
-
Markus kap 14_16.docx
-
Markus kap 16, 1-8
-
Døden og det evige liv - jesusnet.dk
-
tekst_samtale med P G Lindhardt.pdf
-
Per Ramsdal og danskernes holdning.docx
-
udvidet_Jesu død og opstandelse_2u_pptx.pptx
-
Vejlby Kirke_feltarbejde_25.docx
-
lindhardt_det hellige rum (1) kopi.pdf
-
GoogleDoc: Rapport: Feltarbejde i Vejlby kirke
-
Verdensdommen - Mattæus 25, 31-46.docx
-
Model_tekstanalyse i religion_skema.docx
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme - i Øst og Vest
Hvad er buddhisme? - den buddhistiske trosbekendelse (de tre juveler) - buddhisme i vest (Chr. Stadil) - buddhismens historiske opståen - den historiske og mytologiske Buddha (Buddhalegenden) - 3 former for buddhistisk praksis (Spiro): nirvanisk, karmisk og apotropæisk - Buddhalegenden - Benarestalen - De fire ædle Sandheder - den buddhistiske livsforståelse: durkha - karma og samsara (livshjulet) - middelvejen, den otte-ledede vej - de fem skandhaer - nirvana - Mahayana-buddhisme - boddhisattva - Avalokiteshvara - tibetansk buddhisme - Dalai Lama. Buddhisme i Danmark: etnisk buddhisme og konvertit-buddhisme - Øsal Ling
Feltarbejde: Besøg i Vietnamesiske tempel, Tilst
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Inuitisk religion - en revitalisering?
Unge grønlænderes anvendelse af traditionel kultur i det senmoderne - unge grønlænderes identitet - Grønlands historie: kolonialisering / afkolonialisering. Traditionel kultur: myten om Havets Moder - ritualer og handlingsmønstre ved fangst - rent / urent - angakoq'en - angakoq'ens besøg hos Månemanden.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350983300",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350983300",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350983300"
}