Holdet 2024 re/2u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Poul Eriksen
Hold 2024 re/2u (2u re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion: Religion i det senmoderne
Titel 2 Islam - tradition og fornyelse
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Buddhisme - i Øst og Vest
Titel 5 Inuitisk religion - en revitalisering?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion: Religion i det senmoderne

Hvad er religion? - religionsfaglige begreber - religion i det senmoderne - sekulariseringsprocessen - Nietzsche: Guds død - religionsfaglige begreber i det senmoderne - danskernes tro (religionssociologisk undersøgelse) - civilreligion: Er fodbold blevet den nye Gud? - metoder i religionsfaget: religionsfæmenologi og religionssociologi – religionssociologiske teorier: Hvorfor er man religiøs?
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Islam - tradition og fornyelse

Hvad er islam? - den muslimske trosbekendelse - islams tilblivelse - islam indefra/udefra - IMAN: de 6 trosartikler -  Koranen og hadith: Profeterne, Jesus, dommedag, forudbestemmelsen - ISLAM i PRAKSIS: de fem søjler (projekt) - konversion - Hajj: pilgrimsrejsen til Mekka - hvad er sharia? - moderne fortolkninger i islam - Jan Hjärpes model: traditionalisme, modernismne, sekularisme, fundamentalisme - projekt: debat i nyere tid: Islamisme, tørklædedebat, kvindelige imamer, begrebet djihad, debat om omskæring - Hamas

Feltarbejde: Besøg i tyrkisk Kulturcenter og Moské, Sintrupvej 53, Brabrand
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kristendom

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Buddhisme - i Øst og Vest

Hvad er buddhisme? - den buddhistiske trosbekendelse (de tre juveler) - buddhisme i vest (Chr. Stadil)  - buddhismens historiske opståen - den historiske og mytologiske Buddha (Buddhalegenden) - 3 former for buddhistisk praksis (Spiro): nirvanisk, karmisk og apotropæisk - Buddhalegenden - Benarestalen - De fire ædle Sandheder - den buddhistiske livsforståelse: durkha - karma og samsara (livshjulet) - middelvejen, den otte-ledede vej - de fem skandhaer - nirvana - Mahayana-buddhisme - boddhisattva - Avalokiteshvara - tibetansk buddhisme - Dalai Lama. Buddhisme i Danmark: etnisk buddhisme og konvertit-buddhisme - Øsal Ling

Feltarbejde: Besøg i Vietnamesiske tempel, Tilst
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Inuitisk religion - en revitalisering?

Unge grønlænderes anvendelse af traditionel kultur i det senmoderne - unge grønlænderes identitet - Grønlands historie: kolonialisering / afkolonialisering. Traditionel kultur: myten om Havets Moder - ritualer og handlingsmønstre ved fangst - rent / urent - angakoq'en - angakoq'ens besøg hos Månemanden.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer