Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Anne Bechmann Parkegaard
|
Hold
|
2024 ng/2f (2f ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Bæredygtighed og udvikling
Hvad er bæredygtighed og udvikling, FN's 17 udviklingsmål, overshootday
Intro til Ng -
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvorfor er for meget CO2 i atmosfæren et problem?
Er der en sammehæng mellem co2 og temp ændringer?
Der er anvendt figurer og hente data fra ourworldindata
Vi har set på hvilke mekanismer og processer der er med til at styre vores klima på kloden og som er dem der bliver påvirket af de stigende mængder drivhusgasser i atmosfæren.
Vi har set på: Strålingsbalancen, drivhuseffekten, drivhusgasser, kulstofkredsløbet, albedo og feedbackmekanismer.
Der er blevet set på hvilke konsekvenser for meget CO2 i atmosfæren kan medfører - gruppearbejde, fremlæggelser. Af konsekvenser er der blevet arbejdet med: Permafrost, havisen, grønlandspumpen og ændringer i klimasystemet - vi har anvendt hjemmesiden "i klimaforskernes fodspor" til dette og egen søgning.
Vi har set på Parisaftalen, med fokus på temperatur målsætning og sanktionsmuligheder. Til sidst har vi set på løsningsmuligheder som Co2 lagring samt AFOLU.
Eksperimenter/emperi/feltmålinger:
Lokal strålingsbalancen
albeoforsøg udenfor
ourwolrdindata
Grønlandspumpen
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Figurlæsning
-
Dagens opgave
-
Summe spørgsmål:
-
2.3.1 Strålingsbalancen
-
2.3.2 Breddegradens betydning
-
Energibalancen
-
The Greenhouse Effect
-
Klimaet i tal og grafer: Visuel guide lader dig tage temperaturen på klimakrisen
-
Dagens opgaver
-
Hvad er klimaforandringer egentlig?
-
Drivhuseffekten
-
Grupper til forsøget
-
Udarbejd en illustration der viser den aktuelle strålingsbalance for jordoverfladen. I skal udarbejde en figur med pile med indstråling og udstråling fordelt på hhv. kortbølget og langbølget stråling. På hver enkelt pil skriver I den målte effekt (W/
-
Hvad skal en journal indeholde
-
- repeter strålingsbalancen fra sidst ( se lektien fra sidst)
-
Forsøg
-
Offentlige foredrag i Naturvidenskab, Aarhus Universitet | Livestream og live
-
Geoviden -fortidens klima
-
Kulstofregnskabet
-
Biologiske og fysiske pumpe
-
Dagens kreative opgave med makker
-
Kulstoffets kredsløb
-
Kulstofkredsløbet
-
I skal sætte jer i disse par i dag:
-
tag gerne farveblyanter med, hvis du har :-)
-
Site: Afvikler
-
Dagens forsøg FREMGANGSMÅDE:
-
MODUL 5_feedback processer_arbejdsseddel.docx
-
Albedo - I klimaforskernes fodspor
-
5.4.2.5 Tilbagekoblings- eller feedbackmekanismer
-
DOWNLOAD ”LIGHTMETER APP” fra Appstore eller tilsvarende på din mobil
-
Feedback og tipping points - I klimaforskernes fodspor
-
Udforsk to vandmasser.pptx
-
Forsøgsmakker:
-
Ingen :-)
-
5.4.7 Filmen The Climate Planet | Naturgeografiportalen
-
Ny FN-rapport: Det er stadig muligt at holde den globale opvarmning på 1,5°C
-
The carbon map
-
Klimaforsker: Vi må erkende, at Parisaftalen er for ambitiøs
-
5.4.5.1 Kampen for klimaet | Naturgeografiportalen
-
5.4.5.2 Klimakonventionen | Naturgeografiportalen
-
Paris-aftalen: Her er hovedpunkterne
-
Ændringer i klimasystemet, som viser en opvarmning af planeten
-
Sjette hovedrapport – del 1
-
Sjette hovedrapport fra IPCC
-
Fælles PP
-
Konsekvenser
-
Klimaets balancer - I klimaforskernes fodspor
-
Gruppearbejde
-
I skal kunne fremlægge om jeres konsekvens. - ingen computer eller talepapir, I skal kunne tale frit ud fra jeres planche
-
Dagens opgave:
-
Kan teknologi redde os fra klimaforandringerne? Her er 5 vilde løsninger
-
FN's klimapanel: Vi er nødt til at trække CO2 ud af luften for at redde klimaet
-
Sådan lagres CO2 i undergrunden (CCS)
-
Hvad er Co2 lagring
-
DRTV - Explainer: Hvordan fjerner man CO2 fra luften?
-
Husk at der er indlagt elevtid til prøven der tages i dag
-
Figure til hele klimaforløb 2024 (3).pptx
-
JeopardyLabs - Online Jeopardy Template
-
Strålingsbalancen, kulstofkredsløbet, feedback mekanismer, konsekvenser, blandet ( albedo, løsninger, Paris-aftalen) samt indsæt chancen to gange i spillet med et valgfrit spørgsmål angående de 17 verdensmål
-
Gruppe 1: CCS, Gruppe 2: AFOLU
-
Se dagens opgave fra sidste modul - hvis du ikke blev færdig er det lektie til i dag
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvorfor er vores tøjforbrug et problem?
Dette forløb handler om at undersøge muligheder for at nedbringe ressourcespildet i forbindelse med tøjproduktion og -forbrug. I dette forløb arbejdes der bl.a. med FN's Verdensmål, hvor verdensmål 12 om ansvarligt forbrug og produktion især er relevant. Desuden inkluderes målene 3, 6, 8 og 12 også i forløbet.
Tøjproduktionens forskellige faser herunder både miljømæssige og sociale omkostninger berøres. Tøjproduktionen og –forbruget sættes ind i en generel kontekst om globalisering og verdenshandelens udvikling. Vi skal undersøge tøjproduktionens forskellige faser herunder både miljømæssige og sociale omkostninger.
Hvad har vi lavet:
Hvor er jeres tøjindkøb fra de sidste 3 mdr produceret?
MIndmap over de problemer, der er forbundet med tøjproduktion
Vi har skaffet viden omkring containertransportens udvikling og betydning for verdenshandlen i forhold til tøjets globalisering
Vi har set på tøjets livscyklus - bomuld dyrkes, plukkes, renses, spindes og væves, tekstil farves, klippes og syes, færdig produkt sendes til butik - cirkulær økonomi berørt
Vandets kredsløb og vandbalanceligningen og dens parameter er gennemgået
Nedbørsdannelse, dugpunktskurven, nedbørstyper - flaskeskydannelse som demoforsøg
Areal søen der forsvandt - grafer gennemgået
Arbejdet med tøjet koster miljøet 3 milliarder
Tøjproduktionens sociale omkostninger - arbejdet med tøjets tragedier
Løsninger - de har udarbejdet et løsningsforslag til deres egen aldersgruppe, hvordan enten de kan nedbringe tøjspildet/ eller mindske tøjforbruget
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Tøj: Sådan skader produktionen | Forbrugerrådet Tænk
-
CFU-login
-
En bomuldsplante - blot så I ved, hvorfra produktions starter
-
T-shirtens rejse – I en tynd tråd
-
Verdensmålene
-
Problemer forbundet med tøjproduktionen
-
'The True Cost' - Official Trailer
-
The True Cost
-
Lav en liste over jeres tøj indkøb de seneste 3 mdr. og notere hvor det er produceret ( ses ofte i mærket der er i siden).
-
Øvelse_tøjets globalisering_Ng1_24 .docx
-
extra opgave: Lokaliseringsfaktorer
-
containertransportens udvikling og betydning for verdenshandelen side 48-50 i Go Naturgeografi.pdf
-
padlet-2f_tøj_intro.pdf
-
Modeindustrien er en kæmpe miljøsynder, men du kan selv gøre noget
-
Hvem vasker mine cowboybukser beskidte?
-
Øvelse_tøjets livscyklus_Ng_24.docx
-
Mangelsen, Jimmy mfl: Naturgeografi - vores verden, geografforlaget: side 57-59 - Livscyklusvurdering_vores verden.pdf
-
Livscyklus af et stykke tøj kopi.pdf
-
Data fra torsdagens modul
-
2.8.1 Vandets kredsløb
-
Vandets kredsløb
-
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
-
2.8 Vand i bevægelse
-
2.9 Vandbalance
-
2.9.1 Vandbalanceligningen og dens faktorer
-
2.9.2 Overfladisk og underjordisk afstrømning
-
Det er ikke mange sider, som I skal læse selvom der er 5 links - de kommer lige efter hinanden i bogen.
-
1.Youtube: Titel: The life cycle of a t-shirt
-
Efter det har regnet, fordamper vandet og bliver til skyer. Men hvorfor sker det? Hvad er det der gøre, at der findes skyer.
-
Opgave: Tøj koster miljøet 3 milliarder om året
-
Tøj_koster_miljøet_3.milliarder.docx
-
Fibres impact on the environment
-
Kæmpe sø er tømt: Mennesker har forvandlet den til livsfarlig ørken
-
Overvej fra din viden om vandets kredsløb, hvordan bomuldsproduktionen påvirker vandets kredsløb - hvilke faktorer i vandbalance ligningen vil blive påvirket?
-
2.5.1 Fugtighed | Naturgeografiportalen
-
Tøjets-Tragedier.pdf
-
opgave:
-
Julegave :-)
-
Side 313-316 i ”Naturgeografi – vores verden”, Geografforlaget 2015. lav-mellem-høj-indkomst lande.pdf
-
2.5.2 Skyer | Naturgeografiportalen
-
Grupper:
-
Hver dansker køber i gennemsnit 16 kg tøj om året, men 5 kg kommer aldrig ud af skabet. Forløbet omfatter research om tøjproduktionens forskellige faser herunder både miljømæssige og sociale omkostninger. Tøjproduktionen og –forbruget sættes ind i en
-
Fællesdrev
-
Eksperterne giver dig svaret: Så lidt tøj skal du have i din garderobe
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Er vulkaner gode naboer?
Formål med forløbet:
Beskrive jordens opbygning i lag og med tryk og temp.
Beskrive den pladetektoniske model og de destruktive og konstruktive pladegrænser
Beskrive modellen over det geologiske kredsløb - fik til opgave at forklare den til en "journalist".
Forklare hvilke observationer (naturvidenskabelige metode) som ligger til grund for udviklingen af den pladetektoniske modellen?
Skelne mellem model og virkelighed / observationer.
Vi har set på:
Vulkanens opbygning
viskositet ( havregryn forsøg)
om alle vulkaner er farlige ( vulkansk aske og gas forklares) - hvad har det af betydning for strålingsbalancen?
anvendt VEI skala. Derudover kan vi set på om man kan forhindre vulkanudbrud og ikke mindst udnyttelse af vulkaners energi i form af geotermi
Eksperimenter/emperi/felrarbejde:
google earth - både til at finde vulkaner og pladerande
Google earth: højdeprofiler af vulkaner
Densitet forsøg med granit og basalt
Viskositetforsøg - havregryn
Indsamle data om vulkaner
https://resourcetrade.earth/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hvorfor er plastik blevet et globalt miljøproblem?
Vi undersøger i første del plastik som materiale - hvordan er det opbygget, hvad er fordele og ulemper ved materialet. Derefter undersøgte vi affald, både plastik affald og lidt bredere, ift. mængder, udvikling, fordeling og håndtering.
Så ser vi på konsekvenser ved plastik og andet affald - Både ift klimaproblematik og ift miljøpåvirkning især mht havet.
Vi undersøger hvorfor plastik samler sig i bestemte havområder.
Nedslagspunkter::
opbygning af plastik - kulstofkredsløbet
plastikproduktion
plastiks egenskaber
Plastik forbrug og udvikling
Affald: mængder og håndtering. (europa øst-vest og storbyer i hhv udviklingslande og udviklede lande)
Affaldshierakiet
Affald i havene - påvirkening af dyreliv
Plasiksupper
Det global vindsystem -havstrømme
coriolis effekten
trykforhold og vandstand
løsninger på plastikproblematikker
liniær og cirkulær økonomi
bæredygtighed
Eksperimentelt arbejde med plastikgyre
Empiri arbejde: analysere vind- og havstrømsdata via Windy.com samt generering af grafer ud fra data
Demo forsøg: konvektionskammer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350988516",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350988516",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350988516"
}