Holdet 2024 ng/2u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Poul Eriksen
Hold 2024 ng/2u (2u ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion: Hvad er bæredygtighed?
Titel 2 Har vi en global klimakrise?
Titel 3 Hvorfor falder nedbøren så forskelligt i verden?
Titel 4 Kan mit tøjskab blive bæredygtigt?
Titel 5 Naturkatastrofer: Jordskælv og tsunami

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Har vi en global klimakrise?

Hvad er klimaændringer? – IPCC - den globale temperaturudvikling - den naturlige og menneskeskabte drivhuseffekt – strålingsbalance (forsøg) - drivhusgasser – kulstoffets kredsløb - klimasystemet - feedbackmekanismer – albedo (forsøg) - afsmeltning i Arktis (forsøg) - havstrømme - Golfstrømmen - dybvandsdannelse (forsøg) - konsekvenser af klimaændringer (projekt). Klimatilpasning i fattige lande (Peru, Malawi, Bangladesh). Politiske løsninger: COP-møder, Paris-aftalen

Foredrag: David Lundbek Egholm: Jordens forhistoriske klimakatastrofer (Offentlige foredrag i naturvidenskab)

Eksperimentelt-, felt- og empiribaseret arbejde:
- Eksperiment: Måling af strålingsbalance på RiG
- Eksperiment: Måling af albedo og temperatur
- Eksperiment: Dybvandsdannelse / Grønlandspumpen
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksperiment: Strålingsbalance på RiG 20-09-2024
Forsøg: Måling af albedo og temperatur 31-10-2024
Journal: Grønlandspumpen 01-11-2024
Videoaflevering: Forebyg klimakatastrofen 09-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hvorfor falder nedbøren så forskelligt i verden?

Lufttryk - vinde - corioliskraften - årstider - globale vindsystem - nedbør - nedbørstyper - det globale nedbørsmønster - ITK-zonen - monsun - nedbør i Peru, Malawi og Bangladesh. Vandets kredsløb

Eksperimentelt-, felt- og empiribaseret arbejde:
- Eksperiment: Konvektionskammer
- Analyse af udvalgte hydroterm-figurer (Peru, Malawi eller Bangladesh)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kan mit tøjskab blive bæredygtigt?

Tøjindustrien og bæredygtighedsproblemer - tøjpyramiden - tøjets livscyklus - tøjets globalisering - arbejdsforhold i tøjproduktionen (social bæredygtighed) - bomuldsproduktion og vandressourcer - vandets kredsløb - tøjets "water footprint" - bomuldsproduktion og klima - det globale vindsystem og nedbør - bæredygtige løsninger - certifikationsordninger - greenwashing

Eksperiment/dataindsamling/feltarbejde:
- Øvelse: Mit tøjindkøb
- Øvelse: Aralsøen - hvorfor gik det galt? Indsamling af data fra interaktivt kort
- Rapport: Bomuldsproduktion og bæredygtighed (indsamling af bl.a. klimadata)
- Feltarbejde: Bæredygtighed i tøjproduktionen (undersøgelse af diverse branchers bæredygtighed)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projektdesign - feltarbejde: Bæredygtighed og tøj 20-03-2025
Rapport: Feltarbejde: Bæredygtig tøjproduktion 24-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Naturkatastrofer: Jordskælv og tsunami

Hvad er et jordskælv? - aktuelle jordskælv - mønstre i jordskælvs udbredelse - Wegeners teori om kontinentaldrift - teorien om pladetektonik - pladegrænser – jordskælv og tsunamier - tsunamier: Sumatra (2004) og Japan (2011) - forebyggelse mod tsunamiers ødelæggelser: Varslingssystemer, mongroveskove. Naturkatastrofer: Hvad er en naturkatastrofe - kategorier af naturkatastrofer - naturkatastrofer og levevilkår - analyseramme: de fem kapitaler - naturkatastrofer rammer kapitalerne/kapitaler forebygger naturkatastrofers ødelæggelser. Vulkaner – vulkanudbrud på Island.

Eksperimentelt-, felt- og empiribaseret arbejde:
1. Observation af aktuelle jordskælv (USGS)
2. Pladegrænser og GIS
3. Forsøg: Måling af tsunamibølgers hastighed
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer