Holdet 2024 re/3a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Gunvor Aggergaard Mikkelsen
Hold 2024 re/3a (3a re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til religion, civilreligion og feltarbejde
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Civilreligion i Danmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til religion, civilreligion og feltarbejde

Introduktion til faget religion og metoden feltarbejde
- grundbegreberne myte, ritual, hellligt og profant
- undersøgelsesspørgsmål til kristne, muslimske og civilreligiøse udtryk i Nice
- feltarbejde som metode


Informationssøgning: Religion i Frankrig - temaer
Láicite

Chagalls "The biblical Message" (Chagall-museet Nice)
Materiale:
Religion C
Om religionssociologi og religionsfænomenologi + soc. teori om religion s.245-248
Om myte, ritual og helligt/profant s.251-257
Oversigt over kristendommens formative periode s.59
Katolsk, ortodoks og prtoestantisk kristendoms.60-62
Religionsfaglige grundbegreber s.262-268
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

Vi læser kristendomskapitlet i Grundbogen til religion C
Kristendommens tilblivelse
Den mytiske Kristus og den historiske Jesus
Religionssociologisk undersøgelse af danskernes brug af kirken

Baggrundsstof: "Fem skarpe om kristendommen"

Læste tekster

Chagall-billeder: "The Biblical Message"
Gen 1-3
Pagter 1:mos 17,1-22, 2. Mos 19 og 20
https://www.dr.dk/studie/religion/5-skarpe-om-kristendommen 25 -
Apostlenes gerninger 9,1-19: Saulus' omvendelse
Pauluslegenden https://religion.systime.dk/?id=481
1. Tessalonikerbrev 1,1-10
NT om den mytiske Kristus og hans forkyndelse:  Mark 1,14-3,6, Mark kap 2, Matt 5,1-2 og 5,17-48, Mark 7,1-23, Matt 27,11-26, Mark 15,1-15, Luk 23,1-25, Joh 18,28-19,16
Pinseberetningen ApG 1,1-
Erik A Nielsen: Ånd og spiritus (om nadver)
Bjerg: Hvem er næsten?

Luk 10,25-37
Tekster i Grundbogen til religion C, kapitlet om kristendom: T5,T6,T7,T8,T9,T10, T11,12,13,14,15, 16, 17, 18, 19, 20, 21,22,23, 24,25,26

Besøg i Vejlby Kirke - samtale om danskernes brug af kirken og kirkens rolle i samfundet
Moderne Jesusbilleder? Eleverne undersøger Jesusbilleder i nutidige musikvideoer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

Islams religionshistorie indefra og udefra
Muhammed
Islams søjler
Islams kvindesyn

Kapitlet om islam i "Grundbog til religion C"
T3: Sura 1
T4 "Vi tror på en sekulær stat"
T5 Hizb ut-Tahrirs mål"
T6 Jihad i Koranen


Fra "Islam:Fra  beduinkult til verdensreligion" (pdf)
T24 Valfartens ide
T1 Af sura 74
T5 Muhammeds himmelfart
T9 Af sura 3
T16 Bøn i islam
T17 Af sura 57
T18 Af sura 9
T19 Af sura 2
T20 Af sura 22
T21 Af sura 2
T22 Den kritiske Jalal
T23 Jalal overgiver sig
T39 Mernissi
T42 Qutb

Om kvinder:  Fra "Mennesket og magterne, tekstsamling":
T32 Det traditionelle muslimske kvindesyn
T31 Islam og seksualiteten

På Religionsportalen
På rundtur i moskeen https://religion.systime.dk/?id=539
Ummayademoskeen https://religion.systime.dk/?id=480#c2663


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Buddhisme

Buddhisme: Vi skal se på væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse.
I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster

Om buddhisme i Grundbogen til religion C s. 143-163

Buddhalegenden som tekst og video
Benarestalen
Vædderen der først lo

Om globalisering https://religion.systime.dk/?id=681&L=0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Civilreligion i Danmark

Vi undersøger civilreligiøse udtryk i Danmark som Dannebrog og monarkens nytårstale

Materiale:
Opslag om civilreligion på Religionsportalen: https://religion.systime.dk/?id=724
Artiklen Civilreligion er folkets ubevidste religion: https://www.religion.dk/undervisning/civilreligion-ubevidst-religion-folket
KRISTELIGT DAGBLAD 25.06.18: Studenterkørsel er et civilreligiøst ritual for frugtbarhed


I grupper undersøges flagdage, nationale festdage, Kong Frederiks nytårstale, Grundtvigs to nytårssalmer og studenterritualer (mundtlige oplæg)

Vi læser som repetition afsnittet om "Rehabilitering af ritualet" i Harbsmeiers kapitel om ritualer i bogen "For festens skyld"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer