Holdet 2024 re/3b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Poul Eriksen
Hold 2024 re/3b (3b re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion: Religion i det senmoderne
Titel 2 Islam - tradition og fornyelse
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Hinduisme
Titel 5 Inuitisk religion - en revitalisering?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion: Religion i det senmoderne

Hvad er religion? - religionsfaglige begreber - religion i det senmoderne - sekulariseringsprocessen - Nietzsche: Guds død - religionsfaglige begreber i det senmoderne - danskernes tro (religionssociologisk undersøgelse) - civilreligion: Er fodbold blevet den nye Gud? - metoder i religionsfaget: religionsfæmenologi og religionssociologi – religionssociologiske teorier: Hvorfor er man religiøs?
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Islam - tradition og fornyelse

Hvad er islam? - den muslimske trosbekendelse - islams tilblivelse - islam indefra/udefra - IMAN: de 6 trosartikler -  Koranen og hadith: Profeterne, Jesus, dommedag, forudbestemmelsen - ISLAM i PRAKSIS: de fem søjler (projekt) - konversion - Hajj: pilgrimsrejsen til Mekka - hvad er sharia? - moderne fortolkninger i islam - Jan Hjärpes model: traditionalisme, modernismne, sekularisme, fundamentalisme - projekt: debat i nyere tid: Islamisme, tørklædedebat, kvindelige imamer, begrebet djihad, debat om omskæring - Hamas

Feltarbejde: Besøg i tyrkisk Kulturcenter og Moské, Sintrupvej 53, Brabrand
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kristendom

Danskernes forhold til Folkekirken (en religionssociologisk undersøgelse) - Gammel og Ny Testamente - Den kristne trosbekendelse - tolkninger af kristendommen: Grosbøll og kfs. - skabelsen - syndefaldet (problemmyten)- tolkninger af syndefaldet (Dorothee Sölle og billedanalyse) - kristendom og videnskab (traditionalisme, modernisme, fundamentalisme) - den kristne grundmyte: problemmyten og løsningsmyten - De gamle pagter: pagt med Abraham og pagt med Moses: Moseloven / Åbenbaringen på Sinai - Den nye pagt: Jesus Kristus (løsningsmyten) - den historiske og den mytologiske Jesus - Paulus - Jesu opgør med farisæernes lovpraksis - kristen etik: biblicistisk og situationsetik - bjergprædikenen - Hvem er min næste? - Den barmhjertige samaritaner - Jesu lignelser - hvad er tilgivelse? - Jesu død og opstandelse (tekst- og billedanalyse).

Feltarbejde:
- observation og analyser af kirkerummet som helligt rum
- samtale med sognepræst Charlotte Rønhoff, Vejlby Kirke
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hinduisme

Hvad er hinduisme? - oversigt over hinduisme (5 skarpe om hinduisme) - Verden er gudens krop (valfart til Ganges) - Upanishaderne - tro og forestillinger i hinduisme: Mayas verden (virkelighedsopfattelse), atman, brahman, karma og samsara - Bhagavad Gita - tre frelsesveje: Jnana Marga, Karma Marga, Bhakti Marga - guderne (polyteisme): hovendguder, inkarnationer (avatar), mandlige og kvindelige guder - religiøs praksis: puja i hjemmet og templet, valfart til Ganges - Varna-ashrama-dharma - dharma: levevis og etik – kastesystemet – ægteskabet.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Inuitisk religion - en revitalisering?

Unge grønlænderes anvendelse af traditionel kultur - unge grønlænderes identitet - Grønlands historie: kolonialisering / afkolonialisering. Traditionel kultur: myten om Havets Moder - ritualer og handlingsmønstre ved fangst - rent / urent - angakoq'en - angakoq'ens besøg hos Månemanden.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer