Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Sonja Marie Clingman
|
Hold
|
2024 re/3c (3c re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religion - Mormoner
I dette introforløb til faget religion har vi arbejdet med religionsdefinitioner.
Hvad er religion?
Godkendelse af religioner i DK
Vi har specifikt arbejde med Jesus Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige (Mormonskirken). Vi har set på troens indhold, historien bag, mormoner i DK. Vi har arbejde med en indefra dokumentar og en udefra dokuemtar og diskuteret ligheder og forskelle. Vi har haft besøg af to missionærer fra USA og kunnet stille dem spørgsmål om deres liv og mission. Vi har arbejdet med religionens holdning til homoseksualitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
I dette forløb har vi arbejde med kristendommens historie og kristendommen i dag.
Skabelse og syndefald
Gammel pagt og ny pagt
Den kristne grundmyte
Jødiske påske og den kristne påske
Messiasforventningen
Jesus
Jesu lignelser:
Mar 2,23-3,6 Aksplukningen på sabbatten og Helbredelsen af manden med den visne hånd
Mar 7,1-23 Spørgsmålet om rent og urent
Mar 10,17-27 Den rige mand
Luk 15,11-32 Lignelsen om den fortabte søn
Luk 10, 25-37 Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
Og en moderne fortælling der spejler ligelsen
Bjergprædiken
Lidelseshistorien
En moderne prædiken fra Kværndrup kirke over Matthæusevangeliet 2,1-12
Formans opdeling af folkekirken i investerings- og provokationskristne
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Skabelsen 1.Mos 1-2.docx
-
Krd i nutiden om biblen.pdf
-
Hans Jørgen Lundager: Mytologi
-
Mikael Rothstein: Mytologi
-
Mytologi
-
Syndefaldet, 1.Mosebog 3.docx
-
Den kristne grundmyte
-
Den jødiske påske, 2. Mosebog 12,1-51.docx
-
Madsen Lene m. fl: Grundbogen til religion C, Systime; sider: 43-44, 46, 53-57
-
1. Kor, 15, 12-28 De dødes opstandelse.docx
-
Menneskesønnen og Herrens lidende tjener.pdf
-
Madsen Lene m. fl: Grundbogen til religion C, Systime
-
Jesu lignelser.docx
-
Luk 10, 25-37 Den barmhjertige samaritaner.docx
-
Den barmhjertige samaritaner, Anne-Mette Gravgaard.docx
-
Bjergprædikenen Matt 5-7.docx
-
Lidelseshistorien Markusevangeliet kap 14-16.docx
-
Ud af mørket
-
Matthæusevangeliet Kapitel 27
-
Lukasevangeliet Kapitel 23
-
Johannesevangeliet Kapitel 19
-
Apostlenes Gerninger 2, 1-47 Pinsen.docx
-
Prædiken holdt i Kværndrup Kirke på Helligtrekongerssøndag 2025.docx
-
Thorslunde alteret, 1561.jpg
-
Rogier van der Weiden, Das Triptychon der sieben Sakramente. 1445.jpg
-
Jens Formans artikel.doc
Supplerende stof:
-
Skabelsen i Krd opg.docx
-
Syndefaldsbilleder, 3c re, 2024
-
Biblen kan læses online her
-
Analyse af Syndefalsbilleder, 3c re, 2024
-
Tidslinje: Bibelen fra begyndelsen til enden
-
Bibelhistorien, 3c re 2024
-
Analyse af Syndefaldbilleder, 3c re, 2024
-
Krd i nutid, s.133-137 Den bibelske fortælling.pdf
-
Charlotte becomes Jewish
-
DRTV - Indefra med Anders Agger: Rabbiner
-
CFU-login: 5 skarpe om Jesus
-
Bibelhistorien, 3c re, 2024
-
Messias
-
Den Kristne Grundmyte.pptx
-
Evangelierne -- Jesusbiografier og kollektiv erindring
-
Kristus
-
menneskesønnen
-
farisæere
-
Lignelsesarbejdsark.docx
-
Tekstanalyse 2024.docx
-
Madsen Lene m. fl: Grundbogen til religion C, Systime; sider: 76-81
-
Iktys og INRI.docx
-
Bjergprædiken arbejdssp.doc
-
Quizlet Krd
-
Kristendom billeder.pptx
-
Sakramenterne og nadveren.PDF
-
Retsagen og domfældelsen.PDF
-
Lidelseshistorien, 3c re, 2024
-
De 10 vigtigste ting at vide om pinsen
-
Religionsleksikon: pinse
-
Pinsen og Babelstårnet arbejdsspørgsmål.docx
-
The Passion of the Christ - HD (Trailer)
-
Adams Apples - Trailer
-
Kristendom oplæg 3c, re 2024
-
Overblik: Alt om kirkeåret
-
Jens Formans arbejdsark.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam
Vi har arbejdet med klassisk islam og islam i Danmark og kulturmødet.
Emner vi har arbejdet med:
Allah og Muhammed
Koranen
De 5 søjler
Hajj - Van Genneps ritualanalyse ud fra en dokumentar BBC, "Journey of a Lifetime"
Sharia - idealformerne
Jihad og terror
Aarhusmodellen som forebyggelse af radikalisering
Forudbestemmelse og dommedag
Køn og tørklædet - rollespil
Dokumentaranalyse af "Når naboens datter bliver muslim", afsnit 1.
Vi har arbejdet med minimalisme / maximalism, Elite / mainstream, Rambos konversionsskala, Deprivationsteori, Socialisationsteori, Teorien om rationelle valg og Teorien om søgen efter mening og tilknytning
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hvad siger religionerne om Abraham?
-
Muslimernes religion, Systime; sider: 9-35, 42-44, 49-59, 65-66, 72-75, 81-83, 97-104, 109-112
-
Allahs smukke navne.doc
-
3 Sects of Islam Explained
-
Hajj The Journey of a Lifetime | BBC Documentary
-
Danske Victor sprængte sig selv i luften for Islamisk Stat
-
Død IS-leder var kendt for sin brutalitet.pdf
-
Kontrakt for en hellig kriger - Mediearkiv - Infomedia.pdf
-
Skal man være sekulær for at være feminist?
-
Muslimsk 12-tals-pige med tørklæde: "Nej, jeg er IKKE undertrykt!"
-
Özlem Cekic- Tørklædet kan også være et frihedssymbol.docx
-
Hijab, burka eller niqab: Her er de muslimske tørklæder
-
De kaldte hende luder
-
Dansk Kvindesamfunds kvalmende propaganda-film for islam
-
Hendes tørklæde splitter os
-
Er et forbud mod tørklæder i skolen en god idé?
-
Khader Ære og skam.pdf
-
Når naboens datter bliver muslim (1)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
Vi har arbejde med Busshisme som repræsentant for en østlig verdensreligion.
Vi har arbejdet med følgende emner:
Buddha
Dharma
Sangha
Buddhalegenden
Benarestalen
Livshjulet
Karma
Dalai Lama og udvælgelsen af en ny lama
Moderne Buddhisme i Vesten
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64448380335",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64448380335",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64448380335"
}