Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Jesper Thomsen Lemke
|
Hold
|
2024 ol/3m (3m ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Guder og helte (20 s.)
Læreplan i oldtidskundskab:
https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/gym-laereplaner-2017/stx/oldtidskundskab-c-stx-august-2017.pdf
Godkendte online-hjælpemidler til mundtlig eksamen:
https://ordnet.dk/ddo (og alle undersider/opslag)
https://ordnet.dk/ods (og alle undersider/opslag)
Det første forløb i faget oldtidskundskab bliver et forløb om guder og helte. Vi studerer vi helten Odysseus' eventyrlige beretning om rejsen hjem fra Troja. Først ser vi på indledningen af digtet, hvor guderne beslutter, hvad der skal ske med Odysseus, og dernæst læser vi Odysseus' egen genfortælling af nogle af de spændende og uhyggelige oplevelser, han har haft på turen.
Den episke genre tages op igen i forløb 5: Fra Hellas til Rom.
Kernestof:
- Homer: Odysseen 1. sang, vers 1-105 (3 s.)
- Homer: Odysseen 9. sang (17 s.)
Supplerende stof:
- Paideia, s. 11-13, 16-30 (18 s.)
Perspektivering:
- Konstantin Kavafis: Ithaka (1 s.)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Tragedie (88 s.)
Vores andet forløb tager udgangspunkt i Sofokles tragedie Kong Ødipus. Tragedien griber fat i det samme mytologiske sagnstof, som kendetegner den episke genre, med den bruger helte, konger og overnaturlige skabninger til at belyse aktuelle problemstillinger i Athen (i det 5. årh. f.v.t.).
Kernestof:
Sofokles: Kong Ødipus, oversat af Marcel Lech (88 s.)
Supplerende stof:
Paideia s. 101-108, 115-116 (10 s.)
Perspektivering:
Karen Blixen: Livets veje (2 s.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Filosofi
Er verden altid retfærdig? Kan man være sikker på, at hvis man siger sandheden, bliver man også belønnet for det? Det trejde forløb i oldtidskundskab forfølger denne problemstilling ud fra Platons version af Sokrates' forsvarstale. Ifølge Platon er Sokrates offer for et helt samfunds urimelige behandling, og han bliver syndebuk som følge af de store sociale problemer i det foregående årtier og det store nederlag i krigen mod Sparta.
Kernestof:
- Platon: Sokrates' forsvarstale
Supplerende stof:
- Platon: Hulebilledet
- Platon: Linjebilledet
Perspektivmateriale:
- The Matrix
- Jakob Knudsen: Se nu stiger solen
- Descartes
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Skulptur
Det femte og sidste forløb i oldtidskundskab er det kunstneriske forløb, hvor vi skal studere græsk og romersk skulptur. Vi vil se på et udvalg af skulpturer fra de tre centrale perioder, arkaisk, klassisk og hellenistisk tid, og så vil vi se på, hvordan den antikke skulptur har inspireret senere billedkunstnere.
Perspektiverende materiale:
- Canova: Perseus med Medusas hoved
- Thorvaldsen: Jason med det gyldne skind
- Arno Breker: Partiet og hæren
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5: Fra Hellas til Rom (30 s.)
Den politiske situation i USA er for tiden meget urolig. Præsidentens magtbeføjelser virker til at have ændret sig, højesteret agerer politisk og en del af det politiske etablissement spørger, om demokratiet virkelig er sikkert i verdens førende supermagt. Samtidig følger en del af medierne og kulturlivet en kurs, der bakker op om præsidentens image som en stærk og anstændig lederskikkelse.
Ud fra en diskussion af disse omstændigheder vil vi se på politisk teori i antikken og følge op med et eksempel på litteratur, der har understøttet den romerske kejser Augustus' politiske program.
Vores første forfatter, Polyb, er græker, men kom til Rom som gidsel efter Det Achaiiske Forbunds rolle i Den Tredje Makedonske Krig mellem Makedonien og Rom. Han beskriver Roms historie, men fokuserer i det uddrag, som vi læser, på Roms forfatning, som han anser for at være årsagen til Roms succes. Han udformer en model på styreformers evolution, kaldet anakyklosis-teorien.
Den næste forfatter er en romersk historieforfatter, som vi læser for at få en fornemmelse af romernes selvopfattelse ud fra deres tidligste (hovedsageligt opdigtede) historie. Der kan også ses en skjult kritik af monarkiet i historien om overgrebet på Lucretia, der førte til repubilkkens indførelse. Denne tekst læses som supplerende stof og tæller ikke som kernestof.
Vi slutter af med den romerske digter Vergil, som har skrevet et stort epos, der trækker tråde tilbage til både Iliaden og Odysseen og samtidig giver det romerske folk en grundlæggelsesmyte, der retfærdiggør deres imperialisme under Kejser Augustus' styre.
Kernestof:
- Polyb: Roms historie, 6. bog, kap. 1-2, 5-9, 10-19
- Vergil: Æneiden 1. sang, vers 1-33, 223-304
- Vergil: Æneiden 4. sang, vers 1-456
Supplerende stof:
- Livius: Fra byens grundlæggelse, 1. bog, kap. 57-59
Perspektivering:
- Uddrag af forskellige afsnit af The Daily Show på YouTube
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64448469609",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64448469609",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64448469609"
}