Holdet 2024 ol/3x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Jesper Thomsen Lemke
Hold 2024 ol/3x (3x ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Epos (20 s.)
Titel 2 Forløb 2: Tragedie (88 s.)
Titel 3 Forløb 3: Filosofi
Titel 4 Forløb 4: Fra Hellas til Rom
Titel 5 5. Arkitektur

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Epos (20 s.)

Læreplan i oldtidskundskab:
https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/gym-laereplaner-2017/stx/oldtidskundskab-c-stx-august-2017.pdf

Godkendte online-hjælpemidler til mundtlig eksamen:
https://ordnet.dk/ddo (og alle undersider/opslag)
https://ordnet.dk/ods (og alle undersider/opslag)

Det første forløb i faget oldtidskundskab bliver et forløb om guder og helte. Vi studerer helten Odysseus' eventyrlige beretning om rejsen hjem fra Troja. Først ser vi på indledningen af digtet, hvor guderne beslutter, hvad der skal ske med Odysseus, og dernæst læser vi Odysseus' egen genfortælling af nogle af de spændende og uhyggelige oplevelser, han har haft på turen.

Den episke genre tages op igen i forløb 4: Fra Hellas til Rom

Kernestof:
- Homer: Odysseen 1. sang, vers 1-105 (3 s.)
- Homer: Odysseen 9. sang (17 s.)

Supplerende stof:
- Paideia, s. 11-13, 16-30 (18 s.)

Perspektivering:
- O Brother, Where Art Thou? (150 s.)
- Konstantin Kavafis: Ithaka (1 s.)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: Tragedie (88 s.)

Vores andet forløb tager udgangspunkt i Sofokles tragedie Kong Ødipus. Tragedien griber fat i det samme mytologiske sagnstof, som kendetegner den episke genre, med den bruger helte, konger og overnaturlige skabninger til at belyse aktuelle problemstillinger i Athen (i det 5. årh. f.v.t.).

Kernestof:
Sofokles: Kong Ødipus, oversat af Marcel Lech (88 s.)

Supplerende materiale:
Paideia s. 101-108, 115-116 (10 s.)

Perspektivering:
Karen Blixen: Livets veje (2 s.)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: Filosofi

Det tredje forløb i oldtidskundskab bliver læsningen af verdenshistoriens ældste flerfaglige forløb: Symposion. Ja, det er rigtigt: Til en fest bliver deltagerne enige om, at de i stedet for at drikke vil diskutere en sag (kærlighed) ud fra flere fags metoder (bl.a. lægekunstens, digtekunstens og filosofiens). Teksten, som er skrevet af Platon, og som har form af en dialog, rummer mange lag og fortællere, og den er ikke let at konkludere noget præcist ud af, men vi vil på baggrund af dialogen arbejde med Sokrates' og Platons filosofi.

Vi vil også se på Platons Hulebillede, som kan uddybe Platons metafysiske lære.

Kernestof:
- Platon: Symposion
- Platon: Hulebilledet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4: Fra Hellas til Rom

Grækernes tanker om menneskets plads i den store verdensorden har givet anledning til frugtbare forestillinger om fysis og nomos, og de første til at bygge videre på deres klassifikationer og teorier er romerne, og derfor vil vi følge det idehistoriske spor fra Hellas til Rom.

Vores første forfatter, Polyb, er græker, men kom til Rom som gidsel efter Det Achaiiske Forbunds rolle i Den Tredje Makedonske Krig mellem Makedonien og Rom. Han beskriver Roms historie, men fokuserer i det uddrag, som vi læser, på Roms forfatning, som han anser for at være årsagen til Roms succes. Han udformer en model på styreformers evolution, kaldet anakyklosis-teorien.

Den næste forfatter er en romersk historieforfatter, som vi læser for at få en fornemmelse af romernes selvopfattelse ud fra deres tidligste (hovedsageligt opdigtede) historie.

Vi slutter af med den romerske filosof og statsmand Seneca, som formidler stoisk filosofi i brevform med det formål at klæde folk bedre på til at leve et godt liv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Arkitektur

Tempelbyggeriet i den græske verden fra 8. årh. og frem skaber en stil, som bliver udgangspunkt for europæisk arkitektur. Vi skal se på den græske arkitektur og romernes efterligning og videreudvikling af den. Derefter ser vi eksempler på senere tiders efterligning og afvigelse derfra.

Græsk arkitektur
Start på Ribe Katedralskoles hjemmeside for de klassiske fag: http://klassisk.ribekatedralskole.dk/
Vælg GRÆSK > KUNST > GRÆSK ARKITEKTUR > TEMPLER. Vi opgiver som kendte monumenter:
• Hera-templet i Pæstum (550)
• Aphaia-templet på Aigina (490)
• Nike-templet på Akropolis i Athen (420)
• Erechteion på Akropolis i Athen (420)

Romersk arkitektur
Start på Ribe Katedralskoles hjemmeside for de klassiske fag: http://klassisk.ribekatedralskole.dk/
Vælg GRÆSK > KUNST > ROMERSK ARKITEKTUR. Vi opgiver som kendte monumenter:
• Portunustemplet
• Maisson carrée
• Augustus-Livia-templet i Vienne
Vi supplerer med billeder fra Susan Woodford: Græsk og romersk kunst:
• Pantheon (s. 107)
• Colosseum (s. 110)

Reception af antik arkitektur
Start på Ribe Katedralskoles hjemmeside for de klassiske fag: http://klassisk.ribekatedralskole.dk/
Vælg KULTURSIDEN > ARKITEKTUR. Vi opgiver som kendte monumenter:
• Theseion i Wien
• La Madeleine i Paris
Vi supplerer med billeder fra Antikkens Arkitektur og dens efterliv:
• Christiansborg Slotskirke (s. 84-85)
• Thorvaldsens Museum (s. 86-87)
• The White House (https://en.wikipedia.org/wiki/White_House)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer