Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Anne-Mette Fridorf
|
Hold
|
2024 EN/3e (3e EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
True Crime
I forløbet har vi dels arbejdet med genrekarakteristika for true crime-genre, dels læst sekundær litteratur om, hvorfor mange er så fascinerede af denne genre.
Vi har analyseret mange forskellige undergenrer indenfor true crime - blandt andet podcast, hvor vi lyttede til de første 10 minutter af første episode af Serial, season 1, og analyserede hvilke virkemidler, der blev anvendt for at fange lytteren. Eleverne producerede derefter podcasts om en true crime efter eget valg.
Vi arbejdede med analyse af dokumentarer, hvor vi arbejdede med "An American Murder: The Family Next Door".
Vi forholdt os også kritisk til genren - fx de etiske aspekter af at vise andres ulykke og endda tjene penge på det, men også fx den overrepræsentation af mord på hvide mennesker, der findes i genren. Herunder kom vi ind på fænomenet the dead white girl som trope i true crime.
Endelig så vi et afsnit af en mockumentary - "American Vandal" for at se, hvordan genren her blev fremstillet.
Emnet er endvidere koblet til det tidligere gennemgåede emne om Evil
Kernestof:
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre
engelsksprogede regioner.
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
Faglige mål:
Sprogfærdighed
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra
forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og
velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og
med evne til selvkorrektion
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk
korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede re
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
A divided America?
Forløbet er kørt i forbindelse med præsidentvalgkampen i USA, og hænger delvist sammen med det tidligere læste emne og Black America.
I forløbet har vi blandt andet trænet retorisk- og argumentationsanalyse ved at analysere taler, debatter og kampagnevideoer fra de to kandidater. Vi har også dykket dybere ned i en analyse af Trumps sprog.
Vi har også undersøgt emner med relevans for valgkampen herunder abortrettigheder, hvor vi dels analyserede en valedictorian speech om emnet og analyserede kampagnevideoer.
Vi analyserede også Oliver Anthonys sang "Rich men north of Richmond", samt republikanernes brug af denne. I analysen af sangen anvendte vi viden om såvel historiske som nutidige samfundsmæssige forhold i USA.
Kernestof:
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre
engelsksprogede regioner.
Faglige mål:
Sprogfærdighed
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra
forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og
velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og
med evne til selvkorrektion
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk
korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske,
kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
EKSAMENSEMNE: Shakespeare, Macbeth
Vi har læst uddrag af Macbeth. Vi har kort arbejdet med Shakespeares liv og perioden han levede.Vi har læst Macbeth med fokus på ambition, honour, guilt, destiny. Vi har blandt andet arbejdet med symbolerne/motifs hand, night, sleep, blood og hvordan de spiller en rolle igennem stykket. Vi har lavet personkarakteristikker af Macbeth og Lady Macbeth.
Vi har set klip fra forskellige flimatiseringer af stykket, og vi har set hele BBC's Shakespeare ReTold-afsnit. Vi har også set første afsnit af House of Cards med fokus på inspirationen fra Macbeth.
Vi har også læst og analyseret sonet 25, som deler nogle af de samme temaer som Macbeth.
Forløbet vurderes til cirka 25 %.
Faglige mål:
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra
forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og
velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og
med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske,
kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ uddrag af værker af Shakespeare
̶ væsentlige strømninger i britisk litteraturhistorie
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
Macbeth:
Act 1, sc 1 - 7
Act 2, sc 1 og 2
Act 3, sc 1 og 2
Act 4, sc 1
Act 5, sc 1
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Sonnet 25: Let Those Who Are In Favour With Their Stars
-
William Shakespeare: Macbeth - Oxford School, Oxford University Press; sider: 1-10, 17-29, 41-48, 61-68, 83-85
-
Brozel, Mark: "ShakespeaRe-told - Macbeth", 2005
-
"House of Cards", Season 1, Episode 1, Netflix, 2028
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Literature Circles
I dette forløb har eleverne læst selvvalgte romaner i grupper. Fokus har været på analyse og fortolkning, men også perspektivering til anden litteratur eller til omverden.
Eleverne har desuden skrevet en afsluttende opgave med en analyse af lige deres roman.
De valgte romaner var "The Fifth Child", "Dead Poets Society" og "Regeneration"
Der har ligeledes været afhold moduler med fokus på sprog og grammatik i forløbet.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre
engelsksprogede regioner.
Faglige mål:
Sprogfærdighed
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og
velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og
med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og
engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk
korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske,
kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Literary History and Poetry
I dette forløb er eleverne introduceret til de historiske og litterære perioder the Renaissance, the Neo-classical, the Romantic Age, the Victorian Age, Modernism, og Post-Modernism med fokus på kærlighed. Vi har således læst et eller flere digte omhandlende kærlighed fra hver af de seks perioder.
Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre
engelsksprogede regioner.
Faglige mål:
Sprogfærdighed
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og
engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Sonnets 18 and 130.docx
-
Barkholt, Gitte Vest og Jepsen, Jørgen Døssing: A Short History of Literature in English, Systime; sider: 11-18, 25-35, 41-50, 57-69, 79-85
-
Characteristics of Metaphysical Poetry | The Dark Side of Metaphysical Poems
-
Marvell, Andrew: "To His Coy Mistress"
-
Donne, John: "The Flea"
-
Metaphysical Poetry.docx
-
Wordsworth, William: "My Heart Leaps Up"
-
Wordsworth, William: "I Wandered Lonely as a Cloud"
-
My Last Duchess
-
"Funeral Blues", When You Are Old", "The Love Song of J. Alfred Prufrock".docx
-
Love poems postmodernism.docx
-
Grammatikeksamen A-niveau.docx
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
EKSAMENSEMNE: Multiculturalism part 2
I dette meget korte forløb har vi bygget ovenpå forløbet "Multiculturalism part 1" og de skal således forstås som et samlet forløb.
Vi har blandt andet arbejdet med Tez Ilyas' TED-talk om at være muslim i UK i dag. I den forbindelse kom vi også ind på at være "other", som vi ligeledes tidligere har arbejdet med.
Vi har desuden læst novellen "Just Below the Surface" som også omhandler racisme og fordomme.
Fokus har endvidere været på at koble disse materialer med materiale fra det tidligere forløb.
Sammen med den tidligere del af Multiculturalism vurderes forløbet samlet til 25 %.
Kernestof:
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre
engelsksprogede regioner.
Faglige mål:
Sprogfærdighed
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra
forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske,
kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64448490281",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64448490281",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64448490281"
}