Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Marianne Stolberg Yates
|
Hold
|
2024 bi/b (1b bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hjerte- og lungekredsløb
Vi arbejdede videre med NV-forløbets fokus på hjertets opbygning og funktion. Hvor fokus særligt lå på det store og lille kredsløb i sammenhæng med hjertekarsygdomme.
Fagligt fokus:
- hjertet opbygning og funktion
- det store kredsløb
- det lille kredsløb
- lungenes opbygning og funktion (NV-pensum)
- blodtryk
- hæmatokrit
- kønsmæssige forskelle
Øvelser:
Design selv - blodtryksforsøg
Hæmatokritmåling (kønsmæssige forskelle)
Fysiologiske parametre (NVforsøg)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Cellebiologi
Fagligt fokus
- Prokaryote cellers opbygning og funktion
- Eukaryote cellers opbygning og funktion
- Celledeling (mitose, meiose)
- Den eukaryote cellemembrans opbygning og funktion
- Forskelle og ligheder mellem plante- og dyreceller
Forsøg:
Osmose i kartoffel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sexologi
Fagligt fokus
Sædcelledannelse
Feedbackmekanismer (positiv og negativ feedback)
Nedsat sædkvalitet og barnløshed (Anders på Herrens Mark, TV Midt/Vest)
FF1 bi/SA - køn
Menstruationscyklus
Præventionsformer
Seksuelt overførte sygdomme
Ønskebørn - befrugtning og når naturen svigter
IVF-metode
Abortgrænsen - prænatal diagnostik
Øvelse
Mikroskopi af ornesæd (grundet læsebånd, nåede vi udelukkende at observere ornesædens bevægelser samt lære mikroskopet at kende)
Smitteforsøg - opsporing af klamydia i 1b efter RAPTUSfest. (ikke nået)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kostens bestanddele og fordøjelse
Fagligt fokus
- makronæringsstoffer (kulhydrater, fedt, protein)
- mavetarmkanalens opbygning og funktion
- nedbrydning af peptid
- enzymaktivtet
- enzym-substrat-kompleks
- fremtidens fødevare "melorme"
- vækstfaktorer
- gæring
- aerob forbrænding
øvelse:
pepsinnedbrydning
økologisk effektivitet hos melorme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Genetik og evolution
Vi arbejder med
- Mitose og meiose
- Stamtræer
- Genetiske grundbegreber
- Nedarvning af humangenetiske egenskaber
- DNAs opbygning og funktion
- Det centrale dogme
- Proteinsyntesen
- Gelelektroferese
- DNAprofiler
- Blodtyper og donorforhold
- Ét-gens nedarvning
- Krydsningsskemaer
Øvelser
Blodtypebestemmelse
Hvem har efterladt DNA? (NV)
Humangenetiske egenskaber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Vandløbsøkologi
Fagligt fokus
- Abiotiske og biotiske faktorer
- Fødekæder
- Fødenet
- Vandløbsøkologi
- Vandløbets opbygning (udretning vs naturligt forløb, stryg, høl, grødeøer)
- Indikatordyr
- Tilpasning til livet i vand
- Fotosyntese
- BPP, NPP, R
- Vækstfaktorer
- Evolutionsmekanismer
Øvelse:
Makroindeks ved Egåens indløb
BI5-måling (målt over 8 dage)
Melormeforsøg
Birkemålerundersøgelsen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64454969039",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64454969039",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64454969039"
}