Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Lene Mølgaard
|
Hold
|
2024 bi/u (1u bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellebiologi
Introduktion til biologi c.
Faglige fokus på: Cellens bestanddele og funktionen af disse samt transportformer over cellemembranen. Bakterier i vores omgivelser undersøges og der arbejdes med vækst af både bakterier og gærceller. Ved gærceller er der fokus på betydningen af forskellige vækstfaktorer. Desuden gennemgås fotosyntese og respiration, samt enzymers overordnede opbygning og funktion.
Øvelser: Osmose, mikroskopering af diverse celler, bakterier i vores omgivelser, enzymaktivitet i gær
Læste sider: Biologi i udvikling s.9-11, 14-21, 28-29, 90-92
Desuden det ekstra kapitel "Mikrobiologi" s.104-109 (udleveret som pdf)
Desuden Biologi til tiden s.122-123 (udleveret som pdf)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Test i cellebiologi
|
27-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sexologi
Faglig fokus på kroppens kønsorganer og -hormoner, befrugtning og fosterudvikling, prævention og sexsygdomme
Film: "Livet i livmoderen - fostrets udvikling", Uddrag af "Et helt menneske - Nu er jeg en pige" (dokumentar på DR)
Øvelser: graviditetstest, smittespredningsøvelse, mikroskopering af ornesæd
En del af forløbet indgik desuden i FF1 om køn og identitet. Her var det overordnede spørgsmål: "Hvorfor bliver man til den, man er, når det gælder køn, kønsidentitet og seksuel orientering?"
Læste sider: Biologi i udvikling s.133-158
Desuden Biologibogen s.134-141 (udleveret som pdf)
Artikler: "Sex mellem kvinder" og "Sex mellem mænd" (udleveret som pdf)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Krop og sundhed
Repetition af NV og desuden fokus på åndedræt og blodkredsløb i forhold til iltoptagelse og ilttransport, kondition og sundhed. Desuden kostens bestanddele i forhold til energiindtag og enzymatisk omsætning i kroppen.
Faglige fokus på: kroppens opbygning, blodkredsløb, muskler, kondition og åndedrættet, næringsstoffer, enzymer.
Øvelser: Puls og blodtryk, dissektion af svinehjerte, vitalkapacitet, opbygning af torso, Nedbrydning af stivelse med spytamylase
OBS En del af stoffet blev gennemgået i NV og senere repeteret i forløbet. Øvelsen puls og blodtryk blev gennemført i NV.
Læste sider: Biologi i udvikling s.75-82, 90-92, 103-128
Desuden Biologi til tiden s.41 (udleveret som pdf)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Genetik og evolution
Introduktion til genetik og evolution
Faglige fokus: genetiske grundbegreber, nedarvning af monogene sygdomme og brug af krydsningsskemaer og stamtavler. Desuden DNA's opbygning, proteinsyntese og mutationer. Vi arbejdede desuden grundigt med blodtyper og genetikken bag disse.
Darwins evolutionsteori, naturlig selektion belyst ved eksempel med Rock Pocket mus, hvor mutationer er gennemgået. Desuden eksempler på menneskets evolution. Genetisk variation og artsdannelse.
Dokumentar: The Making of the Fittest: Natural Selection and Adaptation
Øvelser: DNA fra tomat, bestem din genetiske profil, PTC-smager-test, blodtypebestemmelse, virtuel øvelse med Rock Pocket Mouse
Læste sider: Biologi i udvikling s.169-172, 176-194, 201-203
Desuden to artikler "Evolution" og "Tre mutationer der ændrede mennesket" (begge udleveret på pdf/word)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økologi
Faglig hovedvægt på økologiens grundbegreber, fotosyntese og respiration, kulstofkredsløb og vandløbets økologi.
Øvelser: Ekskursion til Egåen med vandløbsanalyse (bestemmelse af makro-indeks samt BI5 bestemmelse), Mikroskopering af læbeceller
Læste sider: Biologi i udvikling s.23-30, 35-37, 51-53, 54-58, 61 (første afsnit),63-64, 71-73
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64454972795",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64454972795",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64454972795"
}