Holdet 2024 bi/v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Jonas Bjerre
Hold 2024 bi/v (1v bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cellens opbygning og funktioner
Titel 2 Sex - for sjov eller for alvor?
Titel 3 På opdagelse i generne
Titel 4 Kost, motion & sundhed
Titel 5 Økologi - Åen som økosystem

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cellens opbygning og funktioner

Vi arbejder med cellens opbygning hos både de prokaryote (bakteriecellen) og eukaryote celler (plantecellen og dyrecellen). Vi ser på celler i mikroskop og arbejder med transportformer med vægt på simpel diffusion og osmose. I relation til bakteier har vi kigget på vækst og vækstfaktorer og lavet forsøget "Bakterier i omgivelserne" og gæringsforsøg (ikke lavet). Vi har desuden arbejdet med mitose (alm. celledeling), men uden at gå i detaljer med de forskellige faser.

Øvelser:
Osmose i kartofler
Mikroskopi af plante-og dyreceller.
Bakterieforsøg med agarplader
Gæringsforsøg (ikke lavet)

Sider: 21 + øvelsesvejledninger

Kernestof:
- Overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
- Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
- Biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve - cellebiologi 05-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sex - for sjov eller for alvor?

En del af forløbet (5 moduler) indgik desuden i FF1 om køn og identitet i samspil med samfundsfag. Her var det overordnede spørgsmål: "Er køn biologisk bestemt eller socialt konstrueret?

Undervejs undersøgte vi kønsforskelle i klassen med fysiologiske test: Hoppelængde, muskelstyrke og vitalkapacitet.

Kønnet og ukønnet formering
Sexsignaler og strategier
Seksuelle relationer
Mandens og kvindens kønskarakterer (primære og sekundære)
Hormonregulering hos manden og kvinden herunder særligt fokus på menstruationscyklus og sædcelleproduktion,
Prævention og sexsygdomme
Befrugtning, graviditet og fosterudvikling
Fosterdiagnostik og abort
Ufrivillig barnløshed (ikke nået)

Øvelser
Mikroskopi af sædceller (ikke lavet)
Smitteforsøg (sexsygdomme)
Projekt om kønssygdomme/præventionsformer
Graviditetstest (demoforsøg - 3 par viste)

Film:
Et helt menneske - "Nu er jeg en pige"
The science of lust"
"Kærlighedens mirakel" (ikke set)
"Skal vores barn leve eller dø?"

MC prøve i forplantning.

Sider: 39 + øvelsesvejledninger
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve - Sexologi 19-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 3 På opdagelse i generne

Vi skal arbejde med DNA, gener, kromosomer, mutationer. Genetiske grundbegreber (recessiv, dominant, codominant, alleller, genotype, fænotype, homozygot, heterozygot). Det centrale dogme - proteinsyntesen. Nedarvning af monogene sygdomme - autosomalt og kønsbundne. Krydsningsskema (et-gens nedarvning) til bestemmelse af sandsynlighed for nedarvning af den pågældende egenskab. Genetiske undersøgelsesmetoder og gentest.
Evolutionære grundbegreber. Derudover skal vi også arbejde med kromosomsygdomme og årsagen til disse samt konsekvenser.

Øvelser:
DNA i tomat
Blodtypebestemmelse
Genetisk profil
Hvem har efterladt DNA? (gelelektroforese) - Lavet i NV
Tegning/tegneserie proteinsyntesen
Rock Pocket mus

Prøve om Kromosomer og nedarvning

Film:
"Har Malou det dødelige gen?"

Sider: 23 + øvelsesvejledninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Kost, motion & sundhed

Vi skal kigge på cellernes produktion af ATP, herunder aerob respiration og anaerobe processer som CP spaltning og glykolyse. Vi kigger på iltforsyning, blodkredsløb, blodtryk, venepumpen, blodets bestanddele og hjertets opbygning. Vi skal undersøge den arbejdende krop, motion, doping (primært EPO), kondital, og hvilke fysiologiske tilpasninger, der sker som respons på konditionstræning. Desuden kobling mellem røde/hvide muskelfibre og aerob/anaerob energiproduktion.
Vi arbejder med kostens bestanddele: Kulhydrater, fedt og proteiner og arbejder med en oversigt over kostbestandelenes fordøjelse, herunder involverede enzymer.

Øvelser:
Puls & Blodtryk (repetition fra NV)
Dissektion af svinehjerte (ikke lavet)
Måling af hæmatokritværdi (ikke lavet) - gennemgået teoretisk.

Tekst om måling af hæmatokritværdi:
Bengt Saltin - "Hæmatokrit - hvad er det?".

Film:
Den fantastiske menneskelige maskine
Motion på sprøjte (Ikke set, men I har set den i NV)

Prøve i Kredsløbet, motion og energiomsætning

Sider: 20 + øvelsesvejledninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Økologi - Åen som økosystem


Økologiforløb med fokus på åen som økosystem
Fotosyntese og respiration, biotiske og abiotiske vækstfaktorer, organisk og uorganisk stof, primærproduktion (NPP og BPP), økosystemets konsumenter, fødekæder og nedbrydning, rentvandsindikatorer, forureningsindikatorer, forurening af vandmiljøet med organisk materiale, søens kredsløb.

Ekskursion til åen ved Egaa Engsø (udløb) som et eksempel på et økosystem - undersøgelse af forureningsgraden ved indsamling af ferskvandsdyr (faunaprøve) samt bestemmelse af iltindhold og BI5.

Øvelser
Mikroskopi af vandpestblad
Økologisk effekt i melorme (ikke lavet)
Fotosyntese og respiration med bromthymolblåt
Bestemmelse af vandkvaliteten ud fra makroindex,  BI5 og forureningsgrader. (i forbindelse med ekskursion)

Sider: 24 + øvelsesvejledninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer