Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Jonas Bjerre
|
Hold
|
2024 bi/v (1v bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellens opbygning og funktioner
Vi arbejder med cellens opbygning hos både de prokaryote (bakteriecellen) og eukaryote celler (plantecellen og dyrecellen). Vi ser på celler i mikroskop og arbejder med transportformer med vægt på simpel diffusion og osmose. I relation til bakteier har vi kigget på vækst og vækstfaktorer og lavet forsøget "Bakterier i omgivelserne" og gæringsforsøg (ikke lavet). Vi har desuden arbejdet med mitose (alm. celledeling), men uden at gå i detaljer med de forskellige faser.
Øvelser:
Osmose i kartofler
Mikroskopi af plante-og dyreceller.
Bakterieforsøg med agarplader
Gæringsforsøg (ikke lavet)
Sider: 21 + øvelsesvejledninger
Kernestof:
- Overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
- Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
- Biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
|
Indhold
|
Kernestof:
-
AA_Udfyldningsopgave Celler.docx
-
Egebo, Paludan-Müller: Biologi til tiden, Nucleus; sider: 7-15, 63-71, 75-77, 85, 122-123, 141-147, 150-151
-
Læreplan Biologi C - STX
-
Quizlet - Begreber cellebiologi
-
Hjemmefra skal du tegne en dyrecelle i dit gule hæfte. Skriv cellestrukturer på din tegning.
-
Hvad er forskellene på bakteriecellen, dyrecellen, plantecellen og svampecellen? Øv på hvilke strukturer hver celletype indeholder og hvad disse strukturer kan.
-
Biologibogen s.134-141.pdf
-
AA_Mandens kønsorganer og hormoner.docx
-
Husk biologi til tiden og dit gule hæfte
-
Mandens hormoner sædcelleproduktion
-
AA_kvindens_kønsorganer+cyklus.docx
-
Danske unge har dårlig sædkvalitet. Er Anders en af dem?
-
AR_Menstruationscyklus _rigtigrækkefølge.doc
-
Jeg får tjekket mine æggestokke
-
This is Your Period in 2 Minutes | Glamour
-
Menstruationscyklus Screencast JB
-
Quizlet - Cellebiologi
-
Øv_mikroskopi.docx
-
Øv_Bakterier i vores omgivelser.docx
-
Osmose forklaret af biologilærer. Diffusion. Demo-forsøg med kartoffel.
-
ØV_Membranprocesser og osmoseforsøg.docx
-
Cellemembran og transport
-
Cellen + osmose - Elevversion.pptx
-
AA_DNA.docx
-
Genopfrisk siderne 7-15, 85, 122-123, 141-147, siderne om cellemembranens opbygning + øvelsesvejledninger til osmoseforsøg, bakterieforsøg og mikroskopi.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve - cellebiologi
|
05-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sex - for sjov eller for alvor?
En del af forløbet (5 moduler) indgik desuden i FF1 om køn og identitet i samspil med samfundsfag. Her var det overordnede spørgsmål: "Er køn biologisk bestemt eller socialt konstrueret?
Undervejs undersøgte vi kønsforskelle i klassen med fysiologiske test: Hoppelængde, muskelstyrke og vitalkapacitet.
Kønnet og ukønnet formering
Sexsignaler og strategier
Seksuelle relationer
Mandens og kvindens kønskarakterer (primære og sekundære)
Hormonregulering hos manden og kvinden herunder særligt fokus på menstruationscyklus og sædcelleproduktion,
Prævention og sexsygdomme
Befrugtning, graviditet og fosterudvikling
Fosterdiagnostik og abort
Ufrivillig barnløshed (ikke nået)
Øvelser
Mikroskopi af sædceller (ikke lavet)
Smitteforsøg (sexsygdomme)
Projekt om kønssygdomme/præventionsformer
Graviditetstest (demoforsøg - 3 par viste)
Film:
Et helt menneske - "Nu er jeg en pige"
The science of lust"
"Kærlighedens mirakel" (ikke set)
"Skal vores barn leve eller dø?"
MC prøve i forplantning.
Sider: 39 + øvelsesvejledninger
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve - Sexologi
|
19-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
På opdagelse i generne
Vi skal arbejde med DNA, gener, kromosomer, mutationer. Genetiske grundbegreber (recessiv, dominant, codominant, alleller, genotype, fænotype, homozygot, heterozygot). Det centrale dogme - proteinsyntesen. Nedarvning af monogene sygdomme - autosomalt og kønsbundne. Krydsningsskema (et-gens nedarvning) til bestemmelse af sandsynlighed for nedarvning af den pågældende egenskab. Genetiske undersøgelsesmetoder og gentest.
Evolutionære grundbegreber. Derudover skal vi også arbejde med kromosomsygdomme og årsagen til disse samt konsekvenser.
Øvelser:
DNA i tomat
Blodtypebestemmelse
Genetisk profil
Hvem har efterladt DNA? (gelelektroforese) - Lavet i NV
Tegning/tegneserie proteinsyntesen
Rock Pocket mus
Prøve om Kromosomer og nedarvning
Film:
"Har Malou det dødelige gen?"
Sider: 23 + øvelsesvejledninger
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Quizlet - Cellebiologi
-
Cellen + osmose - Elevversion.pptx
-
Egebo, Paludan-Müller: Biologi til tiden, Nucleus; sider: 101-107, 109-111, 150-153, 162
-
AA_DNA.docx
-
Genopfrisk siderne 7-15, 85, 122-123, 141-147, siderne om cellemembranens opbygning + øvelsesvejledninger til osmoseforsøg, bakterieforsøg og mikroskopi.
-
ØV_DNA fra tomat.doc
-
DNA og kromosom opbygning
-
AA_nedarvning 104-111.docx
-
Stamtavler træning.docx
-
Quizlet - Begreber biologi C
-
OBS. Elevfeedback.Besvar opgave 1 og 2 i arbejdsarket fra sidst og upload et billede af besvarelsen i elevfeedback. Hvis du går i stå må du uploade, det du nu engang har forsøgt dig med.
-
AA_Huntingtons chorea.docx
-
Test for farvesvaghed
-
We were all female
-
8 procent af alle drenge er farveblinde, men hvordan føles det?
-
Kromosomer, mutationer, genetiske grundbegreber _elevversion.pptx
-
Øvelse_Hvem har efterladt DNA.docx
-
ØV_Bestem din egen genetiske profil.doc
-
Blodtyper forsøg
-
ØV Blodtypernes genetik (journal).docx
-
Blodtypebestemmelse.pptx
-
Paradisecase blodtyper 2025.docx
-
BiologiBogen_blodtyper.pdf
-
Skærmbillede 2025-03-21 kl. 20.02.13.png
-
Skærmbillede 2025-03-21 kl. 20.02.05.png
-
AA_proteinsyntesen og mutationer - NY.docx
-
From DNA to protein
-
Natural Selection and the Rock Pocket Mouse — HHMI BioInteractive Video
-
AA_ Rock Pocket mus skrivbar.docx
-
Quizlet Genetik begreber
-
Elevversion_Proteinsyntesen_mutationer.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Kost, motion & sundhed
Vi skal kigge på cellernes produktion af ATP, herunder aerob respiration og anaerobe processer som CP spaltning og glykolyse. Vi kigger på iltforsyning, blodkredsløb, blodtryk, venepumpen, blodets bestanddele og hjertets opbygning. Vi skal undersøge den arbejdende krop, motion, doping (primært EPO), kondital, og hvilke fysiologiske tilpasninger, der sker som respons på konditionstræning. Desuden kobling mellem røde/hvide muskelfibre og aerob/anaerob energiproduktion.
Vi arbejder med kostens bestanddele: Kulhydrater, fedt og proteiner og arbejder med en oversigt over kostbestandelenes fordøjelse, herunder involverede enzymer.
Øvelser:
Puls & Blodtryk (repetition fra NV)
Dissektion af svinehjerte (ikke lavet)
Måling af hæmatokritværdi (ikke lavet) - gennemgået teoretisk.
Tekst om måling af hæmatokritværdi:
Bengt Saltin - "Hæmatokrit - hvad er det?".
Film:
Den fantastiske menneskelige maskine
Motion på sprøjte (Ikke set, men I har set den i NV)
Prøve i Kredsløbet, motion og energiomsætning
Sider: 20 + øvelsesvejledninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Økologi - Åen som økosystem
Økologiforløb med fokus på åen som økosystem
Fotosyntese og respiration, biotiske og abiotiske vækstfaktorer, organisk og uorganisk stof, primærproduktion (NPP og BPP), økosystemets konsumenter, fødekæder og nedbrydning, rentvandsindikatorer, forureningsindikatorer, forurening af vandmiljøet med organisk materiale, søens kredsløb.
Ekskursion til åen ved Egaa Engsø (udløb) som et eksempel på et økosystem - undersøgelse af forureningsgraden ved indsamling af ferskvandsdyr (faunaprøve) samt bestemmelse af iltindhold og BI5.
Øvelser
Mikroskopi af vandpestblad
Økologisk effekt i melorme (ikke lavet)
Fotosyntese og respiration med bromthymolblåt
Bestemmelse af vandkvaliteten ud fra makroindex, BI5 og forureningsgrader. (i forbindelse med ekskursion)
Sider: 24 + øvelsesvejledninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64454973414",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64454973414",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64454973414"
}