Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Astrid Frøhlich Staanum
|
Hold
|
2024 fy/b (1b fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi: Termisk, kemisk og energiomdannelser
Termisk energi (vands varmekapacitet (inkl forsøg), smeltevarme (inkl fællesforsøg), fordampningsvarme (inkl forsøg)), effekt, nyttevirkning.
Brændværdi og energiindhold i peanuts.
Om forskellige energiformer og energiomddanelser (energikæder). Om CO2, global opvarmning, drivhuseffekt, fossile brændsler, kraftværk, vindmøller, solfangere, solceller.
Forsøg med brændværdi for peanut
Forsøg med varmekapacitet, fordamningsvarme og smeltevarme for vand
Forsøg med blypose (under emnet mekanisk energi)
Forsøg med Nyttevirkning af forskellige apparater (elkedel, komfur, kaffemaskine) - udført 12/5 som repetition.
Dækker over Orbit C-i-bog kap 1.1+1.6 og 2.1-2.6 samt udleveret note om brændværdi (Energi ved forbrænding_teori og forsøg.docx) og udleveret note om energi og klima (Energi og Klima. docx)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Intro til bølger
Introduktion til bølger - basale egenskaber som bølgelængde, periode, frekvens, amplitude og hastighed. Demo-forsøg med fjederbølger
Om diffraktion og interferens.
Kap 3.1 til 3.3 i Orbit C, Systime
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Lys og bølger
Bølgelængde, frekvens, periode, forskellige typer bølger (transversale og longitudinale), interferens.
Lys:Diffraktion af lys i gitter. Gitterligningen (uden bevis).
Gitter-øvelse (bestemmelse af laserens bølgelængde(Rapport)) og fælles demoøvelse med diffraktion et hår (bestemmelse af hårtykkelse). Elever lavede selv beregningerne
Brydning af lys samt refleksion og totalrefleksion: Brydningsloven (Snells lov ). Øvelse med strålegang af laserlys i glasklods (Snells lov). Forsøg med grænsevinklen for totalrefleksion fra glas til luft.
Eksempler på anvendelser af brydning/refleksion: Øjet, briller (fra NV), Regnbuen , lysledere (husk at teori og forsøg om briller og linsestyrke fra NV indgår i fysik C pensum)
Dækker over afsnit 3.4-3.5 samt kap. 5 i Orbit C i-bogen samt udleveret uddrag om regnbuen og øjet/linser fra NV kompendium
Kap 6 i Orbit C (lys som fotoner) blev gennemgået forløb for sig
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Den nære astronomi
Den nære astronomi (solsystemet): Dag/nat, Årstider, formørkelser mv., Månen (faser og tidevande), Solen, Planeterne i Solsystemet. Energiproduktion og fusionsprocesser i solen.
Solformørkelse/måneformørkelse.
Keplers love
Forsøg og teori om parallaksemetode (afstand til nærmeste stjerner) - udført under forløbet "Universet)
Bemærk at under emnet "Universet" er er rødforskydning, Hubbles lov mv genenmgået
Ud over kap 8. og 9.1-9.2 i Orbit C (i-bog) er der også anvendt uddrag fra "Vejen til fysik C" - udleverets om pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mekanisk energi
Om hastighed, kinetisk energi, potentiel energi, mekanisk energi. Omdannelse mellem energierne. Beregning af sluthøjde ved kast og sluthastighed ved fald. Energibevarelse.
Forsøg: Forsøg med faldende bold og papirkageforme (undersøgte energierne undervejs i faldet, som blev filmet). Afleveret som film-aflevering.
Forsøg med blypose der tabes - omregning mellem potentiel og termisk energi (fandt specifik varmekapacitet for bly)
Dækker over kap 2.7 i Orbit C samt udleverede øvelsesvejledninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Partikelmodellen for lys (lys som fotoner)
Partikelmodellen for lys: Fotoner, Bohrs atommodel. Spektret fra forskellige grundstoffer (herunder brint) - spektret fra Solen.
Emission og absorption
Så på brint-spektret gennem gitter. Demoforsøg med Na-lys gennem Na-flamme.
Det elektromagnetiske spektrum: Snakkede kort om røntgenstråling (snakkede kun om det overordnede princip - uddrag fra Orbit 2 udleveret). Snakkede om strålebehandling og CT skanner.
Lavede "foton-øvelse" - gæt et grundstof (fra energiniveau til emissionsspektrum)
Dækker over Orbit C kap 6 samt uddrag fra Orbit 2 om røntgenståliing
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Bølger og lyd
Lydbølger - musik og bølger/lyd.
Teori og forsøg med stående bølger på en streng (inkl. undersøgelse af guitar). Sammenhæng mellem snorlængde og bølgelængde blev udledt på klassen, samt sammenæng mellem frekvens og snorlængde.
Stående bølger i åbent og halvåbent rør. Teori (anvendelse) samt forsøg med slag på åbent rør som blev optaget via appen Phyphox (Frequency history). Individuel databehandling af de aflæste frekvenser og sammenligning med teorien - lydens hastighed blev fundet herved.
Optage svingende guitarstreng med mikrofon - så at den svingede med alle sine partialtoner på een gang.
Teori til stående bølger på en streng er fra Orbit C i-bogen kap 4.1 og 4.2 samt fra om åbne og halvåbne rør i uddrag fra gammel version af Orbit C-i-bogen vedhæftet som pdf-fil .
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Universet - astronomi
Afstandsbestemmelser, parallaksemetoden, fælles øvelse med parallaksemetoden udendørs
Stjerner, Mælkevej, Galakser.
Afstande til stjerner, universets udvidelse (Hubbles lov) og alder, rødforskydning (herunder lidt om dopplereffekt (ingen udledelser af formler, blot kvalitativ snak om bølgelængder der bliver kortere og længere)
Big Bang
Bemærk at vi havde mere om universet under "Astronomi - det nære univers"
"Forsøg" med elastik som demonstration af Hubbles lov
Forsøg med parallaksemetoden udendørs
Kort om energiproduktion i stjerne (filmklip)
Dækker over kap 9 i Orbit C (i-bog) og afsnit 4.3 (dopplereffekt)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Opsamling og eksamensforberedelse
Vi repeterer og forbereder til en evt eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64454983002",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64454983002",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64454983002"
}