Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Lise Mellergaard Amby
|
Hold
|
2024 fy/f (1f fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi
Omsætning mellem de forskellige energiformer og set på energikæder.
Effektligningen og hvor kommer det elektriske energi fra.
Termisk energi og varme
-Varmefylde (Elevforsøg: Bestemmelse af vands og et ukendt metals specifikke varmekapacitet)
-Smeltevarme og Fordampningsvarme (Fællesforsøg: Undersøgelse af vands fordampningsvarme)
-Nyttevirkning( Fællesforsøg: Bestemmelse af nyttevirkningen for en elkedel og en kogeplade)
Kemisk energi
Brændværdi (Elevforsøg: Brændværdi for en peanut)
Mekanisk energi (kinetisk og potentiel energi)
Potentiel og kinetisk energi (Elevforsøg Mekanisk energi for et faldende legeme( tennisbold/flamingokugle/kageform og flopper Fokus på energibevarelse videoaflevering)
Blyposeforsøg (Fællesforsøg)
Der har været opgaveregning med alle formler i emnet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bølger - Lyd og lys
Bølger generelt:
Bølgelængde, Amplitude, frekvens, periode/svingningstid, forskellige bølgetyper (længdebølger, tværbølger), Elektromagnetiske bølger og mekaniske bølger, bølgens fart, Interferens, Diffraktion
Undersøgelse af farten for en tværbølge og længdebølge (Elevforsøg)
Lyd:
Bestemme lydens fart i luft (Elevforsøg)
Stående bølger på en streng( Elevforsøg: Undersøgelse af sammenhængen mellem frekvens og strengens længde)
Undersøgelse af sammenhæng mellem partialtonenummer og frekvens(Elevforsøg)
Lys:
Gennemgang det elektromagnetiske spektrum.
Brydning: Indfaldsstråle, udfaldsstråle/refleksionsstråle, brydningsstråle, Snells lov, brydningsindeks, totalrefleksion. (Elevforsøg, hvor de bestemmer lysets hastighed i klods og bestemmer den kritiske vinkel ved halvmåneklods)
Lys: Diffraktion af lys i gitter her under gitterligningen, brydning af lys ved to overflader.
Elevforsøg:
Undersøgelse af gitterkonstanten med HeNe-laser
Bestemmelse af laserens bølgelængde (Rød laser)
Bestemmelse af tykkelsen af et hår
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Atommodel, universets byggesten og stråling
Vi startede med at se filmen Store danske videnskabsfolk om Niels Bohr
(https://www.youtube.com/watch?v=T1FsSL_YzPY)
Repeterede elektromagnetisk stråling
Gennemgik Bohrs atommodel og introducerede begreberne: Foton, fotonenergi, emission og absorption.
Eleverne lavede en øvelse hvor de skulle bestemme deres grundstof ved at kende energiniveauerne og derefter skulle de bestemme bølgelængderne for fortoner (Jonas Ørbæk øvelse)
Vi har set på spektre fra Hydrogen, Helium og Oxygen samt solen
Vi har udregnet energi niveauerne i Hydrogen og gennemgået Balmerserie, Lyman serie og Paschenserie.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Universet det nære og fjerne
Den nære astronomi
Planeterne i solsystemet (Gruppearbejde hvor dværg planeter, kometer og asteroidebælter indgik som emne grupperne arbejdede med og skulle fremlægge for hinanden, mens eleverne gik mellem objekterne i målestoksforhold)
Solen, Månen, Jorden, Nat/Dag, Årstider, solformørkelse, måneformørkelse, månens bunden rotation omkring jorden (øvelse)
Set filemen: Den bevægede jord
Universet fra solsystemet og videre ud
Herunder er følgende begreber gennemgået Stjerner, Mælkevej, Galakser, Stjernedannelse
Afstande til stjerne og galakser, universets udvidelse, Hubbles lov (Elevforsøg med elastikuniverset) og universets alder, rødforskydning,
Set på modeller for universet videre udvikling.
Læst artikel fra Videnskab.dk: Hvilken hastighed udvider universet sig med [https://videnskab.dk/rummet/hvilken-hastighed-udvider-universet-sig-med/]
Set gymnasieforedrag med Steen Hannestad: Det usynlige univers (Foredraget fortæller om de fysiske modeller forskerne har bygget op for at beskrive vores univers. Foredraget fortæller også om mange af de nyeste observationer, og de store spørgsmål, der optager forskere i kosmologi i disse år.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hemmelige beskeder
Vi har lavet to moduler af LIFE Fondens Unbreakeable
1. modul: Eleverne introduceres til forløbets problemstilling (kort video) og de aktiverer deres forforståelse. Derefter undersøger eleverne, hvordan lys udbreder sig i optiske fibre. Afslutningsvis sender de hemmelige ord igennem en optisk fiber og udspionerer kommunikationen.
2. modul: Eleverne spiller det digitale læringsspil Quantum Keys, hvori de afprøver kvantenøgledistribution. I spillet udfører eleverne et fysisk og et digitalt eksperiment, hvor de undersøger forskellen på, hvordan lysbølger og fotoner går igennem to polarisationsfiltre. Eleverne skal også sende og modtage krypterede beskeder i spillet og arbejde med virkelighedsnære cases.
Faglige elementer:
Eleverne har lavet en eksperimentel undersøgelse af lys gennem en optiskfiber og udbygget en teknik til kommunikation gennem et optisk fiber. Eleverne har lavet en undersøgelse af polarisationsfiltre og hvordan det kan bryde lyset. Kvantenøgledistribution er supplerende stof, som inddrager teknologiske, samfundsrelevante og globale problemstillinger.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
Præsentation af eksamensspørgsmål.
Opfriskning af forsøgene i løbet af årene.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64454986163",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64454986163",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64454986163"
}