Holdet 2024 fy/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Lise Mellergaard Amby
Hold 2024 fy/f (1f fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Energi
Titel 2 Bølger - Lyd og lys
Titel 3 Atommodel, universets byggesten og stråling
Titel 4 Universet det nære og fjerne
Titel 5 Hemmelige beskeder
Titel 6 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Energi

Omsætning mellem de forskellige energiformer og set på energikæder.

Effektligningen og hvor kommer det elektriske energi fra.

Termisk energi og varme
-Varmefylde (Elevforsøg: Bestemmelse af vands og et ukendt metals specifikke varmekapacitet)
-Smeltevarme og Fordampningsvarme (Fællesforsøg: Undersøgelse af vands fordampningsvarme)
-Nyttevirkning( Fællesforsøg: Bestemmelse af nyttevirkningen for en elkedel og en kogeplade)

Kemisk energi
Brændværdi (Elevforsøg: Brændværdi for en peanut)

Mekanisk energi (kinetisk og potentiel energi)
Potentiel og kinetisk energi (Elevforsøg Mekanisk energi for et faldende legeme( tennisbold/flamingokugle/kageform og flopper Fokus på energibevarelse videoaflevering)
Blyposeforsøg (Fællesforsøg)

Der har været opgaveregning med alle formler i emnet.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Bølger - Lyd og lys

Bølger generelt:
Bølgelængde, Amplitude, frekvens, periode/svingningstid, forskellige bølgetyper (længdebølger, tværbølger), Elektromagnetiske bølger og mekaniske bølger, bølgens fart, Interferens, Diffraktion

Undersøgelse af farten for en  tværbølge og længdebølge (Elevforsøg)

Lyd:
Bestemme lydens fart i luft (Elevforsøg)
Stående bølger på en streng( Elevforsøg: Undersøgelse af sammenhængen mellem frekvens og strengens længde)
Undersøgelse af sammenhæng mellem partialtonenummer og frekvens(Elevforsøg)

Lys:
Gennemgang det elektromagnetiske spektrum.

Brydning: Indfaldsstråle, udfaldsstråle/refleksionsstråle, brydningsstråle, Snells lov, brydningsindeks, totalrefleksion. (Elevforsøg, hvor de bestemmer lysets hastighed i klods og bestemmer den kritiske vinkel ved halvmåneklods)

Lys: Diffraktion af lys i gitter her under gitterligningen, brydning af lys ved to overflader.

Elevforsøg:  
Undersøgelse af gitterkonstanten med HeNe-laser
Bestemmelse af laserens bølgelængde (Rød laser)
Bestemmelse af tykkelsen af et hår
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Atommodel, universets byggesten og stråling

Vi startede med at se filmen Store danske videnskabsfolk om Niels Bohr
(https://www.youtube.com/watch?v=T1FsSL_YzPY)

Repeterede elektromagnetisk stråling
Gennemgik Bohrs atommodel og introducerede begreberne: Foton, fotonenergi, emission og absorption.

Eleverne lavede en øvelse hvor de skulle bestemme deres grundstof ved at kende energiniveauerne og derefter skulle de bestemme bølgelængderne for fortoner (Jonas Ørbæk øvelse)
Vi har set på spektre fra Hydrogen, Helium og Oxygen samt solen

Vi har udregnet energi niveauerne i Hydrogen og gennemgået Balmerserie, Lyman serie og Paschenserie.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Universet det nære og fjerne

Den nære astronomi
Planeterne i solsystemet (Gruppearbejde hvor dværg planeter, kometer og asteroidebælter indgik som emne grupperne arbejdede med og skulle fremlægge for hinanden, mens eleverne gik mellem objekterne i målestoksforhold)
Solen, Månen, Jorden, Nat/Dag, Årstider, solformørkelse, måneformørkelse, månens bunden rotation omkring jorden (øvelse)

Set filemen: Den bevægede jord


Universet fra solsystemet og videre ud
Herunder er følgende begreber gennemgået Stjerner, Mælkevej, Galakser,  Stjernedannelse

Afstande til stjerne og galakser, universets udvidelse, Hubbles lov (Elevforsøg med elastikuniverset) og universets alder, rødforskydning,
Set på modeller for universet videre udvikling.

Læst artikel fra Videnskab.dk: Hvilken hastighed udvider universet sig med [https://videnskab.dk/rummet/hvilken-hastighed-udvider-universet-sig-med/]

Set gymnasieforedrag med Steen Hannestad: Det usynlige univers (Foredraget fortæller om de fysiske modeller forskerne har bygget op for at beskrive vores univers. Foredraget fortæller også om mange af de nyeste observationer, og de store spørgsmål, der optager forskere i kosmologi i disse år.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hemmelige beskeder

Vi har lavet to moduler af LIFE Fondens Unbreakeable


1. modul: Eleverne introduceres til forløbets problemstilling (kort video) og de aktiverer deres forforståelse. Derefter undersøger eleverne, hvordan lys udbreder sig i optiske fibre. Afslutningsvis sender de hemmelige ord igennem en optisk fiber og udspionerer kommunikationen.

2. modul: Eleverne spiller det digitale læringsspil Quantum Keys, hvori de afprøver kvantenøgledistribution. I spillet udfører eleverne et fysisk og et digitalt eksperiment, hvor de undersøger forskellen på, hvordan lysbølger og fotoner går igennem to polarisationsfiltre. Eleverne skal også sende og modtage krypterede beskeder i spillet og arbejde med virkelighedsnære cases.

Faglige elementer:
Eleverne har lavet en eksperimentel undersøgelse af lys gennem en optiskfiber og udbygget en teknik til kommunikation gennem et optisk fiber. Eleverne har lavet en undersøgelse af polarisationsfiltre og hvordan det kan bryde lyset.  Kvantenøgledistribution er supplerende stof, som inddrager teknologiske, samfundsrelevante og globale problemstillinger.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Repetition

Præsentation af eksamensspørgsmål.

Opfriskning af forsøgene i løbet af årene.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer