Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Jesper Rømer Rasmussen
|
Hold
|
2024 fy/v (1v fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den nære astronomi
Vejen til fysik C, HAX, kapitel 1.
Det levende univers, 3. udgave: kap.7 (s.91-113).
Elevprod. PP om planeterne. - fællsafslutning med Keplers 3. lov ud fra data i PP.
Aflevering: billeder af Venus, Jupiter og Saturn.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi - termisk energi og brændværdi
Vejen til fysik, HAX: kap. 2, s.39-73.
Forsøg: vands varmefylde, vands fordampningsvarme, isens smeltevarme, peanuts brændværdi.
Film: Crimes of the Hot (Futurama)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Energi - mekanisk energi
Vejen til fysik C, HAX: kap.2 s.74-77.
Forsøg: fald med blypose, boldfald, månehop.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bølger - lyd og lys
Vejen til fysik C, HAX: kap.3 s.87-96, 102-107, 112-113, 118-119.
Udleverede noter "Lys og det optiske gitter" som er kap.5.1-5.3. i: Orbit C ibog, fra Systime:.
Forsøg: bølgelængden af en laser, og udvalgte farver i det synlige spektrum.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Regn opg. 3 d) e) og f) på Sæt 1. Læg ind i elefeedback.
-
Øveopgaver til prøven Typeopgaver i energi.docx
-
Vær sikker på, at I har besvaret alle spørgsmålene a) til n) på vores google-plan fra sidste modul.
-
Bølgeopgaver.pdf
-
Genopfrisk hvad transversale og longitudinale (længde) -bølger er: dvs. punkt 3) 4) og 5) fra vores google-plan fra tirsdag den 11/3.
-
Læs s.93-96 og 102-107 og besvar spørgsmålene i elevfeedback.
-
Regn den sidste opgave af 2.2 på Bølgeopgaver. Læs s.102-107 (igen) og bemærk hvordan de stående bølger svinger på en streng og de to typer rør.
-
Lydens hastighed i luft.docx
-
Læs den vedhæftede vejledning.0385 Strengbølger .docx
-
Læs den vedhæftede forsøgsvejledning.0385 Strengbølger .docx
-
Besvar ud fra vejledningen: A) hvad er formålet med øvelsen?, B) hvad skal man kende/måle for at finde de to hastigheder?, C) hvordan finder man bølgelængden af af de tre resonansfrekvenser?
-
Lys og det optiske gitter.docx
-
Husk data fra forsøget: Strengbølger som I udførte inden påskeferien. Sørg for, at alle i gruppen har data, så ingen grupper er afhængige af, om en enkelt person i gruppen er syg og har alle data.
-
Regn v1 og v2 færdige fra sidst og læg værdierne ind i dokumentet "Hastighed for strengbølger" på vores google-drev. Læs afsnit 5.1 i "Lys og det optiske gitter" og besvar spørgsmålene i elevfeedback.
-
Læs afsnit 5.1 og 5.2 i "Lys og optik" og besvar spørgsmålene i elevfeedback.
-
Regn opg.505, 506 og 507 og læg dem ind i elevfeedback (senest 22.00 aftenen før).
-
Vær sikker på, at I har styr på det grundlæggende med bølger: bølgelængde, amplitude, hastighed, periode, frekvens, hvilke enheder måler vi i, hvad er bogstaverne/symbolerne vi bruger, hvad er interferens, superposition, forskel på mekaniske og EM bø
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Atomfysik
Udleverede noter "Bohrs atommodel" fra Orbit C, ibog fra Systime: kap.6.
Vejen til Fysik C, HAX: 161-165.
Forsøg: Hydrogens linjespektrum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kosmologi
Vejen til Fysik C, HAX: s.176-179, udvalgte dele fra 166-179, 188-199, kap.14 s.202-213.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64454988437",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64454988437",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64454988437"
}