Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Anne-Mette Vire
|
Hold
|
2024 3g Bi2 (3g Bi2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den tunge arv
Temaets omdrejningspunkt er arvelige sygdomme og nedarvning af egenskaber generelt. Der indgår en kortere projektarbejdsfase i forløbet.
Fokus på klassisk genetik, celledelinger, nedarvningstyper og brug af krydsningsskemaer og stamtavler proteinsyntese og mutationer, fosterdianostik og ægsortering. Perspektiveret med forskellige cases.
Materiale:
Genetikbogen, Lone Als Egebo. Nucleus.; sider: 15-25, 27-39, 41-55, 57-69
Samt elektronisk materiale med links nævnt under kernestof og supplerende stof
Film:
Min indre kode (CFU)
Eksperimenter:
Blodtypebestemmelse
Bestemmelse af smaggennet PTC
Gelelektoforese - Hvem er far til drengene?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hjernen på stoffer
Introduktion til nervesystemets opbygning og funktion især med fokus på hjernen.
Faglige fokus: Nervecellens opbygning, aktionspotentiale og synapser, hjernens opbygning, belønningssystemet og rusmidler, stress, smerte, hukommelse/indlæring.
En del af forløbet indehold selvstændigt projekt om et rusmiddel og foredrag.
Materiale:
Bidstrup, Mortensen et al.: Fysiologibogen, Nucleus; sider: 17-29
Rindom, Henrik: Rusmidlernes biologi- om hjernen, sprut, Sundhedsstyrelsen; sider: 12-15, 22-24, 42-47, 49-55, 73-85, 110-111
Film: Viden om - Afhængighedens gåde,
DR.dk 9 min om afhængighed
Eksperimentelt:
Nervefysiologiske øvelser (indeholder flg:)
• ”Tegne stjerne i spejl” (Hæmisfærespecialisereing)
• Øvelser med højre og venstre hjernehalvdel (oplæsning af ord og farver, drejende ballerina)
• Sansecelleforsøg med mekaniske trykreceptorer
• Balanceøvelse med promillebriller
Desuden adskillige internetsider (se materialelisten)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fight the bite- immunforsvar
Det ydre forsvar samt det uspecifikke og det specifikke forsvar er gennemgået og dermed immunitet og vaccinationer. Der er arbejdet med immunologiske metoder. Perspektiveret med viden om blodtyper og vævsgenkendelse i forhold til bloddonation og organdonation.
I forbindelse med forløbet "Fight the bite" omhandlende slanger og slangebid er der arbejdet med ELISA og LFA test (Lateral flow test) til diagnosticering af antistoffer ligesom der er arbejdet med modgift som behandling.
Materialer
Bidstrup, Mortensen et al.: Fysiologibogen, Nucleus; sider: 105-118,
og diverse elektroniske links se herunder.
Film:
Tuberkulose - om vaccine og forskning
Øvelse:
Sammenligning af 5 forskellige slangegiftes effekt på blod
ELISA - finde frem til antistoffer der kan bruges i en diagnostisk test (Fight the bite)
Afprøvning af LFA-test på ukendt slangegitt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mikrobiota i tarmen
Mikobiologisk vækst og liv med udgangspunkt i præ og probiotika. Undersøgelse af den nye viden om tramens mikrobioologi og dennes betydning for vores krop og helbred.
Materiale : Lone Als Egebo: Mikrobiologibogen. Nucleus forlag 2021
Kapitel 3, side 51 til side 69. (kopiark - pdf.)
Samt diverse links nævnt under kernestof
Film:
cfu: de gode bakterier
Eksperimentelt
Brygning af kombucha.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hormoner kroppens signalveje
Kroppens signalveje. Kort intro til hormoners generelle virkning og blodet som signalvej.
Den hormonelle regulering belyses hos mænd og kvinder ligesom forskellige faktorers betydning for sædkvaliteten.
Forskellige teknologier der kan anvendes til at afhjælpe barnløshed inddrages. Samt prænatale undersøgelsesmetoder.
Materiale:
Bidstrup, Mortensen et al.: Fysiologibogen, Nucleus; sider: 128-143
Se artikler og links og andet under materialelisten, herunder
Biologi i fokus kapitel 4 (som pdf)
Eksperiment:
kemiluppens anvendelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Musklers opbygning og funktion
Vi arbejder med, hvordan muskler er opbygget med fokus på den tværstribede muskulaturs inddeling i røde og hvide muskelfibre, samt hvorledes muskelsammentrækning skabes af motorcortex.
Vi undersøger, hvorledes arbejdsintensitet ved forskellige arbejdsbelastninger påvirker kredsløbet med brug af pulsen som indirekte mål for iltoptagelsen for testpersonen.
Samt hvilken betydning aerobt og anaerobt arbejde har for musklernes arbejdsevne.
Vi arbejder med, hvilken betydning EPO og anabolske steroider har for ydeevnen/præstationsevnen.
Øvelser:
Blodets sammensætning - vi måler vores egne hæmatokritværdier.
-haematokrit
Puls minutvolumen og blodtryk
Hvordan arbejder hjertet
Måling af vitalkapaciteten
Dokumentarprogram
Vi ser "Viden Om muskler fra DR2"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Naturtypen Skov
Vi bygger videre på viden om naturen fra nv og c niveau.
Forløbet tager fokus på skov, og sammenligner dansk skov med regnskov.
Der gennemgåes økosystemer energikredsløb, samt stofkredsløb for Carbon, Nitrogen og Phosphor berøres.
Materiale:
Arvedlund, Michael, Ravnsted-Larsen, Vire: Økologibogen 2009, Nucleus; sider: 59-66, 70-75, 79-81
Biologi i udvikling. Evolution s.222-224_ 230-234 (kopiark (word dok)
Samt kopiark og links tilartikler nævnt herunder
Eksperimentelt:
Ekskursion til skov herunder:
• Beskrivelse af biotoper
• Navngivning af planter med seek
• sammenligning af naturnær skovdrift med klassisk skovdrift
Ekskursion til Randers regnskov.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Organdonation og repetition
Når død giver liv - organdonation. Temaet repeterer blodtype forligelighed, blod og stamcelledonation samt immunforsvarets antigen antistof reaktion herunder vævstyper og vævsforligelighed.
Ligeledes gennemgåes cirkulatorisk død og hjernedødskriteriet. Perspektivering sker med filmklip fra bogen "Når død giver liv" og filmen "Organer for livet"
Materiale fra ibogen "Når død giver liv"
2.1 Et nyt organ
2.1.2 Hjernedød, transplantation og organdonation - kort fortalt
2.2.2 Colibakterier i tarmen bestemmer dit blods antistof
2.3.5 Vævsgenkendelse, MHC I og II
2.3.6 Det specifikke forsvar – immunrespons (repetition)
2.3.7 Antistofreaktion (repetition)
Repetition af blodtype med fokus på organdonation:
2.2 AB0-blodtypesystemet
Alle afsnit under kapitel 2.2 - dele har vi været igennem i vores bog. Indhold er det samme, men der kan være lidt supplerende tekst eller figurer som er gode at se på.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693964174",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693964174",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693964174"
}