Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Lene Mølgaard
|
Hold
|
2024 3g Bi3 (3g Bi3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellebiologi
Repetition af basal cellebiologi
Faglige fokus: Cellers opbygning, eukaryote celler vs. prokaryote celle (både bakterier og virus)
Biologibogen (som pdf) 6 sider
Desuden internetsider (se materialelisten)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hjernen og nervesystemet
Introduktion til nervesystemets opbygning og funktion især med fokus på hjernen.
Faglige fokus: Nervecellens opbygning, aktionspotentiale og synapser, hjernens opbygning, belønningssystemet og rusmidler, stress, smerte, hukommelse/indlæring, sanser, reflekser
Projektarbejde: Rusmidler
Film: Viden om - Afhængighedens gåde, Danskernes akademi om stress
Øvelser: nerveledningshastighed, påvirkningen af hjerterytmen hos dafnier med rusmidler, tætheden af mekaniske tryksensorer, øvelser med højre og venstre hjernehalvdel (ord/farve-oplæsning, drejende ballerina), promillebriller, upsidedown-briller, hukommelsesøvelser, refleksøvelser (både betingede og ubetingede), lugteøvelser, smagsløg på tungen, smag på Jelly Beans, visuelle illusioner
Fysiologibogen s.12-14, 17-35
Rusmidlernes biologi s.20-24
Desuden adskillige internetsider (se materialelisten)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Nervesystemsaflevering
|
02-10-2024
|
Nervesystemsprøve
|
07-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Immunforsvar
Det ydre forsvar samt det uspecifikke og det specifikke forsvar blev gennemgået, og ELISA-test blev gennemgået som en metode til måling af antistoffer (eller antigener). Desuden arbejdede klassen med HIV som et eksempel på, at immunforsvaret ikke slår til, og det blev herunder gennemgået, hvordan HIV undgår det menneskelige immunforsvar. Desuden projektarbejde med diverse infektioner (ebola, HIV, COVID-19, fugleinfluenza mm.) og vacciner.
Holdet deltog desuden i et forløb fra KU Life kaldet "Fight the bite" om diagnosticering og problematikker omkring slangegiftsbid.
Forsøg: Slangegifts påvirkning på blod, ELISA-test med slangegift (toksiner), Lateral Flow Assay (LFA) til identifikation af specifik slangegift, ELISA (modelforsøg til identifikation af SARS-CoV-2)
Fysiologibogen s. 105-123
Wichmann og Würtz: HIV - det omvendte liv (som pdf) s. 2-4, 6-12, 14-17
Desuden adskillige internetsider (se materialelisten)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Genetik
Fokus på klassisk genetik, celledelinger, nedarvningstyper og brug af krydsningsskemaer og stamtavler med både 1- og 2-gens-nedarvning, replikation, proteinsyntese og mutationer, samt analyser af menneskets DNA vha. bl.a. elektroforese og PCR.
Film: Har Malou det dødelige gen?
Øvelser: Gelelektroforese, klippeøvelse med DNA, 2-gens-nedarvning i majs
Genetikbogen B+A s.11-26, 27-34, 39-58, 60-62, 71-75, 85-87, 139-146, 149-154
Desuden adskillige internetsider (se materialelisten)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Arvelige sygdomme_huskeregler.docx
-
Repetitionsopgaver genetik.doc
-
Repetition af genetik.pptx
-
Egebo, Lone Als: Genetikbogen B+A, Nucleus; sider: 11-34, 39-58, 60-62, 71-75, 85-87, 139-146, 149-154
-
Medbring Genetikbogen B+A. Repeter lektien fra sidste gang hvis du var fraværende!!!
-
Opgave_Huntingtons.docx
-
Mitose og meiose.pptx
-
Spørgsmål til mitose og meiose.docx
-
Mitose forklaring
-
Meiose forklaring
-
Repetition af meiose.docx
-
3gBi3_DNAs opbygning og replikation.docx
-
DNAs opbygning og replikation.pptx
-
DNA-replikation
-
Proteinsyntesen
-
Biostriben - Det Centrale Dogme
-
Biostriben - Transskription
-
Biostriben - Translation
-
3gBi3_Proteinsyntese.doc
-
Begrebsliste. Skriv en definition til 5 begreber (vælg selv). Skal bruges i modulet.
-
Opave_Mutationstyper.docx
-
Artikel_CRISPR_Et genetisk værktøj mod sygdomme.docx
-
CRISPR brugt i ny kræftbehandling: »Et af de mest avancerede lægemidler testet i mennesker«
-
Lav selv mutationer
-
Biostriben - PCR og gelelektroforese
-
Arbejdsark_Analyse af det humane genom.docx
-
3gBi3_Mundtlig aflevering 22.01.25.docx
-
Afleveringen tæller for 2,5 timers elevtid, dvs. I har forberedelse inden modulet til at læse!
-
Øvelse_Gelelektroforese.docx
-
Biostriben
-
Cheetah Hunting Gazelle | Big Cat Diary | BBC Earth
-
Evolution og taksonomi.docx
-
Evolutionsbegreber - fælles dokument
-
Evolution.docx
-
Opgave_To-gens-nedarvning.docx
-
Øvelse_Majs.docx
-
To-gens-nedarvning.pptx
-
Taksonomi-opgave (laves af alle og lægges under elevfeedback)
-
Genetik-repetition.docx
-
Medbring Genetikbogen
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Biologiaflevering - Bananfluer
|
20-01-2025
|
Mundtlig genetikaflevering
|
22-01-2025
|
Biologi: Prøve i genetik
|
26-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kost og sundhed
Introduktion til kost, fordøjelse og sundhed
Faglige fokus: Fordøjelse, kostens indholdsstoffer, blodsukkerregulering og kulhydratstofskifte, overvægt og diabetes samt proteiner med fokus på enzymer
Øvelser: Fysiologiske øvelser (BMI, taljemål, hofte-taljemål, håndmuskelstyrke, hoppehøjde, planken, sidde op ad væg, blodtryk og hvilepuls), spytamylases nedbrydning af stivelse, blodsukkerforsøg
Fysiologibogen s.149-167, 174-175, 177-180, 188-189, 193-195 og 200-207
Diabetes og insulin s.4-13, 17-18 og 26-29
Biokemibogen (som pdf) s.s.71-79, 83 og 86-87
Biologi til tiden (som dokument) s.22-24 og 26-29
Desuden adskillige internetsider (se materialelisten)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Biologi til tiden s.22-24. 26-29.docx
-
Opgave_Næringsstoffer og varedeklarationer.docx
-
Varedeklaration
-
Bidstrup, Mortensen et al.: Fysiologibogen, Nucleus; sider: 149-167, 174-175, 177-180, 188-189, 193-195, 200-207
-
Gruppearbejde om fordøjelsessystemet.docx
-
Mappe til fordøjelsesfremlæggelser
-
Udfyldningsopgave om fordøjelse.docx
-
Øvelse_Vurdering af din fysiologi.docx
-
Arbejdark_Kulhydratomsætning.docx
-
Opgaver_Diabetes.docx
-
Diabetesforeningen
-
IDF
-
Øvelse_Majs 2025.docx
-
Dorte Hammelev: Diabetes og insulin, Novo Nordisk; sider: 4-13, 17-18, 26-29
-
Diabetes_og_Insulin_undervisningshaefte.pdf
-
Egebo, Lone Als: Genetikbogen B+A, Nucleus; sider: 21-30
-
Medbring Genetikbogen B+A samt Fysiologibogen
-
2025_Blodsukkermålinger efter forskellig fødeindtagelse.docx
-
Opgaver_Insulin og diabetes.docx
-
Thøger, Jacob, Jacob, Sofus og Silas møder fastende! I skal faste fra midnat, men må drikke vand samt kaffe/the uden mælk og sukker.
-
Resultater
-
Biokemibogen_Proteiner og enzymer.pdf
-
Opgaver_Proteiner og enzymer.docx
-
Proteiner og enzymer.pptx
-
Ingen lektier. Og I behøver ikke medbringe Fysiologibogen.
-
Øvelse_Spytamylase.docx
-
Ingen lektie. Medbring ikke Fysiologibogen.
-
Billeder fra amylaseforsøg
-
Læs til testen
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Biologiaflevering - Kost og sundhed
|
19-03-2025
|
Biologi: prøve
|
23-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
De danske skove
Økologi med fokus på skoven
Faglige fokus: Økologiske grundbegreber, skovens liv og opbygning, fødenet, succession, carbonkresløb, forsforkredsløb og kvælstofkredsløbet, diversitetsmålinger, plantetilpasninger.
Ekskursion: Besøg i Væksthusene med fokus på planters tilpasning til forskellige miljøforhold.
Film: Livets planet: De forunderlige planter (BBC)
Øvelser: Mikroskopering af læbeceller, fødenet, simpelt indeks
Økologibogen s.6-18, 27-42, 46-57, 59-66, 70-71, 154-158
Desuden adskillige internetsider (se materialelisten)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Biologi: prøve
|
23-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693964222",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693964222",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693964222"
}