Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Lene Jørgensen
|
Hold
|
2024 3g Bi4 (3g Bi4)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellebiologi
Repetition af cellens opbygning/ bestanddele og funktioner samt transportformer: osmose, diffusion, faciliteret diffusion og dermed passiv - og aktiv transport.
Øvelse:
Mikroskopi – osmose hos vandpest (Elodea)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Nervesystemet
Introduktion til nervesystemets opbygning og funktion. Hjernens og nervecellens opbygning, aktionspotentiale og synapser, belønningssystemet og rusmidler. Der er arbejdet med rusmidler som projektarbejde med efterfølgende fremlæggelse for hele holdet .
Rusmiddelprojekt:
1. Hash: Maryam, Mathilde og Malaak
2. Kokain: Tobias, Oliver og Mads
3. Ecstasy: Marie, Julie, Liv og Ida Marie
4. Alkohol: Julie F, Regitze, Maj og Amalie
5. Benzodiazepiner: Niels, Sebastian og Philip
6. Nikotinprodukter: Rebecca, Signe M og Signe P
7. Amfetamin: Anas, Malte, Johannes og Cabdi
Program: Afhængighedens gåde
Øvelser:
Nervefys øvelser: Måling af nerveledningshastighed. Indlæring, Stjerne i spejl, Sansecelleforsøg med mekaniske trykreceptorer: Højre og venstre hjernehalvdel, farvekort/konfliktkort.
Alkohol og den semipermeable membran (rødbede-forsøg)
Balanceøvelse med alkoholbriller (promillebriller)
Undersøgelse af stoffers påvirkning af hjerterytmen hos dafnier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Antibiotika og resistens
Opbygning af prokaryote celler og vækst repeteres. Grampositive og gramnegative bakterer. Sygdomsfremkaldende bakterier og virkning af antibiotika samt udvikling af resistens. MRSA som eksempel på multiresistent bakterie. Probiotika og præbiotika er belyst i forbindelse med tarmens mikrobiota. Mikrobiologiske arbejdsmetoder.
Materialer:
Mikrobiologibogen (Nucleus) s. 63-69, 93-96
Akt. Nat 2/2018 Bakterier på hjernen
Akt. Nat 1/2017 Bakteriernes usynlighedskappe skal trævles op
Øvelser:
Bakterier i vore omgivelser og antibiotikas hæmning af bakterievækst
Programmer:
Oluf Borbye Pedersen. Homo Sapiens - kend dine billioner af personlige bakterier.
The Truth About Antibiotics BBC Earth 2021
Patienter bliver raske af at spise lort - Vores vilde hospital
Madmagasinet - MRSA (udelades måske)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Immunforsvar og vaccination
Det ydre forsvar samt det uspecifikke og det specifikke forsvar er gennemgået og dermed immunitet og vaccinationer. Der er arbejdet med immunologiske metoder. I forbindelse med forløbet "Fight the bite" omhandlende slanger og slangebid er der arbejdet med ELISA og LFA test (Lateral flow test) til diagnosticering af antistoffer ligesom der er arbejdet med modgift som behandling
Øvelse:
Sammenligning af 5 forskellige slangegiftes effekt på blod
ELISA - finde frem til antistoffer der kan bruges i en diagnostisk test (Fight the bite)
Afprøvning af LFA-test på ukendt slangegitt
Program:
Viden om: Når kroppen angriber sig selv
Lippert 2020 Jens Lundgren om corona og vaccine
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Genetik og genteknologi
Fokus på klassisk genetik, celledelinger, nedarvningstyper og brug af krydsningsskemaer og stamtavler med både 1- og 2-gens-nedarvning, replikation, proteinsyntese og mutationer, samt analyser af menneskets DNA vha. bl.a. elektroforese og PCR. Der er arbejdet med Huntingtons - og Føllingssygdom som eksempler på arvelige sygdomme.
eDNA er inddraget i diskussion af metoder til bestemmelse af biodiversitet og
databasen BOLD, the Barcode of Life Data Systems er benyttet.
Øvelser:
Søgen efter min far - gelelektroforese
DNA-barcoding øvelse (databaser)
Off foredrag: "DNA'en omkring os"
Film: Har Malou det dødelige gen?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kost og sundhed
Der arbejdes med madens bestandele, fordøjelsessystemet og energibalance. I forhold til stofskiftet fokuseres der på omsætningen af kulhydrater. Kost og blodsukker inddrages i forbindelse med diabetes. Forskellige typer behandling til diabetespatienter inddrages samt virkningen af lægemidlet wegovy.
I forhold til fremtidens mad -livestream gennnemgåes CRISPR som metode til optimering af afgrøder.
Artikel fra Aktuel Naturvidenskab:
AN2-2017: "Fremtidens planteforædling - hvor CRISPR bringer os tættere på nye afgrøder"
Programmer:
Viden om "Diabetes fremtidens største dræber"
Proteinernes forunderlige verden. Professor Poul Nissen
Livestream "Fremtidens mad - alt det vi spiser i 2050"
Video: forklaring til Wegovy
https://www.youtube.com/watch?v=dchBopjPQEo (15 min)
Øvelser:
Blodsukkermåling efter forskellig fødeindtagelse
Spytamylase - temperaturforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
De danske skove
Der arbejdes med skoven som økosystem og planters tilpasninger til livet i en dansk skov samt biodiversitet. De økologiske grundbegreber er repeteret fra c-niveau. Data fra Bøgeskovsprojektet er inddraget til belysning af arts-arealsammenhængen og habitat-heterogenitetssammenhængen (se link)
Naturlig selektion og evolutionsteorien er repeteret ud fra nedenstående:
Dokumentar "Charles Darwin and the tree of life"
https://www.dailymotion.com/video/xsxubk
Natural Selection and the Rock Pocket Mouse
https://www.youtube.com/watch?v=sjeSEngKGrg
Bøgeskovsprojektet:
https://biodiversitetigymnasiet.dk/biodiversitet-i-danske-skove/hvad-bestemmer-antallet-af-arter-i-skoven/ovelse/
Den vilde natur i EU - kan den reddes?
https://biodiversitetigymnasiet.dk/baggrund-og-artikler/den-vilde-natur/
Ekskursion til Mollerup Skov
Øvelser:
Undersøgelse af bladets opbygning
Biodiversitet - simpelt index
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Arvedlund, Michael, Ravnsted-Larsen, Vire: Økologibogen 2009, Nucleus; sider: 8-11, 13-19, 27-31, 34-39, 41-42, 64
-
Økologiske grundbegreber ØB s. 8-15.docx
-
Økologibogen s. 16-20, 29-31.docx
-
Mikroskopi af blad.docx
-
Nitrogen kredsløb
-
Hvad bestemmer antallet af arter i en skov?
-
N-kredsløb Økologibogen.pptx
-
Charles Darwin and the Tree of Life - David Attenborough - video Dailymotion
-
Spg til 3g Bi4 Charles Darwin and the tree og life BBC .docx
-
Natural Selection and the Rock Pocket Mouse — HHMI BioInteractive Video
-
ØB Naturtyper Skove s.67-77.pdf
-
Danske naturtyper - skove.pptx
-
ØB naturtyper Skov spg.docx
-
Biodiversitet i skov
-
Biller.xlsx
-
Fugle.xlsx
-
Planter.xlsx
-
Svampe.xlsx
-
Ekskursion til Mollerup Skov 3g Bi4 2025.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693964261",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693964261",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693964261"
}