Titel
4
|
Det lærende menneske + feltarbejde
Læringsprocesser og kognition + gennemførelse af feltarbejde
I temaet er der fokus på menneskets tænkning og tænkningens udvikling, perception, hukommelse, opmærksomhed, læring, samspilsprocesser og motivation. Endvidere kobling til betydningen og brugen af digitale enheder, skærmlæsning vs. læsning på papir. Desuden også kobling til AI's mulige læringseffekter samt udfordringer mht. brugen af AI, herunder kognitiv offloading.
Gennemførelse af feltarbejde med aktiviteter ud af huset.
Faglige mål:
Demonstrere et grundigt kendskab til fagets metoder og på den baggrund selv være i stand til at designe og gennemføre mindre former for feltundersøgelser, herunder kunne præsentere og forholde sig til resultaterne med brug af et metodisk begrebsapparat.
Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger.
Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger.
Redegør for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst.
Formulere konkrete psykologiske problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag.
Kernestof:
Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen.
Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse.
Følelser og kognition.
Menneskets udvikling, herunder betydning af kultur
Social perception, herunder stereotyper, inklusion og eksklusion
Psykologisk metode
Undersøgelsesmetoder, herunder eksperiment, observation, interview og spørgeskema samt simpel analyse af data.
|