Holdet 2024 2g de - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Katrine Charlotte Busk
Hold 2024 2g de (2g de)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 - arkitektur-intro og udearealer
Titel 2 Forløb#2 Plakater til MGP
Titel 3 Forløb#3 - Lamper med benspænd
Titel 4 Forløb#4 - tøj til en kendt
Titel 5 Forløb#5 - Tiny House
Titel 6 Forløb#6 Eksamenspræsentation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 - arkitektur-intro og udearealer

Materiale:
Katrine Busk og Janne Yde: Design og arkitekturbogen. Columbus 2022
Kapitel 1.a-d: Introduktion til designtænkning
Kapitel 1.1.-1.4: Research, idégenerering, skitsering og modellering
Kapitel 4.5: Modernistisk arkitektur
Kapitel 4.a, b og c: Arkitekturanalyse
Kapitel 5.1: Byplanlægning og byrum
Kapitel 5.5.: Køn og byrum

Tekster om RiG's arkitektur:
Lotte Marianne Bjerregaard: Forsegling og symbiose. Arkitekturens forlag 2005, s.238-241
Liv Henriksen: Arkitekturens betydning for læring. RiG jubilæumsskrift 2019, s.23-26


Fokus:
Form: Organisk/geometrisk
Modernistisk arkitektur
Arkitekturanalyse: form, funktion, kommunikation
6c-modellens faser
Betydningen af køn i arkitektur/design
Konkret projekt: udearealer på Risskov Gymnasium

Praktisk, intro:
Papkassestol, model i 1:1 - kan den bære?
Model: udsigtstårn til en modelfigur, geometrisk /organisk version
Tegninger:
- Eget hus, plan, snit og opstalt
- Rum ud fra nærbillede af trappetårn
- Målfast tegning af trappetårn, 1:3

Praktisk, udearealer:
Risskov Gymnasium er i gang med en længerevarende proces ift. nye udearealer. Eleverne indgår i forskellige dele af processen i samarbejde med arkitektfirmaet C.F.Møller. I år er turen kommet til en gruppe små "studielommer", siddemøbler/bygningskonstruktioner beregnet på mindre gruppearbejder.
Eleverne får arkitektens forslag til gennemsyn og kommer med forbedrede forslag.

Proces:
Research - elevpersona og skolens Brand Personality
Analyser af skolens arkitektur + udearealerne
Brugerundersøgelser.
Idégenerering, skitsering og modeller af nye forslag til udendørs studielommer.
Samarbejde med/fremlæggelse for arkitekt Mathias Kanstrup, C.F. Møller.
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Plakater til MGP

Materiale:

Katrine Busk og Janne Yde: Design og arkitekturbogen. Columbus 2021
Kapitel 3.a, 3.b og 3.c: Kommunikationsdesign
Kapitel 3.1: Grafiske virkemidler
Kapitel 3.5: Plakater råber
Kapitel 3.5: Reklamer

Fokus:
Reklamers påvirkning på vores dagligdag
Grafiske virkemidler
Målgrupper

Analytisk:
Analyser af egne og forældres reklamespor på instagram

Praktisk:
1. Omformning af plakat i eget eller andres hjem til direkte budskab, kun med ord. Fokus på skrifttyper, farver, komposition.
2. Plakat til det intergymnasiale MGP (Konkurrence med ophængning af vinderplakat på alle byens gymnasier)
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 - Lamper med benspænd

Janne Yde og Katrine Busk: Design og arkitekturbogen. Columbus 2022
Kap. 2.2: PH
Kap. 2.7: Craddle to craddle
Film om PH: https://filmcentralen.dk/museum/danmark-paa-film/film/ph-lys (

Fokus:
Hvordan man arbejder ud fra et på forhånd givet materiale.
Samspil mellem form, udtryk og materiale.
Modellering i 1:1

Praktisk:
Opgave 1: Lampe af karton og silkepapir med indbygget emballage, grupper.
Opgave 2, teori og analyse: Lampetyper og lystyper + Stilhistorie: Ikoniske lamper. Analyse i grupper.
Opgave 3, Lampe med tre benspænd (grupper):
Lampedesign ud fra tre bespænd i: Materiale, udtryk/stemning, form. Tilfældigt udtræk af overordnede begreber og materialer.
Træning i idégenerering: Brainstorm, Brainpool og moodboard.
Research på materiale.
Lampemodel i størrelse 1:1

(Design og arkitekturbogen øvelse 2.2.6)

Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 - tøj til en kendt

Materiale:

Katrine Busk og Janne Yde: Design og arkitekturbogen, Columbus 2022.
Kapitel 2.6: Tøj, mode og bæredygtighed
Kapitel 2.8: Krop og smykker
Genlæsning af kapitel 3.1, 3.5 og 3.6 om kommunikationsdesign, reklamer og plakater.
DR: Danmarks næste tøjdesigner sæson 2, afsnit 4.

Fokus:
Tøjindustri og bæredygtighed
Upcycling af tøj
Produkt med skarpt defineret målgruppe
Proces på egen hånd (6c-modellen)

Analytisk:
Analyse af en selvvalgt designers proces (6c-modellen) og produkt (produktdesignanalyse) fra Danmarks næste tøjdesigner. (Grupper)
Analyse af egen beklædningsgenstand (individuelt)

Praktisk:
Upcycling af tøj (+ evt.smykke af genbrugsmaterialer), grupper på 3-4:
Udvikle et sæt scenetøj til en kendt person efter eget valg.
Idégenerering, skitsering, sy model i 1:1
Reklame for enten tøj eller lampe fra forrige forløb.

Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 - Tiny House

Materiale:

Katrine Busk og Janne Yde: Design og arkitekturbogen. Columbus 2022
Kapitel 4.3: Tiny House - og andre små huse

Fokus:
Små boliger
Pladsbesparende designløsninger
Utraditionelle målgrupper
Individuel proces (6.c-modellen)

Analytisk:
Analyse af Tiny House til traditionel målgruppe i sammenligning med eget Tiny House

Praktisk: (individuel opgave)
Vælg en målgruppe, som ikke almindeligvis kan/vil/har tradition for at bo småt.
Design et Tiny House: idégenerering, skitsering, model af helhed og/eller detalje i huset.
(Design selv din designproces!)
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Eksamenspræsentation

Eleverne arbejder på deres eksamenspræsentation.
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer