Holdet 2024 2g3g de - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Jørgen Holdt Eriksen
Hold 2024 2g3g de (2g3g de)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Intro til faget
Titel 2 2. Stoledesign og dekonstruktivisme
Titel 3 3. Arkitektur, rum og vartegn - og logodesign
Titel 4 4. Produktdesign: Lamper & bæredygtighed
Titel 5 5. Kommunikationsdesign: Lampeplakat
Titel 6 6. Køn & mode. Krop & smykker.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Intro til faget

Intro til fagets 3 genstandsområder (arkitektur, produktdesign og kommunikationsdesign)
TEKST 1: Designtænkning og Designprocesser - se: Katrine Busk: Design & Arkitekturbogen kapitel 1, Metode - afsnit 1a, 1b, 1c og 1d.
Øvelse 1: Kunst eller design? Grænse-eksempler og eksempler på 'godt design'.
Øvelse 2: Fotoøvelse - gode og dårlige rum i hjemmet/på skolen.
Øvelse 3: Vellykket og mislykket produktdesign i hjemmet - og graduering i henhold til forskellige designparametre.
DR TV: Danmarks Næste Klassiker, ep. 1 - Spisebordsstolen.
Øvelse 4: Persona-øvelse - 2 elevtyper
Øvelse 5: Flyer-øvelse - Design & Arkitektur som fag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Stoledesign og dekonstruktivisme

TEKST 2: Dekonstruktivisme
Øvelse 6. Dekonstruktivisme i arkitektur og design - analyse af Jødiske Museum i Berlin, Parc de la Villette i Paris - og selvvalgte eksempler ud fra centrale formprincipper og begreber som fragmentering, decentralisering, irrationalitet og kompleksitet.
Øvelse 7. Abstrakt dekonstruktivistisk struktur med afsæt i tilfældige punkter på et bykort over Aarhus.
Øvelse 8. Dekonstruktivistisk siddemøbel til Jødiske Museum, Berlin.
Øvelse 9: Kendis-stol med fokus på image og selviscenesættelse hos selvvalgt kendis-person. Øvelsen inkluderer arbejde med mood-board.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Arkitektur, rum og vartegn - og logodesign

TEKST 3: Arkitektur & Rum (egen tekst) om tre grundlæggende rumopfattelser i et historisk perspektiv.
Øvelse 10: Komparativ analyse af forskellige arkitektur-eksempler med fokus på samspillet mellem rum og bygning (rumopfattelse).
TEKST 4: Katrine Busk: Design & Arkitekturbogen kapitel 4a, 4b og 4 c om form, funktion og kommunikation i arkitektur.
Øvelse 11: Analyse af Aarhus Musikhus og Aarhus Rådhus jf modernistiske og funktionalistiske træk
TEKST 5: Katrine Busk: Design & Arkitekturbogen kapitel 4.2 om Vartegn i arkitekturen.
DR-udsendelse: Arkitektur der deler vandene
Øvelse 12: Vandret arkitekton med fokus på hhv. geometriske og organiske former og overgange.
TEKST 6a: Katrine Busk: Design & Arkitekturbogen kapitel 4.5 om Modernistisk arkitektur herunder funktionalisme, brutalisme og dekonstruktivisme.
Øvelse 13: TÅRN-opgave: Design et tårn, der kan fungere som et vartegn for Risskov Gymnasium.
Øvelse 14: Logo-opgave: Design et nyt logo til Risskov Gymnasium hvori det nye tårn har en fremtrædende grafisk placering.
TEKST 6b: Katrine Busk: Design & Arkitekturbogen kapitel 3a, 3b og 3c om form, funktion og kommunikation i kommunikationsdesign + kapitel 3.1 og 3.2 om hhv. grafiske virkemidler og logodesign.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Produktdesign: Lamper & bæredygtighed

TEKST 7: Katrine Busk: Design & Arkitekturbogen, kapitel 2.7 Cradle to Cradle - om bæredygtighed.
Øvelse 15: Lampeskærm og emballage i en og samme form.
Øvelse 16. Fotografering af forskellige belysningstyper og lampetyper på Risskov Gymnasium
Øvelse 17. Komparativ analyse af 3 forskellige lamper + introduktion til en grov stilhistorie i lampedesign (art noveau, modernisme, POPart og postmodernisme og samtidsdesign).
DR Designudsendelse 'Danmarks næste klassiker' ep. 3 (om lamper) - eksplicitering af de forskellige parametre, der spiller ind i en designproces (form, materiale, funktion, kommunikation, inspiration, research, kontekst, målgruppe, branding mm).
TEKST 8: Katrine Busk: Design & Arkitekturbogen kapitel 1.1 - om Research, Moodboard og Brand Personality
Øvelse 18. Café-research - dokumentation, persona (målgruppe) og brand personality, moodboard mm.
Øvelse 19. Café-lampe udformes på baggrund af den forudgående research og kontekstafklaring.
Dokumentarfilm - Ole Roos: PH LYS (1960-66), 00:00-08:00 + 14:00-15:00 (om PH-lampen). Fokus på forholdet mellem form og funktion i det modernistiske design-ikon PH-lampen.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Kommunikationsdesign: Lampeplakat

TEKST 9: Katrine Busk: Design & Arkitekturbogen kapitel 3.5 PLAKATER RÅBER
Øvelse 20: Lampeplakat-opgave
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6. Køn & mode. Krop & smykker.

Fælles analyse og diskussion af Roccamore-kampagnen Respect High Heels fra 2022
TEKST 10:  Kønnet mode - se: Katrine Busk: Design & Arkitekturbogen kapitel 2.5
Øvelse 21. Gradueringsøvelse med afsæt i mønstre, materialer og bæltespænder.
Øvelse 22. Komparativ analyse af selvvalgte tøjdesignere
Øvelse 23. Tøjdesignopgave - a) unisex, b) gender-bender eller c) kønspolitisk statement eller d) Homeless fashion (Poor Core).
DR-udsendelse om nye tendenser indenfor den danske modeindustri: Ditlev Tamm - professor på høje hæle: Modens kønskæmpere.
Link til Vivienne Westwood-hjemmeside.
TEKST 11: Krop og smykker - se: Katrine Busk: Design & Arkitekturbogen kapitel 2.8
Øvelse 24: Smykkedesign som supplement til tøjdesignopgave.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer