Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
Jørgen Holdt Eriksen
|
Hold
|
2024 2g3g de (2g3g de)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Intro til faget
Intro til fagets 3 genstandsområder (arkitektur, produktdesign og kommunikationsdesign)
TEKST 1: Designtænkning og Designprocesser - se: Katrine Busk: Design & Arkitekturbogen kapitel 1, Metode - afsnit 1a, 1b, 1c og 1d.
Øvelse 1: Kunst eller design? Grænse-eksempler og eksempler på 'godt design'.
Øvelse 2: Fotoøvelse - gode og dårlige rum i hjemmet/på skolen.
Øvelse 3: Vellykket og mislykket produktdesign i hjemmet - og graduering i henhold til forskellige designparametre.
DR TV: Danmarks Næste Klassiker, ep. 1 - Spisebordsstolen.
Øvelse 4: Persona-øvelse - 2 elevtyper
Øvelse 5: Flyer-øvelse - Design & Arkitektur som fag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Stoledesign og dekonstruktivisme
TEKST 2: Dekonstruktivisme
Øvelse 6. Dekonstruktivisme i arkitektur og design - analyse af Jødiske Museum i Berlin, Parc de la Villette i Paris - og selvvalgte eksempler ud fra centrale formprincipper og begreber som fragmentering, decentralisering, irrationalitet og kompleksitet.
Øvelse 7. Abstrakt dekonstruktivistisk struktur med afsæt i tilfældige punkter på et bykort over Aarhus.
Øvelse 8. Dekonstruktivistisk siddemøbel til Jødiske Museum, Berlin.
Øvelse 9: Kendis-stol med fokus på image og selviscenesættelse hos selvvalgt kendis-person. Øvelsen inkluderer arbejde med mood-board.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektie: læs vedhæftede tekst om dekonstruktivistisk arkitektur og find 2 bygninger, der hører til dekonstruktivismen. Brug evt. nogle af de arkitektnavne, som optræder sidst i teksten, når du laver din google-søgning.
-
TEKST Dekonstruktivisme.docx
-
Se de sidste fem minutter af udsendelsen om Jødiske Museum i Berlin (20:00-25:45) via vedhæftede link OG besvar derefter de spørgsmål, som optræder i vedhæftede word-dokument (kræver nok et ordbogsopslag af nogle af begreberne).
-
Daniel Libeskind Jewish Museum Berlin
-
JødiskeMuseum_spørgsmål.docx
-
Jødiske Museum.pptx
-
Opgave1_siddemøbel.docx
-
Dagens modul giver mulighed for at kaste sig over to opgaver: a) færdiggøre siddemøbel-opgaven fra sidste uge b) påbegynde en supplerende øvelse omkring en 'kendis-stol' ved at lave indledende research og moodboard. Mere herom i begyndelsen af module
-
20 Fashion Mood Board-eksempler til at inspirere din idé
-
Opgave2_kendisstol.docx
-
Lektie: Alle (så vidt muligt) møder op til dagens modul med et komplet moodboard for den kendis, man har valgt at arbejde med. Dvs man skal prøve at illustrere den visuelle identitet, som man forbinder med den valgte person. Se første halvdel af opga
-
Lektie: Saml (så vidt muligt) de foreløbige procesbidrag og visualiseringen af den færdige kendis-stol (research, inspiration, moodboard, skitser og evt model) i en pp. Og overvej, hvordan og hvorfor denne stol adskiller sig fra det dekonstruktivisti
-
TEKST - ArkitekturOgRum2024.doc
-
Rumopfattelser_opgave.doc
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Arkitektur, rum og vartegn - og logodesign
TEKST 3: Arkitektur & Rum (egen tekst) om tre grundlæggende rumopfattelser i et historisk perspektiv.
Øvelse 10: Komparativ analyse af forskellige arkitektur-eksempler med fokus på samspillet mellem rum og bygning (rumopfattelse).
TEKST 4: Katrine Busk: Design & Arkitekturbogen kapitel 4a, 4b og 4 c om form, funktion og kommunikation i arkitektur.
Øvelse 11: Analyse af Aarhus Musikhus og Aarhus Rådhus jf modernistiske og funktionalistiske træk
TEKST 5: Katrine Busk: Design & Arkitekturbogen kapitel 4.2 om Vartegn i arkitekturen.
DR-udsendelse: Arkitektur der deler vandene
Øvelse 12: Vandret arkitekton med fokus på hhv. geometriske og organiske former og overgange.
TEKST 6a: Katrine Busk: Design & Arkitekturbogen kapitel 4.5 om Modernistisk arkitektur herunder funktionalisme, brutalisme og dekonstruktivisme.
Øvelse 13: TÅRN-opgave: Design et tårn, der kan fungere som et vartegn for Risskov Gymnasium.
Øvelse 14: Logo-opgave: Design et nyt logo til Risskov Gymnasium hvori det nye tårn har en fremtrædende grafisk placering.
TEKST 6b: Katrine Busk: Design & Arkitekturbogen kapitel 3a, 3b og 3c om form, funktion og kommunikation i kommunikationsdesign + kapitel 3.1 og 3.2 om hhv. grafiske virkemidler og logodesign.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Produktdesign: Lamper & bæredygtighed
TEKST 7: Katrine Busk: Design & Arkitekturbogen, kapitel 2.7 Cradle to Cradle - om bæredygtighed.
Øvelse 15: Lampeskærm og emballage i en og samme form.
Øvelse 16. Fotografering af forskellige belysningstyper og lampetyper på Risskov Gymnasium
Øvelse 17. Komparativ analyse af 3 forskellige lamper + introduktion til en grov stilhistorie i lampedesign (art noveau, modernisme, POPart og postmodernisme og samtidsdesign).
DR Designudsendelse 'Danmarks næste klassiker' ep. 3 (om lamper) - eksplicitering af de forskellige parametre, der spiller ind i en designproces (form, materiale, funktion, kommunikation, inspiration, research, kontekst, målgruppe, branding mm).
TEKST 8: Katrine Busk: Design & Arkitekturbogen kapitel 1.1 - om Research, Moodboard og Brand Personality
Øvelse 18. Café-research - dokumentation, persona (målgruppe) og brand personality, moodboard mm.
Øvelse 19. Café-lampe udformes på baggrund af den forudgående research og kontekstafklaring.
Dokumentarfilm - Ole Roos: PH LYS (1960-66), 00:00-08:00 + 14:00-15:00 (om PH-lampen). Fokus på forholdet mellem form og funktion i det modernistiske design-ikon PH-lampen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. Kommunikationsdesign: Lampeplakat
TEKST 9: Katrine Busk: Design & Arkitekturbogen kapitel 3.5 PLAKATER RÅBER
Øvelse 20: Lampeplakat-opgave
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6. Køn & mode. Krop & smykker.
Fælles analyse og diskussion af Roccamore-kampagnen Respect High Heels fra 2022
TEKST 10: Kønnet mode - se: Katrine Busk: Design & Arkitekturbogen kapitel 2.5
Øvelse 21. Gradueringsøvelse med afsæt i mønstre, materialer og bæltespænder.
Øvelse 22. Komparativ analyse af selvvalgte tøjdesignere
Øvelse 23. Tøjdesignopgave - a) unisex, b) gender-bender eller c) kønspolitisk statement eller d) Homeless fashion (Poor Core).
DR-udsendelse om nye tendenser indenfor den danske modeindustri: Ditlev Tamm - professor på høje hæle: Modens kønskæmpere.
Link til Vivienne Westwood-hjemmeside.
TEKST 11: Krop og smykker - se: Katrine Busk: Design & Arkitekturbogen kapitel 2.8
Øvelse 24: Smykkedesign som supplement til tøjdesignopgave.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693965013",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693965013",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693965013"
}