Holdet 2024 3g de - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Katrine Charlotte Busk
Hold 2024 3g de (3g de)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 - arkitektur-intro og udearealer
Titel 2 Forløb#2 Plakater til MGP
Titel 3 Forløb#3 - Lamper med benspænd
Titel 4 Forløb#4 -  En stol til en kendt
Titel 5 Forløb#5 - Århus - find et problem og løs det!
Titel 6 Forløb#6 Eksamenspræsentation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 - arkitektur-intro og udearealer

Materiale:
Katrine Busk og Janne Yde: Design og arkitekturbogen. Columbus 2022
Kapitel 1.a-d: Introduktion til designtænkning
Kapitel 1.1.-1.4: Research, idégenerering, skitsering og modellering
Kapitel 4.5: Modernistisk arkitektur
Kapitel 4.a, b og c: Arkitekturanalyse
Kapitel 5.1: Byplanlægning og byrum
Kapitel 5.5.: Køn og byrum


Tekster om RiG's arkitektur:
Lotte Marianne Bjerregaard: Forsegling og symbiose. Arkitekturens forlag 2005, s.238-241
Liv Henriksen: Arkitekturens betydning for læring. RiG jubilæumsskrift 2019, s.23-26


Fokus:
Form: Organisk/geometrisk
Modernistisk arkitektur
Arkitekturanalyse: form, funktion, kommunikation
6c-modellens faser
Betydningen af køn i arkitektur/design
Konkret projekt: udearealer på Risskov Gymnasium

Praktisk, intro:
Papkassestol, model i 1:1 - kan den bære?
Model: udsigtstårn til en modelfigur, geometrisk /organisk version
Tegninger:
- Eget hus, plan, snit og opstalt
- Rum ud fra nærbillede af trappetårn
- Målfast tegning af trappetårn, 1:3

Praktisk, udearealer:
Risskov Gymnasium er i gang med en længerevarende proces ift. nye udearealer. Eleverne indgår i forskellige dele af processen i samarbejde med arkitektfirmaet C.F.Møller. I år er turen kommet til en undendørs pavillon med plads til to klassers undervisning.
Eleverne får arkitektens forslag til gennemsyn og kommer med forbedrede forslag.

Proces:
Research - elevpersona og skolens Brand Personality
Analyser af skolens arkitektur + udearealerne
Brugerundersøgelser.
Idégenerering, skitsering og modeller af nye forslag til udendørs pavillon
Samarbejde med/fremlæggelse for arkitekt Mathias Kanstrup, C.F. Møller.

Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Plakater til MGP

Materiale:

Katrine Busk og Janne Yde: Design og arkitekturbogen. Columbus 2021
Kapitel 3.a, 3.b og 3.c: Kommunikationsdesign
Kapitel 3.1: Grafiske virkemidler
Kapitel 3.5: Plakater råber
Kapitel 3.5: Reklamer

Fokus:
Reklamers påvirkning på vores dagligdag
Grafiske virkemidler
Målgrupper

Analytisk:
Analyser af egne og forældres reklamespor på instagram

Praktisk:
1. Omformning af plakat i eget eller andres hjem til direkte budskab, kun med ord. Fokus på skrifttyper, farver, komposition.
2. Plakat til det intergymnasiale MGP i Århus (Konkurrence med ophængning af vinderplakat på alle byens gymnasier)
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 - Lamper med benspænd

Janne Yde og Katrine Busk: Design og arkitekturbogen. Columbus 2022
Kap. 2.2: PH
Kap. 2.7: Craddle to craddle
Film om PH: https://filmcentralen.dk/museum/danmark-paa-film/film/ph-lys (

Fokus:
Hvordan man arbejder ud fra et på forhånd givet materiale.
Samspil mellem form, udtryk og materiale.
Modellering i 1:1

Praktisk:
Opgave 1: Lampe af karton og silkepapir med indbygget emballage, grupper.
Opgave 2, teori og analyse: Lampetyper og lystyper + Stilhistorie: Ikoniske lamper. Analyse i grupper.
Opgave 3, Lampe med tre benspænd (grupper):
Lampedesign ud fra tre bespænd i: Materiale, udtryk/stemning, form. Tilfældigt udtræk af overordnede begreber og materialer.
Træning i idégenerering: Brainstorm, Brainpool og moodboard.
Research på materiale.
Lampemodel i størrelse 1:1

(Design og arkitekturbogen øvelse 2.2.6)

Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 - En stol til en kendt

Materiale:

Janne Yde og Katrine Busk: Design og arkitekturbogen. columbus 2022
Kapitel 2.1 Danish design
Kapitel 2.3 Hans J. Wegner, stolemageren
Genlæsning af kapitel 3.1, 3.5 og 3.6 om kommunikationsdesign, reklamer og plakater.
DR: Danmarks næste klassiker, sæson 3, afsnit 3: teaterstolen

Fokus:
Design med meget præcis målgruppe
Individuel proces fra idé til model

Analytisk:
Besøg møbelforretning og afprøv stole. Analyse af en kendt designerstol + en "almindelig" stol.

Praktisk (individuel opgave):
Design en stol til en kendt person, som viser personens personlighed. Design selv din designproces!
(Design og arkitekturbogen, opgave 2.1.3 )
Reklame for enten stol eller lampe fra forrige forløb.

Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 - Århus - find et problem og løs det!

Materiale:

Katrine Busk og Janne Yde: Design og arkitekturbogen. Columbus 2022:
4.5: Modernistisk arkitektur (genlæs)
5.1:  Byplanlægning og byrum (genlæs)
5.2: Design til byrum

Byvandring i Århus (centrum og havn): Find et problem! (grupper eller individuelt)

Fokus:
Byrummet omkring os - hvad fungerer, hvad fungerer ikke?
Godt design og dårligt design
Opsamling på alle kategorier: Arkitektur og fysiske omgivelser, produktdesign, kommunikationsdesign.
Selvstændigt defineret problemstilling og proces

Praktisk:
Analyse af sted og problem.
Udvikle løsning på problemet.
Udarbejdelse af skitser og model (Produkt, arkitektur, byrum)
Egen proces efter 6c-modellen





Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Eksamenspræsentation

Eleverne arbejder på deres eksamenspræsentation.
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer