Holdet 2024 2g ps1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Trine Henriksen
Hold 2024 2g ps1 (2g ps1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 #1 Det kommunikerende menneske
Titel 2 #2 Det grænsesøgende menneske
Titel 3 #3 Den gode barndom - og den dårlige
Titel 4 #4 Unge, ungdomsliv og stress
Titel 5 #5 Læring - Hvad husker jeg bedst? Og hvorfor?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 #1 Det kommunikerende menneske

Alt er kommunikation. Måden vi taler på, vores blik, vores kropsholdning, vores påklædning - ja alt.

I dette forløb undersøger vi med afsæt i en række teorier alle de faktorer, der spiller ind ift. kommunikationen mellem mennesker - både i fysiske møder med også når møderne finder sted i digitale rum.

Vi zoomer ind på konflikter og afslutter forløbet med at undersøge mobning som et fænomen, der opstår i sociale sammenhænge.

Normalsider ca. 40
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 #2 Det grænsesøgende menneske

Hvordan kan man forklare, at tilsyneladende helt almindelige mennesker kan forvolde andre mennesker ondt? Hvordan kan man forklare, at individer i grupper pludseligt opfører sig på måder, de aldrig ville gøre, hvis de var alene?

I dette forløb undersøger vi en række klassiske socialpsykologiske eksperimenter, som tilbage i 60'erne netop forsøgte at besvare sådanne spørgsmål. Vi forholder os kristisk til forsøgene, når vi anvender dem i dag, og reflekterer over styrker og svagheder ved deres design.

Men vi anlægger også mere individpsykologiske perspektiver på afvigende adfærd, når vi bevæger os helt derud, hvor den normale adfærd bliver voldsomt grænseoverskridende. Her kommer vi kort til at stifte bekendtskab med den dyssociale personlighedstype.

Omfanget er cirka 55 normalsider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 #3 Den gode barndom - og den dårlige

I dette forløb handler det om menneskets udvikling igennem hele livet. At man udvikler sig til dem, man gør, skyldes det arv eller miljø? Og hvordan skaber man som omsorgsperson de bedste rammer for en sund udvikling? Hvor stor skade kan omsorgssvigt i barndommen gøre for et menneskes liv? Og er alle mennesker lige sårbare eller modstandsdygtige?

Sådanne spørgsmål undersøger vi med afsæt i udviklingspsykologiske teorier, teorier om tilknytning og teorier om omsorgssvigt.


Normalsider ca. 50
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 #4 Unge, ungdomsliv og stress

I dette forløb zoomer vi ind på unge mennesker og de forskellige udfordringer, der typisk knytter sig til ungdomslivet. Hvad sker der i teenagelivet som kan påvirke unges mentale helbred? Hvilke værdier fylder ekstra meget for teenageren? Og hvordan opleves stress i ungdomsårene.

Vi tager afsæt i stressteorier, der forklarer stress som en sammensmeltning af fysiske og psykiske faktorer. Når vi først forstår, hvorfor stress er både en nødvendig og en farlig mekanisme, kobler vi fænomenet med ungdomslivet og den identitetsdannelse, mange unge udfordres af.

Men vi forholder os også kristisk til de meget høje tal, der peger på stress blandt unge, idet vi undersøger, hvordan man egentlig indhenter empiri om netop stress. Ligesom vi undersøger forskellige forklaringer på at mennesker kan udholde forskellige mængder og typer af modstand, inden de udvikler stress.

Normalsider: ca. 40
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 #5 Læring - Hvad husker jeg bedst? Og hvorfor?

Årets sidste forløb tager sit afsæt i undervisningsverden og zoomer ind på, hvordan forskellige undervisningsmiljøer har betydning for om der finder god læring sted i en klasse.

I forløbet kommer vi omkring teori om læring - herunder forskellige former for og motivation - samt under hvilke forhold den bedste form for læring finder sted.
Vi lærer om hukommelsessystemet, forskellige styrker og svagheder ved hukommelsen og får en forståelse af, hvordan synet for fortrængte erindringer har ændret sig gennem tiden.

Normalsider ca. 30
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer