Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Anette Jensby Bloksgaard
|
Hold
|
2024 2g ps2 (2g ps2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad betyder gruppen for mennesket?
Hvad betyder gruppen for mennesket? Vi arbejder med grupper, roller, socialpsykologiske eksperimenter, stereotyper og fordomme samt holdninger og kultur. Vi arbejder også med mobning samt kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier.
Intro-forløb om kommunikation.
Faglige mål:
Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser.
Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag.
Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger.
Demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden.
Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
Demonstrere viden om psykologis identitet og metode
Kernestof:
Socialpsykologi
Social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
Stereotyper, fordomme og diskrimination. Kultur.
Kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
Digitale forholds betydning
Supplerende stof: Videnskabelige og metodiske forhold
(Omfang ca. 78 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Stress og identitet
Hvorfor bliver nogle mennesker stressede? Begreber og teorier om stress og personlighed. Kobling til arbejdsliv, coping og kognitiv terapi. Desuden kobling til eksistentiel psykologi og identitet i ungdommen.
Faglige mål:
Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger.
Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
Redegør for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
Formulere konkrete psykologiske problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
Demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden.
Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Demonstrere viden om psykologis identitet og metode
Kernestof:
Identitet og personlighed
Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
Menneskets udvikling - ungdom og identitet.
(Omfang ca. 57 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Hvordan bliver vi til dem vi er?
Medfødte forskelle, udvikling, tilknytning, omsorg og køn - hvordan bliver vi til dem vi er?
Samspil mellem arv og miljø.
Udviklingspsykologiske teorier som nøgle til forståelse af menneskets udvikling. Tilknytning, tilknytningsforstyrrelser, omsorgssvigt, reaktioner på omsorgssvigt, risiko og resiliens. Desuden kobling til spejlneuroner, medfødte forskelle samt køn. Herforuden kobling til opdragelse, familie og institution.
Faglige mål:
Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger.
Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
Redegør for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
Formulere konkrete psykologiske problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
Demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden.
Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Kernestof:
Menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
Tilknytning, sårbarhed og resiliens
(Omfang ca. 50 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Det lærende menneske - den lærende hjerne
I temaet er der fokus på menneskets perception, hukommelse, opmærksomhed, læring, samspilsprocesser og motivation. Endvidere kobling til betydningen og brugen af digitale enheder, skærmlæsning vs. læsning på papir samt AI's mulige læringseffekter, samt udfordringer forbundet med brugen af AI. Holdet medvirkede bl.a. i eksperiment fra Københavns Universitet vedr. AI's læringseffekter.
Faglige mål:
At redegøre for samt kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier, begreber og undersøgelser.
At argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
At formulere psykologifaglige problemstillinger og undersøge problemstillingerne
At undersøge problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
At strukturere og formidle psykologisk viden med brug af et fagligt begrebsapparat.
At udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier.
At vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
Kernestof:
Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverden
Stereotyper.
Digitale forholds betydning.
(Omfang ca. 44 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693965124",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693965124",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693965124"
}