Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Trine Henriksen
|
Hold
|
2024 3g ps (3g ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
#1 Det kommunikerende menneske
Alt er kommunikation. Måden vi taler på, vores blik, vores kropsholdning, vores påklædning - ja alt.
I dette forløb undersøger vi med afsæt i en række teorier alle de faktorer, der spiller ind ift. kommunikationen mellem mennesker - både i fysiske møder med også når møderne finder sted i digitale rum.
Vi zoomer ind på konflikter og afslutter forløbet med at undersøge mobning som et fænomen, der opstår i sociale sammenhænge.
Normalsider ca. 40
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
#2 Det grænsesøgende menneske
Hvordan kan man forklare, at tilsyneladende helt almindelige mennesker kan forvolde andre mennesker ondt? Hvordan kan man forklare, at individer i grupper pludseligt opfører sig på måder, de aldrig ville gøre, hvis de var alene?
I dette forløb undersøger vi en række klassiske socialpsykologiske eksperimenter, som tilbage i 60'erne netop forsøgte at besvare sådanne spørgsmål. Vi forholder os kristisk til forsøgene, når vi anvender dem i dag, og reflekterer over styrker og svagheder ved deres design.
Men vi anlægger også mere individpsykologiske perspektiver på afvigende adfærd, når vi bevæger os helt derud, hvor den normale adfærd bliver voldsomt grænseoverskridende. Her kommer vi kort til at stifte bekendtskab med den dyssociale personlighedstype.
Omfanget er cirka 55 normalsider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
#3 Den gode barndom - og den dårlige
I dette forløb handler det om menneskets udvikling igennem hele livet. At man udvikler sig til dem, man gør, skyldes det arv eller miljø? Og hvordan skaber man som omsorgsperson de bedste rammer for en sund udvikling? Hvor stor skade kan omsorgssvigt i barndommen gøre for et menneskes liv? Og er alle mennesker lige sårbare eller modstandsdygtige?
Sådanne spørgsmål undersøger vi med afsæt i udviklingspsykologiske teorier, teorier om tilknytning og teorier om omsorgssvigt.
Normalsider ca. 50
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
#4 Unge, ungdomsliv og stress
I dette forløb zoomer vi ind på unge mennesker og de forskellige udfordringer, der typisk knytter sig til ungdomslivet. Hvad sker der i teenagelivet som kan påvirke unges mentale helbred? Hvilke værdier fylder ekstra meget for teenageren? Og hvordan opleves stress i ungdomsårene.
Vi tager afsæt i stressteorier, der forklarer stress som en sammensmeltning af fysiske og psykiske faktorer. Når vi først forstår, hvorfor stress er både en nødvendig og en farlig mekanisme, kobler vi fænomenet med ungdomslivet og den identitetsdannelse, mange unge udfordres af.
Men vi forholder os også kristisk til de meget høje tal, der peger på stress blandt unge, idet vi undersøger, hvordan man egentlig indhenter empiri om netop stress. Ligesom vi undersøger forskellige forklaringer på at mennesker kan udholde forskellige mængder og typer af modstand, inden de udvikler stress.
Normalsider: ca. 40
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
#5 Læring - Hvad husker jeg bedst? Og hvorfor?
Årets sidste forløb tager sit afsæt i undervisningsverden og zoomer ind på, hvordan forskellige undervisningsmiljøer har betydning for om der finder god læring sted i en klasse.
I forløbet kommer vi omkring teori om læring - herunder forskellige former for og motivation - samt under hvilke forhold den bedste form for læring finder sted.
Vi lærer om hukommelsessystemet, forskellige styrker og svagheder ved hukommelsen og får en forståelse af, hvordan synet for fortrængte erindringer har ændret sig gennem tiden.
Normalsider ca. 30
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693965426",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693965426",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693965426"
}