Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Jesper Thomsen Lemke
|
Hold
|
2024 2g3g la (2g3g la)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb: Phaedri fabulae
Nu går vi i gang med det første forløb med originale, latinske tekster. Vi springer frem til kejsertiden: Augustus' magtovertagelse og hans efterfølgeres kamp for at holde på magten kommer til at påvirke den litteratur, der skrives. Det er ikke længere ufarligt at kritisere magthaverne, og må kritikken enten forklædes eller rettes mod andre end magthaverne.
Phaedrus er en frigiven slave, der genopfinder fabelgenren for at kunne udtrykke kritik af især samfundsstrukturer og magthavere på en sådan måde, at man ikke uden videre kan beskylde ham for at gå efter bestemte personer.
Latinsk tekst (læst statarisk): 3 s.:
Phaedri fabulae I, 1: Lupus et agnus
Phaedri fabulae I, 24: Rana rupta et bos
Phaedri fabulae I, 5: Vacca et capella, ovis et leo
Oversatte tekster: 2 s.:
Phaedri fabulae I, Prologus
Horatii sermones II, 6 (Bymusen og landmusen)
Øvrigt materiale: 2 s.
Ludvig Holberg: Fabel nr. 2 "Om ørnen og røveungerne"
Ludvig Holberg: Fabel nr. 13: "Frøernes klagemål"
Franz Kafka: "Lille fabel"
Poul Borum: "Kat-og-mus-fabel"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb: Catulli carmina
Det andet forløb med original, latinsk tekst er et forløb om kærlighed. Digteren Catul stammer fra Norditalien og blev som ung sendt til Rom for at få en uddannelse og for at gøre karriere. Hans far havde forbindelser til bl.a. Cæsar, og den unge Catul har utvivlsomt skulle realisere familiens ambitioner. Imidlertid har han efter alt at dømme været mere interesseret i det intellektuelle og kulturelle liv i byen, og han har særligt været interesseret i en kvinde, som han har givet navnet Lesbia (som en hyldest til den berømte digter Sappfo fra øen Lesbos).
I det udvalg af digte, som vi skal læse, vil vi se på den personlighed, som Catul lader træde frem af digtene.
Latinsk tekst (læst statarisk):
Catulli carminum 3, 5, 51: 3 s.
Latinsk tekst (læst kursorisk):
Catulli carminum 72, 86
Øvrig tekst:
Indledning til Catul-kompendiet: 1 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb: Senecae Epistulae morales
Latinsk tekst: Senecae ep. mor. 50.1-2.
Læst kursorisk: Seneca ep. mor. 50.3-6
Læst i oversættelse: Hele brevet
Perspektivtekst: Seneca ep. mor. 2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693965565",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693965565",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693965565"
}