Holdet 2024 3g Id - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Anne Bechmann Parkegaard, Emil Spinner Heerwagen, Jacob Rosgaard Petersen, William Bech Skot-Hansen
Hold 2024 3g Id (3g Id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fodbold, sundhed, Idrætsadfærd og teams
Titel 2 Badminton og kroppen som motor
Titel 3 Springgymnastik, anatomi og doping
Titel 4 Dans gennem tiden
Titel 5 Opvarmnigsprogrammer og rytme
Titel 6 Basket  -hævet opfra c niveau

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fodbold, sundhed, Idrætsadfærd og teams

vi arbejdede med boldføling, afleveringer, afslutninger og driblinger.
Vi har læst og snakket om teamteori.

Blodføling
Tæmninger
Afleveringer inderside og halvtliggende vristspark
Driblinger -stort fokus på husmandsfinten
Skud -fokus på lodret vristspark

De har været i to teams.
De har valgt trænere og anfører og holdt teammøder mm.
Vi har snakket om teamteori.
Vi sluttede af med en stor finale.

Vi besøgte Bakken Bears og hørte betragtninger fra deres team coach omkring opstart af deres nye hold. Vi så en kamp hvor vi observerede på formelle og uformelle roller.

Læste sider:

B -for bedre idræt
kap 1 s. 11-22       Idræt mellem sundhed og kultur
Kap 2 s. 23-36      Sundhed i et biologisk perspektiv
Kap 3 s. 155-166 Team og hold
Kap 11 s.179- 194 Befolkningens  idrætsadfærd med særligt blik på de 16-19-årige.

Læste sider i dette forløb: 54 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Badminton og kroppen som motor

I den praktiske del af forløbet var formålet en grundlæggende indføring i teknikken omkring badmintonspillet. Først læres de basale greb og svingsløjfer, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige slag på. Forløbet afsluttes med en teknisk forløbsprøve samt videooptagelse af enkelte tekniske færdigheder.

Faglige mål
Kende slagene lang singleserv, kort baghåndsserv, clear, drop, netdrop, lop og smash
Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
Kunne beherske det grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
Kunne beherske benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghåndshjørne
Rimelig beherskelse af lang singleserv (forhånd), kort baghåndsserv, samt netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen





I den teoretiske del arbejde vi med kroppen som motor.
- principper for træning (aerob og anaerob)
- fokus på muskler.
-  Fysiologisk profil (tests, dataindsamling og databehandling)

forsøg med hæmatokrit værdi
forsøg med Åstrands 2 punktstest

film:

Mennesket -den perfekte løber
Muskelkraft Sådan!

Materialer:
Yubio s. 837-847 (historie og regler)  11 sider
B -for bedre idræt s. 67-124 (aerob ,anaerob og muskler)  58 sider

Filmspørgsmål og øvelsesvejledninger:  16 sider

Læste sider i dette forløb: 85 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Springgymnastik, anatomi og doping

I den praktiske del havde vi fokus på :

Ruller
Flyveruller
Vejrmølle,
Araber
Håndstand-rulle,
Forøvelse til kraftspring,
Kraftspring,
Hovedspring,
Forlæns salto,
Forøvelser til baglæns salto

Afslutningsvis blev der lavet et springshow i grupper

I den teoretiske del arbejde vi med anatomi, bevægelsesanalyser og doping og etik.

B -for bedre idræt
s. 37-66 anatomi
s. 229-234

Doping -forfængelighed eller præstationstrang -en debatbog om doping og livstil
s. 64-72
s. 118-132

ca. 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Dans gennem tiden

I den praktiske del arbejde vi med med lindy-hop, folkedans med fokus på polka samt nogle få grundtrin i hip hop.

Hvad skal I kunne i dette forløb med lindy-hop:
Færdigheder:

At eleverne kan udføre grundtrin i lindyhop 6-count
Herunder at inddrage ’ bounce ’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for al swingdans.
At eleverne kender til og kan vise de forskellige dansefatninger i lindyhop:
open position’
’ closed position’
At eleverne evner ’at føre og blive ført’ og vigtige fokuspunkter i forbindelse hermed:
At lead fører med hele kroppen (og ikke kun hænder/arme)
At follow afventer og mærker efter, så han/hun mest effektivt følger lead .
At eleverne kan udføre udvalgte figurer:
Follower under armen
Byt plads/ Pass by
Over åen /Cross the bridge
At eleverne kan udføre et antal jazztrin:
Skating eller Mess around
samt lave hoppet: Aerial A-frame
Musikalitet
At eleverne kan følge rytmen i musikken – herunder begynde på 1-slaget.

Kompetencer:

At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan danse sammen og både improvisere samt lave koreograferede sekvenser.
o Herunder at eleverne kan lave deres egen showcase (koreograferet dans).
At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan føre og lade sig føre af forskellige partnere.
Kendskab til laban

Ved folkedans har vi danset " hamborg sekstur" samt totur til vejle. Der har været fokus på polka.

hip hop: Efter at have fokuseret på nogle af de mere historiske danse folkedans og Lanciers, hvor bevægelsesmønsteret er indstuderet, vil vi som en form for modpol fokusere på hip hoppen der har et mere frit udtryk. Vi laver en kort hip hop serie



I den teoretiske del arbejde vi med dansen og gymnastikkens historie.
Yubio om Laban (s. 1262-1264.)

B -for bedre idræt
s. 167 -178 (Idræt som kultur)

film:
YouTube videoer af forskellige elementer i lindyhop

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Opvarmnigsprogrammer og rytme

Forløbet er hævet fra C-niveau og der er derfor lidt variation i, hvordan forløbene har været struktureret. De har dog alle skullet lave et opvarmningsprogram i grupper på deres c-niveau hold. Ud fra disse har de stået for opvarmningen til vores springgymnastik i nye grupper og de har på den måde repeteret forløbet fra c niveauet.


Fra C Niveau:
Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Basket -hævet opfra c niveau

Afleveringer: 2-hånds-brystaflevering, samt studsaflevering.
Driblinger: Driblinger med både den dominante og ikke dominante hånd.
Cross over driblinger. Enkelte har arbejdet med bag-om-ryggen og mellem-benene driblinger.
Cuts: V-cut og Backdoor cut
Skud og layup: Teknisk korrekt udført en-hånds-skud og et lay-up med elevens bedste hånd.
Teoretisk forståelse: Basal forståelse for de mest almindelig regler i spillet. Skridtregel, herunder forståelse af pivotering og standfod,

Eleverne har været på mange forskellige c hold, og derfor kan fokus have været lidt forskelligt fra hold til hold.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer