Holdet 2024 2g3g Mu - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Musik B
Lærer(e) Allan Vendelbo Gori, Louise Madsen
Hold 2024 2g3g Mu (2g3g Mu)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Repetition af teori mm
Titel 2 Operation Syng
Titel 3 80ernes superstjerner
Titel 4 Latin-look-alike
Titel 5 Stemmedannelse sammenspil masterclass
Titel 6 Jazz-HipHop-hybrider Jazzharmonik Julesammenspil
Titel 7 Musikproduktion - jazzinspireret hiphop
Titel 8 Musikalsk produktionsprojekt: Jazz-HipHop-hybrid
Titel 9 Forløb#9 Sammenspil og arrangeren
Titel 10 Forløb#10 Klassisk musik lang linie forårskoncert
Titel 11 Forløb#11 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Repetition af teori mm

I dette forløb repeterer vi teorien fra musik c i lynhurtigt tempo.

Vi gennemgår elementær rytmelære, noder i g-nøglen,, treklange, durskalaen og kvintcirklen.

Vi arbejder med talekoret "Bysladder", "When You're Gone" (Bryan Adams og Melanic C) for 2-stemmigt kor og efterfølgende sammenspil. Desuden arbejder eleverne med selvvalgte sammenspilsnumre i mindre grupper. Her har de valgt "Locked out of heaven" (Bruno Mars), Drunk in the Morning (Lucas Graham) og Alle Skuffer Over Tid (Minds of 99).

Vi arbejder også med instrumentkendskab så alle prøver at spille klaver, bas og trommer, og nogen ligeledes med guitar. Alle er bekendt med instrumentets rolle og muligheder i sammenspil.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Operation Syng

Holdet deltager i Operation Syng sammen med de andre musikhold fra RiG og en række andre gymnasier fra østjylland.

Vi synger 4-stemmige korsatser af Flammer Rammer (Patina), Omvendt (Andreas Odbjerg) og PÅ Kanten af Ingenting (Syng Selected).

Dagen slutter med en koncert i Vejlby Risskov hallen.
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 80ernes superstjerner

Et kort musikhistorisk forløb om 80-erne og de tre (fire) globale superstjerner.

Vi undersøger hvordan nye teknologiske muligheder som MTV og store stadionkoncerter der gjorde det muligt for Madonna, Michael Jacksom og Bruce Springsteen at blive globale superstjerner i 1980erne - og hvilke fællestræk man kan spore i deres musik og deres respektive stjernepersonaer.

Som baggrund for forløbet ser vi DR-dokumentaren "Video Killed the Radiostar" og læser afsnittet "Globale Superstjerner" (s. 183-197) i Rebel og Remix.

Eleverne arbejder efterfølgende i grupper med hhv. Madonna og "Like A Virgin", Bruce Springsteen og "Born in the USA" samt Michael Jackson og "Billie Jean". Hver gruppe laver en fremlæggelse hvori de spiller nummeret, laver en grooveanalyse, en præsentation af stjernen, og indsætter det hele i en historisk kontekst. Vi taler kort om stjernepersona og goffmans teorier om frontstage og backstage - og om, hvad autenticitet betyder i denne periode af musikhistorien.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Latin-look-alike

Et kort forløb hvori vi snuser til musik som ligner og lyder af Latin.

Vi spiller Emil Stabils "Allerede Is" og Tessas "Ben" i Nikolaj Koppels latinversioner.

Vi undersøger hvad der skal til, for at transformere et nummer fra pop/rap genren til latin. Hvilke roller i rytmegruppen skal være anderledes og hvordan skal de udføres, for at nummeret pludselig lyder af latin?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Stemmedannelse sammenspil masterclass

STEMMEDANNELSE

1) Stemmedannelse: Vi skal finde chest og head i vores klang, mappe "passagio" - stedet hvor overgangen er, og prøve at blive skarpe på brugen af vokale knæk, lys og mørke, curbing og twang, den rigtige støtte.

MATERIALE
Links til to sanginstruktører, der demonstrerer og instruerer i øvelser - se links under modulet.
Dua Lipa: "Illusion", hvor hun i de første 30 sekunder bruger både chest og head.
One Republic: "Apologize". Både chest & voice - sat diverse andre stemmefarver fra palletten.
Jacob Collier: "Chestnuts Roasting On An Open Fire"
Jacob Collier and Gregory Porter: "Have Yourself a Merry Little Christmas"

SAMMENSPIL og KOR
One Republic: "Apologize" - som Chris Minh Doky laver MasterClass på.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Jazz-HipHop-hybrider Jazzharmonik Julesammenspil

EMNE: Jazz-HipHop-hybrider

MATERIALE

Lydeksempler og tekstmateriale med og om:
- J Dilla
- Herbie Hancock
- Nas
- DAngelo: "Brown Sugar"

TEKSTMATERIALE
Jazzhistorie-overblik
Swing-begrebet, "crack time" samt "On The Money"
"Jazz": Ordets komplicerede og uafklarede etymologi

JULESAMMENSPIL
Gulddreng: "Guldjul"
Page Four: "Koldt Udenfor"

ORKESTERBESØG
Ensemble Hermes - pentaton baseret musik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Musikproduktion - jazzinspireret hiphop

OVERORDNET

Et længerevarende projektarbejde, hvor I skal lave et såkaldt "musikalsk produktionsprojekt" - se uddrag fra læreplanen for musik B på stx:
"Musikkundskab skal arbejde med satser og numre fra væsensforskellige perioders og genrers musik, herunder vestlig kunstmusik, væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold, herunder danske to musikemner, hvoraf det ene kan være et musikalsk produktionsprojekt."

MÅL: I skal ende med at lave en lydfil, hvor I har været igennem to processer. 1) KOMPOSITION: I har komponeret et jazz-inspireret hiphop- og rap-nummer. 2) STUDIOPRODUKTION: I skal lave et minimalistisk studio-setup, hvor I indspiller,  lydproducer og mixer jeres produktion via forskelligt software.

LÆRINGSINDHOLD: Derfor er der forskellige ting, I skal i teorien og i praksis: 1) JAZZHARMONIK: I skal lære de mest grundlæggende ting om jazzharmonik. Det er fedt af to grunde, for dels lærer I noget jazzspecifikt, dels bliver det både en repetition af noget, I har lært (derfor en chance for at hoppe på noget, man måske missede i første runde), dels lærer I ekstra harmonik-teori, som er passende B-niveau-stof. 2) STUDIOPRODUKTION: I skal lære noget enkelt software at kende, som har en "generisk" karakter. "Generisk" betyder, at den praksis-viden, I her får, kan overføres til mange andre typer lydsoftware, så det ikke bliver meget apps- og software-specifik. Med andre ord lærer I noget alment om lydproduktion. I skal bl.a. arbejde med EKKO, RUM, PANORERING, KLANG-MANIPULATION, EQUALISING og FILTRE. Altsammen i flere adskilte spor. Sporene skal også bruges til den avancerede "time", vi har læst om, hvor man spiller i "The Cracks". Flere spore kan lige præcis bruges til at lege med dels at spille "crack time", dels "On The Money". Det er rimeligt nemt og bliver sjovt!


PROCES og MODULAKTIVITETER: Projektarbejdet har forskellige elementer: 1) I læser og studerer jazz-harmonik i grupper, løser opgaver - og mødes ind imellem med mig i et roterende konference-system. 2) I bruger jeres indhøstede viden til at komponere et jazz-hiphop-rap-nummer - både på gym og derhjemme. 3) I downloader lidt software, lærer det at kende, eksperimenterer med det, indspiller jeres nummer og  efterbehandler og remixer det.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Musikalsk produktionsprojekt: Jazz-HipHop-hybrid

PROJEKTET
Et længerevarende projektarbejde, et såkaldt "musikalsk produktionsprojekt" - se uddrag fra læreplanen for musik B på stx:

"Musikkundskab skal arbejde med satser og numre fra væsensforskellige perioders og genrers musik, herunder vestlig kunstmusik, væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold, herunder danske to musikemner, hvoraf det ene kan være et musikalsk produktionsprojekt."


MÅL: I skal ende med at lave en lydfil, hvor I har været igennem to processer. 1) KOMPOSITION: I har komponeret et jazz-inspireret hiphop- og rap-nummer. 2) STUDIOPRODUKTION: I skal lave et minimalistisk studio-setup, hvor I indspiller,  lydproducer og mixer jeres produktion via forskelligt software.

LÆRINGSINDHOLD: Derfor er der forskellige ting, I skal i teorien og i praksis:

1) JAZZHARMONIK: I skal lære de mest grundlæggende ting om jazzharmonik. Af to grunde, for dels lærer I noget jazzspecifikt, dels bliver det både en repetition af noget, I har lært (derfor en chance for at hoppe på noget, man måske missede i første runde), og endelig  lærer I ekstra harmonik-teori, som er passende B-niveau-stof.

2) STUDIOPRODUKTION: I skal lære noget enkelt software at kende, som har en "generisk" karakter. "Generisk" betyder, at den praksis-viden, I her får, kan overføres til mange andre typer lydsoftware, så det ikke bliver meget apps- og software-specifik.
Med andre ord lærer I noget alment om lydproduktion.
I skal bl.a. arbejde med EKKO, RUM, PANORERING, KLANG-MANIPULATION, EQUALISING og FILTRE. Altsammen i flere adskilte spor. Sporene skal også bruges til den avancerede "time", vi har læst om, hvor man spiller i "The Cracks". Flere spor kan lige præcis bruges til at lege med dels at spille "crack time", dels "On The Money". Det er rimeligt nemt og bliver sjovt!

PROCES og MODULAKTIVITETER:
Projektarbejdet har forskellige elementer:

1) I læser og studerer jazz-harmonik i grupper, løser opgaver - og mødes ind imellem med mig i et roterende konference-system.
2) I bruger jeres indhøstede viden til at komponere et jazz-hiphop-rap-nummer - både på gym og derhjemme.
3) I downloader lidt software, lærer det at kende, eksperimenterer med det, indspiller jeres nummer og  efterbehandler og remixer det.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#9 Sammenspil og arrangeren

SAMENSPIL

Numre:
Michael Jackson: "Working Day And Night"
Gilli: "Tidligt Op"
The Minds of 99: "K Før Ærlighed"
Brand New Heavies: "You are the Universe"

Fokus på arrangementskrav:
- Flerstemmighed på vokal udvalgte steder (flyd- , med- og modstemmer)
- Akkordinstrumenter, keyboards og guitarer, skal både spille becifringsakkorderne på forskellig vis og i forskellige beliggenheder, MEN også lave faste figurer (riffs, licks) her og der.
- Bas skal udover grundtonespil finde passende gennemgangstoner og variere med oktav og kvint.
- Trommer skal skifte grooves og skifte klangfarve.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#10 Klassisk musik lang linie forårskoncert

FORÅRSKONCERT
- Sammenspilsnumre øves og gøres koncertklare.

Numre:
Brand New Heavies: "You are the Universe"
Bruno Mars: "Locked out of Heaven"

KLASSISK MUSIK - LANG LINIE

- BAROK. Johann Sebastian Bach: "Fuga nr 1, C-dur". Fra Wohltemperierte Klavier
- Efter 1900: Bolero af Ravel. En musikmeditation.
-
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer