Titel
7
|
Musikproduktion - jazzinspireret hiphop
OVERORDNET
Et længerevarende projektarbejde, hvor I skal lave et såkaldt "musikalsk produktionsprojekt" - se uddrag fra læreplanen for musik B på stx:
"Musikkundskab skal arbejde med satser og numre fra væsensforskellige perioders og genrers musik, herunder vestlig kunstmusik, væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold, herunder danske to musikemner, hvoraf det ene kan være et musikalsk produktionsprojekt."
MÅL: I skal ende med at lave en lydfil, hvor I har været igennem to processer. 1) KOMPOSITION: I har komponeret et jazz-inspireret hiphop- og rap-nummer. 2) STUDIOPRODUKTION: I skal lave et minimalistisk studio-setup, hvor I indspiller, lydproducer og mixer jeres produktion via forskelligt software.
LÆRINGSINDHOLD: Derfor er der forskellige ting, I skal i teorien og i praksis: 1) JAZZHARMONIK: I skal lære de mest grundlæggende ting om jazzharmonik. Det er fedt af to grunde, for dels lærer I noget jazzspecifikt, dels bliver det både en repetition af noget, I har lært (derfor en chance for at hoppe på noget, man måske missede i første runde), dels lærer I ekstra harmonik-teori, som er passende B-niveau-stof. 2) STUDIOPRODUKTION: I skal lære noget enkelt software at kende, som har en "generisk" karakter. "Generisk" betyder, at den praksis-viden, I her får, kan overføres til mange andre typer lydsoftware, så det ikke bliver meget apps- og software-specifik. Med andre ord lærer I noget alment om lydproduktion. I skal bl.a. arbejde med EKKO, RUM, PANORERING, KLANG-MANIPULATION, EQUALISING og FILTRE. Altsammen i flere adskilte spor. Sporene skal også bruges til den avancerede "time", vi har læst om, hvor man spiller i "The Cracks". Flere spore kan lige præcis bruges til at lege med dels at spille "crack time", dels "On The Money". Det er rimeligt nemt og bliver sjovt!
PROCES og MODULAKTIVITETER: Projektarbejdet har forskellige elementer: 1) I læser og studerer jazz-harmonik i grupper, løser opgaver - og mødes ind imellem med mig i et roterende konference-system. 2) I bruger jeres indhøstede viden til at komponere et jazz-hiphop-rap-nummer - både på gym og derhjemme. 3) I downloader lidt software, lærer det at kende, eksperimenterer med det, indspiller jeres nummer og efterbehandler og remixer det.
|