Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
Lene Jørgensen
|
Hold
|
2024 2g3g ke (2g3g ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Atomer, ioner og fældningsreaktioner
Forløbet omhandler atomets opbygning, periodesystemets opbygning, dannelse af ioner og navngivning, både enatomioner og fleratomioner. Der arbejdes med opløselighed i forbindelse med fældningsreaktioner.
Øvelse:
Identifikation af en kemisk forbindelse
Fældningsreaktioner (mikroskala)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Molekyler, bindingstyper og blandbarhed
Der er arbejdet med de forskellige bindingstyper, polær- og upolære elektronparbindinger, ionbindinger og hydrogenbindinger og i den forbindelse begrebet elektronegativitet. Polaritet og stoffers blandbarhed er undersøgt ved forsøg. Funktionen af emulgatorer er gennemgået ved fremstilling af creme.
Andet materiale: Emulgatorer- fedt at stabilisere. Perspektiv /2003. (6 sider)
Øvelser:
Tyggegummi og chokolade
Pentan, diiod, vand og kobbersulfat
Fremstilling af creme uden parabener
Demo:
Olivenolie og vand - blandbarhed
Program: "Ren, naturlig og allergifremkaldende". Kontant. DRTV
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvor meget stof? Stofmængdeberegninger
Der arbejdes med stofmængdebegrebet og beregninger i forhold til reaktionsskemaer. Simple kemiske eksperimenter udføres i laboratoriet.
Øvelser:
Natriumhydrogencarbonats omdannelse ved opvarmning
Krystalvand
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Opløsninger og koncentrationsbegrebet
Der arbejdes med opløsninger, aktuel - og formel koncentration samt fortynding. I laboratoriet udføres fældningstitreringer.
Øvelser:
Fældningstitrering - Hvor er kvinden druknet
Saltindholdet i kiks - design selv vejledning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Syrer og baser
Der er arbejdet med syrer, baser og deres egenskaber, syrers og basers styrke, pH-begrebet, pH-måling samt syre-basetitrering.Der er lavet opgaver med beregning af opløsningers pH-værdi
Øvelse:
Sure og basiske opløsninger
Eddikesyreindholdet i eddike
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Redoxreaktioner
Der arbejdes med definitioner af oxidation, reduktion og redoxreaktioner. Flere eksempler fra hverdag og vores omgivelser inddrages. Proceduren der anvendes ved afstemning af redoxreaktioner trænes. Forløb om antioxidanter - C-vitamin og i den forbindelse er der lavet en redoxtitrering.
Øvelser:
Spændingsrækken
Mangans oxidationstal
Koncentrationen af ascorbinsyre i grapejuice og grapefrugt
Podcast: Brainstorm "C-vitamin er hjernens mystiske brandslukker: Sådan påvirker C-vitamin din hjerne"
Demo:
Jern (ståluld) i kobber(II)sulfatopløsning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Organisk kemi. Alkaner og alkoholer
I forløbet om organisk kemi er der arbejdet med carbonatomets bindingsforhold, alkaner som eksempel på carbonhydrider og navngivningen er disse. Alkaners fysiske og kemiske egenskaber er belyst og der er lavet øvelsen med substitution i heptan. Der ud over er der arbejdet med alkoholers opbygning og fysiske egenskaber.
Øvrigt materiale:
Basiskemi C s. 122-132.
Øvelser:
Substitution i heptan
Alkoholers blandbarhed med vand
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693965976",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693965976",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693965976"
}