Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Martin Husted
|
Hold
|
2024 3g fi (3g fi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
AI: Nye muligheder, nye udfordringer
Forløbet er designet som et kortfattet introduktionsforløb til Filosofi C
Vi har arbejdet med Kunstig Intelligens (AI/ KI), og her påvist hvordan filosofifaget kan tilbyde nogle fundamentale indsigter i anvendelsen af, forståelsen af samt problemerne tilknyttet til kunstig intelligens.
Faglige mål:
- identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig
karakter
̶- indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier demonstrere viden og kundskaber om
filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur
inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
Kernstof:
- grundlæggende filosofiske diskussioner, der knytter sig til opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur
̶ centrale filosofiske begreber og positioner
- Vi har læst Turing & Nagel (sidste findes på s. 123-125 i Sparsø)
Ca. 12-15 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Etiske problemer i dag
Forløbet har opøvet elevernes viden om underdisciplinen etik og moral, hvor vi har arbejdet direkte med følgende positioner:
- Pligtetik (som formuleret og fremlagt af Kant)
- Nytteetik (som formuleret og fremlagt af Hume og Bentham
- Dydsetik (som formuleret og fremlagt af Aristoteles)
Vi har arbejdet med grundforståelsen af etik og moral igennem begrebet "det etiske perspektiv", og deskriptiv og normativ etik. Dertil har vi arbejdet med forståelsen af etiske og moralske dilemma i både teoretiske eksempler samt mere praktiske f.eks. i sundhedsvæsnet.
- "Børn bag tremmer", DR1 2007.
- "Er moralen at følge regler"? DR2 2000
Faglige mål:
- genkende og redegøre for samt vurdere etiske problemstillinger
- identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig
karakter
- indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
Kernestof:
- væsentlige problemstillinger og temaer inden for teoretisk og praktisk filosofi
- centrale filosofiske begreber og positioner
- elementære argumentationsteoretiske begreber
Ca. 35-40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Erkendelse og virkelighed
Forløbet har gennemgået hovedstrømninger i den erkendelsesteori og metafysik, og er opbygget på en filosofihistorisk ramme
Forløbet har gennemgået hovedargumenter hos følgende filosoffer:
- Platon
- Descartes (Meditationer)
- Hume
Dertil har forløbet inddraget perspektiver til A. Turing og filmen "Imitation Game" for at trække tråde til en mere moderne diskussion om erkendelsesteori og kunstig intelligens. Vi har set filmen i forløbet "AI..."
Forløbet har introduceret og behandlet følgende kernebegreber:
- dualisme vs. empirisme
- fysikalisme
- ontologi og epistemologi
- forskellen på humanistisk filosofi som eksemplificeret gennem Platons og Descartes vs. Humes positioner
Faglige mål:
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
- demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske
sammenhæng og udvikling
̶ forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
̶ udvise elementært kendskab til argumentationsteori
Kernstof:
- en elementær filosofi- og idéhistorisk oversigt over væsentlige perioder, herunder antikken, oplysningstid og moderne
tid
Ca. 30-35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Virker videnskaben?
Forløbet har opøvet elevernes viden om:
- de dominerende videnskabsteoretiske/filosofiske positioner med især påvirkning af natur-og socialvidenskaberne, herunder logisk positivisme (Carnap), falsifikation (Popper) og paradigmeskift (Kuhn) samt trukket tråde til humanistisk videnskabsteori
Vi har arbejdet med diskussionen om:
- videnskabelig erkendelse
- videnskabelig udvikling
- mulighed for generaliseringer, induktionsproblemet
- forskelle på graden af videnskabelig sikkerhed/udsagnskraft i natur-, social- og humanvidenskaberne.
Faglige mål:
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
- demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske
sammenhæng og udvikling
̶- forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
̶- udvise elementært kendskab til argumentationsteori
- skelne mellem forskellige vidensformer, sådan som de gør sig gældende på tværs af og inden for de forskellige fag
og videnskabsområder
Kernstof:
- en elementær filosofi- og idéhistorisk oversigt over væsentlige perioder, herunder antikken, oplysningstid og moderne tid
- elementære argumentationsteoretiske begreber
Ca. 20-25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksistens og livsfilosofi
Forløbet har fokuseret på opøvelsen af elevernes viden om emneområdet "livsfilosofi".
Vi har læst:
- Kierkegaard
- Nietzsche
- Camus
Vi har haft fokus på:
- forståelse af de enkelte filosoffers positioner inden for hovedpositionen eksistentialisme, herunder evne til at forstå og
bruge de specifikke begreber, der benyttes herunder Kierkegaards stadielære, Nietzsches nihilisme og religionskritik,
Kierkegaards og Camus behandling af "valg", "mening", "relativisme" og "det absurde"
- evne til at diskuter ligheder og forskelle i den filosofiske diskussion om livsfilosofi, især inden for rammerne af den
idéhistoriske kontekst, der påvirker filosoffernes position
Faglige mål:
- identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig
karakter
- indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
Kernestof:
- væsentlige problemstillinger og temaer inden for teoretisk og praktisk filosofi
- centrale filosofiske begreber og positioner
̶- elementære argumentationsteoretiske begreber
Sider i alt ca. 15-18 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Politisk filosofi
Forløbet har opøvet elevernes viden og evne til at skelne mellem:
- de tre hovedideologiske strøminger i europæisk idéhistorie og politisk teori: konservatisme, liberalisme og
socialisme/kommunisme
- metodisk individiualisme (belyst hos Hobbes og Locke) og metodisk kollektivisme (belyst hos Marx og Platon)
- den filosofiske argumentation for bestemte politiske styreformer og politisk filosofi som formuleret i:
- den konservative idealstat hos Platon (filosofkongernes utopiske stat)
- den enevældige stat hos Hobbes (herunder tankeeksperimentet om naturtilstanden, pessimistisk menneskesyn)
- den minimale liberale stat hos Locke (herunder tredelingen af magten, optimistisk menneskesyn, naturtilstanden,
rettigheder, natvægterstat mv.)
- det kommunistiske samfund hos Marx (kritik af liberalismens/kapitalismens ulighed, utopisk ideal om et retfærdigt
fremtidigt samfund)
Faglige mål:
- identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig
karakter
- indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
- genkende og redegøre for samt vurdere etiske problemstillinger
Kernestof:
- væsentlige problemstillinger og temaer inden for teoretisk og praktisk filosofi
- centrale filosofiske begreber og positioner
- elementære argumentationsteoretiske begreber
Ca. 20-25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693966056",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693966056",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693966056"
}