Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Lise Mellergaard Amby
|
Hold
|
2024 fy/x MU (1x fy (MU -EN))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Bølger - Lyd og lys
Bølger generelt:
Bølgelængde, frekvens, periode/svingningstid, forskellige typer bølger (tværbølger(transversale), længdebølger(longitudinale)), elektromagnetiske bølger og mekaniske bølger.
Lyd
Lydens fart i luft og faste materialer (Elevforsøg: Bestemte lydens fart i luft, metal og træ)
Stående bølger på streng.( Elevforsøg: Stående bølger på en streng hvor sammenhængen mellem frekvens og partialtonenummer bestemmes og stående bølger på en streng, hvor sammenhængen mellem frekvens for grundtone og snorlængde bestemmes.
Lys
Gitterligningen (Elevforøg: Bestemmelse af bølgelængden for to forskellige lasere)
Snells lov( Elevforsøg: Bestemmes af lysets fart i et materiale ud fra snells lov og undersøgelse af kritisk vinkel)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Universet det nære og fjerne
Den nære astronomi
Planeterne i solsystemet (Gruppearbejde hvor Pluto indgik som emne grupperne arbejdede med og skulle fremlægge for hinanden, mens eleverne gik mellem objekterne i målestoksforhold)
Solen, Månen, Jorden, Nat/Dag, Årstider, solformørkelse, måneformørkelse, månens bunden rotation omkring jorden (øvelse)
Set filemen: Den bevægede jord
Forsøg: Verdensbillede battle (Venus-Jorden-Solen)
Besøg på Steno museet (Verdens billede udstilling)
Universet fra solsystemet og videre ud
Her under er følgende begreber gennemgået Stjerner, Mælkevej, Galakser, Superhobe, Stjernedannelse
Afstande til stjerne, universets udvidelse (Hubbles lov (Elevforsøg med elastikuniverset) og universets alder, rødforskydning, Set på modeller for universet videre udvikling.
Læst artikel fra Videnskab.dk: Hvilken hastighed udvider universet sig med [https://videnskab.dk/rummet/hvilken-hastighed-udvider-universet-sig-med/]
Set video med Anja C. Andersen: Hvad er en stjerne?
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Energi
Omsætning mellem de forskellige energiformer, Energikæder.
Effektligningen og hvor kommer det elektriske energi fra.
Termisk energi og varme
-Varmefylde(Elevforsøg: bestemme af vand og metals varmefylde(Rapport) og Hvad er sluttemperaturen når to glas vand hældes sammen)
-Smeltevarme og Fordampningsvarme (Elevforsøg: Bestemme vands fordampningsvarme))
-Nyttevirkning( Elevforsøg med bestemmelse af nyttevirkningen for forskelige elektriske apparater)
Kemisk energi (Elevforsøg: Undersøge brændværdien for en peanut)
Mekanisk energi (Elevforsøg: Mekanisk energi for faldende legemer og undersøgelse af energibevarelse) Forsøg med blypose og kobling mellem mekanisk energi og termisk energi
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Atommodel, universets byggesten og stråling
Vi startede med at se filmen "Store danske videnskabsfolk" om Niels Bohr (https://www.youtube.com/watch?v=T1FsSL_YzPY)
Repeterede elektromagnetisk stråling
Gennemgik Bohrs atommodel og introducerede begreberne: Foton, fotonenergi, emission og absorption.
Eleverne lavede en øvelse hvor de skulle bestemme deres grundstof ved at kende energiniveauerne og derefter skulle de bestemme bølgelængderne for fortoner (Jonas Ørbæk øvelse)
Vi har set på spektre fra Hydrogen, Helium og Oxygen samt solen
Vi har udregnet energi niveauerne i Hydrogen og gennemgået Balmerserie, Lyman serie og Paschenserie.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Radioaktivitet og kernefysik
Først gennemgang af notationen for et atom og hvad der afskiller forskellige isotoper.
Forskellige typer henfald gennemgået og hvordan datterkernen bestemmes i de forskellige henfald (alfa, beta og gamma),
Undersøgelse af baggrundsstråling forskelige steder på skolen. (Elevforsøg)
Undersøgelse af halveringstiden for Ba(m)-137 (Elevforsøg)
Undersøgelse af halveringstykkelse for forskelige materialer og forskellige henfaldstyper (Elevforsøg)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Opsamling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69130061570",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69130061570",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69130061570"
}