Holdet 2024 1g mu2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Allan Vendelbo Gori
Hold 2024 1g mu2 (1g mu2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Sammenspil, teori, Beatles
Titel 2 Forløb#2 Black Music Matters
Titel 3 Forløb#3 Wienerklassik, kor og sammenspil, Beatles
Titel 4 Forløb#4 Forårsfestival - forberedelse sammenspil
Titel 5 Forløb#5 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Sammenspil, teori, Beatles

Overtager efter grundforløbet og afslutter/afrunder for elever fra flere klassers grundforløb. Generel introduktion til analyse af rytmisk musik med den pointe, at I kan overføre en hel del analysevinkler til analysen af klassisk musik også.

ANALYSEELEMENTER - bl.a. brugt på sammenspilsnummer og kor-nummer og det efterfølgende
soulforløb.

Form:
- struktur (I A B C...)
- Funktion (intro, vers, omkvæd, solo, kontraststykke, bro...)
- popform (A og B'ere) og udvidet popform (også C, måske D E...)

Stemme-arrangement:
- Flydestemmer: uuuh, ahhh…. Lange liggetoner (”horisont”, ”univers”, ”stemning”)
- Medstemmer: samme tekst og samme rytme, men sunget i flere lag – over- og understemmer
- Modstemmer: fills, kanon-princip, responses, selvstændige uafhængige stemmer af melodien

Sangstil:
- Syllabisk (overvejende 1 tone/ 1 stavelse)
- Melismatisk (overvejende flere toner/1 stavelse)

Arrangements-elementer:
- Fills: ofte et udfyldende instrument, når en sanger holder pause
- Riffs: Faste korte figurer i guitar, klaver eller blæsere – som regel
- Ostinat: En fast rytmisk melodi i bassen
- Call & response: En stemme ”kalder”, en anden ”svarer”. Både sang og instrumentalt.

Oplevelseskvaliteter:
- Hook: Ofte noget melodisk, der er iørefaldende, ex omkvæd. En ”krog” i musikken.
- Break: Et ophold, en pause i dele af musikken – eller i al musikken. Kan have karakter af ”break
down”, hvorefter der kommer et ”build up”.
- Gimmick: Et ”trick”, en trille i klassisk musik, en speciel sound, en særlig sangstil, en mærkelig lyd, reallyd, osv.

MATERIALE
PDF af Jakob Jensen om analyse af rytmisk musk.
PDF-oversigt fra "Rockmusik i tid og rum". Johannes Grønager m.fl.
"Musikipedia":
- Teori-fanen
- Analysefanen: især "Formanalyse"-afsnittet.

MUSIK til analyse:
Beatles:
- "Please Please Me".
- She Loves You"
Musikipedia om Beatles, intro, lyden og image samt baggrundshistorien

Fallulah: "Out of It". Analyse

SAMMENSPIL
Fallulah: "Out of It"
One Republic: "Apologize"

KOR og SANG
Christopher Cross: "Allright"
One Republic: "Apologize"
Julesalmer og julesange

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Black Music Matters

FORLØB: "BLACK MUSIC MATTERS - specielt studeret emne

MATERIALE:
DR-nyheder: "Black Music Matters" - 13 sange du skal høre for at forstå den sorte frihedskamp".
"Slavernes hemmelige jernbane og flugten mod nord". Kristelig Dagblad, 26.6. 2015
"Cracking the secret codes" - masser af links til amerikanske undervisningsmaterialer, der fortæller om de skjulte koder i negro spirituals.

ANALYSER:
Go down, Moses
Beyonce: "Formation"
2Pac: "Changes"
Donald Glover: "This is America" (Childish Gambino)

Beyonces og Glovers numre indbefatter også videoerne med tilhørende opslag og viden om 1960'ernes borgerrettighedsbevægelser, Martin Luther King, Malcolm X samt Black Panthers - og deres forskellige ikonografier. Fokus på ironi og status-omvending (inversion) som en video-strategi: Sorte bliver plantageejere, politibiler synker, X-formationer og sorte baretter ved Super Bowl, happy black gospel-singers bliver skudt, osv.

TEORI, MUSIKLÆRE
Musikipedia om:
- takter, taktarter og betoningsmønstre
- funktionsharmonik, kvintcirkel, akkordprogressioner som "fortællinger" med suspension- og release-mønstre.
- Masser af afprøvninger på små keyboards af alle elever: dur- og mol-akkorder, diverse akkordprogressioner (især tonal kadence og vamp) og akkordomlægninger.

SAMMENSPIL og KOR:
- 2Pac: "Changes" med rap og korsvar.
- "Den jeg elsker..." i 3-stemmig kor og sammenspil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Wienerklassik, kor og sammenspil, Beatles

WIENERKLASSIK

Wolfgang Amadeus Mozart:
- Menuetten fra "Eine Leine Nachtmusik"
- Menuetten fra no 499

Tekstmateriale:
- Haydns ansættelseskontrakt og Beethovens brevudveksling med forlægger, Mozarts karriereforløb.
- DR-lyd: "Sådan kan du høre, at det er Mozart".

SAMMENSPIL OG KOR
- Michael Jackson: "Working Day and Night" (kor, sammenspil og analyse)
- Annika: "Knuser Hjerter" (sammenspil og analyse)
- Mac DeMarco: "Chamber of Reflection"

BEATLES - fortsat:
- Se under tidligere Beatlesforløb
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Forårsfestival - forberedelse sammenspil

FORÅRSFESTIVAL

Numre:
- One Republic: "Apologize"
- Tobias Rahim m.fl.: "Bellevue"

TILGANGE:
Elevopgave at arrangere ud fra principper om "kapitler i en bog", "fast håndtryk", "mindst to 1) variationer i hvert instrument", "mindst to forskellige groovemønstre" i forskellige dele af nummeret.
2) Fokus på udtryk.
3) Arbejde med koreografi og et nuanceret sangudtryk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Repetition

Repetere musikkundskab-emner og værktøjer.
Forberede eksamens-sammenspil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer