Holdet G4 SA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Martin Husted
Hold 2025 SA/G4 (G4 SA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ligestilling mellem kønnene?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ligestilling mellem kønnene?

Vi har arbejdet med forløbet ”Ligestilling mellem kønnene i Danmark?”:

I forløbet har vi haft fokus på følgende
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Vi har arbejdet med følgende kernestof der arbejdes med:
Sociologi, herunder begreber og temaer som:
• socialisering, normer, sociale roller herunder kønsroller, identitetsdannelse
• sociale forskelle.

Politik
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier
• politiske beslutningsprocesser i Danmark og i EU
• ligestilling mellem kønnene.

Økonomi  
• det økonomiske kredsløb, økonomiske sammenhænge og økonomisk ulighed

Vi har brugt en del tid på at forstå ulighed mellem mænd og kvinder på arbejdsmarkedet, herunder haft fokus på læsning og forståelse af simple statistikker, figurer og modeller.

Vi har også inddraget perspektiver på debatten om køn, normer og værdier, og her forsøgt at få opøvet elevernes viden om hvordan denne debat indeholder positioner, hvor nogle anser fx køn som en social konstruktioner, andre anser det som en som objektiv kendsgerning.

Vi har ikke inddraget inddrage J. Butlers teoridannelse.

Ca 35-40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer