Holdet G8 SA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Clara Høj Jensen
Hold 2025 SA/G8 (G8 SA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Ligestilling mellem kønnene

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Ligestilling mellem kønnene

Vi har arbejdet med forløbet ”Ligestilling mellem kønnene i Danmark?”:

FAGLIGE MÅL
- Redegøre for den aktuelle status for ligestilling mellem kønnene i Danmark
- Identificere årsager til fortsat ulighed, herunder betydningen af socialisering, normer og kønsroller.
- Anvende økonomiske begreber til at forklare økonomiske uligheder mellem mænd og kvinder.
- Redegøre for forskellen mellem formel lighed og resultatlighed og analysere ideologiske forskelle i synet på ligestilling
- Diskutere politiske og samfundsmæssige tiltag, der kan fremme ligestilling, f.eks. barselsreform, ligelønslovgivning eller kvoter i erhvervslivet.
- Anvende statistikker over f.eks. løngab, kønsfordeling i uddannelser og erhverv, og forklare tendenser vha. tabeller og diagrammer.

ANVENDELSE AF KERNESTOF
1) Sociologi
• ligestilling, kønsrolle, sociale mønstre, kønsrollemønstre
• socialiseringstyper, familietyper, socialiseringsarena
• normer, internalisering, sanktioner, social kontrol, sociale roller, social struktur, rollekonflikt
2) Økonomi  
• ligeløn, løngab
• prisdannelse; udbud og efterspørgsel
• Maslows behovspyramide, velfærdstrekanten
• det økonomiske kredsløb, 3 økonomiske systemer
3) Politik
• magt, forskelsbehandling, MeToo, barsel, kønskvoter, samtykkelovgivning
• formel lighed versus resultatlighed
• politisk ideologi, legitimerende, regressiv og progressiv ideologi
• de 3 klassiske ideologier; liberalismen, konservatismen og socialismen samt ideologiske forgreninger
• politiske partier i Danmark og deres holdning til ligestilling mellem kønnene

KERNESTOF
- Luk Samfundet Op! (3. udgave): s. 12-21, 30-38, 108-118 & 174-184,
- Luk Samfundet Op! (4. udgave): s. 20-24

Ca. 40 sider

ARTIKLER OG ANDET MATERIALE:
Sådan får vi mere ligestilling på arbejdsmarkedet: https://fagbladet3f.dk/artikel/saadan-faar-vi-mere-ligestilling-paa-arbejdsmarkedet   
Køn er afgørende for unges uddannelsesvalg (figur): https://www.mm.dk/artikel/fakta-koen-er-afgoerende-for-unges-uddannelsesvalg
Normer og værdier i forskellige socialiseringsareanaer: https://player.vimeo.com/video/582936748?autoplay=1&title=0&byline=0&dnt=1
Danmarks statistik om ligestilling: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/demokrati/ligestillingswebsite
Explainer: Hvad er ligeløn https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvad-er-ligeloen_373336  
Kvinder og mænd på arbejdsmarkedet: figur om barsel, deltidsarbejde, brancher og ledelsesarbejde https://bm.dk/media/hlmntg22/kvinder-og-maend-paa-arbejdsmarkedet-2024.pdf
Kvinder har nul selvtillid ved lønforhandling https://www.hk.dk/aktuelt/nyheder/2021/09/30/kvinder-har-nul-selvtillid-ved-loenforhandlingen (uddrag)
Arbejdsopgaver, der ikke bidrager til karrierefremme, udføres oftest af kvinder https://dm.dk/media/vkppd31w/arbejdsopgaver-der-ikke-bidrager-til-karrierefremme-udfoeres-oftest-af-kvinder-jgm-20230414.pdf (hovedpointer)
Instruktionsvideoer fra Luk Samfundet op om "Hvordan fungerer et marked" samt "Det økonomiske kredsløb" https://luksamfundetop.dk/kapitel-8/instruktionsvideoer
Kvinder betaler mere end mænd for de samme varer: https://jyllands-posten.dk/indland/ECE8385396/kvinder-betaler-mere-end-maend-for-de-samme-varer/
Debatten - Lige løn, lige køn (2020): https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=032009032000  (de første 30 min)
Partifilm om ideologier fra Venstre, Liberal Alliance, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti: https://luksamfundetop.dk/kapitel-5/partifilm-om-politiske-ideologier
Kvinder er en underskudsforretning: https://jyllands-posten.dk/politik/ECE17968519/kvinder-er-en-underskudsforretning-for-statskassen/  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer