Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Emil Spinner Heerwagen
|
|
Hold
|
2025 G6 nv bi (G6 nv bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Metodemodul NV biologi
Metodeforløb med biologi, kemi og fysik
I metodeforløbet arbejder biologi med grundlæggende naturvidenskabelige metoder og begreber. Med udgangspunkt i teori om nervesystemet fokuseres der på teori, kvantitative data og kvalitative data, og der laves en øvelse, hvor eleverne skal tegne stjerner, mens de kigger i et spejl. Desuden udføres en hukommelsesøvelse.
Øvelser: Stjerne i spejl, hukommelsesøvelse.
Pensum:
Udleveret tekst om naturvidenskabelig metode (6 sider)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
CSI forløbet
I CSI-forløbet arbejder biologi med fysiologiske profiler, blodkredsløb og bearbejdning af biologiske spor fra et fiktivt gerningssted.
Eleverne designer deres eget blodtryksforsøg og afprøver dette. Desuden måler de på fysiologiske parametre for at fastlægge deres egen fysiologiske profil, herunder håndstyrke og udholdende, hoppelængde, balancetest, planke-øvelse og hvilepuls. De bruger mikroskoper til at undersøge hårstrå fundet på gerningsstedet, dufte til duftprøver for at afprøve deres lugtesans og bestemmer planterester fra gerningsstedet ved hjælp af iNaturalist-app’en på deres telefoner. Der indgår således både kvalitative og kvantitative øvelser i forløbet.
Undervejs er der fokus på naturvidenskabelig metode og arbejdsmåde.
Øvelser: Fysiologisk profil, blodtryk, mikroskopering af hår fra gerningssted, undersøgelse af duftspor, undersøgelse af plantespor
I CSI-forløbet arbejder bioteknologi med DNA, DNA-profiler og gelelektroforese af DNA-spor fra et fiktivt gerningssted.
Eleverne afprøver teknikken i gelelektroforese både på papir og ved at gennemføre en autentisk øvelse med konstruerede DNA-spor.
Undervejs er der fokus på naturvidenskabelig metode og arbejdsmåde.
Øvelse: Gelelektroforese af DNA-spor fra gerningssted
Pensum:
Biologi til tiden s.35-44 (10 sider)
Biotechacademy.dk: DNA, kromosomer & gener https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/genetik/#1516017292341-9916fe18-5303 (1 side)
Biotechacademy.dk:Gelelektroforese https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/eksperimentelt_arbejde/#1516016492971-a0bc3d63-fdf4 (1 side)
Dokumentar: Motion på sprøjte (2 sider)
Dokumentar: Forhøjet blodtryk (2 sider)
Sundhed.dk: Hvordan arbejder hjertet http://patienthaandbogen.dk/hjerte-og-blodkar/illustrationer/hvordan-arbejder-hjertet-32079.html (1 side)
Videnskab.dk: Hvorfor giver motion en flad mave? Nu er danske læger et skridt nærmere et svar https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvorfor-giver-motion-flad-mave-nu-er-danske-laeger-et-skridt-naermere (1 side)
Øvelsesvejledninger (11 sider)
Pensum i alt: 29 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70361928949",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70361928949",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70361928949"
}