Holdet G5 nv fy (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Rasmus Gross Søgaard
Hold 2025 G5 nv fy (G5 nv fy)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 CSI-forløb
Titel 2 Naturvidenskabelige metoder
Titel 3 CSI-mordgåde

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 CSI-forløb

CSI-forløb med biologi, bioteknologi, fysik og kemi

I CSI-forløbet arbejder biologi med fysiologiske profiler, blodkredsløb og bearbejdning af biologiske spor fra et fiktivt gerningssted.
Eleverne designer deres eget blodtryksforsøg og afprøver dette. Desuden måler de på fysiologiske parametre for at fastlægge deres egen fysiologiske profil, herunder håndstyrke og udholdenhed, hoppelængde, balancetest, planke-øvelse og hvilepuls. De bruger mikroskoper til at undersøge hårstrå fundet på gerningsstedet, dufter til duftprøver for at afprøve deres lugtesans og bestemmer planterester fra gerningsstedet ved hjælp af iNaturalist-app’en på deres telefoner. Der indgår således både kvalitative og kvantitative øvelser i forløbet.
Undervejs er der fokus på naturvidenskabelig metode og arbejdsmåde.
Øvelser: Fysiologisk profil, blodtryk, mikroskopering af hår fra gerningssted, undersøgelse af duftspor, undersøgelse af plantespor

I CSI-forløbet arbejder bioteknologi med DNA, DNA-profiler og gelelektroforese af DNA-spor fra et fiktivt gerningssted.
Eleverne afprøver teknikken i gelelektroforese både på papir og ved at gennemføre en autentisk øvelse med konstruerede DNA-spor.
Undervejs er der fokus på naturvidenskabelig metode og arbejdsmåde.
Øvelse: Gelelektroforese af DNA-spor fra gerningssted


Pensum:
Biologi til tiden s.35-44 (10 sider)
Biotechacademy.dk: DNA, kromosomer & gener https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/genetik/#1516017292341-9916fe18-5303 (1 side)
Biotechacademy.dk:Gelelektroforese https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/eksperimentelt_arbejde/#1516016492971-a0bc3d63-fdf4 (1 side)
Dokumentar: Motion på sprøjte (2 sider)
Dokumentar: Forhøjet blodtryk (2 sider)
Sundhed.dk: Hvordan arbejder hjertet http://patienthaandbogen.dk/hjerte-og-blodkar/illustrationer/hvordan-arbejder-hjertet-32079.html (1 side)
Videnskab.dk: Hvorfor giver motion en flad mave? Nu er danske læger et skridt nærmere et svar https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvorfor-giver-motion-flad-mave-nu-er-danske-laeger-et-skridt-naermere  (1 side)
Øvelsesvejledninger (11 sider)

Pensum i alt: 29 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Naturvidenskabelige metoder

Introduktion til den naturvidenskabelige metode

FYSIK:
Begreber:
Kvalitativt/Kvantitativt spørgsmål, Variabelkontrol, Fejlkilder, Lab-forsøg og Databehandlingen.

Forsøg:
Undersøge sammenhængen mellem strækningen af en fjeder og massen som hænger i fjederen (Her findes en værdi for hvor langt fjederen strækker sig pr. gram er tilføres fjederen).
Undersøgelse af hvilke variable, som har betydning for svingningstiden for et pendul (Her er udsving, pendullængde og pendulmasse undersøgt).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 CSI-mordgåde

CSI: Opklare mordet på Louise Hansen

Forsøg i fysik:
Linsestyrke
Del 1: Eftervise formlen for linsestyrke
Del 2: Bestemme linsestyrken af briller fundet på gerningsstedet.
Begreber: Samlelinse, Spredelinse, Linsestyrke (dioptri), Brydning af lys

Hastighed
Bestemme hastighed af løber
Bestemme hastighed af skud (Videoanalyse)
Bestemme hastighed af skud fra mistænktes våben (Videoanalyse)
Begreber: Hastighed og Bevægelse

Skudlængde
Undersøge vinklens betydning for skudlængde
Undersøge starthøjdens betydning for skudlængde

Dødstidspunkt
Anvendte nomogram til bestemmelse af dødstidspunkt
Undersøgte vægtens betydning for afkølingstiden ved at se på afkøling af vand
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer