Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Rasmus Gross Søgaard
|
|
Hold
|
2025 G5 nv fy (G5 nv fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
CSI-forløb
CSI-forløb med biologi, bioteknologi, fysik og kemi
I CSI-forløbet arbejder biologi med fysiologiske profiler, blodkredsløb og bearbejdning af biologiske spor fra et fiktivt gerningssted.
Eleverne designer deres eget blodtryksforsøg og afprøver dette. Desuden måler de på fysiologiske parametre for at fastlægge deres egen fysiologiske profil, herunder håndstyrke og udholdenhed, hoppelængde, balancetest, planke-øvelse og hvilepuls. De bruger mikroskoper til at undersøge hårstrå fundet på gerningsstedet, dufter til duftprøver for at afprøve deres lugtesans og bestemmer planterester fra gerningsstedet ved hjælp af iNaturalist-app’en på deres telefoner. Der indgår således både kvalitative og kvantitative øvelser i forløbet.
Undervejs er der fokus på naturvidenskabelig metode og arbejdsmåde.
Øvelser: Fysiologisk profil, blodtryk, mikroskopering af hår fra gerningssted, undersøgelse af duftspor, undersøgelse af plantespor
I CSI-forløbet arbejder bioteknologi med DNA, DNA-profiler og gelelektroforese af DNA-spor fra et fiktivt gerningssted.
Eleverne afprøver teknikken i gelelektroforese både på papir og ved at gennemføre en autentisk øvelse med konstruerede DNA-spor.
Undervejs er der fokus på naturvidenskabelig metode og arbejdsmåde.
Øvelse: Gelelektroforese af DNA-spor fra gerningssted
Pensum:
Biologi til tiden s.35-44 (10 sider)
Biotechacademy.dk: DNA, kromosomer & gener https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/genetik/#1516017292341-9916fe18-5303 (1 side)
Biotechacademy.dk:Gelelektroforese https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/eksperimentelt_arbejde/#1516016492971-a0bc3d63-fdf4 (1 side)
Dokumentar: Motion på sprøjte (2 sider)
Dokumentar: Forhøjet blodtryk (2 sider)
Sundhed.dk: Hvordan arbejder hjertet http://patienthaandbogen.dk/hjerte-og-blodkar/illustrationer/hvordan-arbejder-hjertet-32079.html (1 side)
Videnskab.dk: Hvorfor giver motion en flad mave? Nu er danske læger et skridt nærmere et svar https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvorfor-giver-motion-flad-mave-nu-er-danske-laeger-et-skridt-naermere (1 side)
Øvelsesvejledninger (11 sider)
Pensum i alt: 29 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Naturvidenskabelige metoder
Introduktion til den naturvidenskabelige metode
FYSIK:
Begreber:
Kvalitativt/Kvantitativt spørgsmål, Variabelkontrol, Fejlkilder, Lab-forsøg og Databehandlingen.
Forsøg:
Undersøge sammenhængen mellem strækningen af en fjeder og massen som hænger i fjederen (Her findes en værdi for hvor langt fjederen strækker sig pr. gram er tilføres fjederen).
Undersøgelse af hvilke variable, som har betydning for svingningstiden for et pendul (Her er udsving, pendullængde og pendulmasse undersøgt).
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
CSI-mordgåde
CSI: Opklare mordet på Louise Hansen
Forsøg i fysik:
Linsestyrke
Del 1: Eftervise formlen for linsestyrke
Del 2: Bestemme linsestyrken af briller fundet på gerningsstedet.
Begreber: Samlelinse, Spredelinse, Linsestyrke (dioptri), Brydning af lys
Hastighed
Bestemme hastighed af løber
Bestemme hastighed af skud (Videoanalyse)
Bestemme hastighed af skud fra mistænktes våben (Videoanalyse)
Begreber: Hastighed og Bevægelse
Skudlængde
Undersøge vinklens betydning for skudlængde
Undersøge starthøjdens betydning for skudlængde
Dødstidspunkt
Anvendte nomogram til bestemmelse af dødstidspunkt
Undersøgte vægtens betydning for afkølingstiden ved at se på afkøling af vand
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70362118086",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70362118086",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70362118086"
}