Studentereksamen
Prøvesættet må alene anvendes til den på prøvesættet anførte prøve.
Al anden anvendelse af prøvesættet, herunder visning eller deling f.eks. via
internettet, sociale medier, portaler og bøger, udgør en krænkelse af Børne- og
Undervisningsministeriets og evt. tredjemands ophavsret og er ikke tilladt.
Overtrædelse af ophavsretten kan være erstatningspådragende og/eller strafbart.
Prøvesættet kan dog, efter at prøven er afsluttet, anvendes til undervisningsbrug på
uddannelser m.v. omfattet af den lovgivning, som Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
administrerer.
Anvendt materiale (til brug for Copydan):
Gajus Matius, Brev til Cicero, Ad familiares 11.28, 1-5, latinsk tekst: http://www.thelatinlibrary.com
Sofokles, Antigone, vv. 182-210, oversat af Marcel Lysgaard Lech, Hans Reitzels Forlag, 2019.
Bjørn Wenzel, "Når politiske fjender blir' venner", Århus Stiftstidende, 24.11.2013 (uddrag): https://stiften.dk/debat/naar-politiske-fjender-blir-venner
Figur 1: Portræt af Gajus Julius Cæsar. Foto: Wikimediabruger Rabax63, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gaius_Julius_Caesar_(Pantelleria).jpg. Licens: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.da
Figur 2: Guldmønt med profilbillede af Marcus Junius Brutus. Foto: Numismatica Ars Classica, https://www.smithsonianmag.com/smart-news/this-ancient-coin-was-minted-to-celebrate-julius-caesars-murder-180979743/
Hent skabelonen til besvarelsen her.
Skabelonen indeholder overskrifter til de enkelte opgaver samt latinsk tekst til opgave 1 og opgave 2.
Beskriv Figur 1 og Figur 2, og sammenlign fremstillingerne af Cæsar og Brutus med Matius’ beskrivelse af Cæsar og hans modstandere i eksamensteksten.
Materialer
Figur 1: Portræt af Gajus Julius Cæsar
Figur 2: Guldmønt med profilbillede af Marcus Junius Brutus
Eksamensteksten kan findes her.
Gør rede for Bjørn Wenzels opfattelse af venskabets funktion i politik, og sammenlign med eksamensteksten.
Materialer
Bjørn Wenzel, "Når politiske fjender bli'r venner", Århus Stiftstidende, 24.11.2013 (uddrag)
Eksamensteksten kan findes her.
Gør kort rede for Kreons argumentation for behandlingen af de døde brødre Etéokles og Polyneikes. Sammenlign Kreons opfattelse af loyalitet med Matius' opfattelse af loyalitet i eksamensteksten.
Materialer
Sofokles, Antigone, vv. 182-210.
Eksamensteksten kan findes her.
| I opgave 4 skal du besvare én af opgaverne 4A, 4B eller
4C. Du skal altså vælge enten opgave 4A eller opgave 4B eller opgave 4C. Markér tydeligt, hvilken opgave du besvarer. |
Gør kort rede for indholdet i eksamensteksten, og vurdér, hvilket billede Matius ønsker at give af sig selv.
Du skal inddrage citater fra den latinske eksamenstekst i din besvarelse.
Hele eksamensteksten kan findes her.
| I opgave 2 skal du besvare både opgave 2a og opgave 2b. |
2a: Giv en mere ordret oversættelse af nedenstående passage (linje 11-17) i eksamensteksten.
Fateor me ad istum gradum sapientiae non pervenisse. Neque enim Caesarem in dissensione civili secutus sum – sed amicum tamen non deserui, quamquam rebus offendebar – neque bellum umquam civile aut etiam causam dissensionis probavi, quam etiam nascentem exstinguere summe studui. Itaque in victoria hominis necessarii neque honoris neque pecuniae dulcedine captus sum.
2b: Gør rede for tre væsentlige grammatiske forskelle mellem nedenstående latinske tekst (linje 12-16) og den udleverede danske oversættelse af samme passage i eksamensteksten.
Neque enim Caesarem in dissensione civili secutus sum – sed amicum tamen non deserui, quamquam rebus offendebar – neque bellum umquam civile aut etiam causam dissensionis probavi, quam etiam nascentem exstinguere summe studui.
Hele eksamensteksten kan findes her.
Giv en syntaktisk analyse af nedenstående helsætning i linje 4-5 i eksamensteksten.
Sciebam autem nihil a me commissum esse, quod boni cuiusquam offenderet animum.
Hele eksamensteksten kan findes her.
Gaius Matius, Brev til Cicero, Ad familiares 11.28, 1-5.
| Du skal besvare følgende opgaver: | |
|
|
|
Tekst til opgave 1-3:
Opgave 1-3 tager udgangspunkt i Gaius Matius, Brev til Cicero, Ad familiares 11.28, 1-5, som findes under Eksamenstekst i menuen til venstre. |
|
| Tekster og materialer til opgave 4: | |
| 4A: | Sofokles, Antigone, vv. 182-210. |
| 4B: | Bjørn Wenzel, "Når politiske fjender blir' venner", Århus Stiftstidende, 24.11.2013 (uddrag) |
| 4C: |
|
Vejledning til opgaverne
Den samlede eksaminationstid for opgave 1-4 er 5 timer.
Besvarelsen bedømmes som en helhed ud fra de faglige mål for Latin A.
Det anbefales, at du skriver din besvarelse i skabelonen, som
ligger i menuen til venstre.
Din besvarelse afleveres i ét dokument
med
opgaverne i rækkefølgen 1-4.
Henvisninger til
tekst
Du henviser til tekster ved at sætte linje- eller versnummeret i
parentes i din tekst. Linjenummereringen i eksamensteksten følger den latinske
tekst.
Eksempler:
- (l. 23) ved én linje
- (ll. 23-25) ved
flere
linjer
- (v. 206) ved ét vers
- (vv. 206-208) ved flere vers
Mandag den 3. juni 2024
Kl. 09.00-14.00