Holdet 2022 22 DA/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Steen Bohn Christoffersen
Hold 2022 22 DA/a (1a DA, 2a DA, 3a DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Nærlæsning (og læsning!)
Titel 2 Optakt til DHO: Kortfilm
Titel 3 DHO-forløbet
Titel 4 Sagprosa, kommunikation og argumentation
Titel 5 Grafisk Roman: Asterios Polyp (værk)
Titel 6 Nyhederne - kort
Titel 7 Dokumentar: Autenticitet og fiktionsmarkører
Titel 8 Lyrik
Titel 9 Romantik og Romantisme
Titel 10 Skriveforløb
Titel 11 Internetressourcer
Titel 12 Det moderne gennembrud
Titel 13 Nyeste tid: Klimalitteratur
Titel 14 Kampagnefilm og reklamer
Titel 15 SRP8: Flugt
Titel 16 Noveller (realisme og modernisme)
Titel 17 Dramatikforløbet
Titel 18 TV-serier
Titel 19 Værklæsning: Sommerfugledalen
Titel 20 Myter
Titel 21 Repetition og eksamensvejledning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Nærlæsning (og læsning!)

Introduktion til analyse og fortolkning.
Forløbet introducerer en række analyseværktøjer med særligt fokus på at udvikle elevernes analyse og fortolkningsevner, samt deres blik for danskfaglig dannelse gennem arbejdet med teksterne (pilotprojekt med to andre dansklærere). Desuden introducerer forløbet til læsning som håndværk gennem læsetræning (skønlitterær, men også ikke-fiktive tekster, begge ved faglig læsning), bl.a. gennem læsning i timerne og læsning ud fra læseguide.
Der tages udgangspunkt i det, eleverne har med fra folkeskolen. Skrivning er i fokus som indlæringsværktøj. Forløbet indeholder en skriftlig aflevering, hvor eleverne skriver først hovedparten af en mini-analyserende artikel og derefter helt til sidst en hel mini-analyserende artikel med en novelleanalyse. Undervejs læses mange af teksterne i antologibindet af Faglige Forbindelser, nemlig de nedenstående.
Begreber: Nærlæsning, tematik og hvad teksten udtrykker om den (udsigelse), fortæller og synsvinkel, fremstillingsformer (beretning, beskrivelse, dialog), person- og miljøkarakteristik, komposition, tomme pladser, fortolkningshypotese, fokuseret analyse.
Det litterære perspektiv/stofområde, ca. 20 lektioner

Primærlitteratur:
Mette Frederiksen: Statsministerens Valgudskrivelsestale 05.10.22
Adolphsen, Peter: Madeleine eller lille trist roman
Aidt, Naja Marie: En kærlighedshistorie
Andersen, H.C.: Kejserens nye klæder
Askildsen, Kjell: Betydningen
Blæsbjerg, Kim: Da de løsnede løkken
Tove Ditlevsen: Nattens dronning
Ditlevsen, Tove: Appelsiner (analyserende artikel om denne)
Hesselholdt, Christina: Shake
Jensen, Thøger: Koteletter i fad
Seeberg, Peter: Biografi af en Snegl
Wung-Sung, Jesper: De Tre Veninder
Beck, Hanne Richardt: 3.tv
Helle, Helle: En stol for lidt
Bang, Herman: Foran Alteret
Naja Marie Aidt: En kærlighedshistorie
Tom Kristensen: Det er Knud som er død
The Minds of 99: Det er Knud som er død
Søren Ulrik Thomsen (S.U.T.): Levende
Søren Ulrik Thomsen (S.U.T.): Med en lystråle peger den unge læge
Johannes V. Jensen: Fusijama
Ernest Hemingway: Indianerlejr
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delopgave: Analyserende artikel 27-11-2022
Analyserende artikel (light): Appelsiner 08-01-2023
Analys. art: Filmanalyse 18-03-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Optakt til DHO: Kortfilm

Forløbet er optakt til selve DHO-forløbet en introduktion og øvelser til analyserende artikel, delvist som skriveforløb , bl.a. med tidstyrannisk skriveøvelse. Her er der fokus på kortfilmanalyse, spillefilmens genrer/typer og analysen af dem, herunder begreber til analyse af filmiske virkemidler. Herefter selve DHO-forløbet, hvor der også indgår filmanalyse i opgaven.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO-forløbet

Dansk-Historie-forløbet i samarbejde med Historie om Erindringen om modstandsbevægelsen med analyse af spillefilm.
Tekster i forløbet:
Lotte Svendsen: "Café Hector", 1996
Ole Schultz Larsen: Håndbog til Dansk, side 234-238, Systime/Dansklærerforeningen, 2017, 3. udg., 1. oplag
Ole Christian Madsen: "Flammen og Citronen", 2008 (spillefilm)
Desuden diverse materialer på forløbets Padlet: https://padlet.com/steenbohn/y8a5ixac2n2vht9u
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sagprosa, kommunikation og argumentation

Introduktion til karakteristik af sagprosateksters argumentationsform  og sproglige virkemidler + at skrive en karakteristik af teksters argumentationsform som skrivegenre/skrivehandling. Desuden:
- Kort om genrer og tekstfunktion
- Revitalisering af sproglig karakteristik, kommunikationsmodel, retorik og AP fra grundforløb
- Argumentationsintro (Toulmins belæg, påstand, hjemmel)
-       Udforskning af egen argumentation
- Sproglige virkemidler
-       Introduktion til begrebet "Personlig stemme"

Litteratur:
Peter Heller Lützen ”Argumentets to dele” i Det sproglige i dansk, DLF 2005
Kresten Schultz-Jørgensen ”Den sproglige fascisme breder sig” (Politiken 19/2 2011)
Joachim Fjeldstrup: "Lidt om kvindefodbold", 2017 (link til videointerviewet i det tilhørende opgaveoplæg, se dette)
Ulla Vogel ”Alkohol og kræft” (Weekendavisen 24/2 2012)
Signild Vallgårda ”Amaronens fred” (Weekendavisen 24/2 2012)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opg. 1: Karakteristik af arg.form 03-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Grafisk Roman: Asterios Polyp (værk)

Vi læser David Mazzucchellis Asterios Polyp som værk og undersøger den grafiske romans specielle virkemidler og værkkendetegn (multimodalitet) under inddragelse af både kendte (komposition, billedmæssig/filmisk analyse, nærlæsning, tematisk læsning) og nye (genrespecifikke karakteristika) analytiske tilgange.

Materialer:
David Mazzucchelli: Asterios Polyp, 2009, dansk oversættelse 2012 (værk)
Uddrag af: Mimi Olsen og Hans Christian Christiansen: Grafiske romaner, DLF, 2015.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Nyhederne - kort

Kort forløb, opsummerende om nyhedskriterier og med hovedfokus på den moderne mediebrugers vilkår og muligheder. Forløbet sigter mod elevernes digitale dannelse til samfundsborgere i en digital verden med fake news, videnskabsrapporter støttet af erhvervsorganisationer og bl.a. sociale medier.
Udgangspunkt i elevernes nyhedsbrug og nyhedskanaler. Følgende begreber er anvendt: Nyhedstrekanten, Vinkling, Kilder og Kildekritik, Nyhedskriterier.

Materiale:
HELE (ræsonnerende prosaværk) Lea Korsgaard: Den der råber lyver - Mediebrugerens manual til løgnens tidsalder, Zetland, 2017, frit tilgængelig som e-pub, pdf og lydbog på www.denderraaberlyver.dk

Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime: side 198-200, 203-204, 207

Herudover analyseres elevernes udvalgte nyhedshistorier fra:
Instagram, Information.dk, Berlingske.dk, BT.dk, Eb.dk, P1 Morgen, P4 nyheder.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Jeres Dannelsestekst 07-11-2023
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Dokumentar: Autenticitet og fiktionsmarkører

Sandhed, fakta og fiktionsmarkører i dokumentar og new journalism

Et mediemæssigt og sprogligt forløb med fokus på fakta, autenticitetsmarkører, fiktionalisering samt litterære virkemidler i dokumentarisme og fortællende journalistik/New Journalism.

Fokus:
Autenticitets- og fiktionsmarkører, filmiske virkemidler, dokumentarfilmanalyse, fiktionalisering
Nyhedstrekanten og fortællende journalistik.
Dokumentaren, dokumentartyper
Journalistiske genrer, kort
Den fortællende journalistisks historie siden slutningen af 1800-tallet, kort
Litterære virkemidler i New journalism
NJ: Wolfs 4 kendetegn + Jesper Klits femte.
Primærmateriale:
Jørgensen: Den hemmelige krig (artikel) 2007
Jesper Dalgaard: Kandis for livet (dokumentarfilm, VÆRK), 2021
Stroud Rohde Pearce: Anmeldelse: Kandis for livet er et gribende indblik..., Information, 24.09.21
Jakob Albrecht og S. Kaarsgaard: DR kalder flybilletten en ubetydelig fejl, og forsvarer Kandis-filmens formgreb, Fagbladet Journalisten, 10.02.22
Jakob Albrecht og S. Kaarsgaard: Ikke kun en betalt flybillet: Nu kritiserer anmeldere skamrost Kandis-film, Fagbladet Journalisten, 10.02.22
Bondebjerg: Dokumentarisme og forførelse
Bang, Herman: Branden, 1884
Klit, Jesper: Hvis de råber fisse, så svar med spejlæg, 1981
Poul Høi: Og hele mpnen blev som blod ..., Berlingske,12.9.2001
Helle Hansen: Ordet fanger (dokumentar, 2012)
Herudover korte klip fra andre dokumentarfilm og -serier:
TV2: Smertensbørn, E1, 2021
TV2: Generation krig, E1, 2013
Desuden:
Trailer: Janus Metz: Armadillo, 2010
samt Mockumentarierne:
Trailer til Trolljegeren (2010): https://www.youtube.com/watch?v=TLEo7H9tqSM
Trailer til The Blair Witch project (1999): https://www.youtube.com/watch?v=D51QgOHrCj0
Sekundærmateriale:
Uddrag af: Perspektiver i dansk, kap. 10: "I krig med virkeligheden"+Den faldende soldat-øvelse (udl. som pdf)
Borker og Brøndgaard: New Journalism in Den bearbejdede virkelighed, 1990 s. 62-71
Uddrag af: Jan Aasbjerg Pedersen: Oversigt over dokumentartyper (ud fra Bill Nichols),https://www.gymdansk.dk/dokumentarfilm-bill-nichols.html (uddrag udleveret som pdf).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Lyrik

Lyrik

Et sprogligt forløb om lyrik.
En oplevelsesorienteret tilgang, kombineret med klassisk stililstik (troper og figurer) danner træningsbane for lyrikanalysen af forskellige digte.
Vi arbejder med sproglig analyse
Forløbet fører videre over i Romantikforløbet, hvori der indgår en skriftlig opgave, hvor eleverne udarbejder en analyserende artikel om Romantikken og naturens rolle.

Primærtekst:
Broby-Johansen, Rudolf.: Foråret kommer til cafeen, 1922
Olsen, Allan 1996: Frossen fuldmåne, 1996
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål, 1920
Yahya Hassan: Barndom, 2013
Michael Strunge: Plasticsolen, 1981
Uddrag af: Glenn Bech: "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet", p. 9-11+45-49
Sekundærtekst:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til Dansk, Dansklærerforeningen, 2015-16, p. 73, 80-81, 111, 112-114 + 117-120, 122, 123-126.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel: Novelleanalyse 03-03-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Romantik og Romantisme

Det litterære stofområde
Litteraturhistorisk forløb med indblik i den tidlige romantik og dens forskellige former for idealisme, derudover romantismen.

Begreber: Organismetanke, panteisme, Nyplatonisme, dualisme, Platons hulelignelse, ideernes og fænomenernes verden, længsel/eros, Digtergeni, guldaldertanke, indadvending (reaktion mod rationalisme), skønhedsdyrkelse, anelse/ talent/fornemmelse/fantasi, Hvad udad tabes, skal indad vindes, nationalfølelse, guldalder, Universalromantik, Nationalromantik, Nationale symboler (sproget, Dannebrog, bonden/landbrugslandet, den danske natur etc.), Romantisme: Splittelse (smerte, spleen), dobbeltgængermotiv, erotik/drifter, den hæslige skønhed.

Primærmateriale:
Romantikken:
Staffeldt, S.: Indvielsen, 1804,
Oehlenschläger, Adam: Guldhornene, 1803,
Andersen, H. C.: Klokken, 1845,
Oehlenschläger, Adam: Morgen-Vandring, 1803
Romantismen:
Emil Aarestrup: Paa Sneen og Angst, begge 1838

Herudover sekundært materiale:
Fibiger et al.: Litteraturens Veje, p.137-152
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Skriveforløb

Vi træner/genopfrisker genrekrav op til den skriftlige eksamen. Fælles læsning og vurdering af opgaver støttet af kommentarer fra fagkonsulenten/bedømmelsesudvalget. I forløbet integreres desuden arbejdet med det sidste eksamenslignende skriftlige opgavesæt med mulighed for lærerfeedback undervejs i skriveprocessen.
Se i øvrigt vedlagte PPT med bedømmelsesudvalgets kommentarer.
Øvrige tekster i forløbet:
Nikolai Rekve Eriksen (Fagkonsulenten i dansk): "Det skal eleven kunne..." (uddrag af informationsdokumenter til censorkursus, 2020).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Internetressourcer

Under skriftlige og mundtlige prøver skal I være opmærksomme på:
• at I kun har skærpet adgang til internettet - det vil sige at diverse undervisningsmaterialer, skr. afleveringer, noter mm SKAL være lokalt på egen computer.
• at I gerne må anvende internettet for at tilgå: ordbøger(online), I-bøger og lign fx film. Materiale der ikke KAN downloades må gerne tilgås via nettet.
• at det ikke er tilladt at få (eller sende) beskeder/mails via et mailsystem, Facebook, iPhone-beskeder på Mac, smart-ure mv
• at I ikke må anvende deling af filer ex. via Cloud tjenester som f.eks. Dropbox, iCloud, Onedrive, GoogleDrev, AirDrop mm., dvs. at de ovennævnte BORTSET FRA OneNote skal være i OFFLINE-tilstand  (spørg evt. IT-Simon eller en af vagterne inden skr. eksamen starter - og det er også sådan til den mundtlige prøve)
Overholdes det ikke, kan det betragtes som snyd og kan bevirke en bortvisning fra prøven eller karakteren -3.

Herudover er følgende onlineressourcer anvendt i undervisningen og er tilladt at anvende til eksamen i dansk (også alle tre ordbøger under Ordnet.dk) :

https://ordbogen.com/
https://ordnet.dk/
https://synonymet.dk/

BEMÆRK: Det er IKKE tilladt at anvende www.sproget.dk! Brug i stedet www.ordnet.dk.

BEMÆRK DESUDEN: Det er IKKE tilladt at anvende AppWriter under prøven! (Ordblinde elever med tilladelse må dog gerne)

Bemærk altså: Dokumenter delt på Lectio som pdf- eller Word-filer eller på Google Drev i form af Google Docs, Google Slides eller lignende SKAL på forhånd være downloadet inden prøvens start. Det kan fx være tekster i pdf-format, opgaveoplæg, egne opgavebesvarelser, fællesnoter, læreroplæg i Google Slides mv.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Det moderne gennembrud

Et litteraturhistorisk forløb, der lægger ud med Brandes og siden introducerer Jacobsen, Bang og Pontoppidan i en ramme af naturalisme og impressionisme.

Materiale:
• Georg Brandes: Af Indledning til Hovedstrømninger i det 19de århundredes litteratur
• J.P. Jacobsen: af Fru Marie Grubbe, 1876 Falkenstjerne 2, p. 120-123+126-128
• Herman Bang: Frøkenen, 1883
• Herman Bang: Ved vejen, 1886 (s.1)+Pontoppidan: Lykke-Peer, 1898 (s.1)
• Pontoppidan: ”Naadsensbrød”, 1887
• Maleri: Johan Thomas Lundbye: ”Køerne vandes ved et Gadekær” (1844, fra romantikken, bruges som modsætning til Brendekildes maleri)
• Maleri: Hans Andersen Brendekilde: ”Udslidt” (1889)

• Litteraturens Veje: Om det moderne gennembrud: p. 206 (”En litterær revolution”)-212 (til og med ”med hård hånd”, blå udgave-sidetal). Sølv-udg. s. 195-201m. Guld-udg. s. 179-186ø. + om Impressionisme (546-47 i den blå). Sølv-udg. s. 499-500. Guld-udg. s. 435-36. Om Pontoppidan i LV s. 230-232 (i den blå) (fra ”Fra social indignation” indtil afsnittet ”Lykke Per”) Sølv-udg. s. 218-219n. Guld-udg. s. 202-204m. (indtil ”Friedrich Nietzsche”)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Nyeste tid: Klimalitteratur

Et forløb om en af de to vigtigste strømninger i den nyeste tids/de senere års danske og nordiske litteratur, nemlig klimalitteratur (den anden er autofiktion - dette omtales/defineres kort i forløbet). Forløbet undersøger menneskets forhold til klima og natur som det fremstilles i klimalitteraturen i Danmark i de seneste 15 år, herunder i den nyeste tids klimalitteratur. Som grundbog anvendes Thor Gustafssons "Klimalitteratur", 2020, og forløbet tager analytisk udgangspunkt i de fire kendetegn ved klimalitteraturen som bogen gennemgår, nemlig 1) Et nyt forhold mellem menneske og natur, 2) Mennesket mellem magt og afmagt, 3) Det globale krydser det lokale samt 4) Forsøg på at finde et nyt sprog. Forløbet lægger op til og inddrager foredraget 12/9 med Rune Kier om Klimaretorik, som sammen med forløbet lægger op til en skriftlig opgave (Skriv (videre på) din klimatale, se denne).

Følgende tekster indgår i forløbet:
Thor Gustafsson: Klimalitteratur, Systime, 2020, s. 93+s. 5-9+s.15-16+19-21+24-26+ 27-29+31-33+41-43+67-68+70-73.
Karl Ove Knausgård: Fienden er følelsen av maktesløshet, tale afholdt foran det norske Stortinget, 02.09.2017, in: Thor Gustafsson: Klimalitteratur, Systime, 2020.
Theis Ørntoft: Det er forvirrede tider, 2014, in: Thor Gustafsson: Klimalitteratur, Systime, 2020.
Eske K.Mathiesen: Endnu engang er det slående, 2010, in: Thor Gustafsson: Klimalitteratur, Systime, 2020.
Morten Søndergaard: Bourdieu i køkkenhaven, 2008, in: Thor Gustafsson: Klimalitteratur, Systime, 2020.
Silja E. K. Henderson: (uddrag af) 1,7 Tipping Point, 2018, in: Thor Gustafsson: Klimalitteratur, Systime, 2020.
Julie Sten-Knudsen: Stranden er hver dag, 2017, in: Thor Gustafsson: Klimalitteratur, Systime, 2020.
Eske K.Mathiesen: Den er så stor og så tung, elgen, 2008, in: Thor Gustafsson: Klimalitteratur, Systime, 2020.
Anna Bjerre Johansen: "Nordre Fasanvej", in: Verden Vreden, Klimapoesi. Udgivet af Den Grønne Studenterbevægelse, 2021 (udleveret som en del af PPT).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Kampagnefilm og reklamer

Forløbet anvender filmisk analyse og kommunikationsanalyse til at blive klogere på to af de mere betydningsfulde filmiske genrer i de senere år. Genrerne behandles desuden med fokus på virksomheders, organisationers og politikeres kommunikation samt på de ofte forekommende mulige eksamensopgaver i danskfagets analyserende artikler, ligesom der peges frem mod den kommende SRP, hvor disse genrer også er typiske mulige analysematerialer. Vigtige begreber: Kommunikationsanalyse, Branding, Employer branding og produktbranding samt begreber om filmiske virkemidler og retorisk-sproglige virkemidler. Desuden analyserende artikel om kampagnefilm. OBS: Genopfriskningslektion d. 28/11 inden opgaveafleveringen der hænger sammen med forløbet.

Følgende materialer indgår i forløbet:
Ole Schulz Larsen: Håndbog til dansk, s.254-262 + følgende uddrag fra samme i i-bogsversionen (2018): https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=227

Desuden formidling af dele af ovenstående plus analysegreb mv. i SC's PPT på dette link (OBS: åbn/download i PowerPoint!): https://docs.google.com/presentation/d/14F3y6FkSazErIqqcKv7feLkcYqqLCMB8/edit?usp=sharing&ouid=105449997820878411778&rtpof=true&sd=true

Kampagnefilm:
Budweiser: ”Lost Dog”, SuperBowl, 2017
Coca Cola, ”Hilltop”, 1971
Coca Cola, ”Sunset”, 2018
”MAERSK – Together all the Way”, 2020
SodaStream: Join the Revolution, 2018
VELUX – Lifetime Carbon Neutral with WWF, 2020 (IKKE GENNEMGÅET)
Landbrug og fødevarer: Der er et yndigt land, 2012
Landbrug og fødevarer: Klimaneutral 2050, 2019
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 SRP8: Flugt

Forløbet besvarer på eksemplarisk vis en SRP-opgave i mini-format gennem arbejdet i dansk- og spansk-lektionerne med redegørelse, analyse og diskussion. Herunder er der fokus på forskelle og ligheder mellem fiktions- og faktatekster (spillefilm og dokumentarfilm) og de forskellige analysemetoder der anvendes på disse genrer. Desuden analyseres Jonas Poher Rasmussens dokumentarfilm "Flugt" (2021) samt spillefilmen "Pans Labyrint" (2006) - også med fokus på hvordan analyserne formidles i en SRP-besvarelse. Forløbet tager udgangspunkt i og er struktureret ud fra den følgende opgaveformulering:

"Redegør kort for konflikten i forbindelse med Den Spanske Borgerkrig og de to parter i konflikten. Redegør desuden for de særlige kendetegn ved hhv. fiktionsfilm og dokumentarfilm med særlig vægt på forholdet til virkeligheden, brugen af synsvinkel og af filmiske virkemidler og markører.
Giv en analyse og fortolkning af hhv. Guillermo del Toro: "El Laberinto del Fauno" (2006) samt af Jonas Poher Rasmussen: "Flugt" (2021) med særligt henblik på en sammenligning af de to films forskellige valg bl.a. ift. virkemidler, brugen af synsvinkler og forskellige rum/verdner og genre.  
Diskutér desuden de muligheder og begrænsninger som disse valg indebærer ift. skildringen af individers måder at forholde sig til deres krisetilstand. Inddrag herunder Christian Monggaards artikel ”Derfor er ’Pans labyrint’ en af dette århundredes bedste film” (Information, 2019)."
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Noveller (realisme og modernisme)

Gennem næranalyse af noveller og kortprosa fra det tyvende århundrede undersøges genretræk i teksterne. Der tages udgangspunkt i begreberne realisme og modernisme, samt i (Lars Arilds introduktion til) Goethes novellebegreb. Der er hovedfokus på de analytiske begreber stil, komposition, personkarakteristik og fortællerforhold.
Forløbet afsluttes med en større litterær artikel om en selvvalgt novellesamling (selvvalgt værk).

Målene for forløbet er:
- At forøge elevernes evner, præcision, selvtillid og selvstændighed i analyse- og fortolkningsarbejdet
- At forøge kendskabet til novellegenren ud fra et novellebegreb
- At udvikle elevernes evne til at inddrage begreberne realisme og modernisme i analysearbejdet

Tekster:
Lars Arild: To verdner. En introduktion til novellegenren, Forlaget Amanda, 1992
Steen Steensen Blicher: Hosekræmmeren, 1829
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag, en idyl, 1900
Martin A. Hansen: Agerhønen, 1947
Peter Seeberg: Patienten, 1962
Klaus Rifbjerg: Afstraffelse, 1964
Anders Bodelsen: Rama Sama, 1967
Jens Smærup Sørensen: Som de sidste øjeblikkes hallucinationer, 1976
Per Højholt: Skabningens suk, 1986
Kim Blæsbjerg: Drengen har lagt en fælde for sin fader, 2002
Thomas Korsgaard: Brænde II, 2024
Kristin Vego: Be My Baby, 2022

Desuden selvvalgt novellesamling (SELVVALGT VÆRK). Oversigt findes på det følgende link:https://docs.google.com/spreadsheets/d/1066-EyByS3JzrwVxV9yX48phiBLN2S5EFWSIr81voGw/edit?usp=sharing
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Dramatikforløbet

Forløbet giver indblik i dramatiske hovedformers udvikling fra Henrik Ibsens naturalistiske drama til det moderne teater. Vi har primært fokus på dramakomposition og genrens formmæssige udviklingshistorie, herunder desuden temaet determinisme og frihed. Tematisk har der desuden været fokus på forskellige måder at behandle temaet familie, forældre og deres børn i den kristent-borgerlige familie samt i den moderne familie.

Materiale:

Fibiger et al: Litteraturens Veje: Drama (opslag fra Leksikondelen)
Flygare og Højlund: Teoretisk værktøjskasse, fra: ”Drama i dansk”, Systime, 2004
Uddrag af: Ludvig Holberg: Erasmus Montanus, 1730. (Udgave fra Create Space, 2015: Act I, scene 1; Act II, scene 3-4; Act V, scene 2-5.
Henrik Ibsen: Gengangere (1881, set i Det Kgl Teaters opsætning taget fra DR2, 2000)
SC: Introduktion til/resumé af handlingsgangen i Kjeld Abell: Eva aftjener sin barnepligt
Kjeld Abell: Eva aftjener sin barnepligt, Ellevte billede, 1936 (Dansklærerforeningens udgave fra 1986), p. 103-136+Noterne, p. 155-158
Bo hr Hansen: Johns Åbenbaring, 1997 (VÆRK, udgivet i bogform af Lindhardt & Ringhof, 2000)
Desuden uddrag af: Steen Bohn Christoffersen: "Den håbløses flugt. Om Bo hr. Hansens Johns Åbenbaring" in: Hesselaa: Fornyere. Nyere danske dramatikere. Forlaget Drama, 2004.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 TV-serier

Fokus på danskfagets medieanalytiske vinkel.
Forløbet giver et kort overblik over tv-seriers mediehistorie, særtræk og genrer. I forløbet arbejdes med konkrete danske og nordiske tv-serier med analytisk fokus på åbningsscenen og titelsekvensen. Desuden fokus på de følgende analytiske begreber: konflikten, miljø, stemning/tone, stil, genre, filmiske virkemidler. Visse analyseeksempler er dog desuden amerikanske og britiske.

Målene med forløbet er at:
- Gøre eleverne i stand til at næranalysere en tv-series titelsekvens og åbningsscene
- Give eleverne indblik i tv-seriers mediehistorie, særtræk og tematikker
- Konsolidere elevernes medieanalytiske faglighed
- Udvide elevernes syn på noget velkendt – og dermed bidrage til deres samlede dannelse

Tekster:
Henrik Høier: Det er da TV, 2012 (uddrag, p. 16-25, formidlet i SC-PPT)
Andreas Halsskov: Indledningens kunst – den moderne titelsekvens, Videoessay, 16:9, offentliggjort 21.04.14, http://www.16-9.dk/2014/04/indledningens-kunst-den-moderne-titelsekvens/
Lise Nørgaard, Erik Balling og Henning Bahs: Matador, afsnit 01:24, 1978.
DR: Bedrag, 2016, afsnit 1, sæson 1 (titelsekvensen).
DR: Ørnen, 2004, Sæson 1, afsnit 1, minuttal 00:00-07:38 (titelsekvens og åbningscene)
Herudover uddrag af de følgende tv-serier:
TV2: Hvide Sande, sæson 1, episode 1, 2021
Netflix: Kastanjemanden, sæson 1, episode 1, 2021
NRK/Julie Andem: SKAM, sæson 1, episode 1, 2013
TV2: Badehotellet, sæson 1, episode 1, 2013
TV2: Rita, sæson 1, episode 1, 2012
TV2: The Rain, sæson 1, episode 1, 2018
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Værklæsning: Sommerfugledalen

Kort fordybelsesforløb med primært fokus på den individuelle læseoplevelse, men samtidig med genaktivering af begreber fra lyrikforløbet bl.a. kompositionen i værket. Forløbet afsluttes med udarbejdelsen af en skr. opgave: reflekterende artikel om digtes værdi.

Materiale:
Inger Christensen: Sommerfugledalen, Gyldendal, 1991 (lærredsindbundet genudgivelse fra 2018. VÆRK)
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Myter

Det litterære stofområde.
I dette forløb beskæftiger vi os med litterære tekster fra forskellige perioder, der har en række mytetræk til fælles. Vi kigger i den forbindelse på, hvad der kendetegner en myte.  Forløbet giver et ultrakort panoramisk overblik med nogle litteraturhistoriske nedslag, hvor vi undersøger hvordan de tre tekster inddrager myter eller kan siges at fungere som en myte.

Materialer:
Johannes Fibiger, Litteraturens veje, 2. udgave (sølv-udgaven), Systime, 2004: udklip om Johannes V. Jensens mytebegreb (s. 256) samt leksikonopslag om Myter (s. 510)
Hansen og Carlsen: Med tiden, Gyldendal, 2012, s. 49-54 (Om Middelalderen, Sagaerne, Folkeviser og Folkeeventyr)
Bibelen, Første Mosebog, 3. kapitel: ”Syndefaldsmyten”, 1999-oversættelsen
Riddervise: ”Ebbe Skammelsøn”, Middelalderen, (nedskrevet ca. 1550) (fra Falkenstjerne 1, s. 86-91)
Folkeeventyr: ”Kong Lindorm”, først mundtligt overleveret, men siden nedskrevet 1854 (fra Falkenstjerne 1, s. 116-199)
Karen Blixen: ”Ringen”, fra Skæbneanekdoter, 1958

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer