Holdet 2022 22 DA/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Bjarke Bertram Ravn, Helle Risvig Nielsen
Hold 2022 22 DA/c (1c DA, 2c DA, 3c DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til dansk + læseforløb
Titel 2 Værktøjskasse til danskfaget
Titel 3 *Lyrik
Titel 4 *Romantik og romantisme
Titel 5 SRP4 m. Matematik
Titel 6 *Samfundskritisk litteratur
Titel 7 *Retorik og argumentation
Titel 8 *Dokumentar - mellem virkelighed og iscenesættelse
Titel 9 *Klimalyrik og økokritik
Titel 10 Oplæg om noget vigtigt
Titel 11 *Modernisme og realisme (1900-tallets litteratur)
Titel 12 SRP med musik
Titel 13 Sildig Opvaagnen - værklæsning
Titel 14 *TV-serier
Titel 15 *Taler og retorik
Titel 16 By af Glas - værklæsning
Titel 17 *Der var engang - folkeviser, eventyr, saga
Titel 18 Repetition af forløb + eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Værktøjskasse til danskfaget

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 *Samfundskritisk litteratur

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 *Retorik og argumentation

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 *Dokumentar - mellem virkelighed og iscenesættelse

Introduktion til dokumentargenren og analyse af medieværk
Vi indleder med introduktion til det filmiske sprog i form af filmiske virkemidler og kaster os herefter over dokumentargenren og herunder til Bill Nichols sondring mellem de 6 dokumentartyper; den dybdeborende, den observerende, den  deltagende, den refleksive (=metafiktive), den poetiske og endelig den dramatiserende dokumentar, som  alle illustreres via en række dokumentar-anslag.
Der introduceres desuden til autenticitetsmarkører (= faktakoder) og fiktionskoder. Samt til paratekstanalyse af filmplakat.

Klassen analyserer Christian Sønderby Jepsens bodilvindende dokumentar "Testamentet" fra 2011. Vi inddrager desuden filminstruktørens Max Kestners overvejelser over forholdet mellem virkelighed og iscenesættelse - herunder hans pointering af at dokumentarer ikke er virkelighed , men netop vinklede fortællinger om virkeligheden.

Vi arbejder videre med træning af den debatterende artikel i relation til forskellige holdninger til dokumentargenrens kendetegn og grænserne mellem fiktion og fakta, mellem virkelighed og iscenesættelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 *Klimalyrik og økokritik

I dette forløb undersøger vi klima under en danskfaglig lup.
Vi analyserer en række nyere digte (bl.a. fra de seneste 5 år) med udgangspunkt i både en klassisk næranalytisk og en økokritisk optik. Den økokritiske tilgang tager udgangspunkt i Thor Gustafssons 4 skalaer, hvor vi interesserer os for digtenes undersøgelse af forholdet mellem menneske og natur, magt og afmagt, det lokale og det globale og endvidere, hvordan digtene placerer sig sprogligt i feltet mellem et traditionelt sprog og et mere eksperimenterende sprog i forsøget på at indfange og sprogliggøre  nye erfaringer med klimakrise, et ændret natursyn samt synet på magt og afmagt.
I digtanalyserne undersøger vi desuden, hvordan digtene placerer sig i forhold til frygt- og håbsdiskurser og diskuterer litteraturens rolle i relation til klimaaktivisme.

Vi afslutter forløbet med en remediering, hvor eleverne omskriver digte og pointer fra klimaforløbet til en klimasang inspireret af de forskellige stemmer og skalaer vi er stødt på hos etablererede forfattere
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 *Modernisme og realisme (1900-tallets litteratur)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer