Silkeborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Silkeborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 22 DA/c - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Bjarke Bertram Ravn, Helle Risvig Nielsen
Hold
2022 22 DA/c (
1c DA
,
2c DA
,
3c DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro til dansk + læseforløb
Titel 2
Værktøjskasse til danskfaget
Titel 3
*Lyrik
Titel 4
*Romantik og romantisme
Titel 5
SRP4 m. Matematik
Titel 6
*Samfundskritisk litteratur
Titel 7
*Retorik og argumentation
Titel 8
*Dokumentar - mellem virkelighed og iscenesættelse
Titel 9
*Klimalyrik og økokritik
Titel 10
Oplæg om noget vigtigt
Titel 11
*Modernisme og realisme (1900-tallets litteratur)
Titel 12
SRP med musik
Titel 13
Sildig Opvaagnen - værklæsning
Titel 14
*TV-serier
Titel 15
*Taler og retorik
Titel 16
By af Glas - værklæsning
Titel 17
*Der var engang - folkeviser, eventyr, saga
Titel 18
Repetition af forløb + eksamenstræning
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro til dansk + læseforløb
Indhold
Kernestof:
kaj og andrea sange.jpg
Makkerpar uge 46
Liebhaverne OCR.pdf
Glem alt om fanden, sgu og satan: Fuck har erstattet stort set alle de gamle, danske bandeord
Kommaregler og øvelse.pdf
Makkerpar uge 47
DR | lex.dk – Den Store Danske
Makkerpar uge 48
Læsekoncentrationsscreening.docx
Stine Pilgaard: Min mor siger, Samleren; sider: 5-168
Makkerpar uge 49
Karen Blixen: Syv fantastiske fortællinger, Gyldendal; sider: 11-67
Læsning som Håndværk - Værktøjskassen.docx
Medbring 'Min Mor Siger'
Makkerpar uge 50
Tag godt med varmt tøj på, så du kan sidde stille og læse i den kolde vintertid.
Makkerpar uge 51
1c 2022 - læsegrupper til romanlæsning.docx
Kreative opgaver - Min Mor Siger
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Værktøjskasse til danskfaget
Indhold
Kernestof:
Besked fra lærerteamet: Husk at der ikke er faste makkerpar i uge 1 og 2 (pga. SRP1) - men gør gerne en indsats for at sidde sammen med så mange forskellige som muligt hver dag 😁
Så er Årets Ord 2022 fundet - dr.dk
Lektion 1_øvelse_romanåbninger - med titler.docx
Medbring det nye Fiktionsanalyse-kompendium samt notesblok eller bærbar til tænkeskrivning.
Lektion 3_øvelser til handout.docx
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime; sider: 42-45, 54-59, 61-66
Makkerpar uge 3
Fatboy Slim - Right Here, Right Now [Official Video]
Læst i timen: 'Koteletter i fad' af Thøger Jensen, 1998.
Lektion 5 - Personkarakteristik (analyseark).docx
Once Were Warriors Opening Scene
Fiktionsanalyse-kompendiet s. 4-5: læs ’Den Lille Pige med Svovlstikkerne' af H. C. Andersen
Makkerpar uge 4
Nirvana - Smells Like Teen Spirit - Decoding The Nirvana Sound
(Gen)læs ‘De tre veninder’ (kompendiet s. 16-18) med fokus på novellens komposition.
Månedernes navne
Fiktionsanalyse-kompendiet s. 6-9: læs novellen 'Nattens Dronning' af Tove Ditlevsen.
Analyserende artikel (light) - Nattens Dronning.docx
Skriveportalen - Dansk - skabeloner til skrivegenrerne samt eksempler til inspiration
Kig på den "feedback", du har fået på din aflevering om Min Mor Siger, og overvej, hvad der er godt eller mindre godt ved de fremhævede ord eller passager.
Medbring 'Min mor siger' til aflevering i dag
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
*Lyrik
Indhold
Kernestof:
Imran Rashid - Skærme i skolen (Berlingske, 9-2-2023).docx
1c's store fælles note-dokument
Picasso - abstrakt maleri.jpg
Broby-Johansen, Rudolf - Blod
Medbring Håndbog til Dansk
I timen analyserede vi digtet 'Foråret kommer til cafeen' (1922) af Rudolf Broby-Johansen (lyrik-kompendiet s. 7)
Makkerpar uge 9
FÆLLES NOTER
Medbring Lyrikkompendiet
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime; sider: 112-126, 141-143, 266-267
Lyrik-analyse-model.doc
Digte om regn (Jeppe Aakjær + Søren Ulrik Thomsen).pdf
Lyrikkompendiet s. 10-11: I timen skal vi læse og analysere digte af de norske forfattere Sigbjørn Obstfelder og Tor Ulven.
Makkerpar uge 10
Lyrikkompendium s. 6 + 11: I timen læser vi digtene 'Plasticsolen' (1981) af Michael Strunge + 'Angst' (1930) af Tom Kristensen, men du må gerne læse dem hjemmefra.
SG-Skriveportalen: Dansk
Medbring lyrik-kompendiet. I dagens time skal vi arbejde med moderne danske digte fra nyere tid af Yahya Hassan og Asta Olivia Nordenhof.
Medbring lyrik-kompendiet. I dagens time skal vi læse og arbejde med digtet Rejseminder (1899) af Sophus Claussen.
Makkerpar
Feedback_handout.docx
Analyserende artikel om Nattens Dronning - godt eksempel.docx
Skriv et udkast til (mindst) et analyseafsnit til din næste dansk-aflevering om digte.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
*Romantik og romantisme
Indhold
Kernestof:
Litteraturens Veje om Romantikken (3. udg. s. 146-161).pdf
Makkerpar
Oehlenschläger - Guldhornene - Arbejdsspørgsmål.docx
Adam Oehlensläger - Guldhornene (teksten).doc
HCA - Klokken - arbejdsspørgsmål.docx
HCA, Klokken, 1845.pdf
Falkenstjerne 2 (mørkeblå stribe), Gads forlag; sider: 44-57
Den Grimme Ælling - tænkeskrivning opg form.docx
Andersen, H. C. Den grimme ælling.doc
Romantikkompendium s. 5-6: I timen skal vi arbejde med digtene 'Paa Sneen' og 'Angst' af Emil Aarestrup - du behøver ikke læse dem hjemmefra, men du må gerne.
Emil Aarestrup - digtanalyse (BB, makro-version).pptx
Kim Larsen og Bellami - Om Lidt (Official Audio)
Johannes Fibiger: Litteraturens veje, Systime; sider: 172-176
HCA - Skyggen - arbejdsspørgsmål.docx
HCA - Skyggen.pptx
Romantik-kompendium - forside + projektbeskrivelse (2c 2023).docx
Per Vers - FIND MIG HER musikvideo
Lord Siva – Solhverv
Landsholdet – Re-Sepp-Ten
Analyserende artikel - Den grimme ælling - god besvarelse med grundig analyse.docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
SRP4 m. Matematik
Indhold
Kernestof:
Nyhedskriterier.pdf
DRTV - TV AVISEN: Møde om trepartsforhandlinger
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime; sider: 203-208, 220-221
Folketingets formand med opsang til politikere på Christiansborg: Hunde skal holdes i snor
Journalistisk formidling - sprog og layout (fra Håndbog til Dansk).pdf
Dansk Sprognævn renser ud i de kønnede ord: 'Det vækker stærkere følelser, når det har med identitet og køn at gøre'
Så er den hundegal igen! Formand med opsang
Nyt, amerikansk studie: Dygtige elever klarer sig dårligere til eksamen med ChatGPT
Svend Brinkmann - Unges mentale helbred, Facebook, 10-03-2022 - INDHOLDSTEST.docx
Regeringens nedtur fortsætter i ny meningsmåling
2c 2023 SRP 4 - Matematisk formidling - MA+DA (JAB & BB).docx
I skal give korte præsentationer for hinanden om, hvad I har arbejdet med i projektet: hav fokus på artiklens emne samt de vigtigste faglige overvejelser. Oplæggene skal vare 5-10 minutter.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
*Samfundskritisk litteratur
Indhold
Kernestof:
John Mogensen – Der Er Noget Galt I Danmark
Samf_krit_lit_L1-Brandes + billeder.pptx
DMG_L1_Georg Brandes - Af Hovedstrømninger (1871).pdf
Falkenstjerne 2 (mørkeblå stribe), Gads forlag; sider: 129-132, 155-161, 191-195
Johannes Fibiger: Litteraturens veje, Systime; sider: 205-212, 230-232, 546-547, 556-557
DMG_L6_Pontoppidan og Naadsensbrød - arbejdsark.docx
DMG_L3_Herman Bang og Impressionismen.pptx
DMG_L7_Stilistisk øvelse, Bang vs. Pontoppidan.pdf
Den reflekterende artikel - trin for trin.pdf
Talens potentiale - Reflekterende artikel, opgaveformulering.pdf
Reflekterende artikel - godt eksempel (Talens potentiale).docx
Den reflekterende artikel (Skriftlig eksamen i dansk, Bødtcher-Hansen & Mose).pdf
Erasmus Montanus - Hvorfor er Holberg aktuel i dag?
Erasmus Montanus logik
Erasmus Montanus og Per Degn
Erasmus Montanus slutscene
Johannes Fibiger & Gerd Lütken: Litteraturens Veje (3.udgave), Systime; sider: 124-131
Holberg - Erasmus Montanus - uddrag fra skuespillet + baggrund.pdf
Reflekterende artikel - Musikkens værdi.docx
Sprogklummen: Stene for brød
Ved du, hvad det betyder? Her er Årets Ungeord
Jeppe Aakjær: Jens Vejmand
OBS: medbring Glenn Bech-bogen, da I får cirka en halv time af lektionen til at læse videre i dag. Hvis du endnu ikke har fået bogen udleveret, skal du hente den på bogkontoret.
Reflekterende artikel - godt eksempel (Musikkens værdi).docx
Glenn Bech - Jeg anerkender ikke etc - opsamling.docx
Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet, Gyldendal; sider: 1-329
Reflekterende artikel - Samfundskritisk litteratur (godt eksempel).docx
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
*Retorik og argumentation
Indhold
Kernestof:
Argumentation (+ genre) - intro-øvelse (Amaronens fred).pdf
Sagprosa - minikompendium med analysebegreber.docx
Der var sød musik, kanonkugler og Qatar i sigte, da Danmark fyldte dansegulvet i Parken _ Herrelandsholdet _ DR.pdf
Argumentationsopgaver - bestem P, B og H.docx
Argumentationsanalyse - introduktion
DR fucker med jazz og beat - Kristian Jørgensen, Politiken, 23-09-2021.jpg
Argumentation - Toulmins udvidede model.pptx
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime; sider: 157-159, 161-167
Argumenttyper mm.- opgaver 2c .docx
Jane Sandberg: Hvorfor deltager kunstnere ikke mere i debatten?, Politiken 2021
Forberedelsesark til debatterende artikel om kunstneres rolle i samfundsdebatten.docx
Kunstnerens rolle - Opgave og alle tekster.pdf
Mette Høeg: Blander kunstnere sig nok i samfundsdebatten?, Berlingske 17.12.17
Frederik Stjernfelt: Blander kunstnere sig nok i debatten? Berlingske 17.12.17
Mikael Jalving: Blander kunstnere sig nok i debatten?, Berlingske 17.12.17
Topik - debattens skjulte niveau, Retorikmagasinet nr 74 dec 2009.pdf
Medbring et udkast på cirka en side (udkast til indledning + præsentation af fronterne i diskussionen om kunstnernes rolle i samfundsdebatten + eget ståsted/eller egne reaktioner på diskussionens udsagn)
Er der noget fra Glenn Bech-fordraget i tirsdags, som I kan bruge i jeres debatterende artikel?
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
*Dokumentar - mellem virkelighed og iscenesættelse
Introduktion til dokumentargenren og analyse af medieværk
Vi indleder med introduktion til det filmiske sprog i form af filmiske virkemidler og kaster os herefter over dokumentargenren og herunder til Bill Nichols sondring mellem de 6 dokumentartyper; den dybdeborende, den observerende, den deltagende, den refleksive (=metafiktive), den poetiske og endelig den dramatiserende dokumentar, som alle illustreres via en række dokumentar-anslag.
Der introduceres desuden til autenticitetsmarkører (= faktakoder) og fiktionskoder. Samt til paratekstanalyse af filmplakat.
Klassen analyserer Christian Sønderby Jepsens bodilvindende dokumentar "Testamentet" fra 2011. Vi inddrager desuden filminstruktørens Max Kestners overvejelser over forholdet mellem virkelighed og iscenesættelse - herunder hans pointering af at dokumentarer ikke er virkelighed , men netop vinklede fortællinger om virkeligheden.
Vi arbejder videre med træning af den debatterende artikel i relation til forskellige holdninger til dokumentargenrens kendetegn og grænserne mellem fiktion og fakta, mellem virkelighed og iscenesættelse
Indhold
Kernestof:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime; sider: 21-22, 293-299
Roy Jacobsen: "Candy crime", 2020 (one minute-kortfilm)
Opgave 2c - Dokumentartyper med filmklip 2024.docx
Dokumentartyper og autencitetsmarkører fra Håndbogens 4. udgave.pdf
DR-dokumentaren "Frederik IX", 2020 (anslaget 00:00-3:00)
Max Kestner: "Drømme i København", 2010 (anslaget 00:00-1:40 + 40:25-47:00)
Helle Hansen: "Ordet fanger", 2012 (de første 3-5 minutter)
Morgan Spurlock: "Supersize me", 2004 (de første par minutter)
Lars von Trier: "De fem benspænd", 2003 (de første par minutter)
Janus Metz Pedersen: "Armadillo", 2010 (De første par minutter)
Joshua Oppenheimer: "The Act of Killing", 2012 (de første 4-5 minutter(
Max Kestner - Jeg er en af dem, der tror sandheden er min - EKKO 2005.docx
Testamentet Filmplakat.docx
2c Analyse af et medieværk 2024 TESTAMENTET .docx
2c Mellem virkelighed og iscenesættelse - debatterende artikel .docx
Lille skriveøvelse med en personlig, debattørstemme.docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
*Klimalyrik og økokritik
I dette forløb undersøger vi klima under en danskfaglig lup.
Vi analyserer en række nyere digte (bl.a. fra de seneste 5 år) med udgangspunkt i både en klassisk næranalytisk og en økokritisk optik. Den økokritiske tilgang tager udgangspunkt i Thor Gustafssons 4 skalaer, hvor vi interesserer os for digtenes undersøgelse af forholdet mellem menneske og natur, magt og afmagt, det lokale og det globale og endvidere, hvordan digtene placerer sig sprogligt i feltet mellem et traditionelt sprog og et mere eksperimenterende sprog i forsøget på at indfange og sprogliggøre nye erfaringer med klimakrise, et ændret natursyn samt synet på magt og afmagt.
I digtanalyserne undersøger vi desuden, hvordan digtene placerer sig i forhold til frygt- og håbsdiskurser og diskuterer litteraturens rolle i relation til klimaaktivisme.
Vi afslutter forløbet med en remediering, hvor eleverne omskriver digte og pointer fra klimaforløbet til en klimasang inspireret af de forskellige stemmer og skalaer vi er stødt på hos etablererede forfattere
Indhold
Kernestof:
Klima, litteratur og økokritik 2c pptx.pptx
Eske K. Mathiesen: "Endnu engang er det slående" (2010)
Theis Ørntoft: "Det er forvirrede tider" (2014)
Thor Gustafsson: Klimalitteratur, Systime; sider: 7-9, 15-16, 19-34, 41-45, 67-73, 75-77
Morten Søndergaard: "Bourdieu i køkkenhaven" (2008)
Silja E. K. Henderson: "1,7 tipping point"(2018) - uddrag
Jens Blendstrup: "Dette er det oversømmede digt" (2008)
Sofie Holm Larsen: "Fiktionen kan gøre os mere klimabevidste - og måske endda aktivistiske", Information 31.03.20
Kristian Leth: "Uden håb har vi ingenting", Kristeligt Dagblad 07.06.18
Peter Laugesen: "Dalende fra himlen" (2021)
Peter Laugesen: "Træerne står" (2021)
Silja EK. Henderson: "Det er en smuk søndag" (2022)
Inger Elisabeth Hansen: "Lite minnedikt - tilegnet Lindepraktbillen" (2015)
Yahya Hassan: "KNÆL FOR MONSUNEN" (2019)
GULDARK til skriftlig dansk.docx
Den analyserende artikel - trin for trin.pdf
Den debatterende artikel - trin for trin.pdf
Den reflekterende artikel - trin for trin.pdf
Analyserende artikel - Den grimme ælling - god besvarelse med grundig analyse.docx
Debatterende artikel (Børnelitteratur) - godt eksempel med kommentarer.docx
Reflekterende artikel - GODT EKSEMPEL (Kunst og litteratur, der udfordrer grænser).docx
Dansk - Tjekliste til skriftlig eksamen.docx
Lektie: Kig dine dansk-afleveringer fra 2.g igennem med fokus på den feedback, du har fået fra BB og HR. Hvad skal du især have fokus på til årsprøven?
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Oplæg om noget vigtigt
Indhold
Kernestof:
22c DA - individuelle oplæg om noget vigtigt 2024.docx
Tænk over hjemmefra, hvordan man forbereder og holder et godt mundtligt oplæg.
I skal så vidt muligt holde jeres oplæg om noget vigtigt i alfabetisk rækkefølge, men I skal være velkomne til at komme foran i køen, hvis nogle gerne vil være på som de første.
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
*Modernisme og realisme (1900-tallets litteratur)
Indhold
Kernestof:
Reflekterende artikel - At blive til nogen (godt eksempel).docx
Modernisme 2024.pptx
Modernisme og realisme - kompendium 2024.pdf
I lektionen læste vi digtet 'Interferens' af Johannes V. Jensen (1906) - s. 9 i kompendiet om Modernisme og Realisme.
Modernisme og realisme-kompendiet s. 5, 10 og 14: Læs leksikonopslaget om modernisme (s. 5) samt digtene 'Nat i Berlin' (Tom Kristensen, 1921) og 'Terminologi' (Klaus Rifbjerg, 1960).
Modernisme og Realisme-kompendiet s. 2-3: læs 'To verdner' af Lars Arild om definition af novellen som genre.
L1_Martin A. Hansen - Agerhønen (citater alt).docx
Modernisme og Realisme-kompendiet s. 11-13: Læs novellen 'Agerhønen' (1947) af Martin A. Hansen.
LV leksikon - Absurdisme + Eksistentialisme.pdf
Modernisme og realisme-kompendiet s. 15-16: læs novellen 'Patienten' af Peter Seeberg (1962).
Realisme og modernisme-kompendiet: læs leksikonopslaget om realisme (s. 4) samt Martin Andersen Nexøs novelle 'Lønningsdag. En idyl' fra år 1900 (s. 7-8).
Modernisme og realisme-kompendiet s. 17-19: Læs Anders Bodelsens novelle 'Rama Sama' (ordforklaringer s. 19).
Modernisme + postmodernisme.pptx
Modernisme & realisme-kompendiet s. 20-23: Læs 'Skabningens suk' af Per Højholt.
Modernisme- og realismekompendiet s. 6 + 24-27: Læs leksikonopslaget om minimalisme samt Helle Helles novelle "Fasaner".
Leif Panduro - Rend mig i traditionerne (analyse kap. 1-8).docx
Panduro, Leif: Rend Mig I Traditionerne, Gyldendal; sider: 5-169
Analyserende artikel - godt eksempel (Rejselyrik - Nordbrandt & Nephew).docx
Velskrivende forfattere - eksempler (Atwood, Ejersbo, Strid).pdf
Sentence length - write music (Gary Provost).png
Tænk over hjemmefra, hvordan man skriver godt. Prøv at finde et eksempel på en tekst, der i dine øjne er skrevet godt, og tag den med til timen (det kan være hvad som helst, så længe det er prosa).
DRTV - Digtere, divaer og dogmebrødre: 1970-1980
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
SRP med musik
Indhold
Kernestof:
3c SRP8 - Dansk & Musik - miniprojekt 2024.docx
Halllelujah eksempel på tekstanalyse til srp.pdf
Valg af musiknummer til mini-SRP
I det sidste tværfaglige forløb inden Studieretningsprojektet skal I arbejde med at analysere selvvalgte sange både danskfagligt og musikfagligt. Tænk derfor over en eller flere sange (sproget skal være dansk eller engelsk), du godt kunne tænke dig a
srp analysenoder – Google Drev
I skal have jeres mini-SRP skrevet færdig til timen, så den er klar til at få peer-feedback i lektionen. Torsdag aften er der afleveringsfrist.
Analyserende artikel (De forsvundne breve) - godt eksempel.docx
Debatterende artikel - Sprog og identitet (ret godt eksempel 1).docx
Debatterende artikel - Sprog og identitet (ret godt eksempel 2).docx
Tekst 4c - Cancel-kulturen går for vidt og gør alle dummere.pdf
Tekst 4a - De sletter min fortid.pdf
Tekst 4b - Jeg sletter ikke din fortid.pdf
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Sildig Opvaagnen - værklæsning
Indhold
Kernestof:
Falkenstjerne 1 (Rød stribe), Gads folag; sider: 165-170, 364-365, 370-382
Samme lektie/indhold som i sidste time pga. elevstrejken 11/11
Blicher - Sildig Opvaagnen - Udfyldningsark.docx
Blicher - Sildig Opvaagnen - citater til analyse.docx
Johannes Fibiger & Gerd Lütken: Litteraturens Veje (3.udgave), Systime; sider: 165-171
Sildig Opvaagnen.docx
Indledningens kunst: Den moderne titelsekvens - 16:9 filmtidsskrift
Bedrag / Follow the Money - Main title sequence
Father Knows Best (1955) TV Intro
Hill Street Blues Intro (1981)
Miami Vice - In The Air Tonight Scene (1984)
Twin Peaks Intro (1990)
L1+L2_TV-serier_hist, særtræk [Gendannet].pptx
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
*TV-serier
Indhold
Kernestof:
Sildig Opvaagnen.docx
Johannes Fibiger & Gerd Lütken: Litteraturens Veje (3.udgave), Systime; sider: 165-171
Indledningens kunst: Den moderne titelsekvens - 16:9 filmtidsskrift
Bedrag / Follow the Money - Main title sequence
Father Knows Best (1955) TV Intro
Hill Street Blues Intro (1981)
Miami Vice - In The Air Tonight Scene (1984)
Twin Peaks Intro (1990)
L1+L2_TV-serier_hist, særtræk [Gendannet].pptx
L2_Analyse af TV-serie-titelsekvenser (handout).docx
DRTV - Huset - episode 1: Velkommen ven!
Lektion_4_Matador (med analysenoter).docx
DRTV - Matador: Den rejsende (episode 1)
L5_CUT98_AggerOgGemzøe_Søndagsdrama.pdf
I lektionen arbejder vi med titelsekvenser og åbningsscener fra følgende danske tv-serier: 'Een Gang Strømer' (1987), 'Riget' (1994) og 'Broen' (2011).
L5_Arbejdsseddel med links til videoer med titelsekvenser og åbningsscener 3c 2024.docx
3c 2024 TV-serier_miniprojekt om selvvalgte serier.docx
3c 2024 TV-serier_miniprojekt om selvvalgte serier (med grupper og serier).docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
*Taler og retorik
Indhold
Kernestof:
Hilarious Politician - WORST SPEECH EVER!!!
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime; sider: 150-155, 276-277
Læs H.M. Kongens nytårstale 2024
Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2024
Jens Stoltenbergs mindetale efter angrebene på Utøya
Will Smith Wins Best Actor for 'King Richard'
Will Smith 2022 Oscars speech.docx
Danske taler 3c.docx
Danske Taler
De første 3-4 grupper holder oplæg om deres taler i dag. Vi skal først se/læse talerne før hver gruppes oplæg. I får også lidt tid først i timen til lige at varme op, inden I skal holde oplæg.
Statsminister Mette Frederiksens nytårstale den 1. januar 2025
Mette Frederiksens tale om corona-nedlukningen af Danmark
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
By af Glas - værklæsning
Indhold
Kernestof:
By af Glas - gruppearbejde 3c 2025.docx
Dansk - Tjekliste til skriftlig eksamen.docx
GULDARK til skriftlig dansk.docx
Den analyserende artikel - trin for trin.pdf
Den debatterende artikel - trin for trin.pdf
Den reflekterende artikel - trin for trin.pdf
Analyserende artikel - Den grimme ælling - god besvarelse med grundig analyse.docx
Debatterende artikel (Børnelitteratur) - godt eksempel med kommentarer.docx
Reflekterende artikel - GODT EKSEMPEL (Kunst og litteratur, der udfordrer grænser).docx
3c dansk pensum.pdf
Paul Auster: New York - trilogien, Per Kofod; sider: 17-190
By af Glas - kapitel 1 - analyse (BB).docx
Karen Blixen - Det Ubeskrevne Blad.pdf
By af Glas - Temaer.docx
Samme lektie og indhold som i mandags
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
*Der var engang - folkeviser, eventyr, saga
Indhold
Kernestof:
LÆS MIG FØRST - Grupper og fokuspunkter (3c 25).docx
Johannes Fibiger & Gerd Lütken: Litteraturens Veje (3.udgave), Systime; sider: 47-52, 65-79
Der var engang - kompendium 2025.pdf
Der var engang-kompendiet s. 18-22: læs folkeviserne Ebbe Skammelsøn + Germand Gladensvend
Der var engang-kompendiet s. 23-24: Læs folkeeventyret Kong Lindorm
Der var engang-kompendiet s. 13-17: Læs sagaen Gisle Illugeson
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Repetition af forløb + eksamenstræning
Indhold
Kernestof:
Dansk - mundtlig eksamen - Ved det grønne bord.pdf
3c DA - repetition af forløb 2025.docx
OBS: Hej 3c, jeg er desværre syg, men jeg kan godt vejlede jer hjemmefra, hvis I har brug for det. Jeg vil bede en af jer om at ringe mig op på Teams, når timen starter, så I kan få en kort instruks til arbejdet og stille mig spørgsmål, hvis I har no
Dansk - Tjekliste til skriftlig eksamen.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51904854117", "T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51904854117", "H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51904854117" }