Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Birgitte Rye Lund, Mathias Nørgaard Achermann
|
Hold
|
2022 22 DA/dk (1dk DA, 2dk DA, 3dk DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Natur - retur
I dette forløb skal vi bruge danskfaget til at undersøge naturen nærmere. Du kommer til at arbejde med, hvordan vi mennesker fremstiller og anvender naturen - i skønlitteratur, billeder, film, serier og realityshows, madopskrifter, boligindretning, taler, fotografier, reklamer og meget mere. Både i et nutidigt og aktuelt perspektiv - og med blikke bagud til tidligere tider, der skal gøre dig klogere på, om der er sket forandringer i vores syn på og forhold til naturen. Du vil møde mange forskellige teksttyper, og et vigtigt mål med forløbet er derfor også, at du får både viden og redskaber til din danskfaglige værktøjskasse, der kan opbygge dit kendskab til, hvordan man arbejder i faget. Især vil forløbet have fokus på, at du bliver god til at anvende de danskfaglige begreber og til at dokumentere og underbygge dine analytiske iagttagelser og pointer med konkrete citater fra teksterne. Du møder undervejs metoder og spørgsmål, der også kan bruges i fremtidige analyser i faget, og som vil hjælpe dig til selvstændigt at kunne gå i gang med at arbejde danskfagligt.
Forløbet har både et litterært, sprogligt og mediemæssigt perspektiv.
Forløbets materiale:
Robert Storm Petersen: Tilbage til naturen (1945)
Naturmælk (2014)
Emil Aarestrup: “Var det synd” (1838)
Søren Ryge: Far, mor og børn (2020)
Sarah Greens Rejseblog Småland: 5 skønne seværdigheder i naturen - en rejseguide
Daniel Defoe: Robinson Crusoe (1719)
Alone: Dropped Into the Wilderness (2015)
Lost (2004)
Robinson Ekspeditionen
Pocahontas
Adam Oehlenschläger:“Morgenhimmel” (1802)
Chr. Winther: “Jeg kom til skovens bolig” (1860)
P.C. Skovgaard: Udsigt over Skarritsø (1844)
Jørgen Roed: Haven med den gamle døbefont (1850)
Caspar David Friedrich: Mand og kvinde der betragter månen (1818)
Theis Ørntoft: Digte 2014 (uddrag)
Greta Thunbergs tale på Christiansborgs Slotsplads maj 2019
Olsens fotografi af slædehunde i Grønland
Charlotte Weitze: Den afskyelige (2016)
The Rain (2018) (uddrag af episode 1)
Simon Muff Enevoldsen: ” Danskerne vil tilbage til naturen” (2016)
Ny nordisk boligindretning (Livingshop)
“Urban gardening”
Nak & Æd (2010)
Naturterapi (2019)
Kirsten Hammann: “Jeg civiliserer mig om morgenen” (1992)
Det etiske råd: “Unge og kropsidealer” (2017)
Samlet omfang: ca. 70 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
#1 - Natur-retur
|
04-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Selvfremstilling på sociale medier
Dette forløb arbejder primært inden for det sproglige perspektiv, men ikke udelukkende. Forløbet handler om selvfremstilling på nettet, og eleverne skal arbejde med tekster fra de sociale medier og tekster, som behandler sociale medier.
Eleverne skal lære nogle (medie)sociologiske begreber, der beskriver vores adfærd offline og online: "frontstage", "backstage" og "middle region". Sproget er væsentligt, når det gælder selvfremstilling på de sociale medier. Derfor står redskaber til sproglig analyse centralt i forløbet. Når man undersøger sprog og samtaler, er det vigtigt, hvordan vi opfatter og omgås hinanden. Dette kan indfanges med begreberne "face", "facetrussel" og "facework".
Eleverne skal også lære/repetere faglige begreber, som viser, hvordan vi handler med sproget: "sproghandlinger". Eleverne skal lære at karakterisere og analysere effekten af fire forskellige slags sproghandlinger: "samtalestrukturerende", "informerende", "følelses- og holdningsmæssige" samt "handlingsregulerende". Nogle sproghandlinger er indirekte og læses ud af en "undertekst". Derfor skal eleverne også lære at rette opmærksomheden mod det, der indirekte bliver kommunikeret.
Vi har bl.a. arbejdet med:
- Fie Laursen
- Caspar Eric (uddrag af "7/11")
- Medierådet for børn og unge: "Uploaded"
- Amalie Haun
- Emma Holten (herunder "Skam dig, Emma")
Samlet omfang: ca. 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
#2 - Selvfremstilling
|
08-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Værktøjskasse til analyse og fortolkning
Introduktion til brug af grundbegreber i litterær analyse af primært lyrik og prosa. Desuden introduktion til billedanalyse.
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Forløbets kernestof er hentet fra det litterære og mediemæssige område: tekster fra 2000-tallet.
Vi har bl.a. læst:
- Naja Marie Aidt: "Myggestik" (2006)
- Herman Bang: "Den sidste balkjole" (1887)
Antal læste normalsider: 26
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Værklæsning (roman)
Der arbejdes med romananalyse af Stine Pilgaards 'Meter i sekundet'. Desuden foretages filmanalyse og remedieringsanalyse Hella Joofs filmatisering af romanen.
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og
skriftligt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Forløbets kernestof er hentet fra det litterære og mediemæssige område: – tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år.
Antal læste normalsider: 271
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Meter i sekundet - skriftlig opgave
|
31-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
DHO: Besættelsen og Hvidstengruppen
Besættelsestiden med fokus på fremstilling af modstandsbevægelsen i filmen Hvidstengruppen
Perioden i Danmark fra 1940-1945 kaldes som regel Besættelsestiden. Det er den periode, hvor Danmark var besat af Tyskland. Besættelsen fik naturligvis stor betydning i samtiden både for befolkningen og kulturen. Men den fik også stor betydning bagefter. Der opstod snart diskussioner om, hvilken rolle modstandsbevægelsen havde, og om man skulle samarbejde eller gøre modstand? Samtidig fik besættelsestiden en stor rolle inden for kulturen. Særligt i eftertiden er der skrevet romaner og lavet spillefilm og dokumentarer, der bearbejder de mange problemstillinger. Diskussionen er fortsat helt frem til i dag, hvor vi i 2020 kunne fejre 75-års jubilæum for Danmarks befrielse, og hvor nye bøger og film er på vej. I dette forløb skal vi derfor undersøge, hvordan eftertiden har set på besættelsestiden i filmen “Hvidstengruppen “ (2012)
Faglige mål historie
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Faglige mål dansk
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Mediemæssige perspektiver (medieværk)
- kommunikationsanalyse
- medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
DHO vejledningsark
|
02-05-2023
|
DHO
|
12-05-2023
|
Talepapir
|
29-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sagalæsning (værk)
Forløbet knytter sig til det litterære perspektiv, men dog kun på sagaen, her "Ravnkel Frøjsgodes saga" jf. læreplanen:
– tekster fra tiden før 1700, herunder saga, folkeeventyr og folkevise
Formålet med forløbet er at introducere til ikke blot ældre litteratur, men også overvejelser omkring hvorfor det overhovedet er interessant/nyttigt at beskæftige sig med sådanne typer litteratur.
Forløbet benytter sig primært af gruppearbejde i faste grupper, som hhv. resulterer i skriftlige notater i et fælles Google-dokument og korte mundtlige fremlæggelser på baggrund af arbejdsspørgsmål.
Forløbet trækker tråde op til nutiden ved at inddrage dokumenterudsendelsen "De 7 drab", hvoraf der ses første afsnit kaldet "Æresdrabet i Slagelse". Med andre ord får eleverne til opgave at perspektivere tematikkerne i sagaen til nutidige hændelser.
Endelig afsluttes forløbet med en skriftlig aflevering, hvor opgaven er at omskrive sagaens centrale handling/tematik/morale til en ny genre (eventyr, novelle, digt, nyhedsartikel osv.). Her er fokus dobbeltrettet - for det første at læse og forstå de dybereliggende motiver og tematikker i sagaen og for det andet at træne elevernes genrebevidsthed.
Samlet omfang: ca. 70 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
#1 - Saga
|
18-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
SRP4
Med En - studietur til Kbh.
Om livet i storbyen - fra flere perspektiver. Eleverne har med udgangspunkt i læste tekster og oplevelser på studieturen i København arbejdet i grupper med at lave film, der fremstiller livet i storbyen fra forskellige vinkler med fokus på bl.a. kontraster. I filmene indgår optagelser, eleverne selv har lavet på studieturen. Til sidst holdes oplæg om produktionerne og et afsluttende awardshow.
Læste tekster:
Henrik Pontoppidan: "Muldskud" (1888)
Aage Steffensen: "Manden på risten" (1936)
Storm P: "Indenfor og udenfor" (1938)
Dan Turéll: "Gennem byen en sidste gang" (1977)
Michael Strunge: "Natmaskinen" (1981)
Søren Ulrik Thomsen: "Passager" (1981)
Marie Key: "Landet" (2012)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Flygtningestrømmen i nyhedskredsløbet
Et forløb inden for primært det mediemæssige perspektiv.
Forløbet kredser om eksempler på, hvordan begivenheder kan blive til nyheder og indgå i et kredsløb af medietekster, der løbende udvikler sig. Den begivenhed, forløbet fokuserer på, er en uge i september 2015, hvor usædvanligt mange flygtninge ankom til Danmark.
Der fokuseres bl.a. på nyheders komposition (nyhedstrekanten) og nyhedskriterierne. Eleverne skal få et indblik i, hvordan forskellige nyhedsmedier vinkler og prioriterer, hvad de anser som tophistorier. Herunder fokuseres f.eks. på informerende tekster og opinionstekster samt deres undergenrer. Endelig oplever eleverne også, hvordan kommentarer på de sociale medier kan glide ind i et kredsløb af nyheder.
Eleverne lærer desuden om, hvordan overgangen fra gatekeeping til gatewatching samt fake news presser den borgerlige offentlighed, og hvordan nyhedssatire kritiserer denne udvikling og nyhedsbranchen som helhed.
Samlet omfang: 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
#2 - Nyhedsformidling
|
26-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Taler i en terrortid
I dette overvejende sproglige forløb skal eleverne lære om retorik, og de skal læse taler, som afspejler den tid, vi lever i, idet forløbet fokuserer på taler om terrorisme.
I forløbet får eleverne en introduktion til talers opbygning, genre og funktioner, og de skal se, hvordan en taler arbejder på at overbevise sin modtager vha. forskellige appelformer: etos, logos og patos. Derudover giver kapitlet dem også begreber til at analysere en tales virkemidler i form af figurer, billedskabende sprog og billedsprog. De skal også lære om diskursanalysen som analyseredskab.
Vi har bl.a. arbejdet med:
- Nytårstaler fra 2023/2024 (H.M. Dronningen og statsministeren)
- Gretha Thunberg: "Hvis alle levede, som vi gør i Sverige og Danmark eller i EU, ville det allerede være for sent at holde os under målene om at begrænse opvarmningen til 1,5 eller 2 grader"
- Poul Nyrup Rasmussen: Tale ved SID's kongres
- Helle Thorning-Schmidt: Tale ved mindehøjtidelighed på Østerbro
- Lars Løkke Rasmussen: Tale ved mindegudstjenesten i Vor Frue Kirke
- George Bush: "Adress to Nation on Terrorist Attacks 9/11"
- Karl Ove Knausgård: uddrag af "Mit fædreland"
- Caspar Eric: "digt om 9/11" (fra "7/11")
Ifm. en debatterende artikel har vi desuden arbejdet med Chris Preuss' tale ved Ungdomspanelets overrækkelse af anbefalingerog Tessas nytårstale 2021 samt Ludvig Holberg: ”Epistel 395” (1749).
Samlet omfang: ca. 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bush: Address to Nation on Terrorist Attacks, 9/11/2001
-
Mads Rangvid m.fl.: Perspektiver i dansk, Dansklærerforeningen; sider: 112-113, 117-119, 121-122, 126-128, 130-136
-
Lav hjemmefra et kort interview med dine forældre eller andre, du kender, som kan huske 11. september 2001; hvor de var, og hvad de lavede, da de fik besked om terrorangrebet på World Trade Center. Hvad følte og tænkte de?
-
Poul Nyrup Rasmussen - Tale ved SID's kongres.pdf
-
s. 123 + 129
-
Helle Thorning-Schmidt - Tale ved mindehøjtidelighed på Østerbro.pdf
-
Thornings-mindetale.mp4
-
5.14 - to avisforsider.JPG
-
Kahoot!
-
Oversigt over stilistiske virkemidler.pdf
-
Danskaflevering 2dk DA - taler.pdf
-
Nytårstaler 2023-2024.pdf
-
2dk taleskrivning.docx
-
Børnenes Nytårstale - UNICEF Danmark
-
Brug 20 min. på at arbejde videre på din tale hjemmefra
-
Grupper
-
Til i dag skal du have øvet fremførslen af din tale, så du kan det godt nok til ikke at have brug for at læse op fra papir (fint med stikord).
-
Arbejdsspørgsmål til diskursanalyse.docx
-
Diskursanalysens centrale begreber
-
Thorning-Schmidt s.1.JPG
-
Diskursanalyse og dansk.pdf
-
Censuren hos Holberg
-
Forsøg at have et udkast til diskussionsdelen klar
-
Maria Højsgaard-Lauridsens børne-nytårstale
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Virtuel lektion 03.01.2024
|
03-01-2024
|
Virtuel lektion 04.01.2024
|
04-01-2024
|
#3 - Taler
|
15-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Romantik og romantisme
Et litterært forløb med fokus på litteraturhistoriske tendenser og centrale forfattere.
Forløbet trækker på bl.a. DA-HI-forløbet i sin perspektivering fra og med middelalderen og op til romantikken samt med forhåndsviden om bl.a. den danske nationalromantik (fædrelandssange).
Ift. læreplanen opfylder forløbet (bl.a.) følgende faglige mål:
- tekster fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme
- læsning af en afgrænset periode før 2000
- mindst en tekst fra hver af forfatterne: Adam Oehlenschläger, Steen St. Blicher, H.C. Andersen...
- suppleret med norske og svenske tekster på originalsprog
I forbindelse med forløbet analyseres og fortolkes relevante romantiske tekster, hvilket senere resulterer i en analyserende artikel.
I forløbet læses følgende tekster:
- Schack Staffeldt: ”Indvielsen” (1804)
- Adam Oehlenschläger: ”Guldhornene” (1803)
- Henrik Wergeland: ”Til en Gran” (1833) (norsk)
- Johan Sebastian Welhaven: ”Digtets Aand” (1844) (norsk)
- H.C. Andersen: ”Klokken” (1845)
- H.C. Andersen: ”Skyggen” (1847)
- St. St. Blicher: ”Sildig Opvaagnen” (1828) (værk)
Samlet omfang: 120 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
#4 - Romantik og romantisme
|
19-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Dansksproget hiphop
Et sprogligt forløb om hiphop med udgangspunkt i Jan Aasbjerg Petersens 'Det' sprog til et beat', Dansklærerforeningen, 2010.
Forløbet omhandler dansksprogede hiphoptekster og omfatter et historisk oprids af deres udvikling gennem de sidste 20 år. Særligt fokuseres på den sproglige del af hiphopkulturen (sociolingvistik, låneord, semantik og sproglige virkemidler) og de forskellige kunstneres positionering (inkl. en kort introduktion til begreberne autenticitet og intertekstualitet). Desuden undersøger vi hiphoppen som et udtryk for ungdoms- og modkultur.
Der arbejdes i forløbet primært i grupper, som både skiftes til at vælge og fremhæve et dansksproget hiphop-nummer fra lektion til lektion og ender forløbet med at analysere et selvvalgt dansksproget hiphopalbum (selvvalgt værk) og fremlægge deres vigtigste pointer.
I forløbet arbejdes bl.a. med følgende kunstnere:
- Suspekt
- L.O.C.
- Malk de Koijn
Mhp. at tone danskfaget i retning af klassens studieretning med bl.a. Musik A lægges vægt på ikke blot at læse og analysere teksterne, men også på at lytte til musikken og
lade den indgå (ekstensivt) i analyserne.
Eleverne skal kunne
• ”Dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund”
• Analysere sproglige virkemidler og deres betydning
• Finde låneord
• Forstå formålet med en sociolingvistisk analyse
• Have en forståelse for begrebet ”semantik”
• Kende til begreberne ”autenticitet” og ”intertekstualitet”
• Indplacere dansksprogede hiphoptekster i en historisk kontekst
• Redegøre for hiphoppens centrale tematikker
• Have et indblik i hiphop som et udtryk for ungdoms- og modkultur
• Kommunikere med formidlingsbevidsthed både mundtligt og skriftligt
Samlet omfang: 70 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
#5a - Dansksproget hiphop (udkast)
|
01-05-2024
|
#5b - Dansksproget hiphop
|
22-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Doppler og eksistentialisme (værk)
Et forløb inden for det litterære stofområde med fokus på Erlend Loe: "Doppler" (dansk oversættelse) læst som værk med en tematisk vinkling om eksistentialisme og samfundskritik. Romanen er læst som værk, og første kapitel er læst på originalsprog.
I forløbet har eleverne bl.a. arbejdet med tendenser og tematikker fra romanen, herunder flugt fra virkeligheden, natur(lighed), kompetence, samfundskritik, humor, relationer og afhængighedsforhold, fortæller og synsvinkel m.m.
Eleverne har bl.a. udarbejdet podcasts om nogle af ovenstående tematikker. Desuden er der perspektiv til bl.a. Rousseau, Andrea Hejlskov og Bonderøven.
Samlet omfang: 150 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
#1 - Genaflevering af årsprøve
|
25-08-2024
|
#2 - Det moderne menneskes forhold til naturen
|
15-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Dokumentar
Et forløb inden for det mediemæssige stofområde med fokus på Christian Sønderby Jepsen: "Naturens Uorden" (2015) læst som værk og med et tematisk fokus på normalitet. Til sidst i forløbet trækkes direkte paralleller mellem Caspar Eric og Jacob Nosell (hovedpersonen i filmen).
Undervejs har eleverne arbejdet med dokumentartyper/-genrer, filmisme virkemidler, minoriteter m.m.
Vi har fokuseret på normkritik, (krops)fænomenologi v. Maurice Merleau-Ponty, socialkonstruktivisme og queer-teori v. Judith Butler, stigmatisering og crip-teori v. Robert McRuer.
Samlet omfang: 90 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
#3 - Dokumentar
|
27-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Akademisk opgaveskrivning
Et kort forløb med fokus på akademisk opgaveskrivning (læreplanen) frem mod SRP. Vi har fokuseret på struktur (rød tråd), kommatering og kohærens.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
SRP5
Tværfagligt forløb med to forskellige studieretninger, nemlig MA/LA, med henblik på SRP-forløbet.
Med MA-eleverne har vi fokuseret på formidlingsopgaver og selv udarbejdet eksempler. Med LA-eleverne vi har undersøgt autentiske muligheder for faglige samarbejder, hvor vi for danskfagets vedkommende bl.a. har læst Emil Aarestrup ("Angst" og "Paa Sneen").
|
Indhold
|
Kernestof:
-
3dk SRP5 #1
-
Lysets hastighed.pdf
-
Universet er fladt som en pandekage.pdf
-
SRP BI DA anonymiseret.pdf
-
Kock + Tandrup - Formidlende genrer (Skriv i alle genrer).pdf
-
SRP i latin og dansk - Kærlighedsdigtning SRP.pdf
-
Aarestrup - Angst.pdf
-
Aarestrup - Paa Sneen.pdf
-
D'ere: I skal læse hinandens artikler inden lektionen
-
Artikel Carla, Amalie, Linn, Sara.pdf
-
Artikel Holger, Anne, Sara, Silje.pdf
-
Artikel Sofie, Hakon, Christoffer, Dina.pdf
-
Artikel Karl, jonas, tilde og seb.pdf
-
3k - Arbejdsopgaver.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Værklæsning: Caspar Eric - Nye balancer (2023)
Vi har læst Casper Eric: "Nye balancer" (2023) som værk (digtsamling), der samtidig repræsenterer nyeste tid fra læreplanen.
I forløbet har vi arbejdet induktivt med at læse digtsamlingen som værk med udgangspunkt i, at samlingen består af en række meget forskelligartede tekster.
Vi har bl.a. arbejdet ud fra følgende spørgsmål:
• Hvordan skal vi læse digtene – som lektier, i fællesskab…?
• Hvordan skal forløbet bygges op (tænk planlægning af forløb til andre gymnasieelever) – analyse, fortolkning, kreativt arbejde, afsluttende gruppeprojekt?
• Hvilke analysemetoder og -begreber kan være relevante at inddrage?
• Hvordan kan vi skabe variation og fordybelse i timerne?
• Skal vi lave en fælles opgaveformulering i forlængelse af forløbet (bør i så fald nok være debatterende)?
• Hvilke andre tekster kan man evt. perspektivere til (inkl. andre medier)?
• Hvordan får vi fokuseret på læsningen af hele værket og ikke blot de enkelte digte?
Med andre ord har eleverne selv været med til at planlægge forløbet, og en del af digtsamlingen er læst i timerne.
Eleverne har bl.a. udarbejdet minoritetsdigte og trukket tråde tilbage til vores forløb om normalitet. Endelig har vi talt om metodebevidsthed i danskfaget frem mod SRP.
Samlet omfang: ca. 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
TV-serier
Et forløb inden for det mediemæssige perspektiv med fokus på (primært danske) tv- serier, særligt titelsekvenser og åbningsscener.
Forløbets formål er bl.a. at:
- gøre eleverne i stand til at næranalysere en tv-series titelsekvens og åbningsscene
- give eleverne et indblik i tv-seriers mediehistorie, særtræk og tematikker
- konsolidere elevernes medieanalytiske faglighed
- udvide elevernes syn på noget velkendt – og dermed bidrage til deres samlede dannelse
Følgende tv-serier behandles i forløbet:
- Bedrag (DR, 2016)
- Matador (DR, 1978)
- Én gang strømer (DR, 1987)
- Riget (DR, 1994)
- Broen (DR, 2011)
- Borgen (DR, 2010)
Som produkt udarbejdes et oplæg om en tv-serie.
Endelig har vi set et eksempel på et autentisk eksamensspørgsmål ("Borgen").
Samlet omfang: 80 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Det teknologiske menneske
Dette forløb tager eleverne på en rejse gennem litteraturhistorien med fokus på teknologiens og maskinernes indflydelse på mennesket. Vi vil udforske, hvordan litteraturens behandling af dystopiske temaer og teknologiens rolle i samfundet har udviklet sig fra det 19. århundrede til i dag. Forløbet er opbygget kronologisk med plads til kreative aktiviteter og brug af generativ kunstig intelligens. I de afsluttende lektioner vil eleverne arbejde i grupper om et projekt, der kulminerer i en fremlæggelse.
Kernestof:
- N.F.S. Grundtvig: "Mands Minde" (1838) (uddrag)
- Johannes V. Jensen: "Maskinerne" (1901)
- Martin Andersen Nexø: "Soldage" (1903) (uddrag)
- Emil Bønnelycke: "Aarhundredet" (1918)
- Tom Kristensen: "Hærværk" (1930) (uddrag)
- Martin A. Hansen: "Høstgildet" (1947)
- George Orwell: første kapitel af "1984" i dansk oversættelse (1949)
- Karen Blixen: "Ringen" (1958)
- Klaus Rifbjerg: "Det er blevet os pålagt" (1960)
- Peter Seeberg: "Patienten" (1962)
- Michael Strunge: "TE-VE" (1980)
- Michael Strunge: SKÆRM LYSER BLÅT PÅ HVIDE VÆGGE" (1985)
- Olga Ravn: "De ansatte" (2018) (uddrag)
- Lone Hørslev: "Alt er data" (2018)
- Amalie Smith: "Thead Ripper" (2020)
- Tobias V. Larsen: "Den nye hud er stål" (2021)
- Viggo Bjerring: "Verdenshjertet" (uddrag)
Samlet omfang: ca. 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905420775",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905420775",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905420775"
}