Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Anja Schrøder Noe
|
Hold
|
2022 22 DA/f (1f DA, 2f DA, 3f DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Selvfortællinger i litteratur, sprog og medier
Et introforløb med fokus på danskfaglig analyse og fortolkning af tekster. .
Tematisk forløb, hvor vi undersøger selvfremstilling og selvfortællinger på tværs af genrer og på tværs af de danskfaglige perspektiver - litteratur, sprog og medier.
Forløbet indledes med at undersøge selvfortællinger på sociale medier med fokus på visuelle virkemidler og samspillet mellem tekst og billede.
I forløbet er der fokus på analyse og fortolkning af forskellige teksttyper og genrer - særligt de to litterære hovedgenrer lyrik og epik.
Vi arbejder med danskfaglige værktøjer og begreber til analyse af digte og episke tekster.
Der er desuden fokus på fakta, fiktion og hybridformer.
I forløbet arbejdes ligeledes produktivt og kreativt. Eleverne skriver herunder egne digte og barndomserindringer.
Læste tekster:
- Jonas Suchanek, "Do Danska"
- Dan Turell, "Hyldest til hverdagen"
- Lone Hørslev, "Giftige blomster og bær"
- Yahya Hassan, "BARNDOM"
- Tove Ditlevsen, "Barndommens gade"
- Christina Hesselholt, "Hovedstolen" (uddrag)
- Fortællingens spejl (Systime), afsnittene "Selvfortællinger i litteratur, sprog og medier", "De skønlitterære genrer" og "Hybridformer mellem fakta og fiktion", "Epik"
- Håndbog til dansk side 71-73 (om genrer), side 80-81 (om lyrik) og side 106-107 (om semantiske skemaer)
- Om billedsprog: https://www.gymdansk.dk/billedsprog---troper.html
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse og fortolkning
|
21-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Meter i sekundet
Værklæsning af romanen Meter i sekundet.
I forløbet har vi fokus på kulturmødet, sprog og identitet som tema i romanen.
Vi arbejder desuden med remediering og ser filmatiseringen af romanen.
Skriftligt arbejde med analyserende artikel.
I forløbet arbejder vi med følgende:
- Kommunikationsanalyse. Her analyserer vi kommunikationen i udvalgte uddrag.
- Sproghandlinger: regulerende, informerende og selvfremstillende.
- Brevkassegenren, hvor der arbejdes produktivt med egne brevkassespørgsmål og svar.
- Personkarakteristik (indre og ydre, direkte og indirekte)
- Tematisk perspektivering til dokumentaren Indefra med Anders Agger med fokus på samtalens kunst og mødet med et anderledes miljø.
- Remediering.
Materiale:
- Stine Pilgaard, Meter i sekundet (2020)
- Tove Ditlevsen, eksempel på brevkassespørgsmål og -svar fra brevkassen Små Hverdagsproblemer.
- Indefra med Anders Agger: Jehovas vidner (2013)
- Thomas Korsgaard, "Diskretionslinjen" (2019)
- Helle Joof, Meter i sekundet (2023) - Filmatisering af romanen.
- Håndbog til dansk, afsnit om samtaleanalyse, personkarakterisk samt dokumentarfilmstyper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Litteraturhistorie - fra sagatid til oplysningstid
Litteraturhistorisk forløb som optakt til DHO.
Vi starter i den ældste litteratur og læser en islandsk saga fra vikingetiden som værk. Dernæst læser vi en folkevise fra middelalderen.
Vi hopper derefter nogle hundrede år frem i tiden til oplysningstiden i 1700-tallet. Fra denne periode læser vi et uddrag af Holbergs komedie Erasmus Montanus.
I forløbet har vi fokus på
- Viden om perioderne, og hvordan denne viden kan bruges i forståelsen af teksterne.
- Træning i læsning og forståelse af ældre tekster.
- Viden om genretræk
Kernestof:
- Ravnkel Frøjsgodes saga (værklæsning)
- Folkevise: Ebbe Skammelsøn
- Ludvig Holberg: Erasmus Montanus, Akt 4
Sekundærstof:
- Rather Homemade productions, Ebbe Skammelsøn: https://www.youtube.com/watch?v=-QujVaDO8A0
- Undervisningsvideo om Oplysningstid og Holberg: https://www.youtube.com/watch?v=U8PtD63q_8s
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Romantik og romantisme
Vi har arbejdet med følgende strømninger fra romantikken: universalromantik, nationalromantik (DHO), biedermeier, romantisme.
Der arbejdes produktivt med skriftlighed - både kreativt med skrivning af egne romantiske digte og analytisk med den analyserede artikel.
Tekster:
- H.C. Andersen, Klokken
- Malerier fra biedermeier
- H.C. Andersen, Skyggen
- Aarestrup, På sneen
Supplerende stof:
- Kompendium
- Undervisningsvideo om romantik og universalromantik: Romantikken og universalromantikken - dansk litteratur
Undervisningsvideo om romantisme: Romantisme - dansk litteratur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kreativ skrivning
Miniforløb for de 12 elever, der var i USA
Skriveøvelser, der træner kreativ skrivning og forskellige sproglige virkemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Et sprog for klimaet #1 - Argumentation og debat
I dette forløb arbejdes med argumentationsanalyse. Der arbejdes tematisk med klimadebatten og teoretisk set er der fokus på Toulmins argumentationsmodel, så den kan anvendes både i analyse af andres argumentation og produktivt i forbindelse med egen argumentation i bl.a. den debatterende artikel.
Forløbet introducerer til en række centrale begreber i den sproglige del af danskfaget, ligesom det introducerer til den debatterende artikel som eksamensgenre i den skriftlige del af danskfaget.
Forløbet afsluttes med dokumentarfilmen Kampagnen mod klimaet.
Forløbets vigtige begreber:
- Toulmins model: påstand, belæg, hjemmel, rygdækning, gendrivelse, styrkemarkør.
- Argumenttyper og argumentkneb
- Retorik: Appelformer (logos, patos og etos). Sproglige og stilistiske virkemidler.
Tekster
- Håndbog til dansk, s. 157-167 (Argumentation)
- Greta Thunbergs afholdte tale i FN 23.9 2019
- Anders Zacho: Dansk klimadebattør kritiserer Greta Thunbergs FN-tale, 2019. Artikel om Bjørn Lomborgs kritik af Thunbergs tale.
- Erik Dagø: Klima- og miljøtøserne marcherer, 25 sep. 2019
- Kampagnen mod klimaet (dokumentarfilm)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forberedelse/førskrivning til debatterende artikel
|
08-11-2023
|
Debatterende artikel - delaflevering
|
15-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Et sprog for klimaet #2 - Klimalitteratur
I forløbet undersøger vi, hvordan litteraturen kan være med til at skabe et sprog for klimakrisen. Vi arbejder med klimalitteraturens kendetegn, læser klimalitteratur og skriver egne klimadigte.
Fokuspunkter:
- Klimalitteraturens fire kendetegn: 1. Et nyt forhold mellem menneske og natur, 2. Mennesket mellem magt og afmagt, 3. Det globale krydser det lokale, 4. Forsøg på at finde et nyt sprog
Forløbet indeholder et foredrag med forfatteren Victor Boy Lindholm.
Tekster:
Victor Boy Lindholm, isblåt som det blå blå isbjerg (uddrag)
Theis Ørntoft, Det er forvirrede tider (Klimalitteratur s. 16)
Theis Ørntoft, Solar (uddrag)
Charlotte Weise, Den afskyelige (uddrag)
Morten Søndergaard, Bourdieu i Køkkenhaven
Jens Blendstrup, Dette er det oversvømmede digt
Julie Sten-Knudsen, Stranden er hver dag
Rasmus Nikolajsen, Og regnen falder på mig
Thor Gustafsson, Klimalitteratur, 2020, Systime
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Ulighed - Værklæsning: Forvandlingens metode
Værklæsning af romanen Forvandlingens metode af Edouard Louis (2022).
Vi har arbejdet tematisk med romanen og de perspektiverende tekster med fokus på social ulighed og klasseskel. Derudover har vi inddraget og diskuteret temaerne skam, privilegier og køn.
Vi har arbejdet med næranalyse af udvalgte uddrag med fokus på jeg-fortællerens udvikling og forvandling samt miljøkarakteristik.
Skriftligt arbejdes med en debatterende artikel om emnet.
Tekster:
- Forvandlingens metode, Edouard Louis (2022) (værk)
- Uddrag af Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet, Glenn Bech (2022)
- Lønningsdag (en idyl), Martin Andersen Nexø (1900)
- "Klassekampen lever - nu heldigvis også i litteraturen”, artikel i Information.dk, 31. juli 2023.
- ”Bekæmp din milliardærfobi, Glenn Bech” artikel i Weekendavisen, 3. februar 2023
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Debatterende artikel om ulighed
|
04-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
SRP6 - Kampagnefilm
Forløbet er et tværfagligt SRP-forløb sammen med religion.
I forløbet skal eleverne i grupper udarbejde en kampagne for enten Folkekirken eller Dansk ateistisk selskab.
Den danskfaglige del af forløbet fokuserer på redskaber og begreber, der kan anvendes analytisk i analyser af kampagner, og anvendes produktivt, når grupperne udarbejder egne kampagner.
Vi arbejder med følgende modeller og begreber:
Ciceros retoriske pentagram, Laswells kommunikationsmodel, AIDA-modellen, Marslows behovspyramide, Gallup-kompasset (målgruppeanalyse).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Dokumentar
I forløbet arbejder vi med dokumentargenren - særligt med fokus på dokumentarfilm.
Forløbet har en primært et mediemæssigt perspektiv.
Vi undersøger dokumentaren som "en kreativ bearbejdning af virkeligheden". Forløbet introducerer dokumentaren og dens undergenrer (Bill Nichols' definition af de seks undergenrer). Derudover arbejder vi med filmiske virkemidler, autenticitetsmarkører og fiktionalisering samt begreberne fakta- og fiktionskontrakt.
Vi arbejder både med medieanalyse- og fortolkning samt produktivt med kreative opgaver.
Materialer
- Dokumentar, fra Dansk i tiden, Mimi Olsen, Jan Aasbjerg Petersen og Cecilie Ruby Tolstrup (2021)
Medieklip:
- SKAM, (afsnit 1, sæson 2 – fra start til tidskode 4:39)
- Prinsesserne fra Blokken (afsnit 1 – fra start til tidskode 6:13)
Værk (dokumentarfilm):
- Testamentet, Christian Sønderby Jepsen (2011)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyseopgave - dokumentar
|
23-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Internetressourcer til skriftlig prøve
Følgende video fra Undervisningsministeriet gennemgår reglerne for snyd ved eksamen for jeres årgang:
https://videotool.dk/uvm/sc4803/sc4803
Under skriftlige og mundtlige prøver skal I være opmærksomme på:
• at I kun har skærpet adgang til internettet - det vil sige at diverse undervisningsmaterialer, skr. afleveringer, noter mm SKAL være lokalt på egen computer.
• at I gerne må anvende internettet for at tilgå: ordbøger(online), I-bøger og lign fx film. Materiale der ikke KAN downloades må gerne tilgås via nettet.
• at det ikke er tilladt at få (eller sende) beskeder/mails via et mailsystem, Facebook, iPhone-beskeder på Mac, smart-ure mv
• at I ikke må anvende deling af filer ex. via Cloud tjenester som f.eks. Dropbox, iCloud, Onedrive, GoogleDrev, OneNote, AirDrop mm.
Overholdes det ikke, kan det betragtes som snyd og kan bevirke en bortvisning fra prøven eller karakteren -3.
Herudover er følgende onlineressourcer anvendt i undervisningen og er derfor tilladt at anvende til eksamen i dansk:
https://ordbog.gyldendal.dk/
https://ordnet.dk/
https://synonymet.dk/
www.synonymbog.com/
BEMÆRK: Det er IKKE tilladt at anvende www.sproget.dk! Brug i stedet www.ordnet.dk.
BEMÆRK DESUDEN: Det er IKKE tilladt at anvende AppWriter under prøven! (Ordblinde elever med tilladelse må dog gerne)
Bemærk altså: Dokumenter delt på Lectio som pdf- eller Word-filer eller på Google Drev i form af Google Docs, Google Slides eller lignende SKAL på forhånd være downloadet inden prøvens start. Det kan fx være tekster i pdf-format, opgaveoplæg, egne opgavebesvarelser, fællesnoter, læreroplæg i Google Slides mv.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Skriftlighed - kreativ og reflekterende skrivning
Skriftlighedforløb med fokus på kreativ skrivning og den personlige stemme. Vi træner forskellige sproglige teknikker til at udtrykke sig personligt og kreativt.
I forløbet introduceres den reflekterende artikel.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriveøvelser
|
23-08-2024
|
Procesopgave - reflekterende artikel
|
09-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Taler
Taler og retorik med særligt fokus på den politiske tale og klimataler.
Centrale begreber: De tre talegenrer (den juridiske/informative tale, den politiske tale og lejlighedstale), Ciceros pentagram, talens disposition og appelformerne etos, logos og patos. Retoriske virkemidler. Argumentation.
I forløbet indgår foredrag med retoriker og taleskriver Rune Kier
Rune Kiers seks gode råd til klimataler:
- Stå ved dine følelser
- Vær tro mod dit verdenssyn
- Find inspiration i fortiden
- Byg en gylden bro
- Fortæl om din vej
- Forpligt på forandring
Materiale:
- Olivia Kubasiak Kløvedal Reich, tale ved Klimapåmindelsen 3. april 2019
- Anne Bjerre Johansen, tale ved indledning af sultestrejke under Endnu et tabt år 20. maj 2021
- Håndbog til dansk s. 150-155 (Retorik) + s. 276-277 (Retorisk analyse af taler)
- Retoriske figurer: https://www.dansketaler.dk/undervisning/retoriske-figurer
- Tips til din tale: https://røst.dk/tips-til-din-tale/
- Appelformer: https://www.youtube.com/watch?v=AlJZj04rvS8&list=PL0CXo9byVxb0fVjFOBC_KLfisH0QFGW94&index=6
- Retoriske virkemidler: https://www.youtube.com/watch?v=Vlgpe6h6jNc&list=PL0CXo9byVxb0fVjFOBC_KLfisH0QFGW94
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Køn og kvindekamp
Litteraturhistorisk og tematisk forløb, hvor vi undersøger temaet køn og kvindekamp med særligt fokus på perioden Det moderne gennembrud.
Vi tager afsæt i romantikkens tidlige kvindekamp og Mathilde Fibiger.
I forløbet er der fokus på danskfaglige analysemetoder, herunder kønskritisk analysemetode.
Forløbet introducerer desuden diskursanalyse.
Tekster:
- Mathilde Fibiger: Clara Raphael. 12 Breve (uddrag), 1850
- Johanne Louise Heiberg: ”Quinde-Emancipation” (uddrag), 1851
- Amalie Skram: Forraadt (uddrag), 1892
- Herman Bang: ”Frøkenen”, 1883
- Victoria Benedictsson: Pengar (uddrag både på svensk og dansk), 1885
- Henrik Pontoppidan: Ane-Mette (1887)
- Kønskritisk læsning - Gerd Lütken og Johannes Fibiger: Litteraturens veje, Systime.dk, 2024)
- TIDSLINJE 7 vigtige begivenheder i kvindekampens historie du SKAL kende https://www.dr.dk/historie/webfeature/kvindekamp
- Diskursanalyse - Græsborg og Jørgensen: Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt og identitet (Systime.dk)
- Gid jeg var en mand!, Kvindemuseet 2019, s. 8-11 (om Mathilde Fibiger) og s. 20-21 (om Johanne Louise Heiberg)
- Det moderne gennembrud (ca. 1870-1900), Kvindefrigørelse og sædelighedsfejde - Gerd Lütken og Johannes Fibiger: Litteraturens veje, Systime.dk, 2024
- Fra social indignation til eksistensproblemer: Henrik Pontoppidan - Gerd Lütken og Johannes Fibiger: Litteraturens veje, Systime.dk, 2024
- Udleveret ppt om Naturalisme
- Udleveret ppt om metoder i dansk
- DR, 2014, 1800-tallet på vrangen - afsnit 6
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Reflekterende artikel #1
|
03-10-2024
|
Klimatale
|
24-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
#metoo (SRP 8)
Tværfagligt SRP-forløb med engelsk. Forløbet er et projektforløb, hvor der i grupper udarbejdes et udkast til en SRP.
Emnet er #metoo.
Forløbets primære formål er at give overblik over SRP'ens opbygning og afsnit.
Derudover arbejdes der med:
- Danskfaglige metoder.
- Repetition af dokumentarfilmsanalyse.
Materiale:
- Partiernes skjulte overgreb (Dokumentarfilm) (Frederik Brun Madsen, 2020) (værk)
- Afsnittene Fjerdebølgefeminisme og #MeToo (Fra: Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose, Det moderne gennembrud #MeToo, Systime, 2019)
- Kvindernes kamp begyndte med en heftig debat om seksualmoral i 1800-tallet (Artikel af Vanessa Christophersen, Kristelig Dagblad, 2019)
Materialer om SRP:
- Skriveportalen: Sådan skriver du SRP
- Udleveret ark om SRP'ens opbygning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
NIKE (værklæsning)
I forløbet læser vi digtsamlingen NIKE af Caspar Eric (2015).
Vi arbejder med analyse fortolkning af værket og opfrisker danskfaglige begreber til lyrikanalyse (bl.a. tema, sproglig stil, det lyriske jeg, komposition, semantiske felter).
Vi lægger et særligt tematisk fokus på fremstillingen af kroppen, handicap og kropsnormer i NIKE.
I værklæsningen inddrages begreber fra crip-teori (stigmatisering, impairment og disability) og vi undersøger langdigtet som normkritisk (vigtige begreber: normer, litterær vrede, ny kropslighed, social konstruktion).
Skriftligt bearbejdes værket enten i en litterær artikel, en debatterende artikel eller en reflekterende artikel.
Tekster:
- Caspar Eric, NIKE (2015) (værklæsning)
- DR LYD - Genstart - En kropumulig verden (2023)
- Helle Juhl Lassen: Fuck Normen, s. 1-11 + 86-96, Dansklærerforeningen 2016
- forfatterweb.dk - Caspar Eric (afsnittene Baggrund + Nike)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Nyhedsformidling
I forløbet arbejder vi med nyhedsformidling og undersøger og analyserer den klassiske nyhedsartikel samt reportage-genren.
Vi arbejder med avisens genrer, hvor vi skelner mellem informationsgenrer, opinionsgenrer og fortællende journalistik. Begrebet konstruktiv journalistik inddrages og vi diskuterer forskellen på sensationsjournalistik, kritisk journalistik og konstruktiv journalistik.
Vi undersøger nyhedsstrømmen med fokus på, hvilke nyhedskriterier, der er i spil og om nyhederne i de forskellige aviser og mediehuse har en overvægt af konfliktsøgende eller løsningsorienterede artikler.
Forskellige artikler om samme emne analyseres med fokus på vinkling, herunder brug af nyhedskriterier og nyhedskompasset.
Vi arbejder analytisk med reportage-genren med fokus på genretræk som scenisk fremstilling, "show it, don't tell it", sproglige virkemidler og komposition.
Vi hører til sidst i forløbet oplæg med Daniel Rye om hans arbejde som pressefotograf og hans projekt med at formidle klimaforandringer i Malawi.
Centrale begreber: Avisens genrer, nyhedstrekanten, nyhedskriterierne AVISK, nyhedskompasset, vinkling, den klassiske nyhedsartikel, konstruktiv journalistik, reportage, scenisk fremstilling.
Kernestof:
Dansk i tiden (pdf):
- s. 56-57 - Nyhedskriterier
- s. 98-102 - Avisens genrer
- s. 341-343 - Tilstræbt objektivitet og vinkling, nyhedskompasset
- s. 346 og 348 - Reportage
Håndbog til dansk:
- s. 199-200 - Avistyper
- s. 205-206 - Ydre komposition
- s. 217-219 - Indre komposition
- s. 220-221 - Journalistisk sprog
Krydsfelt - Grundbog til dansk:
- Om pressefotografiet (pdf)
- DR: Ryd forsiden (afsnit 1)
- Lea Korsgaard (2019), Journalistik, der giver håb, er ikke naiv. Den er nødvendig, Zetland
- Poul Høj (2001), "Og hele månen blev som blod", Berlingske
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Litteraturen i det 20. århundrede
I dette forløb læser vi nogle af det 20.-århundredes mest centrale forfattere, hvoraf en del er på den litterær kanon.
Formålet med forløbet er, desuden at få indblik i de to store strømninger i det 20. århundredes kunst og litteratur – realisme og modernisme. Vi arbejder derfor med at kunne skelne mellem de to strømninger og udpege henholdsvis realistiske og modernistiske træk i en skønlitterær tekst samt diskutere de to strømningers virkelighedsopfattelser.
Forløbets fokus er litteraturanalyse og litteraturhistorie, og målene er, at man skal kunne analysere og fortolke skønlitterære tekster, både noveller og lyrik, samt kunne perspektivere teksterne til den litteraturhistoriske kontekst de er skrevet i.
Gennem projektarbejde og fremlæggelser trænes fordybelse i analyse og fortolkning samt mundtlig formidling.
Tekster:
- Johannes V. Jensen: Interferens
- Tom Kristensen: Nat i Berlin
- Tove Ditlevsen: Barndommens gade (uddrag)
- Martin A. Hansen: Soldaten og pigen
- Karen Blixen: Det ubeskrevne blad
- Peter Seeberg: Patienten
- Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt
- Vita Andersen: Fredag, lørdag, søndag
- Michael Strunge: Natmaskinen
Baggrundsstof:
(PDF) MED TIDEN – EN LITTERATURHISTORISK ARBEJDSBOG: Maja Bødtcher-Hansen og Mischa Sloth Carlsen, Litteraturportalen, Systime (2023)
- Forfatternoter: Johannes V. Jensen
- Forfatternoter: Tom Kristensen
- Periodenoter: Avantgarde og ideologisk realisme
Digtere, divaer og dogmebrødre, uddrag af afsnit 1 (om Johannes V. Jensen).
(PDF) Litteraturhistorien - på langs og tværs: Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelsen, Systime, 2022. Uddrag fra følgende afsnit:
- Modernisme og realisme, Det moderne samfund og 1900-tallets stilretninger.
- Folkelig realisme og socialrealisme
- Efterkrigsmodernisme
- 60'erne-modernisme
- Nyrealisme
- Storbymodernisme
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Artikel #3
|
07-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Repetition og eksamensforberedelse
Repetition og opsamling på tre år med dansk.
Vi samler op på emner og forløb og gennemgår rammerne for eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Artikel #4
|
06-05-2025
|
Refleksionsøvelse
|
13-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905436429",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905436429",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905436429"
}