Silkeborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Silkeborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 22 DA/h - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Lone Nordestgaard Nielsen
Hold
2022 22 DA/h (
1h DA
,
2h DA
,
3h DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion til litteraturlæsning
Titel 2
Argumentation og kampagnefilm
Titel 3
Filmiske virkemidler (kortfilmen Ivalu)
Titel 4
DHO. Besættelsestid og Erindring (SRP-forløb)
Titel 5
Grønland læst med postkoloniale briller
Titel 6
Dokumentaren som genre
Titel 7
Lyrik - merbetydning
Titel 8
Litteraturhistorisk overblik
Titel 9
Klima og kristendom
Titel 10
Konsekvenserne af 1.WW (SRP-forløb Eng og Da)
Titel 11
Sprog og magt (Nyhedstrømme og diskurser)
Titel 12
Det Moderne gennembrud - Fra Køn til METOO
Titel 13
Eksistentielle ståsted - at træde ind i livet.
Titel 14
Realisme og modernisme
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion til litteraturlæsning
Litterært perspektiv
Forløbet er en introduktion til det at analysere og fortolke tekster - primært med udgangspunkt i novellen som genre. Vi har haft fokus på fiktionskontrakten - herunder under- og overbestemthed, det at stille (undrings)-spørgsmål og forholdt os metodisk (herunder de taksonomiske niveauer og relevante analysebegreber) til det at læse litteratur
Forløbet har søgt at aktivere eleverne blandt andet med elementer hentet fra Shared Reading/fælleslæsning, at tænke det at analysere litteratur som en rumlig størrelse og ikke mindst har eleverne arbejdet med såvel kreativ skrivning, faglig læsning samt afsluttet forløbet med deres første analyserende artikel om en selvvalgt novelle fra "Bavian". Undervejs har eleverne også arbejdet i små grupper og lavet en "litteraturpodcast" med undertitlen "Samtaler om litteratur", hvor fokus har været på, hvad eleverne får ud af en tekst - her "Taarer" af Tove Ditlevsen.
Mål med vores første forløb
- Introduktion til at læse litteratur i gymnasiet
- Oplevelse: Hvad siger litteraturen noget om? Og hvad siger den jer? (arbejde med litteraturpodcasten "Samtaler om litteratur").
- Faglighed: Vi inddrager fagbegreber i litteratur, når det er nødvendigt, og det når det giver mening
-Anvendelse af ”Håndbog til dansk”
-Skrevet den første analyserende artikel – eksamensgenre
-Metode: at analysere, fortolke, sammenligne, perspektivere. Vi har kigget på enkelte dele for at sige noget om helheden
Grundbog: Håndbog til dansk s. 15-17, s. 19-27 samt fagbegreber i kapitlet "3.LItteratur" s.37-70
Peter Adolpsen: "Avispapirbyen" (1996)
Helle Helle: "Syltning" (2000)
Tove Ditlevsen: "Taarer" (1944)
Naja Marie Aidt: "Bavian" (2006) - læst som værk. På klasseniveau har vi arbejdet med følgende noveller: "Bulbjerg", "Torben og Maria", "Kvinden i baren", "Slik", "Stjernehimmel" og "Myggestik".
Indhold
Kernestof:
Husk at medbringe noget at skrive med (altså en blyant eller lignende). Ellers ingen lektier.
Barndomserindring_1.h.docx
Alle klasser har en lektion med fokus på faglig læsning, og det er det, som vi har fokus på i denne. I har ingen lektier for.
AT_SKRIVE_UD_FRA_TEKSTER_txt_G_Avispapirbyen.doc
Faglig læsning af "Avispapirbyen"
Ingen lektier, men du skal medbringe "Håndbog til dansk"
Opgave:
Lektien er at læse om "3.3 Fortæller" s. 54-60 i "Håndbog til dansk". I må gerne springe de grå/blå bokse og opgaver over.
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
I skal læse s. 3.1 "Hvad handler teksten om?" s. 38-45 i "Håndbog til dansk". Der er en del sider, men da vi har gennemgået dem i matrix-grupper, skal I blot læse dem med henblik på, om der er noget, som I synes er svært eller uforståeligt. Skriv det
Læs om komposition i “Håndbog om dansk” s 46-51. Husk at medbringe bogen
Læs om Temaer i "Håndbog til dansk" s. 67 og medbring bogen. I skal fortsætte arbejdet med "Tårer", og jeg forklarer lidt nærmere, hvad jeres opgave/aflevering går ud på..
Litteraturpodcast_Samtaler om litteratur.docx
Lektien bliver at skrive mere ind i jeres manus - se vedhæftede og snakke sammen med din gruppe inden lektionen. Medbring "Håndbog til dansk"Litteraturpodcast_Samtaler om litteratur.docx Læs også vedhæftede PP, som I må stjæle fraTårer.pptx + selve t
Mulighed for at komme forbi i C3, hvis der er spørgsmål til afleveringen.. Altså frivilligt, men hjælp at få.
Læs den korte introduktion til novellen som genre. Lektien bliver desuden at stille definitionen op i en overskuelig punktform Novelle som genre.docx . Vi udvider vores analyse og fortolkningsforløb(sopstart) med at læse et værk; Bavian, men meget me
Læs resten af "Bulbjerg" og gør følgende: Inddel novellen i hovedafsnit (komposition) - og giv hvert afsnit en passende/sigende overskrift. Overvej, om det er muligt at afgøre novellens determinationspunkt og kulminationspunkt?
Læs de nævnte noveller:
Sidste lektion læste I "Søndag", "Slik" og "Hun græder ikke" - Som lektie skal I læse "Torben og Maria" og "Stjernehimmel" og selvfølgelig medbring novellesamlingen (og også "Håndbog til dansk". Se følgende arbejdsfokus, som I skal lave på timen:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Argumentation og kampagnefilm
Sprogligt og mediemæssigt perspektiv
Fagligheden har i forløbet været koncentreret om argumentationsanalyse. Begrebsapparatet er hentet fra "Perspektiver i dansk" kapitel 6 "Argumenter for forandring", og vi har fulgt bogens ide om at gå fra reception til produktion. Således at vi har analyseret "Julia Roberts: Nature is speaking" (2014), Leonardos "Before the Flood" (2016) og kampagnen og hjemmesiden "Plastic Change" for herefter i grupper at lave egen producerede kampagner.
Mål med forløbet
- at gå fra reception af teori og andres kampagner til produktion af egne kampagne
- mundtligt formidling af egne kampagne
- at tilegne sig begrebsapparatet om kampagner, retoriske virkemidler samt argumentationsanalyse.
Indhold
Kernestof:
Lektien er så vidt muligt at få læst "Bavian" færdig. Husk at skrive noter til hver enkel novelle, så du kan huske dem. Som lektie til selve lektionen skal du læse "Myggestik" - nedenfor ser du nogle arbejdsspørgsmål - brug dem som fokus:
Du skal have genlæst den novelle, som du sidste lektion besluttede dig for at skrive aflevering om. Hvis du er i tvivl om dit valg, så skriv til mig (Teams eller first class) og spørg. Husk at medbringe "Bavian" og "Håndbog til dansk".
Vi mødes til en snak om afleveringen. I skal have valgt og genlæst den novelle, som I gerne vil skrive om i jeres aflevering (fra Bavian). Medbring Bavian og "Håndbog til dansk"
Vi arbejder videre med "Bavian"-afleveringen, og du skal som lektie formulere en fortolkningshypotese, så nedskriv og læg ind i lektionens elevfeedback svar på følgende: Hvilken tematik kredser teksten om, og hvilket perspektiv har teksten på temaet?
Din lektie består i at få skrevet 1-2 afsnit af din analyserende artikel (du må gerne skrive mere). Se vedhæftede dias og kig gerne i vores klasseteams under klassematerialer, hvor hele Powerpointet ligger.
Ingen lektier. Vi samler op på "Bavian" ved at læse nogle artikler om novellesamlingen.
Spørgsmål til teksterne om Bavian.docx
Obs. Husk headset og sæt jer ved jeres nye makker, når I kommer ind i H4.
argumentation_klima.pdf Vi går i gang med et nyt forløb om argumentation og kommunikation. I skal læse de første fem sider af vedhæftede (side 142-146, sidetallet refererer ikke til pdf-readeren, men til sidetallene nederst på de scannede sider). I s
Nature is speaking - matrixgrupper.docx
Lektie - læs s. 145-146 som er en repetition af sidste lektions fokus på pointe, begrundelse og grundantagelse. Læs derefter s. 150-155 om argumentationsgreb. Det er måske lidt tungt at læse, men du behøver ikke at tage noter. Vedhæftet er materialet
Læs s. 158 - 160 (fra ”Gode argumenter”) argumentation_klima.pdf . Nøgleordene er ”hæderlighed” og ”vægt”. Skriv to linjer om hver nøgleord/begreb: Hvordan skal man forstå disse i forhold til argumentation?
Lektien er at læse s. 166-167 i "Argumenation_klima" (se de tidligere lektioner for evt. at downloade)(Start læsningen ved overskriften "Du skal forandre liv". Besvar følgende spørgsmål og læg svarene ind i elevfeedback inden lektionens start:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Filmiske virkemidler (kortfilmen Ivalu)
Medieperspektiv
Som optakt til DHO'en arbejder vi i dette korte forløb den oscarnominerede kortfilm "Ivalu" (2022). Vi kigger på filmiske virkemidler, dramaturgi, kortfilmen som genre, og eleverne skriver endnu en analyserende artikel, hvor vi har fokus på, hvordan screenshots kan indgå som citater.
Forløbet har Grønland som omdrejningspunkt og lægger derfor fint op til et videre samarbejde med historiefaget om Grønland som dansk koloni (2.g)
Rasmus Walther: "Ivalue" (2023) - kortfilm
Kortfilmsintroduktion inspireret af undervisningsmaterialet ”Shorts” udarbejdet af Dorte Granild og Mette Wolfhagen
Indhold
Kernestof:
Vores fælles PP skal være færdigt, så hvis i sin gruppe ikke blev helt færdig, er det en lektie. Husk at kigge i "Håndbog til dansk", som også indeholder en gennemgang af filmiske virkemidler.
Filmiske virkemidler
Kig de sidste to klip igennem Filmiske virkemidler (husk Unilogin) og løs opgave her:
Gense Ivalu (17 min.) (find den på mitCFU - brug unilogin, mens du tager korte noter til karakterer, opbygning, konflikter og udvikling.
Vi arbejder videre med kortfilm og afleveringen (førskrivning).Lektien består i at kigge på slutningen og forsøge at sætte kortfilmen ind i en treakter-model:
Vi arbejder videre med den analyserende artikel. I sidste lektion samt som lektie skal du udvælge og lave videre på shot to shot-analyse af en scene/sekvens, som du vil have med i din analyserende artikel. Analysen skal lægges ud på lektionens elevfe
Hvis du ikke var der til timen onsdag, har du følgende lektie: Læs PP og lav en disposition for din aflevering Analyserende artikel_Skriveprocessen.pptx Alle andre har ingen lektier.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
DHO. Besættelsestid og Erindring (SRP-forløb)
Fokuspunkter:
Kort om besættelsestiden i DK (9. april, samlingsregering, 29. august, konsensusopfattelse)
Hvordan besættelsestiden er blevet erindret gennem tiden både i historieskrivningen og i spillefilm.
Analyse og fortolkning af Martin Zandvliets film ”Under sandet” fra 2015 med fokus brugen af filmiske virkemidler og fremstilling af personer. Derudover arbejder vi med begreberne fiktionalisering og autenticitet samt dramaturgien. Arbejdet med filmen "Under sandet" tæller som et værk i danskfaget.
Vurdering af, om ”Under sandet” er en kontroversiel fortolkning af fortiden.
Diskution af, hvilken betydning film/fiktion har i forhold til erindringsfællesskaber.
Materiale:
P. Frederiksen “Grundbog til Danmarkshistorien” s. 192-196
Jacob Sørensen, “Modstandsbevægelsen” s. 179-184
kilde af major Stanley Holland.
Dokumentar fra 1946 om minerydning
Martin Zandvliet: "Under sandet" (2015)
Foredrag med museumsinspektør Johv V. Jensen
Perspektiver i dansk (kopi) om fiktionalisering autenticitet
Materiale om filmen hentet fra Filmcentralen
Ressourcerum:
https://silkeborggymnasium.padlet.org/line_birck/2023-1h-ressourcerum-dho-2-verdenskrig-og-erindring-e8hy8p7s25tawk0h
Altså
- 12 lektioners arbejde med indhold og hvordan man skriver en opgave.
- Foredrage med museumsinspektør John V. Jensen om mineudlægningen i Danmark og "Under sandet".
- DHO-opgave
- DHO-mundtligt forsvar.
Opgaveformuleringen lyder:
Redegør for de vigtigste begivenheder i den danske besættelsestid samt for minerydningen langs Vestkysten i Danmark efter krigen. Giv desuden en kort definition af, hvad dansk konsensusopfattelse er. Giv en analyse og fortolkning af Martin Zandvliets film Under sandet fra 2015 med særligt fokus på relationen mellem hovedpersonen og de tyske drenge. Inddrag undervejs i din analyse og fortolkning brugen af filmiske virkemidler samt begreberne fiktionalisering og autenticitet. Diskuter på baggrund af filmanalysen og andet selvvalgt materiale*, om Under sandet har en kontroversiel** fortolkning af fortiden. Inddrag bl.a. major Stanley Hollands "Orientering vedrørende “Minekommando Dänemark" fra 18. juni 1945 i din besvarelse.
* ● Interview med Zandvliet ● Samtale ml historikere ● anmeldelser af filmen af bl.a John V. Jensen
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Grønland læst med postkoloniale briller
Et forløb med et litteært og sprogligt perspektiv
Forløbet tager udgangspunkt i nogle centrale begivenheder og sproglige formuleringer, som har været med til at farve forholdet mellem Grønland og Danmark, og eleverne undersøger nogle af disse forhold, inden vi går mere i dybden.
Forløbet har derefter har to blik: Det danske blik på forholdet mellem Danmark og Grønland og det grønlandske folk. Og det grønlandske blik på forholdet mellem Grønland og Danmark og det grønlandske folk.
Formålet har overordnet været, at eleverne har fået et fornyet kendskab til Danmarks kolonihistorie, og samtidig er eleverne også blevet præsenteret for nyere grønlandsk litteratur. Forløbet har haft et parallelt samarbejde med historiefaget, og det er også med historiefaget, at vi som afslutning besøgte Det Grønlandske hus i Aarhus.
Vi har læst værket "Blomsterdalen" og i din forbindelse har eleverne arbejdet i "bogklubber", som også har afsluttet forløbet med en podcast (2) med titlen "Samtale om litteratur (Blomsterdalen).
Anvendt litteratur:
"Litteratur med udsyn 2" kapitel "Grønland" - heriblandt s. 21-27 om Hans Egede samt primære teksten: af "At det gamle Grønlands nye perlurstration", s. 29-33 om Knud Rasmussen, hans rejsebekrivelser s. 66-74 samt digtet af Tom Kristensen "Det er Knud som er død" (1933) s. 74.
Jessie Kleemanns digt ”My Eskimother” (2012)
Niviaq Korneliussen: "Takketale" til Nordisk Råds Litteraturpris (2021)
Niviaq Korneliussen: Blomsterdalen" "2020"
Tarrak - Tupilak:
https://www.youtube.com/watch?v=sd-JcV0_NAA
Artikler:
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/boeger/groenlandsk-forfatter-skriver-historie-med-selvmordsroman-og-revser
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/vilde-ansigtstatoveringer-breder-sig-blandt-groenlaendere-det-er-en-superfed-maade
Indhold
Kernestof:
Sikke en lang sommerferie, og hvor bliver det godt at starte op igen :). Til første dansk er der slet ingen lektie for. Vi mødes blot, og så går det ellers løs...
Intro til et forløb om forholdet mellem Grønland og Danmark.docx
Lektie: Jeres foreløbige Powerpoint skal lægges ind i mappen "Grønland" i vores dansk team. Lav derudover lektie for at blive færdig i det omfang, det er nødvendigt.
Medbring jeres nye bog "Litteratur med udsyn" (udleveret i fredags). Der er ingen lektier. Vi starter lektionen med det sidste oplæg om det grønlandske eksperiment.
Vi samler op på Hans Egede og bevæger os videre til Knud Rasmussen. Som lektie skal du læse s. 29 - 33 i Litteratur med udsyn (husk at medbringe bogen). Skriv 4 stikord/formulering til hvert afsnit - skriv ind i elevfeedbacken i lectio.
image.png
Vi afslutter Knud Rasmussen. Læs uddraget fra hans rejsedagbog s. 66-73 i Litteratur med udsyn (som medbringes). Det er ok nemt at læse. Læs mærke til hvordan han beskriver den grønlandske natur.
Dagens grupper - sæt jer sammen:
Se scenen fra filmen ”Gravity” (2013, instr. Alfonso Cuarónsamt herefter kortfilmen ”Aningaaq” (2013, Alfonso Cuarón) , som er et spinoff af samme scene fra ”Gravity”, men med et andet perspektiv, en anden hovedperson. Hvad får du ud af at sammenlign
Grønland i et globaliseringsperspektiv_Kleemann og inuittatoveringer.docx besvarelsen afleveres i elevfeedbacken.
Vi samler op på sidste lektion (og Jessie Kleemann). Lektien er følgende:
Titel
Brug 20 minutter: Se/lyt og læs talenNiviaq Korneliussens takketale ved modtagelsen Nordisk Råds litteraturpris.docx Grønlandsk forfatter skriver historie med selvmordsroman og revser politikerne i takketale ved prisshow Foretag en retorisk analyse
Som lektie skal I læse til s. 64 i "Blomsterdalen", hvor vores hovedperson ankommer til Det grønlandske hus i Aarhus. Følgende arbejdsfokus kan det være godt at have fokus på undervejs i læsningen (skriv gerne fællesnoter med jeres gruppe i teams):
Lektie: læs til s. 125 (altså hovedafsnittet ”DU” færdigt). Skriv rigtig gerne noter i jeres fællesdokument i Teams. Det kunne fx. være afsnit, som du finder interessant i forhold til personkarakteristik, forholdet til danskere, det tematiske mm. Se
Spørgsmål og nedslag s. 129-168
Læs så meget, du orker (eller 20 minutter). Nedslag fra s. 169-206: Siderne her handler rigtig meget om Maliinas forsøg på at opklare, hvorfor kusinen har taget sig eget liv, og om hun har fået tilbudt hjælp fra systemet (det offentlige). Det er også
Nedslag i Blomsterdalen (s. 64-229).docx
Du skal have færdiglæst "Blomsterdalen". Brug de to fordybelsestimer på at læse romanen færdig (måske i weekenden?). De to dansklektioner i denne uge skal bruges til at lave jeres danskaflevering (som skal afleveres på fredag).
Første del af læseklubsarbejdetLæseblomster_Læseklub.docx
Afhængig af jeres arbejdsindsats i sidste lektion kan det være, at man er nødt til at arbejde lidt videre på jeres manusManus_Samtaler om litteratur (Blomsterdalen).docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Samtale om litteratur (Blomsterdalen)
22-09-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Dokumentaren som genre
I dette forløb har vi arbejdet ud fra et mediemæssigt perspektiv. Vi har haft fokus på dokumentaren som genre, dvs. forskellige dokumentarfilmstyper, forholdet mellem virkelighed og fiktion (med brug af begreberne autenticitetsmarkører og fiktionalisering), genrens etiske og moralske dilemmaer:
https://www.youtube.com/watch?v=K9xumRPwuCs
Grundbog har været "Håndbog til dansk" s. 223-227 + vejledningen s. 305-306.
Eleverne har i grupper arbejdet med anslaget fra følgende dokumentarfilm:
Mads Brügger: "Ambassadøren" (2011)
Janus Metz: "Armadillo" (2010)
Mikala Krogh: "Scandinavian Star" - tv-dokumentarserie
Som hovedværk har vi set:
Mads Brügger: "Muldvarpen" (2020)
Forløbet er afsluttet med en reflekterende artikel om netop grænserne mellem fiktion og virkelighed i genren.
Indhold
Kernestof:
Som lektie skal du læse i "Håndbog til dansk" - slå op i indholdsfortegnelsen og kig under Medier. Find kapitlet "Dokumentarfilm og Mockumentary" og læs om den kreative bearbejdning af virkeligheden og de forskellige dokumentarfilmtyper (det er et p
I sidste lektion sad I i grupper og arbejdede med anslaget til en dokumentar. I har givet hinanden lektier for, så I kan stykke jeres oplæg sammen i løbet af de første 15 minutter af lektionen.
Lektionsplan:
Lektie: Skriv en lille refleksion (brug 5 minutter på at skrive): På baggrund af sidste lektions oplæg om de tre dokumentarer ("Ambassadøren", "Scandinavian Star" "Armadillo"):
Vi ser resten af "Muldvarpen". Lektien er:
Anmeldelserne:
Du skal vælge en dokumentar på DR (eller hvis muligt på TV2), som du skal se inden lektionen. Du må gerne vælge en dokumentarserie. Eller se halvdelen af en hel dokumentar. Du skal vælge en dokumentar, som også kunne være interessant at se i dit stud
Din lektie består af to dele:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Lyrik - merbetydning
Sprogligt og litterært perspektiv
Et forløb, der centrerer sig om digtet og dets form: det være sig visuelt, grafisk, i brugen af metaforer, rytme mm. Med andre ord hvilken betydning har digtets form for digtets samlede udtryk? Begrebet merbetydning er blevet introduceret.
Som værklæsning har vi læst Caspar Erics "NIKE" (2015) og har her fokus på blandt begrebet "autofiktion", men også andre mere aktuelle emner som klimaforandringer, stigmatisering af mennesker, som falder uden for normen.
På vej mod forståelse af digtets form, dets merbetydning, har eleverne produceret deres egne rose-digte samt udtrykke en fortolkning gennem den måde, som man læser et digt op på. Begge øvelser har haft til formål at give eleverne en oplevelse af, hvad digte kan - også når de kommer i hænderne på elevernes selv. Afsluttende har forløbet også introduceret til den reflekterende artikel, hvor emnet har været "Hvad digte kan".
Anvendte digte:
Caspar Eric: "NIKE" (2015)
Simon Grotrian: Svaner set gennem tårer (1991)
Katrine Marie Guldager: Brødmaksine (1994)
Søren Ulrik Thomsen: "Levende" (1981)
Henrik Nordbrandt: Nu kan jeg ikke bruge dig længere" (1975)
Annemette Kure Andersen: Oase (1996)
Mette Moestrup: "SNEHVIDE/SPEJL" (2024)
Klaus Rifbjerg: "klokkefrø" (1996)
Sekundær litteratur:
Kamilla Löfström Kristensen: "At læse digte" i Motorvej til Babylon (2002)
Derudover Digtanalysearket "Jeg er her nu" og et "Tropeark"
artikler om Caspar Eric fra diverse aviser.
Indhold
Kernestof:
Vi er i gang med at skrive en reflekterende artikel om dokumentar som genre. Som lektie skal du lave en disposition, hvor du under hvert afsnit skriver stikord til, hvad der skal være i afsnittet og hvilke eksempler, du gerne vil have inddraget. Se s
2.g elever - Valgfag i 3.g 2024-25.docx
Sørg for at få skrevet så meget som muligt, så du har mulighed for at spørge, hvis der er noget, som du er i tvivl om. I skal alle aflevere jeres reflekterende artikel i slutningen af lektionen, således at når du afleverer på søndag, kommer der til a
Der er ingen lektie til dagens lektion. Til gengæld er der lyriske toner og kærlighed i luften. What's not to like...
Digte_2h.pptx
En lille lektie: Læs dine noter om "Hvad digte kan" igennem og reflekter over det, som du har skrevet: Hvad tænker du, at digte kan?
Vi nørder digte... Læs, hvad du har skrevet ned indtil videre i digtforløbet.
Sidste lektion hørte vi hinandens oplæsninger af henholdsvis "Jeg er levende" og "SPEJL/SNEHVIDE" - brug 5 minutter på at skrive ned, hvad det gav digtforståelsen af læse digtene op for hinanden. Skriv også gerne, hvad det gav dig, hvis du var en af
Vi mødes i E1 - du skal næsten have skrevet dit digt færdigt...
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Litteraturhistorisk overblik
Litteraturhistorisk læsninger af perioderne: Middelalderen, Oplysningstiden, Romantikken - et litterært perspektiv.
Formålet med forløbet har været at give overblik og indblik i udvalgte perioder fra den ældre danske litteraturhistorie.
Som repræsentant for Middelalderen har vi læst:
"Harpens Kraft" - Ukendt forfatter og årstal
Som repræsentant for Oplysningstiden har omdrejningspunktet været Ludvig Holberg:
Ludvig Holberg: (af) Jean de France (1722) (Uddrag af 1.akt og 5.akt)
Romantiklæsningerne har behandlet flere forskellige romantiske strømninger (universalromantik, nationalromantik, romantisme) og forfattere:
Adam Oehlenschläger: ”Der er et yndigt land” (1819)
Schach Von Staffeldt: Indvielsen (1804)
N. F. S Grundtvig: Danmarks Trøst (1820)
St. St. Blicher: Sig nærmer tiden (1838)
Emil Aarestrup: "Paa Sneen" (1838)
H.C. Andersen: "Klokken" (1845)
Indhold
Kernestof:
Som lektie skal du finde et digt, som du synes er fedt, godt, fint, rørende ... og oploade det som en aflevering (der ligger en aflevering til d. 4. januar). Lektien skal altså laves og oploades torsdag aften, så jeg har mulighed for at printe dit di
De 9, der var til lektionen i dag, tirsdag, skal læse til side 30 og notere sig 5 nøgleord, der kendetegner digtsamlingen indtil videre. I andre har fået et par læseopgaver, som ligger og venter på jer i Teams.
I skal læse resten af NIKE færdig :) Husk at medbringe bogen. Hvis det ikke kan nås, så kom og vær skarp i timen..
Så skal NIKE være læst helt færdig. Noter dig fem "hændelser", sproglige observationer, tematikker mm, som du finder interessant over de sidste ca. 30 sider (s. 60 og frem). Du skal bare gøre det 5 "steder". Skriv dine observationer ind i elevfeedbac
Medbring selvfølgelig NIKE. Du skal desuden læse vedhæftede artikel fra InformationKlimaspørgsmålet er blevet et smykke i kunsten.docx og besvare følgende spørgsmål:
Reflekterende artikel
Om plagiat
Lektien bliver at læse opgaveformuleringen (med dertilhørende artikel af Poul Borum - scroll nedad)hvad digte kan_reflekterende artikel.docx . Lav noter til Poul Borum-teksten. Orienter dig desudenReflekterende artikel
Titel
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Klima og kristendom
Sprogligt og mediemæssigt forløb
"Klima og kristendom" er et tværfagligt innovativt forløb med faget religion. Eleverne har haft som optakt til innovationsdelen hørt oplæg fra forskellige virksomheder, der i skabelsesprocessen af nye produktioner på en gang arbejder innovativt og forholder sig til bæredygtighed og klima. Eleverne har også haft besøg af en præst fra "Grøn kirke" og målet med forløbet har været, at eleverne har lavet kampagner som på en gang skulle forene det innovative, fokus på den grønne omstilling i den danske folkekirke og det fag-faglige i de to fag.
Forløbet har været projektorienteret, og eleverne har afslutningsvis formidlet deres bud på et innovativt klimaprojekt.
Danskfagligt har vi har fokus på:
- Argumentationsanalyse og retorikanalyse
- Filmiske virkemidler
- Kommunikationsanalyse (særligt med fokus på sociale medie) og kampagneanalyse
Indhold
Kernestof:
Der er ingen lektie til timen, men medbring gerne noget at putte i ørerne, som gør, at du kan høre noget alone. Og så er ugens grupper til B3 parate:
SRP6 - Innovation og klima
image.png
Under "Grøn Kirke" findes der en rapport "Grøn&Ung" (Grøn&Ung by gronkirke - Issuu). Jeg vil gerne, at I læser side 8-11, hvor Grøn Kirke forsøger at kategorisere de unge og deres forhold til kirken, og hvad kirken skal være opmærksom på i deres henv
Arbejdselv fra i fredags
Lektie: Læs om den analyserende artikelDen analyserende artikel.pdf og åben også dokumentetLitteratur der forandrer (Glenn Bech).docx og læs opgaveformuleringen.
I lektionen i dag skal I sådan for alvor i gang med at udvikle jeres ide. Hver gruppe skal skrive ind i jeres gruppemappe på Teams jeres problemdefinition inden lektionens start. Altså "Hvad er problemet? Hvorfor er det et problem? Og for hvem er det
Lektien er at finde ud af, om jeres ide holder vand og nok også at læse jeres ind på de danskfaglige metoder - se resourcerummet. Det kan I kun finde ud af ved at kontakte målgruppen for jeres ide. Derudover minder jeg jer lige om problemformuleringe
"Pitch og vurdering:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Konsekvenserne af 1.WW (SRP-forløb Eng og Da)
Litterært - tværfagligt forløb med faget engelsk
Formålet med forløbet har været at præsentere eleverne for engelsk- og danskfagets metoder og derved opnå en øget metodebevidsthed, hvilket både er et krav fag-fagligt, og når eleverne går i gang med SRP-processen. Derudover har vi arbejdet med begrebet forforståelse.
Omdrejningspunktet i de to fag har været, hvilke konsekvenser og reaktioner 1.WW har ført med sig. I danskkontekst har krigen været på afstand, men har alligevel sat sig som en del af modernitetens sprog, modernisme, ekspressionisme. I en engelsk sammenhæng kom de britiske soldater hårdt såret hjem fra krigen, og det var den grusomme erfaring, som satte sig i deres digtning.
Anvendt litteratur:
Tom Kristensen "Det blomstrende slagsmål" (1920)
Digte fra Rudolf Broby-Johansens "BLOD" (1922) fx. "Foråret kommer til Cafeen" og "Stridsmænd for det vi elsker"
Rudolf Broby-Johansens "Forsvars-tale" (1923)
Litteraturens veje om første verdenskrig
Indhold
Kernestof:
Herlige 3.H! Jeg håber, at I har haft en rigtig skøn sommer (det har jeg :)). Vi starter benhårdt ud med et SRP-forløb, der skal have fokus på metoder i de to fag, engelsk og dansk. I skal derfor læse følgende lektie om forforståelseForforståelse.pdf
I denne lektion skal vi kigge nærmere på det metodiske arbejde i dansk. Se følgende filmSRP – Metoder og videnskabsteori i dansk og forklar:
Lektie: Læs vedhæftede om konsekvenserne af første verdenskrigFørste Verdenskrig_Litteraturens veje s. 276-281.pdf . Vær skarp på følgende:
I dag skal vi læse et digt af Tom Kristensen og høre et oplæg om modernisme og ekspressionisme. Lektie: Du skal undersøge, hvem Tom Kristensen er (skriv det ned), så du har en forforståelse - måske også undersøge, om vi har læst noget af ham før...
Vi samler op på "Det blomstrende slagsmål". Jeg siger lidt og måske er der også nogle af jer, som har lyst til at hjælpe mig. Herefter går vi videre til Broby-Johansens digtsamling "BLOD". For at få en vis forståelse af, hvad der er på spil her, så s
Lektie: I sidste lektion kiggede på et par digte fra Broby-Johansens BLOD. Brug 10 minutter på at reflektere og skriv ned:
Medbring "Håndbog til dansk", så I kan gå i dybden med de tekster, som I vælger. Vi ses i C10
Vi mødes selvfølgelig. I har ca. 30 minutter til at få styr på jeres oplæg. I skal holde oplæg for en anden gruppe...
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Sprog og magt (Nyhedstrømme og diskurser)
Sprogligt og mediemæssigt forløb
I dette forløb har vi undersøgt, hvordan sprog og virkeligheden interagerer, og at sprog ikke blot er et redskab til t forstå hinanden, men også til at handle med og som en retning og et spejl. Med udgangspunkt i Johnson og Lakoff' metaforteori har vi undersøgt mediers brug af metaforer og begreber inden for diskursanalysen, men også sproglige værktøjer som denotation, konnotationer, metaforer, sproghandlinger, retoriske virkemidler, argumentation har været i spil.
Vi har i særlig grad undersøgt diskurser i forbindelse med rygning/rusmidler, Køn/#METOO, og eleverne har i grupper produceret en danskfaglig formidlingsvideo, som skulle være målrettet folkeskolens ældste klassetrin. Her har nodalpunktet været danskhed.
Som afrunding på forløbet har eleverne skrevet en debatterende artikel om undgåelse af nyheder + konstruktive nyheder.
Håndbog i dansk s. 168-175 (diskursanalyse) + PP om diskursanalyse og metaforer
Anvendt materiale
Rygning/rusmidler:
Sundhedsstyrelsens kampagnevideo: "Et liv uden røg" (2010)
Marlboro-manden: Ca. 1960'erne
Islands fokus på unge i forhold til alkohol:
https://www.youtube.com/watch?v=cDbD_JSCrNo&t=151s
+ Silkeborg Gymnasiums fokus inspireret heraf
Kønsdiskurser/Metoo:
Sofie Lindes tale ved Zula Galla 2020
+ reaktioner på hendes tale:
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/du-goer-dig-selv-til-offer-pia-kjaersgaard-langer-ud-efter-sofie-linde-i-tv-debat
https://m-partners.facebook.com/watch/?v=239079348088275&_rdr
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/overblik-metoos-anden-bolge-af-kraenkelsessager
Danskhed:
DFs valgplakat fra 2017 "Vores Danmark"
Facebook-opslag som modsvar til DFs valgplakat "Vores Danmark"
Jegerdansk: #JegErDansk (#IAmDanish) - Viral Video Campaign - YouTube
Danmarks Radios pigekor: I Danmark er jeg født // DR Pigekoret (LIVE) (youtube.com) + H.C. Andersen: "I Danmark er jeg født" (1850)
Indhold
Kernestof:
Lektie: Medbring "Håndbog til dansk" - for pokker !
Medievirkelighed.docx
Medbring "Håndbog til dansk"
Forløb - Forløb#8: Medier og demokrati i DK og Italien (3h SA) - Lectio - Silkeborg Gymnasium
Vi starter lektionen ud med at holde små oplæg: Avisforside-analysen. Lektien er at få helt styr på PPet (ligger i Teams) + hvem der siger hvad. Lektien er også at tage "Håndbog til dansk" med.
"Husk "Håndbog til dansk" - I skal læse i den i timen, så det er vigtigt at tage den med. Hvis man ikke fik læst sig helt skarp ind på det med strukturelle metaforer og orienteringsmetaforer så er siderne 112-118 i selvsamme bog.
I skal se Sofie Lindes skelsættende tale fra 2020Tale ved Zulu Comedy Galla → Røst - her er talens ordSofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla.docx Medbring også "Håndbog til dansk"
Nyd efterårsferien!! Midtimellem og/eller mod slutningen skal I gå ind i vores teamkanal og åbne det PP om diskursanalyse, som jeg har gennemgået sammen med jer. I skal læse det grundigt og bruge en rigtig lektietid på at læse og forstå (og åbne link
Fortsat gruppearbejde. Giv hinanden lektie for i jeres gruppe, så I kan bruge det meste af lektionen på jeres mundtlige formidling.
30 minutters gruppearbejde - herefter ser vi hinandens videoer. Vi mødes 13.25
Vi skal i den her time læse en elevbesvarelse (den reflekterende artikel) og bedømme den. Det gør vi for at blive skarpe på vores egen reflekterende artikel. Derfor er der lidt arbejde/lektie til selve lektionen:
Lektien bliver at læse opgaveformuleringen og de tilhørende tekster til den næste afleveringUndgår du også nyhederne.docx Læs gerne med en "blyant" ved hånden. Vi kommer til at arbejde med afleveringen på klassen, så få sagerne læst!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Det Moderne gennembrud - Fra Køn til METOO
Litterært stofområde
Med udgangspunkt i Brandes' forelæsningsrække i 1871 og parolen "at sætte litteratur under debat" læser vi tekster fra det moderne gennembrud - primært med fokus på kvindernes stilling.
Dokumentaren "1800-tallet vendt på vrangen" (afsnit 6). Derudover har eleverne selv fundet viden om forfatterskaber på forskellige hjemmesider.
Georg Brandes: af "Indledning til hovedstrømningerne i det moderne gennembrud" - Falkenstjerne
J.P. Jacobsen: af "Fru Marie Grubbe" - Falkenstjerne
Herman Bang: "Den sidste balkjole" - Perspektivtekst: Mette Moestrup: "Min kittel er for kort" (2012)
Herman Bang: Frøkenen" - Falkenstjerne -
Henrik Pontoppidan: "Ane Mette"
Amalie Skram: af "Forraadt" (1892), 1. kap.
Henrik Ibsen: "Et dukkehjem" - udl. Værklæsning
Som afrunding på forløbet og lidt som modpol har eleverne skrevet en debatterende artikel om maskuliniteter.
På et andet tidspunkt - og fordi Glenn Beck holdt oplæg - har vi læst uddrag af "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" under overskriften "Litteratur der forandrer": ”kom ikke her og sig…” (side 9-11)
”vi er ude at købe fodboldstøvler…” (side 45-49)
”til en børnefødselsdag…” (side 195-196)
s. 171-172
Indhold
Kernestof:
Åben dokumentet, download det og læs spørgsmålene igennem: Spørgsmål 1800-tallet vendt_afsnit 6.docx
Vi så dokumentaren "1800-tallet vendt på vrangen" i fredags. Kig de noter igennem, som du og din gruppe skrev ned (Hvis du ikke var til lektionen, kan du finde dokumentaren her1800-tallet på vrangen + Spørgsmål 1800-tallet vendt_afsnit 6.docx). Jeg h
Vi går i gang med at læse noget moderne gennembruds-litteratur. Din lektie: Undersøg hvem J.P.Jacobsen er:
Mine noter fra sidste lektion er nu lagt ind i vores teams.
Du skal åbne den nyeste bog i dansk (Falkenstjerne 2/Dansk litteratur 2) og slå op på s. 120 (her finder du nu "Fru Marie Grubbe". Lav noter til det spørgsmål, som du er sat på til:
IMG_5476.jpg
Lektie: Se og tag noter til den lille film her om Impressionisme og Herman BangImpressionisme og Herman Bang - dansk litteratur (hvis du tager noter uden alt for mange pauser, vil din lektie tage ca. 20 minutter). I skal bruge jeres (nye) viden om He
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Du skal medbringe de to tekster fra sidste lektion ("Den sidste balkjole" og "Min kittel er for kort") + "Håndbog til dansk". Læs også din gruppes analyse og fortolkning af de to tekster igennem.
Lektie: Læs "Frøkenen" af Herman Bang. Den står i "Dansk Litteratur 2/Falkenstjerne" s. 191 (OBS ordforklaring bagerst). Skriv efter endt læsning 5 linjer, hvor du nailer handlingsforløbet. Tænk på at hver linje betyder noget, og at resumeet skal vær
Læs nedenstående opgaveformulering og se også tilhørende materialeTekst_1_National_Romantik 2021-4613.mp4 Åben og læs desudenDE 5 RÅD.docx Hvis du har brug for at læse mere om den analyserende artikel se Teams...
Lektien: Læs hele "Frøkenen" (s. 191-195) med fokus på jeres arbejdsspørgsmålTitel Skriv gerne et par noter hver til jeres spørgsmål (fx. eksempler/citater fra novellen).
På timen skal vi læse en novelle af Henrik Pontoppidan. Han er sej! Læs derfor om ham i vedhæftedeHenrik Pontoppidan_Forfatter.docx. Du skal skrive noter, så du kan sige noget om, hvordan hjemmet prægede Pontoppidan, hvad hans hovedværk er, om han ha
Vi samler op på Pontoppidans "Ane-Mette" og læser os videre ind på Amalie Skram. Lektien er at læse den her artikelForraadt - Kønnenes kamp • POV International
Vi skal lige have vendt og drejet Amalie Skram - se lektien fra sidste lektion.
Vi skal læse et af de mest berømte dramaer i verden, nemlig "Et dukkehjem" af Henrik Ibsen. Din lektie er derfor at orientere (altså læse) dig i vedhæftedeDRAMA.doc
Lektie: Læs hele dialogen mellem Helmer og Nora igen (s. 3-7). Læs derudover også dialogen mellem Nora og Fru Linde og skriv et par (yderligere) stikord til personkarakteristikken af Nora (ved at sammenligne hendes livssituation med Fru Linde). s. 7-
Vi skal arbejde videre med "Et dukkehjem" og samler op på det, som vi ikke nåede før ferien. Lektie: Læs resten af 1.akt færdig (s. 15-30) og forsøg at forstå, hvad der foregår: Noras samtale med Hr. Krogstad: Hvad har Nora gjort sig skyldig i (og hv
2.aktHvilke konflikter fra 1. akt tilspidses i 2. akt; hvorledes sker det ? ægteskab,pligtære- Søg bl.a. at udbygge karakteristikken af forholdet mellem Nora og Helmer. I kan bl.a. se på deres opfattelser af begreber som kærlighed, ægteskab, pligt og
Se (og/eller læs også gerne resten af) akt 2 (Vi stoppede ved 51.49 så til 1.05)) (eller hele akt 2 s. 30-51) Se Et dukkehjem | DRTV
Vi arbejder med 2.akt i lektionen:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Eksistentielle ståsted - at træde ind i livet.
Litterært perspektiv
Forløbet har taget sit udgangspunkt i Svend Brinkmanns "Ståfast" og diskuterer tidens tendenser som nyttetænkning, instrumentalisering, konkurrencestat, og hvordan man som ungt senmoderne menneske placerer sig heri.
Vi har arbejdet med den eksistentialistiske tænkning med vægt på de danske forfattere: Søren Kierkegaard, Martin A. Hansen og Peter Seeberg. Vi har gennem læsninger af litterære tekster forsøgt at forstå eksistentialismen: at mennesket ikke har nogen medfødt essens, og at mennesket dybest set er kastet ind i en verden uden egentlig mening. Det er sat i en bestemt situation, hvor det selv må skabe sig sin mening gennem de valg, det træffer. Verden er nemlig grundlæggende absurd og meningsløs, og derfor oplever mennesket sig selv som udsat, forladt, fremmedgjort. Derudover har vi haft fokus på, at et eksistentietl grundvilkår ved at være menneske er at opleve angst.
Grundbogen "Udsat" er blevet anvendt i opstartsfasen af forløbet.
Anvendt litteratur:
Svend Brinkmann: "Stå fast" s. 9-19: "Prolog: Det meningsfulde liv"
Baré, Simon: Eau de la Vie (livets vand) (Kortfilm 2009):
http://www.youtube.com/watch?v=jXZPoW_dkgU
Camus, Albert: "Af Sisyfosmyten" (1942) i "Udsat - en bog om eksistentialisme" (2002)
Hansen, Martin A.: "Paradisæblerne" (1953) udleveret i kopi
Kierkegaard, Søren: "Af: Enten - Eller. Af: Daipsalmata" (Udvalgte citater/passager)
Rilke, Rainer Maria: "Udsat på hjertets bjerge" (1914) i "Udsat - en bog om eksistentialisme" (2002) s. 11
Peter Seeberg: "Hullet" (1962)
Karen Blixen: "Ringen" (1958)
Emil Aarestrup: "Angst" (1838)
Tom Kristensen: "Asiatisk i vælde er angsten" (1932)
Per Lägerkvist: "Ångest Ångest" (1916)
Indhold
Kernestof:
image.png
Vi skal læse lidt Camus, så (gen)læs sidste lektions lektie: Albert Camus | Litteratursiden
Læs vedhæftede MINI-LEX (gerne grundigt), så I forstår, hvad der stårEksistentialisme_minilex.doc
Vi samler op på "Hullet" - genlæs gerne novellen hjemmefra, så I kan få gruppearbejdet færdigt på ca. 15 minutter. Titel Obs. Fem mangler endnu at oploade deres reflekterende artikel. Det skal gøres inden SRP starter på torsdag, så det vil sige onsda
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Realisme og modernisme
Litterært perspektiv
I dette superkort forløb har vi undersøgt, hvad der kendetegner de to strømninger, som løber side og side med hinanden i det 20.århunderede, nemlig realisme og modernisme.
Vi har genbesøgt ekspressionismen, som vi arbejdede med i det tværfaglige forløb med engelsk ("Konsekvenserne af 1.WW).
Læste tekster:
Johannes V. Jensen "Interferens" (1906)
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag (En Idyl)" (1900)
Indhold
Kernestof:
Læs vedhæftede inden lektionens start Realisme og modernisme_3h.docx INTERFERENS_digt.docx (digtet læser vi på klassen)
Lanciers
Vi samler op på digtet "Interferens" (så genlæs gerne digtet - se sidste lektion, så du kan huske det, når vi mødes) og tager også fat i Martin Nexø Andersen. Læs derfor nedenstående også (vi læser novellen "Lønningsdag (Idyl)" på klassen:
Vi snakker kort undervisningsbeskrivelsen igennem og kigger i Teams for at bliver klar til den skriftlige dansk eksamen. Herefter hygger vi - se lige teams-besked. Jeg har jo spurgt jer om noget...
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905442599", "T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905442599", "H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905442599" }