Holdet 2022 22 DA/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Trine Prassov
Hold 2022 22 DA/i (1i DA, 2i DA, 3i DA, 3i DA skrivelektioner)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Natur-retur
Titel 2 Lyrik
Titel 3 National identitet - DHO/ SRP3
Titel 4 Nyhedsformidling
Titel 5 Storbyen - SRP 4
Titel 6 Hvem er lyset for?
Titel 7 Tidens taler
Titel 8 Dokumentar
Titel 9 Det selvbiografiske
Titel 10 Realismer - Modernismer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Natur-retur

Natur-retur er et forløb med både et litterært, sprogligt og mediemæssigt perspektiv på danskfaget. Der arbejdes med et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, hvor de fleste er fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år. Der anlægges et litteraturhistorisk perspektiv til romantikken og med tekstnedslag også i begyndelsen af 1700-tallet.

I forløbet arbejdes der metodisk med:

litteraturanalyse og -fortolkning.
tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
sproglig analyse, fortolkning og vurdering.
retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation.


Værklæsning; Erlend Loe: Doppler, Gyldendal

Cecilie Ruby Tolstrup m.f.: Dansk i tiden - grundbog, Systime:
s. 87-89: Tekstens rum - personer, tid, sted og miljø
s. 210 - 213: Intro + begrebet natur. 5 x natur
s. 186: Oplysningstiden
s.221
s. 12-15: Argumentation
s. 61-63: Retorik. Ciceros pentagram, appelformer

Robert Storm Petersen: Tilbage til naturen (1945). Akvarel
Søren Ryge: Far, mor og børn (3), DR TV (2020)
Småland: 5 skønne seværdigheder i naturen - en rejseguide
Arla: Naturmælk (2014)
Daniel Defoe: Robinson Cruso
Robinson Ekspeditionen 2015 - teaser
Alone Dropped into the wilderness (officiel trailer)
Knud Sørensen: Sølvbryllup (1993)
Greta Thunberg: Politiken, 25/5. 2019
Greta Thunberg: Vores hus stor i flammer, vi burde være vrede (Youtube-klip)
Erlend Loe: Doppler, Gyldendal
Svend Brinckmann: Hvorfor læser vi egentlig litteratur?

Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk. Systime,
s. 20-35. Kontrakter, koder og genrer. Fakta og fiktion
s. 46-49. Komposition
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Lyrik

Introduktionforløb til lyrikanalyse og billedsprog.
Derudover arbejder vi med remediering.

Arne Herløv Pedersen: Mand (1965)
Eske Mathiesen: Isen er usikker (1999)
Per Højholdt: Henry ind i landskabet (1968)
Reinhard Dahl: Apfel (1972)
Simon Grotrian: Svaner set gennem tårer
Vaclav Pavel: Peace (1967)
Vagn Steen: Sproganvendelse
Søren Ulrik Thomsen: Levende (1981)
Lars H.U.G. Levende (1984)
Tom Kristensen: Det blomstrende Slagsmaal
Yahya Hassan: Yahya Hassan (2013)

Værk: Yahya Hassan (2013)

Kanonforfattere: Tom Kristensen,  

Værklæsning: Yahya Hassan: Yahya Hassan
Remediering af Det blomstrende Slagsmål

Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk:
s. 46-47 + 51. Komposition, ydre og indre komposition
Solveig Bennicke m. fl: Faglige forbindelser s. 39 - 43: sammenligning, metafor, besjæling, personifikation
Peter Heller Lützen: Billedskemaer og metaforer. S. 46-51. In: det sproglige i dansk, Dansklærerforeningen (2005)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 National identitet - DHO/ SRP3


Litteraturens Veje: Nationalromantikken
Litteraturen på langs og tværs: Om begrebet litteraturhistorie
Nationalromantikken - Video
Oehlenschlager: Der er et yndigt land
Grundtvig: Danmarks Trøst
HC Andersen: I Danmark er jeg født

Inge Adriansen: Brug af sange i nationsopbygningen
Rasmus Glenthøj: Danskhed er en moderne opfindelse
Hvorfor har vi nationalmelodier
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Nyhedsformidling

Mikala Krogh: Ekstrabladet uden for citat (2014)
Annegrethe Rasmussen: Hvad jeg har lært om race og identitet efter 13 år i USA s.1-8. In POV, 20.11.2020
Poul Høi: Og hele måned blev som blod. In: Litteraturens Huse side 1-4

Cecilie Tolstrup m. fl.: Dansk i tiden, 2021:
s. 98-101: Avisens genrer
s. 56-57: Nyhedskriterier
s. 350-354: Dansk mediehistorie
s. 141: Analysemodel for argumenterende tekster

gymdansk.dk: Hvordan analyserer man fortællende journalistik
https://www.gymdansk.dk/journalistik---fortaeligllende.html

Medieværk: Ekstrabladet uden for citat
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Hvem er lyset for?

Lyset tændes, men hvem lyser det på? Forløbet spænder fra oplysningstiden til det moderne gennembrud, sidstnævnte indgår som periodelæsning.
Forløbet Hvem er lyset for? har overordnet et litterært perspektiv, men indeholder også en række sproglige elementer knyttet til det analytiske arbejde med tekster. I forløbet indgår fiktive og ikke-fiktive tekster fra centrale litteraturhistoriske perioder, og en række kanonforfattere er inddraget i forløbet.

I forbindelse med et forfatterbesøg af Glenn Bech læser klassen et kort uddrag fra "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" (2022)



Holberg: Erasmus Montanus 2. akt scene 2
Oehlenschlager: Guldhornene
Steffens: Indvielsen
HC Andersen: Klokken

Periodelæsning: Det moderne gennembrud
Henrik Ibsen: Et Dukkehjem (værklæsning)
Anne Marie Rekdal: Ibsen, kvinnene og Friheten. In: Peripeti #5, 2006
Henrik Pontoppidan: Nådsensbrød
Henrik Pontoppidan: Ørneflugt
Henrik Bang: Foran Alteret
Dr: 1800-tallet på vrangen, del 6 - Det moderne gennembrud

Cecilie Ruby Tolstrup m. fl.: Dansk i tiden, Systime
s. 319 - 321: Det moderne gennembrud
s. 192 - 194: Litteraturhistorisk tidslinje (Det moderne gennembrud)

Litteraturens Veje: Oplysningstiden s. 110 -116
Litteraturens Veje: Romantikken
Litteraturens Veje: Det moderne gennembrud (s.194-224)
Litteraturens Veje: Om naturalisme (s. 510 - 511)

Litteraturhistorie på video:
Romantikken: https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc
Nyplatonisme: https://www.youtube.com/watch?v=PKRHpeFuCCc&t=22s
Det moderne gennembrud: https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE&t=314s

https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/kvindernes-kamp-startede-laenge-foer-roedstroemperne-med-en-heftig-debat-om-seksualmoral-i

Mads Ranged og Mimi Sørensen: Perspektiver i dansk, Dansklærerforeningens forlag, 2018: side 192-194, 196. Om sprog, klasse og magt

Det Kgl. Teater: Hvorfor er Holberg aktuel i dag: https://www.youtube.com/watch?v=fNcz3XQU38k
Det kgl. Teater: Om sproget som våben: https://www.youtube.com/watch?v=UoPhC1OE32M
Det Kgl. Teater: Thure Lindhardt om Erasmus: https://www.youtube.com/watch?v=1GBcX12_lN8&t=24s

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Tidens taler

Med Tidens taler arbejdes der metodisk med taleanalyse af dansksprogede taler med inddragelse af norske taler på originalsproget. Kernestoffet behandles primært fra et sprogligt perspektiv, herunder sprog-stilistisk analyse, retorisk analyse, diskursanalyse og argumentationsanalyse.

Sofie Linde: Tale ved TV2 Zulu Awards (2020)
Mette Frederiksen: Tale ved arrangement for Godhavnsdrengene og andre børnehjemsbørn den 13. august 2019
Pelle Dragsted: Tale ved Enhedslistens sommergruppemøde, 2024

Christian Kock: En god figur. Fra: www.spinnesiden.dk
Jyllandsposten: Overblik: Godhavnsdrengene. 14.06.2019  https://jyllands-posten.dk/indland/ECE11444987/overblik-sagen-om-godhavnsdrengene/

Cecilie Ruby Tolstrup: Dansk i tiden. Systime:
s. 236, 237: Intro, talegenren og det retoriske pentagram
s. 61 - 63, Retorik, Ciceros pentagram, appelformer, det verbale, nonverbale, ekstraverbale
s. 23: Fakta- og fiktionskontrakter

Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime
s. 150-151: Retorik, de tre talegenrer
s. 157-159: Toulmins argumentationsmodel

Gade og Johnsen: Grundbog i retorik - at vise og overbevise. Systime. S. 155-167
Kjeld Mazanti Sørensen: Ideologier og diskurser - sprog, magt, politik. Columbus. Side 111-114 + 122-134
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Dokumentar

Dokumentar er et forløb, der overvejende har et mediemæssigt perspektiv på kernestoffet. Der analyseres to værker, hvoraf det ene er en dokumentarfilm og det andet en dokumentarpodcast.

I forløbet arbejdes der metodisk med:

medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler.
produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

SKAM sæson 2, episode 1 (første 5 min)
Prinsesserne fra blokken sæson 1, episode 1 (første 6 min)
Tv2: Den sorte svane, episode 1 (2024) værk
TV2: Den sorte svane, episode 5 (uddrag)
Anne Pilegaard Petersen og Celine Klint,: Spiralkampagnen - episode 1, 2023; sider: 1
Ole Schultz Larsen: Filmens dramaturgi. In: Håndbog til Dansk; sider: 300-303
Ole Schultz Larsen: Reality-tv. In: Håndbog til dansk, Systime; sider: 229-230

Matrixgrupper - klip fra:
Guldbrandsen: Den hemmelige krig (2006)
Janus Metz: Armadillo (2011)
DR: I skattely (2013)
Prinsesserne fra blokken sæson 1, episode 1

Cecilie Ruby Tolstrup m.fl.: Dansk i tiden, Systime
Dokumentar - intro og om undergenrerne, dramaturgi i dokumentaren s. 104 -110
Fakta og fiktion, autenticitet og fiktionalisering s. 23-27
Filmiske virkemidler s. 29-39
Analysemodel til levende billeder (s. 152-153)

Værk: Den sorte svane, episode 1.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Realismer - Modernismer






Marinetti: Det futuristiske Manifest
Emil Bønnelycke: Aarhundredet
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag



Supplerende litteratur:
Mikkel Bolt: Avantgardemanifester 22-28 (uddrag)
Litteraturens Veje: 244-2246, 250 - 256, 260-270, 274-281
Analyse og fortolkning (oversigtsark)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer