Silkeborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Silkeborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 22 DA/i - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Trine Prassov
Hold
2022 22 DA/i (
1i DA
,
2i DA
,
3i DA
,
3i DA skrivelektioner
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Natur-retur
Titel 2
Lyrik
Titel 3
National identitet - DHO/ SRP3
Titel 4
Nyhedsformidling
Titel 5
Storbyen - SRP 4
Titel 6
Hvem er lyset for?
Titel 7
Tidens taler
Titel 8
Dokumentar
Titel 9
Det selvbiografiske
Titel 10
Realismer - Modernismer
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Natur-retur
Natur-retur er et forløb med både et litterært, sprogligt og mediemæssigt perspektiv på danskfaget. Der arbejdes med et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, hvor de fleste er fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år. Der anlægges et litteraturhistorisk perspektiv til romantikken og med tekstnedslag også i begyndelsen af 1700-tallet.
I forløbet arbejdes der metodisk med:
litteraturanalyse og -fortolkning.
tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
sproglig analyse, fortolkning og vurdering.
retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation.
Værklæsning; Erlend Loe: Doppler, Gyldendal
Cecilie Ruby Tolstrup m.f.: Dansk i tiden - grundbog, Systime:
s. 87-89: Tekstens rum - personer, tid, sted og miljø
s. 210 - 213: Intro + begrebet natur. 5 x natur
s. 186: Oplysningstiden
s.221
s. 12-15: Argumentation
s. 61-63: Retorik. Ciceros pentagram, appelformer
Robert Storm Petersen: Tilbage til naturen (1945). Akvarel
Søren Ryge: Far, mor og børn (3), DR TV (2020)
Småland: 5 skønne seværdigheder i naturen - en rejseguide
Arla: Naturmælk (2014)
Daniel Defoe: Robinson Cruso
Robinson Ekspeditionen 2015 - teaser
Alone Dropped into the wilderness (officiel trailer)
Knud Sørensen: Sølvbryllup (1993)
Greta Thunberg: Politiken, 25/5. 2019
Greta Thunberg: Vores hus stor i flammer, vi burde være vrede (Youtube-klip)
Erlend Loe: Doppler, Gyldendal
Svend Brinckmann: Hvorfor læser vi egentlig litteratur?
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk. Systime,
s. 20-35. Kontrakter, koder og genrer. Fakta og fiktion
s. 46-49. Komposition
Indhold
Kernestof:
Medbring computer og høretelefoner
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime; sider: 20-35, 46-49
Denne time skal I bruge på at læse kapitlet om fakta og fiktion i Håndbogen til dansk side 20-35. Skriv notater til følgende, så I kan forklare disse begreber: Genre, fiktionskontrakt og faktakontrakt, tomme pladser, fakta- og fiktionskoder. I har he
Tips og tricks til lektielæsning.docx
Lektien er, at I er færdige med at skrive notater til begreberne i kapitlet i Håndbog til dansk, som I læste om i arbejd-selv-timen i onsdags: Genre, fiktionskontrakt og faktakontrakt, tomme pladser, fakta- og fiktionskoder. I denne time skal I medb
DRTV - Søren Ryge: Far, mor og børn: Far, mor og børn (3)
Småland: 5 skønne seværdigheder i naturen - en rejseguide - SarahintheGreen
Naturmælk.mp4
Cecilie Ruby Tolstrup m.fl.: Dansk i tiden - Grundbog, Systime; sider: 87-98
Slå op og læs om Tekstens rum - personer, tid, sted og miljø under Begreber (side 87-89).
Daniel Defoe: Robinson Cruso (1719); sider: 1
Læs derhjemme i antologien uddraget fra Robinson Cruso
Makkerpar uge 45 1i.docx
Alone Dropped Into the Wilderness (Official Trailer) History.mp4
1i Tips og tricks til lektielÃÂ_sning.docx
Læs derhjemme om Oplysningstiden side 186 de 17 linjer i Dansk I tiden. Vi samler op på Robinson Crusoe i fællesskab.
Dansk i tiden, litteraturhistorisk tidslinje; sider: 186
KnudSørensen.Sølvbryllup.pdf
1. Medbring Håndbog til dansk.
Kære 1.i. Jeg er desværre blevet syg. I må bruge denne time på at læse Doopler. Giv hinanden besked i jeres gruppe, og husk at komme til formiddagssamling kl. 10.40 i hallen. Vh Trine
Læs den vedhæftede tale af Svend Brinckmann: "Hvorfor læser vi egentlig litteratur". Skriv herefter i elevfeedback på lektionen, hvilke grunde I kan relatere mest til.
Klimadag 2. dec 10.00-12.20 workshops – opdateret 25nov.pptx
Voting
Kære 1.i.
Første forældrebrev depositum New York og Washington efterår 23 2.docx
Jeg er desværre stadig syg. I denne time skal I arbejde (i jeres makkerpar) med Greta Thunbergs tale. Begynd med at se talen på Youtube (jeg har vedhæftet den), men I kan også læse den i jeres i-bog Dansk i tiden inde på Systimes side på nettet hvor
Læs derhjemme side 12-15 om argumentation i Dansk i tiden-bogen. Vi samler op på Greta Thunbergs tale fra sidste time, hvor I arbejdede selv.
I skal læse "Sølvbryllup" (vedhæftet som pdf) igen derhjemme, så I er helt klar på novellens handling. Det er vigtigt I er helt med på handlingen og personerne. Vi laver nogle skriveøvelser, som får jer et stykke videre med jeres første aflevering. D
Den analyserende artikel.pptx
Medbring Dansk i tiden (den tykke bog)
Tilmelding SG-klimakon.pdf
I har læst jeres første værk færdigt derhjemme, så I er klar til at begynde at arbejde med det i dag.
Elever
Udfyld oplysningerne, og tjek jeres pas, at det er gyldigt i studierejsen til USA.
Husk at medbringe Dansk i tiden
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Lyrik
Introduktionforløb til lyrikanalyse og billedsprog.
Derudover arbejder vi med remediering.
Arne Herløv Pedersen: Mand (1965)
Eske Mathiesen: Isen er usikker (1999)
Per Højholdt: Henry ind i landskabet (1968)
Reinhard Dahl: Apfel (1972)
Simon Grotrian: Svaner set gennem tårer
Vaclav Pavel: Peace (1967)
Vagn Steen: Sproganvendelse
Søren Ulrik Thomsen: Levende (1981)
Lars H.U.G. Levende (1984)
Tom Kristensen: Det blomstrende Slagsmaal
Yahya Hassan: Yahya Hassan (2013)
Værk: Yahya Hassan (2013)
Kanonforfattere: Tom Kristensen,
Værklæsning: Yahya Hassan: Yahya Hassan
Remediering af Det blomstrende Slagsmål
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk:
s. 46-47 + 51. Komposition, ydre og indre komposition
Solveig Bennicke m. fl: Faglige forbindelser s. 39 - 43: sammenligning, metafor, besjæling, personifikation
Peter Heller Lützen: Billedskemaer og metaforer. S. 46-51. In: det sproglige i dansk, Dansklærerforeningen (2005)
Indhold
Kernestof:
Forældrebrev anden opkrævning New York og Washington 2023.docx
Arne Herløv Pedersen: Mand (1965); sider: 1
Eske K. Mathiesen: Isen er usikker (1999); sider: 1
Per Højholdt: Henry ind i landskabet (1968) Fra: Turbo; sider: 1
Reinhard Döhl: Apfel ((1972); sider: 1
Simon Grotrian: Svaner set gennem tårer; sider: 1
Søren Ulrik Thomsen: Levende (1981); sider: 1
Vaclav Pavel: Peace (1967); sider: 1
Vagn Steen: Sproganvendelse; sider: 1
Makkerpar uge 6.docx
Lars H..U.G.: Levende (1984); sider: 1
Afsnit
I denne time arbejder I videre med jeres remediering af "Det blomstrende Slagsmaal" - brug "lektietiden" derhjemme på at komme videre med at læse Yahya Hassan (værklæsning) vi begynder at arbejde med Yahya Hassan den 16/3 - dvs om cirka 2 uger
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
National identitet - DHO/ SRP3
Litteraturens Veje: Nationalromantikken
Litteraturen på langs og tværs: Om begrebet litteraturhistorie
Nationalromantikken - Video
Oehlenschlager: Der er et yndigt land
Grundtvig: Danmarks Trøst
HC Andersen: I Danmark er jeg født
Inge Adriansen: Brug af sange i nationsopbygningen
Rasmus Glenthøj: Danskhed er en moderne opfindelse
Hvorfor har vi nationalmelodier
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Nyhedsformidling
Mikala Krogh: Ekstrabladet uden for citat (2014)
Annegrethe Rasmussen: Hvad jeg har lært om race og identitet efter 13 år i USA s.1-8. In POV, 20.11.2020
Poul Høi: Og hele måned blev som blod. In: Litteraturens Huse side 1-4
Cecilie Tolstrup m. fl.: Dansk i tiden, 2021:
s. 98-101: Avisens genrer
s. 56-57: Nyhedskriterier
s. 350-354: Dansk mediehistorie
s. 141: Analysemodel for argumenterende tekster
gymdansk.dk
: Hvordan analyserer man fortællende journalistik
https://www.gymdansk.dk/journalistik---fortaeligllende.html
Medieværk: Ekstrabladet uden for citat
Indhold
Kernestof:
Avisens genrer. In: Cecilie Tolstrup m.fl.: Dansk i tiden, Systime, 2021; sider: 98-101
Afsnit
Nyhedskriterier. In: Cecilie Tolstrup m.fl.: Dansk i tiden, 2021, Systime; sider: 56-57
Velkommen tilbage fra sommerferien! Glæder mig til at se jer :-)
Mikala Krogh: Ekstrabladet uden for citat. 2014 (medieværk); sider: 1
Dansk mediehistorie . og historien om objektiviteten In: Cecilie Tolstrup m.fl.: Dansk i tiden, 2021; sider: 350-354
Læs derhjemme om dansk mediehistorie og historien om objektiviteten. Vi arbejder med dokumentarfilmen bl.a. ud fra den viden fra lektien til denne time og til sidste time.
Medbring den tykke danskbog
Filmiske virkemidler" In:Cecilie Tolstrup: Dansk i tiden. Systime, 2021; sider: 29-40
Læs om de filmiske virkemidler derhjemme i Dansk i tiden. Vi skal bruge dem i arbejdet med "Ekstrabladet uden for citat". Tag bogen med.
Jeg har lært noget om race og identitet efter 13 år i USA
Annegrethe Rasmussen: Hvad jeg har lært om race og identiret efter 13 år i USA. In: POV, 20.11.2020; sider: 1-8
Læs derhjemme Annegrethe Rasmussen: "Hvad jeg har lært om race og identitet efter 13 år i USA" derhjemme. Brug linket for at tilgå teksten. Medbring bogen "Dansk i tiden" i timen.
MEDBRING SEDLER - PERMISSION TO TRAVEL OG ORDENSREGLER - LÆST OG UNDERSKREVET :-)
Siderne i bogen er ikke lektie. Men Annegrethe Rasmussens tekst er lektie, den skal læses derhjemme.
Analysemodel for argumenterende tekster - In: Cecilie Laskie m.fl. "Dansk i tiden"; sider: 141
Journalistik - fortællende
Poul Høj: Og hele månen blev som blod 12.11.2001, in: Litteraturens Huse; sider: 1-4
I har læst Poul Høi-teksten færdig derhjemme, hvis I ikke nåede det i timen. Medbring teksten samt vores danskbog Dansk i tiden. Bemærk, at I til næste uge skal have læst 2 kapitler fra Dea Trier Mørch: Da jeg opdagede Amerika, nemlig "Den pelsforede
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Storbyen - SRP 4
Forløbet er en forberedelse på klassens rejse til USA.
Naja Marie Aidt: Alting blinker (uddrag)
Dea Trier Mørch: Da jeg opdagede Amerika (1986)
Jørgen Leth: 66 scener fra Amerika
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier til denne time. Brug tiden til at læse Dea Trier Mørch, som er lektien til i morgen. De to første kapitler, den er lidt lang, men der er mange illustrationer.
Dea Trier Mørch: Da jeg opdagede Amerika (1986); sider: 1-14
I læser det første kapitel derhjemme. "Den pelsforede kop"
Læs derhjemme det næste kapitel, dvs. Gå ikke! Gå!
I er klar til at gennemgå arbejdsspørgsmålene (se Teams) til de to første kapitler. Genlæs dem, hvis det er nødvendigt.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Hvem er lyset for?
Lyset tændes, men hvem lyser det på? Forløbet spænder fra oplysningstiden til det moderne gennembrud, sidstnævnte indgår som periodelæsning.
Forløbet Hvem er lyset for? har overordnet et litterært perspektiv, men indeholder også en række sproglige elementer knyttet til det analytiske arbejde med tekster. I forløbet indgår fiktive og ikke-fiktive tekster fra centrale litteraturhistoriske perioder, og en række kanonforfattere er inddraget i forløbet.
I forbindelse med et forfatterbesøg af Glenn Bech læser klassen et kort uddrag fra "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" (2022)
Holberg: Erasmus Montanus 2. akt scene 2
Oehlenschlager: Guldhornene
Steffens: Indvielsen
HC Andersen: Klokken
Periodelæsning: Det moderne gennembrud
Henrik Ibsen: Et Dukkehjem (værklæsning)
Anne Marie Rekdal: Ibsen, kvinnene og Friheten. In: Peripeti #5, 2006
Henrik Pontoppidan: Nådsensbrød
Henrik Pontoppidan: Ørneflugt
Henrik Bang: Foran Alteret
Dr: 1800-tallet på vrangen, del 6 - Det moderne gennembrud
Cecilie Ruby Tolstrup m. fl.: Dansk i tiden, Systime
s. 319 - 321: Det moderne gennembrud
s. 192 - 194: Litteraturhistorisk tidslinje (Det moderne gennembrud)
Litteraturens Veje: Oplysningstiden s. 110 -116
Litteraturens Veje: Romantikken
Litteraturens Veje: Det moderne gennembrud (s.194-224)
Litteraturens Veje: Om naturalisme (s. 510 - 511)
Litteraturhistorie på video:
Romantikken:
https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc
Nyplatonisme:
https://www.youtube.com/watch?v=PKRHpeFuCCc&t=22s
Det moderne gennembrud:
https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE&t=314s
https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/kvindernes-kamp-startede-laenge-foer-roedstroemperne-med-en-heftig-debat-om-seksualmoral-i
Mads Ranged og Mimi Sørensen: Perspektiver i dansk, Dansklærerforeningens forlag, 2018: side 192-194, 196. Om sprog, klasse og magt
Det Kgl. Teater: Hvorfor er Holberg aktuel i dag:
https://www.youtube.com/watch?v=fNcz3XQU38k
Det kgl. Teater: Om sproget som våben:
https://www.youtube.com/watch?v=UoPhC1OE32M
Det Kgl. Teater: Thure Lindhardt om Erasmus:
https://www.youtube.com/watch?v=1GBcX12_lN8&t=24s
Indhold
Kernestof:
1) Vi bruger de første 10 minutter på at tale om afleveringen til den 3/11 i dansk. I har skrivetid fredag i denne uge, så her er der god tid til at arbejde med afleveringen. I finder opgaveformulering og tekst til afleveringen på Lectio (denne aflev
Makkerpar 2i Uge 45.docx
I fremlægger i dag jeres SRP4 for hinanden i matrix-grupper. Derudover ser vi også jeres film, så hav dem klar.
Minlæring
Lav derhjemme opgave B1 og B2 - og underopgaverne. Dvs. I skal lave frem til B3. Medbring den tykke bog "Dansk i tiden"
Lav derhjemme B3 og B4 på MinLæring i øvelserne under bøjningsfejl. Medbring Dansk i tiden - vi arbejder videre med Holberg: Erasmus Montanus
Litteraturens Veje Oplysningstiden SPV 523111516150[90].pdf
Oplysningstiden In: Litteraturens Veje; sider: 110-116
Læs derhjemme fra s. 110 (ved overgangen til det borgerlige samfund...) til og med s.116 så I læser afsnittet om oplysningen med. Pdf-filen er vedhæftet her.
Erasmus Montanus - Hvorfor er Holberg aktuel i dag?
Erasmus Montanus - Om sproget som våben
Erasmus Montanus - Thure Lindhardt om Erasmus
Makkerpar i 2.i uge 47.docx
Mulige valgfag i 3.g i skoleåret 2024-2025.docx
Vi fortsætter vores opsamling af arbejdet med Erasmus Montanus
Mads Rangvid og Mimi Sørensen- Perspektiver i dansk - 8 sprog, klasse og magt SBizhub_C5523120415540[47].pdf
Mads Ranged og Mimi Sørensen: Perspektiver i dansk, Dansklærerforeningens forlag, 2018; sider: 192-194, 196
Læs derhjemme om sprog, klasse og magt side 192,193,194 og 196 (vedhæftet som fil). Bemærk sprog som kulturel kapital, klassesprog og kommunikativ kompetence. Vi tager det med, når vi afslutter gennemgangen af Holbergs Erasmus Montanus.
Makkerpar i 2.i uge 51.docx
Romantikken. Litteraturens Veje.pdf
Litteraturens Veje: Romantikken; sider: 146-152
Læs derhjemme i den vedhæftede fil (Litteraturens Veje). På side 149-150 springer I over afsnittene om romantisme og Steffens forelæsninger. Men læs om Steffens genidyrkelse + universalromantikken. Medbring print af Guldhornene + arbejdsspørgsmål fra
Debatterende artikel tekst 4a, 4b, 4d 193726_tekster_opg_4_2.pdf
Vi mødes på Teams ved timens begyndelse til afkrydsning af fravær. Denne time bliver en læsetime, hvor I bl.a. får tid til at komme i gang med "Et Dukkehjem", som I har fået udleveret.
Brug lektietiden på at at læse "Et Dukkehjem", som vi arbejder med om 4 uger. I dag får I introduktion til den debatterende artikel. Inden timen har I læst tekst 4a og 4c grundigt, det var lektie til de sidste dansktimer. Jeg vedhæfter den her, hvis
Læs derhjemme det vedhæftede dokument. Det tjener som baggrundsviden, som gør det lettere for jer at skrive jeres debatterende artikel.
Romantikken og universalromantikken - dansk litteratur
Se videoen derhjemme (17 minutter). Vi tager det med os, når færdiggør Guldhornene.
Nyplatonisme - dansk litteratur
Gense videoen derhjemme om nyplatonisme. Vi tager det med os, når vi arbejder med Indvielsen.
Andersen, H. C. Klokken 2.doc
HC. Andersen: Klokken; sider: 1-2
Læs derhjemme den vedhæftede tekst af HC Andersen.
Medbring "Et Dukkehjem", der er tid til at læse i denne time, så I er klar til næste uge.
I har læst "Et Dukkehjem" færdig til denne time. Medbring bogen og høretelefoner.
Det moderne gennembrud - dansk litteratur
Oversigt over perioden ved hjælp af ChatGPT og podcast.
Cecilie Ruby Tolstrup m.fl.: Dansk i tiden - Grundbog, Systime; sider: 192-194, 319-321
Læs derhjemme i Dansk i tiden siderne om Det Moderne gennembrud (den tykke) både i forløbet "Hvem er lyset for" og i tidslinjen.
Hvis man ikke var til sidste time, skal man også lytte til denne podcast om perioden (8 min).
Glenn Bech - uddrag af Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet.pdf
Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (uddrag); sider: 1-62
Læs derhjemme uddraget frem til side 62. Glenn Bech besøger skolen i den kommende måned. Vi læser derfor et lille uddrag af hans manifest, som er vedhæftet her.
Makkerpar 2.i. uge 9.docx
https://www.youtube.com/watch?v=LzybHTlVXXE&t=15s
Vi laver fælles buffet, medbring til fælles brunch. Se oversigten i Teams, som Sille skrev ned. Vi bruger timen på at gøre lokalet klar til at modtage vores venskabsklasse :-)
Medbring "Et Dukkehjem". Vi samler op på værket.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Tidens taler
Med Tidens taler arbejdes der metodisk med taleanalyse af dansksprogede taler med inddragelse af norske taler på originalsproget. Kernestoffet behandles primært fra et sprogligt perspektiv, herunder sprog-stilistisk analyse, retorisk analyse, diskursanalyse og argumentationsanalyse.
Sofie Linde: Tale ved TV2 Zulu Awards (2020)
Mette Frederiksen: Tale ved arrangement for Godhavnsdrengene og andre børnehjemsbørn den 13. august 2019
Pelle Dragsted: Tale ved Enhedslistens sommergruppemøde, 2024
Christian Kock: En god figur. Fra:
www.spinnesiden.dk
Jyllandsposten: Overblik: Godhavnsdrengene. 14.06.2019
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE11444987/overblik-sagen-om-godhavnsdrengene/
Cecilie Ruby Tolstrup: Dansk i tiden. Systime:
s. 236, 237: Intro, talegenren og det retoriske pentagram
s. 61 - 63, Retorik, Ciceros pentagram, appelformer, det verbale, nonverbale, ekstraverbale
s. 23: Fakta- og fiktionskontrakter
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime
s. 150-151: Retorik, de tre talegenrer
s. 157-159: Toulmins argumentationsmodel
Gade og Johnsen: Grundbog i retorik - at vise og overbevise. Systime. S. 155-167
Kjeld Mazanti Sørensen: Ideologier og diskurser - sprog, magt, politik. Columbus. Side 111-114 + 122-134
Indhold
Kernestof:
Tidens taler modul 1 - lektie.docx
Cecilie Ruby Tolstrup m.fl.: Dansk i tiden - Grundbog, Systime; sider: 23, 61-63, 236-237
Velkommen tilbage. Jeg glæder mig til at se jer :-) Vi begynder skoleåret med et forløb om tidens taler. Læs derhjemme intro, talegenren og det retoriske pentagram samt om retorik og fakta- og fiktionskontrakter. Lektien er klippet sammen her i det v
MeToo - Bevægelse mod sexisme og seksuel chikane - lex.dk
Sofie Linde: Tale ved TV2 Zulu Comedy Awards (2020); sider: 1-2
Læs derhjemme om de tre talegenrer i det vedhæftede dokument (Håndbog til dansk). Læs også derhjemme om appelformen etos og intro i det andet dokument (Peter Lützen) Medbring Sofie Lindes tale. Vi samler op på den i timen.
Talegenrer In Ole Schultz Larsen Håndbog til dansk SBizhub_C5524081516290.pdf
Black Voices
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime; sider: 157-159
Argumentation SFarve 3 C524081912510.pdf Læs derhjemme om Toulmins argumentationsteori i Håndbog til dansk (vedhæftet som pdf)
Statsminister Mette Frederiksens tale ved arrangement for Godhavnsdrengene og andre børnehjemsbørn den 13. august 2019; sider: 1-5
Vi arbejder med talen til Godhavnsdrengene i timen
Hør talen: Mette Frederiksen giver Godhavnsdrengene undskyldning - | TV 2 Kosmopol
Peter Sabroe, 1867-1913
Christian Kock: En god figur - fra www.spinnesiden.dk; sider: 1
Overblik Godhavnsdrengene.docx
Vi samler op på talen.
Kære forældre og elever i 3.docx
Lars Løkke beklager
Forsker: Løkke beklagede 45 gange, men sagde aldrig undskyld
Løkke på pressemødet: Jeg fortryder og jeg beklager
Gade og Johnsen: Grundbog i retorik, Systime; sider: 155-163, 166-167
Kjeld Mazanti SKMBT_C65215091609500.pdf
Kjeld Mazanti: Idelologier og diskurser - sprog, magt, politik. Forlag: Columbus; sider: 111-114, 122-134
Læs derhjemme i den vedhæftede pdf, selvom I har skrivelektion i dag. Vi skal bruge det snart, og vi deler lektion over i flere dele. Læs derfor til i dag.
Vi læser om diskursanalyse i timen. Opsamling på jeres aflevering, den debatterende del
Lav en oversigt over begreber fra Kjeld Mazantis tekst om diskursanalyse. Nærlæs især side 132 -134. Her er begreberne listet op for jer til slut.
Jeres lektie er, at I finder jeres pas frem, så I ved, hvor det er, og I tjekker, at det er gyldigt. Der er grænsekontrol ved den tyske grænse (netop varslet), og I skal også bruge det, når vi kører til Østrig + besøger Europa Parlamentet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Dokumentar
Dokumentar er et forløb, der overvejende har et mediemæssigt perspektiv på kernestoffet. Der analyseres to værker, hvoraf det ene er en dokumentarfilm og det andet en dokumentarpodcast.
I forløbet arbejdes der metodisk med:
medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler.
produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.
SKAM sæson 2, episode 1 (første 5 min)
Prinsesserne fra blokken sæson 1, episode 1 (første 6 min)
Tv2: Den sorte svane, episode 1 (2024) værk
TV2: Den sorte svane, episode 5 (uddrag)
Anne Pilegaard Petersen og Celine Klint,: Spiralkampagnen - episode 1, 2023; sider: 1
Ole Schultz Larsen: Filmens dramaturgi. In: Håndbog til Dansk; sider: 300-303
Ole Schultz Larsen: Reality-tv. In: Håndbog til dansk, Systime; sider: 229-230
Matrixgrupper - klip fra:
Guldbrandsen: Den hemmelige krig (2006)
Janus Metz: Armadillo (2011)
DR: I skattely (2013)
Prinsesserne fra blokken sæson 1, episode 1
Cecilie Ruby Tolstrup m.fl.: Dansk i tiden, Systime
Dokumentar - intro og om undergenrerne, dramaturgi i dokumentaren s. 104 -110
Fakta og fiktion, autenticitet og fiktionalisering s. 23-27
Filmiske virkemidler s. 29-39
Analysemodel til levende billeder (s. 152-153)
Værk: Den sorte svane, episode 1.
Indhold
Kernestof:
Cecilie Ruby Tolstrup m.fl.: Dansk i tiden - Grundbog, Systime; sider: 29-39, 104-110, 152-153
I læser derhjemme om dokumentaren og dens undergenrer. Lektien er også vedhæftet her i word. Medbring Dansk i tiden (den tykke bog). Dokumentar intro og undergenrer.docx
Fakta og fiktion Dansk i tiden.docx Hej 3.i. Min datter er syg, så I skal arbejde selv. I har læsetid i denne time. Læs om fakta og fiktion, autenticitetsmarkører samt fiktionalisering i Dansk i tiden. Det er vedhæftet som word-dokument her. Vh Trine
Genlæs derhjemme om dokumentarens forskellige undergenrer. I skal arbejde med det i timen i dag. Medbring gerne bogen (den tykke).
Læs derhjemme grundigt om de filmiske virkemidler. Vi skal bruge det i timen i dag.
Lav jeres mikrodokumentar (eksempler på undergenrer) færdig derhjemme, hvis I ikke nåede det i timen. Vi ser dem fra timens begyndelse.
Læs derhjemme i Dansk i tiden om dramaturgi i dokumentaren samt analysenmodellen til levende billeder. Dan dig herudover et overblik over de personer (linket), der optræder i dokumentaren.
Overblik over personerne
Sikke en dokumentar! Men jeg har tre alvorlige problemer med "Den sorte svane"
Kære 3.i. Jeg er desværre stadig syg, og jeg bliver ikke klar til i dag. Timen er derfor aflyst. Giv klassen besked, så I ikke går forgæves. Vh Trine
Nøglescene i ’Den Sorte Svane’ møder kritik
Ole Schultz Larsen: Filmens dramaturgi. In: Håndbog til Dansk; sider: 300-303
Ole Schultz Larsen: Reality-tv. In: Håndbog til dansk, Systime; sider: 229-230
Læs derhjemme om filmens dramaturgi og om reality-tv. Det er de to tekster, der ligger i Teams i dokumentar-mappen.
Kulturmagasinet Gejst – Podcasts i massevis fra DR1 11.4.2018; sider: 1
Anne Pilegaard Petersen og Celine Klint,: Spiralkampagnen - episode 1, 2023; sider: 1
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Det selvbiografiske
Indhold
Kernestof:
Medbring "Gud taler ud" - der bliver mulighed for at læse i timen. Vi arbejder med den i næste uge.
Hans, hendes eller sin - sproget.dk
Hans, hendes eller sin 2 - sproget.dk
Endelserne -ende og -ene - sproget.dk
Bindestreger - sproget.dk
Ligge eller lægge - sproget.dk
R-problemer - sproget.dk
I skal have læst færdig til denne time. Vi påbegynder arbejdet med vores sidste værk.
Claus Christensen & Peter Jensen: Livsværk - Det selvbiografiske i ny dansk litteratur, Dansklærerforeningens Forlag, 2008; sider: 10-22
Læs derhjemme om selvbiografi i ny dansk litteratur (den vedhæftede fil). Vi bruger det i arbejdet med "Gud taler ud". Medbring også romanen.
SPV 524121708320.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Realismer - Modernismer
Marinetti: Det futuristiske Manifest
Emil Bønnelycke: Aarhundredet
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag
Supplerende litteratur:
Mikkel Bolt: Avantgardemanifester 22-28 (uddrag)
Litteraturens Veje: 244-2246, 250 - 256, 260-270, 274-281
Analyse og fortolkning (oversigtsark)
Indhold
Kernestof:
Mikkel Bolt: Avantgardemanifester, Klim 2019; sider: 22-28
Derhjemme: Se powerpoint-præsentation igennem, inden I læser Mikkel Bolts tekst. Begge dele finder I på Teams. Det er vedhæftet min seneste mail, og det ligger også i mappen under filer "Modernismer - realismer".
Peter Bürgers teori om den historiske avantgarde.docx
Filippo Tommaso Marinetti: Futurismens Manifest (1909) In: Litteraturens Huse, Systime.; sider: 328-329
Litteraturens Huse: Mellemkrigstiden; sider: 326-327
Bürgers avantagrdeteori. In: Jan Aasbjerg Petersen: Gymdansk.dk; sider: 1-2
Johannes Fibiger: Litteraturens veje, Systime; sider: 260-270
Georg Grosz: Ligtog (1917/18); sider: 1
Johannes V Jensen: Interferens; sider: 1-2
Johannes Fibiger, Gerd Lütken: Litterurens Veje (sølvudgaven); sider: 244-246, 250-256, 274-281
Læs derhjemme om Johannes V Jensen. Bemærk især om Interferens-digtet. I skal ikke tage bogen med, så skriv stikord ned om JVJ, mens I læser.
Læs derhjemme om ekspressionisme og om Tom Kristensen. Skriv stikord undervejs.
Tom Kristensen: Det blomstrende Slagsmål; sider: 1
Analyse og fortolkning - oversigtsark; sider: 1-8
Læs derhjemme i Litteraturens Veje om det folkelige gennembrud, herunder en ny realisme og om Martin Andersen Nexø. Skriv stikord, så du slipper for at tage bogen med. Vi indleder timen med at danne os et afsluttende overblik over ekspressionismen, i
Medbring jeres notater samt tekst. I arbejdede med den, mens der var karaktersamtaler sidst. Vi gennemgår den fra timens begyndelse
Martin A Hansen: Roden; sider: 48-54
Om modernisme (notatark); sider: 1-4
I læser derhjemme både teksten af Martian A Hansen og notatark om modernismen færdig. De to tekster er vedhæftet her.Martin A Hansen Roden.pdf Om modernisme.doc I begyndte med at læse i sidste time.
Litteraturens Veje: Krig og efterkrigstid 1939 - 1960; sider: 221-234, 243-245, 321-334, 343-345
Vi er klar til at arbejde med Martin A Hansens tekst på baggrund af lektien til i går samt læsning i timen i går.
Klaus Rifbjerg: Terminologi; sider: 1
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset; sider: 1
Litteraturens Veje; sider: 342-348
Læs derhjemme om Seeberg og om Rifbjerg (de sidste to sider om Rifbjerg er bl.a. en opsamling af de to digte fra sidste time)
Introduktion til eksistentialisme In: Preben Rasmussen: Men jeg er mig selv (kopiark); sider: 9-15
Peter Seeberg: Hullet (1962); sider: 121-128
Læs begge tekster derhjemme, hvis du ikke nåede det i timen. Besvar spørgsmål undervejs til teksten om eksistentialisme. Begge tekster ligger på Teams.
Kære 3.i. I skal arbejde selv. Se min mail til jer på Teams. Vh Trine
Hvad er realisme (fra Realismer og Modernismer)7-16.pdf
Steffen Auring og Erik Svendsen: Realismer - modernismer. Systime; sider: 7-14
Læs derhjemme om de forskellige realisme-former i den vedhæftede tekst. Læs til og med side 14.
Karen Blixen: det ubeskrevne blad (1957); sider: 444-448
Sidste læseoplevelse er Karen Blixen: Det ubeskrevne blad. Hun er den sidste kanonforfatter, I skal læse. Teksten bliver ikke eksamensstof, for vi gennemgår den ikke, men her har I en kvindelig kanonforfatter, der jo snart får selskab af flere... I t
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905454903", "T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905454903", "H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905454903" }